Όταν ο καταναλωτής αγοράζει μέσω διαδικτύου, βρίσκεται σε μία παγκόσμια αγορά με μεγάλη ποικιλία και ευκολία πρόσβασης στην επιθυμητή υπηρεσία ή το προϊόν που θέλει να αγοράσει.
Δεν θα πρέπει, όμως αυτή η ευκολία αγορών μέσω Διαδικτύου να οδηγεί σε απερίσκεπτες και βιαστικές ενέργειες.
Ο καταναλωτής οφείλει να είναι πολύ καλά πληροφορημένος πριν προβεί στην πληρωμή ώστε να μπορεί να προστατευθεί από κάθε είδους πρόβλημα και επιπλοκή.. Το σημαντικότερο είναι να επιλέγει πολύ προσεκτικά τα sites από τα οποία αγοράζει.
Ο καταναλωτής πριν προβεί στην αγορά πρέπει να :
• γνωρίζει με ποιόν συναλλάσσεται. Γι’ αυτό πρέπει να ψάχνει το site της εταιρίας για περισσότερες πληροφορίες ώστε να βεβαιωθεί ότι, το site δείχνει λεπτομερώς το είδος της επιχείρησης, την έδρα της και όλα τα απαραίτητα στοιχεία επικοινωνίας.
• να βεβαιωθεί ότι έχει όλες τις πληροφορίες για το προϊόν, την τιμή του και το νόμισμα με το οποίο θα πραγματοποιηθεί η πληρωμή (προκειμένου να είναι ενήμερος για τυχόν διαφορές στο currency κατά τη χρονική στιγμή της πληρωμής)
• προσέξει εάν υπάρχουν επιπλέον έξοδα, όπως αποστολής, φόροι, κλπ
• ελέγξει εάν υπάρχουν τυχόν περιορισμοί ή απαγορεύσεις όσον αφορά στην πώληση και να ενημερωθεί για την πολιτική επιστροφών της εταιρίας.
• διαβάζει τους τρόπους πληρωμής και την ασφάλειά τους.
• να γνωρίζει τον χρόνο παράδοσης του προϊόντος από την ημέρα της παραγγελίας του.
Άλλα στοιχεία που πρέπει να προσέξει ο καταναλωτής, κατά τη διάρκεια της συναλλαγής είναι τα ακόλουθα:
- να έχει τη δυνατότητα να εκτυπώσει ή να αποθηκεύσει στον υπολογιστή του τα στοιχεία της συναλλαγής που πραγματοποίησε.
- Να βεβαιώνεται ότι προστατεύονται οι πληροφορίες που στέλνει στο διαδίκτυο για την πληρωμή και να ελέγχει επίσης, εάν το browser είναι ασφαλές. Δηλαδή, θα πρέπει να αναζητήσει το σύμβολο ενός κλειστού λουκέτου στο κάτω δεξιά τμήμα της οθόνης (το οποίο σημαίνει ότι ο συνομιλητής χρησιμοποιεί ασφαλές σύστημα επικοινωνίας), ή να βλέπει την οθόνη και το σήμα του ψηφιακού πιστοποιητικού, δηλαδή της ηλεκτρονικής ταυτότητας που εκδίδεται από μια αναγνωρισμένη εγγυήτρια επιχείρηση και το οποίο εγγυάται ότι ο συναλλασσόμενος είναι αυτός που δηλώνει προκειμένου να μπορεί ο καταναλωτής να τον ελέγξει. Επίσης, ο καταναλωτής πρέπει να αναζητήσει πληροφορίες που δηλώνουν ότι τα προσωπικά του στοιχεία αποκρύπτονται ή εάν η διεύθυνση του website αρχίζει με «https:».
- Να ενημερώνεται για το Privacy Policy της εταιρίας (Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων). Συγκεκριμένα, η εταιρεία πρέπει να αναφέρει ποιες προσωπικές πληροφορίες θα κρατήσει και τον τρόπο με τον οποίο θα τις επεξεργαστεί
- Θα πρέπει να δίδεται η δυνατότητα στον καταναλωτή να μπορεί να κάνει «opt out», που σημαίνει να μπορεί να απαλείψει ή ανακτήσει τα προσωπικά του δεδομένα.
- Πρέπει να εκτυπώσει και να κρατήσει την πολιτική επιστροφών, η οποία πρέπει να περιγράφει τον τρόπο επιστροφής ενός προϊόντος, την επιστροφή χρημάτων ή τον τρόπο μίας αλλαγής.
Μετά την αγορά, ο καταναλωτής θα πρέπει να κάνει τα εξής:
- να θυμάται ότι, έχει τα ίδια δικαιώματα όταν αγοράζει μέσω διαδικτύου ή από ένα κατάστημα στην αγορά.
- Να κρατάει όλα τα στοιχεία της αγοράς του, σε ποιόν θα πρέπει να τηλεφωνήσει, να γράψει επιστολή, ή να στείλει e–mail
- Να κρατάει επίσης ένα αντίγραφο των όρων και προϋποθέσεων της συναλλαγής
Εάν υπάρχουν προβλήματα, κατά την αγορά του διαδικτύου:
• Σύμφωνα με την νομοθεσία της Ε.Ε., ο καταναλωτής μπορεί να ακυρώσει μια υπηρεσία ή να επιστρέψει ένα προϊόν μέσα σε ένα ορισμένο χρονικό διάστημα., ήτοι σε επτά ημέρες από την ημερομηνία αγοράς.
• Εάν ο ίδιος αποφασίσει να κάνει επιστροφή, θα πρέπει να πληρώσει και ο ίδιος τα έξοδα αποστολής.
• Εάν το προϊόν κατά την παραλαβή είναι σπασμένο ή φθαρμένο, ο καταναλωτής πρέπει να προβεί σε έγγραφη διαμαρτυρία αμέσως. Η εταιρία πρέπει να επιλύσει το πρόβλημα. Εάν η εταιρία δεν το κάνει, τότε ο καταναλωτής πρέπει να υποβάλλει έγγραφη διαμαρτυρία στην τοπική οργάνωση προστασίας καταναλωτών
• Εάν το προϊόν ή η υπηρεσία που έχει πληρώσει δεν του αποστέλλεται ή δεν παρέχεται, ο καταναλωτής δικαιούται την επιστροφή των χρημάτων του.