Τι ορίζει ο νόμος
Οι εταιρείες που χρησιμοποιούν αυτοματοποιημένα μέσα επικοινωνίας, προκειμένου να διαφημιστούν στο αγοραστικό κοινό, πρέπει να φροντίζουν προκειμένου να τηρούν τα οριζόμενα στο άρθρο 11 του ν. 3471/2006, ήτοι, ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι:
- « Η χρησιμοποίηση αυτόματων συστημάτων κλήσης, ιδίως με χρήση συσκευών τηλεομοιοτυπίας (φαξ) ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, και γενικότερα η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με οποιοδήποτε μέσο ηλεκτρονικής επικοινωνίας, (με ή) χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς, επιτρέπεται μόνο αν ο συνδρομητής συγκατατεθεί εκ των προτέρων ρητώς …..
- Απαγορεύεται η αποστολή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που έχουν σκοπό την άμεση εμπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς, όταν δεν αναφέρεται ευδιάκριτα και σαφώς η ταυτότητα του αποστολέα ή του προσώπου προς όφελος του οποίου αποστέλλεται το μήνυμα, καθώς επίσης και μια έγκυρη διεύθυνση στην οποία ο αποδέκτης του μηνύματος μπορεί να ζητεί τον τερματισμό της επικοινωνίας, ή κατά παράβαση του άρθρου 5 του π.δ. 131/2003 (Α 116), ως ισχύει, ή όταν ενθαρρύνονται οι αποδέκτες να επισκεφθούν ιστοσελίδες που παραβιάζουν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το παρόν άρθρο».
Οι υπεύθυνοι επεξεργασίας είναι υπεύθυνοι έναντι της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων σχετικά με κάθε διαφημιστική ενέργεια μέσω unsolicited communications (αζήτητη επικοινωνία) που τους αφορά, ακόμα και αν αυτή πραγματοποιηθεί μέσω συνεργασίας με κάποια εταιρεία αρμόδια για την προώθηση πωλήσεων.
Σε περίπτωση λοιπόν που ο υπεύθυνος επεξεργασίας χρησιμοποιήσει κάποια λίστα παραληπτών, η οποία του παρέχεται από τρίτο, αυτός ο τρίτος πρέπει να αποδείξει τη νόμιμη δημιουργία της λίστας.
Αν θέλετε να διαφημίσετε προϊόντα ή υπηρεσίες χωρίς να προβείτε σε αποστολή αζήτητων μηνυμάτων (unsolicited communications ή spam), έχουμε τις εξής περιπτώσεις:
• Αν δεν είχατε προηγούμενη συναλλαγή με τους παραλήπτες, θα πρέπει να έχετε λάβει εγγράφως ή ηλεκτρονικά (double opt in ή verified opt in) τη συγκατάθεσή τους.
• Αν βέβαια είχατε προηγούμενη συναλλαγή με τους παραλήπτες λόγω της οποίας έχετε λάβει τα στοιχεία επικοινωνίας τους, μπορείτε να απευθύνετε ηλεκτρονικά μηνύματα σε αυτούς χωρίς τη συγκατάθεσή τους όταν αυτά αφορούν στην προώθηση παρόμοιων προϊόντων ή υπηρεσιών ή άλλων παρόμοιων διαφημιστικών σκοπών.
Πάντοτε και οπωσδήποτε πριν από τη λήψη της συγκατάθεσης πρέπει να ενημερώνετε τους παραλήπτες των μηνυμάτων σχετικά με την ταυτότητά σας, το σκοπό της επεξεργασίας των δεδομένων, την ύπαρξη του δικαιώματος πρόσβασης, καθώς και τους αποδέκτες των δεδομένων αυτών.
Βέβαια, ένα εύλογο ερώτημα πού προκύπτει είναι πώς μπορούμε να λάβουμε την έγγραφη συγκατάθεση των παραληπτών των μηνυμάτων αυτών.
Μπορείτε λοιπόν να λάβετε τη συγκατάθεση των παραληπτών σε έντυπη μορφή, π.χ μέσω διανομής διαφημιστικών εντύπων σε εκθέσεις ή παρουσιάσεις προϊόντων.
Μπορείτε επίσης να λαμβάνετε τη συγκατάθεση σε ηλεκτρονική μορφή, π.χ. με χρήση συστήματος κατά το οποίο γίνεται και έλεγχος των ηλεκτρονικών δεδομένων του παραλήπτη (σύστημα double opt-in ή verified opt-in).
Για το πώς λειτουργεί το double opt-in, μπορείτε να δείτε το κάτωθι link:
http://kb.mailchimp.com/article/how-does-confirmed-optin-or-double-optin-work/
Για το πώς λειτουργεί το Verified-Opt-In, μπορείτε να επισκεφθείτε το κάτωθι link:
https://help.aweber.com/entries/21753897-Verified-Opt-In-Definition-
Προσοχή ! Η συγκατάθεση που δίνεται για συγκεκριμένη εταιρεία δεν ισχύει για όλες τις εταιρείες του ομίλου, εκτός αν γι΄αυτό ενημερώνεται ο παραλήπτης και δίνει τη συγκατάθεσή του σε ξεχωριστό πεδίο για κάθε εταιρεία.