To ευρωπαϊκό κοινοβούλιο ενέκρινε σχέδιο νόμου για τη θέσπιση κανονισμών ως προς την επίτευξη του στόχου εκπομπής ρύπων 95 γρ./χλμ. για τις νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων το 2020 στην Ευρώπη, ενώ παράλληλα έθεσε ως ενδεικτικό στόχο τα 68-78 γρ./χλμ. από το έτος 2025. Για την προώθηση νέων, φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών, η ΕΕ θα πριμοδοτήσει τα καθαρά οχήματα του στόλου κάθε κατασκευαστή: Κάθε αυτοκίνητο που θα εκπέμπει κάτω των 50 γρ./χλμ. CO2 θα μετράει ως 3,5 αυτοκίνητα το 2013 και ως 1,5 από το 2020 έως το 2023. Το ανώτατο όριο θα είναι τα 2,5 γρ./χλμ. για κάθε κατασκευαστή, γεγονός που σημαίνει πως αν ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία κάνει χρήση του συγκεκριμένου συστήματος πριμοδότησης ο πραγματικός μέσος όρος εκπομπής των αυτοκινήτων θα είναι 97,5 γρ./χλμ.
Παράλληλα, η επιτροπή περιβάλλοντος του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου έθεσε ως στόχο την εφαρμογή μίας νέας, παγκόσμιας διαδικασίας δοκιμών μέτρησης -που θα είναι πιο κοντά στην πραγματική εκπομπή και κατανάλωση των αυτοκινήτων- έως την 1η Ιανουαρίου 2017. Πρόσφατες μελέτες έχουν αποδείξει πως τα αποτελέσματα του ευρωπαϊκού κύκλου μέτρησης σε σχέση με τις πραγματικές εκπομπές και καταναλώσεις παρουσιάζουν απόκλιση περίπου 20%.
Καθώς η εκπομπή CO2 είναι ευθέως ανάλογη της κατανάλωσης καυσίμου, τα αυτοκίνητα όχι μόνο θα γίνουν φιλικότερα προς το περιβάλλον, αλλά και φιλικότερα ως προς την τσέπη του καταναλωτή, που θα επωφελείται της σημαντικά χαμηλότερης κατανάλωσης. Υπενθυμίζουμε πως η καύση ενός λίτρου βενζίνης σε κινητήρα εσωτερικής καύσης παράγει 2,34 κιλά CO2, η καύση ενός λίτρου ντίζελ παράγει 2,68 κιλά CO2, ενώ σύμφωνα με τη νομοθετημένη ευρωπαϊκή ρύθμιση Νο 443/2009 ο μέσος όρος εκπομπής CO2 του στόλου όλων των νέων αυτοκινήτων ορίζεται σε 130 γρ./χλμ. μέχρι το 2015 και θα εφαρμοστεί σε τρεις φάσεις: Μέχρι το 2012 το 56% των αυτοκινήτων κάθε κατασκευαστή υποχρεούται να τηρεί το όριο, ποσοστό το οποίο θα αυξηθεί σε 75% το 2013, 80% το 2014 και 100% το 2015. Η περαιτέρω μείωση του ορίου εκπομπής CO2, σε συνδυασμό με το προτεινόμενο σύστημα πριμοδοτήσεων και τις κοντινότερες στην πραγματικότητα μετρήσεις, αναμένεται να συμβάλει αποφασιστικά στη βελτίωση της αποδοτικότητας των αυτοκινήτων και την εξέλιξη νέων υβριδικών συστημάτων μετάδοσης, καθώς και στην εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης. Όσο για το κόστος του όλου εγχειρήματος; Μια πρόσφατη μακροοικονομική μελέτη που δημοσιεύθηκε από το Cambridge Econometrics σε συνεργασία με τη Ricardo-AEA καταλήγει στο συμπέρασμα πως το κόστος των τεχνολογιών που απαιτούνται για την κάλυψη των νέων ορίων θα αντισταθμιστεί με το παραπάνω από την προκύπτουσα εξοικονόμηση καυσίμου.