Πέρασαν 50 χρόνια από την πρώτη επίσημη παρουσίαση της Type 901 στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, το 1963. Ενός αυτοκινήτου που με την έναρξη της παραγωγής του, την αμέσως επόμενη χρονιά, μετονομάστηκε σε 911 και έμελλε να γίνει το συνώνυμο, το πρώτυπο του σπορ αυτοκινήτου παγκοσμίως. Επτά γενιές αργότερα η Porsche 911 εξακολουθεί να βρίσκεται στην επικαιρότητα, να μαγνητίζει τα βλέμματα, να κοσμεί σε πόστερ τα εφηβικά δωμάτια. Μέχρι στιγμής έχουν κατασκευαστεί 820.000 αντίτυπα στο εργοστάσιο του Τσουφενχάουζεν, έχουν γραφτεί πάνω από 300 βιβλία για την ιστορία του αυτοκινήτου που έχει κερδίσει τους περισσότερους αγώνες από κάθε άλλο και έχει αγαπηθεί παράφορα από τους οπαδούς της αυτοκίνησης. Ποιο είναι λοιπόν το μυστικό της επιτυχίας της; Σίγουρα η μοναδικότητά της. Από τον σχεδιασμό, που είναι πλέον συνυφασμένος με την αισθητική του σπορ αυτοκινήτου, την τεχνολογία της, μέχρι και την χρηστικοτητά της. Ο Ferry Porsche είχε πει κάποτε πως «η 911 είναι το μοναδικό αυτοκίνητο το οποίο μπορείς να οδηγήσεις από ένα αφρικανικό σαφάρι μέχρι το Λε Μαν και κατόπιν στο θέατρο και τους δρόμους της Νέας Υόρκης».
Δυνατό, γρήγορο, με σπορ οδική συμπεριφορά, αλλά και πραγμταικό, καθημερινό: Η 911, σε αντίθεση με πολλά εξωτικά supercar, είναι πράγματι το αυτοκίνητο που μπορεί να οδηγηθεί με την ίδια άνεση τόσο στην πίστα, όσο και από το σπίτι στο σούπερμαρκετ.
Μετά είναι το ντιζάιν: Η διαχρονικότητα του σχεδιασμού της έγκειται στη μοναδικότητά του, την ομοιογένεια και την πρωτοτυπία του. Ένα σχέδιο που ποτέ δεν ακολούθησε τη μόδα ή διαμορφώθηκε ώστε να αρέσει στους πάντες υπό τις εντολές κάποιου τμήματος μάρκετινγκ, εξασφαλίζοντας, πέντε δεκαετίες τώρα το ξεχωριστό της χαρακτήρα. Όσους σχεδιαστές αυτοκινήτου κι αν ρωτήσεις για το ποιο αυτοκίνητο θα ήθελαν να είχαν σχεδιάσει, μία απάντηση πάρεις: Την Porsche 911!
Η τεχνική της διάταξη με τον κινήτηρα μπόξερ και τη μετάδοση κίνησης πίσω, αποτελεί άλλο ένα μοναδικό στοιχείο, που ενδεχομένως μπορεί να θεωρηθεί ακόμα και αναχρονισμός για ένα σπορ αυτοκίνητο του 21ου αιώνα. Μένοντας, όπως καισ την περίπτωση του σχεδιασμού πιστοί στο αρχέτυπο του 1963, η εν λόγω αρχιτεκτονικη εξελίθχηκε τόσο, ώστε να διατηρήσει τα πλεονεκτήματα και να εξαλειψει τα όποια μειονεκτήματα. Από τεχνικής άποψης η 911 καταφέρνει να μένει επί 5 δεκετίες στον αφρό των supercar και ο υδρόψυκτος κινητήρας ήταν η μοναδικη παραχώρηση που έκαναν οι Γερμανοί τεχνικοί. Παραδοσιακά άλλωστε οι επιλογές τους αποδείχθηκαν πάντοτε σωστές και τεχνικά και χρονικά, όπως με την παρουσίαση του πρώτης 911 turbo το 1974. Χωρίς να είνια το πρώτο υπερτροφοδοτούμενο αυτοκίνητο, ήταν σίγουρα το πρώτο που κατάφερε να εφαρμόσει αποδοτικά και αξιόπιστα τη συγκεκριμένη τεχνολογία.
Δεν είναι, λοιπόν, διόλου τυχαίο πως η Porsche 911 έγινε το πρότυπο του σπορ αυτοκινήτου σε κάθε επίπεδο για 50 ολόκληρα χρόνια και ίσως για άλλα τόσα ακόμη...