Του Νίκου Κουνίτη
Με αφορμή το σοβαρό ατύχημα στην Εγνατία Οδό, το news.gr δίνει κάποιες βασικές οδηγίες για όσους πρόκειται να ταξιδέψουν, υπό δύσκολες καιρικές συνθήκες.
Για οδήγηση σε ομίχλη
1. Μειώνετε αμέσως ταχύτητα, όταν βρεθείτε σε συνθήκες ομίχλης
2. Καλό είναι να αυξήσετε στο διπλάσιο ή στο τριπλάσιο – εάν αυτό είναι απαραίτητο - την απόστασή σας από τα προπορευόμενα οχήματα.
3. Ανάβετε τα φώτα ομίχλης εμπρός και πίσω.
4. Σταματάτε στην άκρη του δρόμου, εάν χρειαστεί και μόνο σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο ή σε εσοχή του δρόμου. Σε καμία περίπτωση δεν εμποδίζετε την κυκλοφορία, σταματώντας στη μέση του δρόμου, γιατί αυξάνεται ο κίνδυνος τροχαίου ατυχήματος.
5. Απαραίτητα σταματάτε ενεργοποιώντας τα αλάρμ του αυτοκινήτου σας.
Για οδήγηση σε χιόνι
Η οδήγηση σε χειμερινές συνθήκες είναι εφικτή, αλλά απαιτεί πολύ προσοχή, καθώς κρύβει πολλούς κινδύνους. Ο οδηγός έχει να αντιμετωπίσει τη μειωμένη πρόσφυση, η οποία αποτελεί και την αιτία αποσταθεροποίησης του αυτοκινήτου.
1. Οδηγήστε μόνον όταν είναι απαραίτητο.
2. Πριν ξεκινήσετε καθαρίστε όλες τις γυάλινες επιφάνειες του αυτοκινήτου, τους καθρέπτες και τα εμπρός και πίσω φωτιστικά σώματα από το χιόνι. Εάν δεν έχετε ειδική ξύστρα, ένα πλαστικό κουτί κασέτας μπορεί να κάνει θαύματα. Οι νεότεροι μπορούν να χρησιμοποιήσουν και μια θήκη… CD.
3. Σχεδιάστε τη διαδρομή σας, κάνοντας χρήση κύριων οδικών αρτηριών, οι οποίες είναι καθαρισμένες από χιόνι.
4. Μειώστε αισθητά την ταχύτητα κίνησης και αυξήστε στο τριπλάσιο την απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα.
5. Αποφεύγετε τους απότομους χειρισμούς. Κινήσεις στο τιμόνι και το πάτημα των πεντάλ φρένου και γκαζιού πρέπει να γίνονται πολύ απαλά και προοδευτικά, έτσι ώστε να αποφευχθεί η αποσταθεροποίηση του αυτοκινήτου, το σπινάρισμα των τροχών κατά την επιτάχυνση ή το μπλοκάρισμά τους κατά την επιβράδυνση αντίστοιχα.
6. Κρατήστε τις στροφές του κινητήρα στο ελάχιστο δυνατόν και την ταχύτητα του αυτοκινήτου σταθερή.
7. Το σπινάρισμα των τροχών κατά την εκκίνηση και κίνηση μπορεί να αποφευχθεί επιλέγοντας μεγαλύτερη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων.
8. Σε κατηφόρες, ρυθμίστε την ταχύτητα του αυτοκινήτου πριν αρχίσετε να κατηφορίζετε. Σε έντονες κλίσεις επιλέξτε πρώτη σχέση στο κιβώτιο.
9. Καλύτερη πρόσφυση προσφέρουν τα χειμερινά ελαστικά. Οι κάτοικοι περιοχών με βαρύ χειμώνα το γνωρίζουν καλά αυτό. Εναλλακτικά, έχετε πάντα στο πορτ - μπαγκάζ αλυσίδες ή τα ειδικά αντιολισθητικά καλύμματα τροχών.
10. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται κατά τη νυκτερινή οδήγηση, προς αποφυγήν του “black ice” - μη ορατού πάγου στο οδόστρωμα.
11. Προετοιμαστείτε για τις χειμερινές συνθήκες χρησιμοποιώντας αντιψυκτικό υγρό στο κύκλωμα ψύξης (ψυγείο) του κινητήρα και στο δοχείο υγρού των υαλοκαθαριστήρων.
Για οδήγηση σε βροχή
Μειωμένη πρόσφυση και μειωμένη ορατότητα είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της οδήγησης υπό βροχή και σε βρεγμένο οδόστρωμα, γεγονός που καθιστά την οδήγηση δυσκολότερη και συχνά οδηγεί σε τροχαία ατυχήματα. Υπάρχουν, όμως, απλοί κανόνες που μπορούμε να ακολουθήσουμε αυξάνοντας την ασφάλεια των μετακινήσεών μας.
1. Πριν την εκκίνηση ρυθμίζουμε τη θέρμανση του αυτοκινήτου: Η βροχή θολώνει παρ-μπριζ και παράθυρα σε δευτερόλεπτα.
2. Μειώνουμε ταχύτητα. Στη βροχή η απόσταση ακινητοποίησης του αυτοκινήτου μας διπλασιάζεται. Άρα πρέπει να διπλασιάσουμε και την απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα, γεγονός που θα μας εξασφαλίσει περισσότεροχρόνο αντίδρασης, αλλά και θα μας προφυλάξει από το σπρέι νερού που εκτοξεύεται από τους προπορευόμενους.
3. Κάθε μας κίνηση και χειρισμός, στο τιμόνι και στα πεντάλ γκαζιού και φρένων,γίνεται προοδευτικά. Επιταχύνουμε και επιβραδύνουμε εξασκώντας πολύ μικρότερη πίεση στα πεντάλ. Λόγω μειωμένης πρόσφυσης κάθε απότομη κίνηση μπορεί να οδηγήσει σε αποσταθεροποίηση του αυτοκινήτου.
4. Οδηγούμε πάντα με τα δύο χέρια στο τιμόνι (αυτό ισχύει και για την οδήγηση στο στεγνό οδόστρωμα) και είμαστε προετοιμασμένοι για ενδεχόμενους ισχυρούς πλευρικούς ανέμους. Έχουμε την προσοχή μας στραμμένη στο δρόμο και παρατηρούμε τα οχήματα που κινούνται γύρω μας. Η απόσπαση προσοχής είναι, άλλωστε, η νο1 αιτία τροχαίων ατυχημάτων παγκοσμίως.
5. Αποφεύγουμε σημεία του δρόμου με συσσωρευμένο νερό. Κρυμμένες από τη στάθμη του νερού λακκούβες ή υδρολίσθηση είναι δυσάρεστες εκπλήξεις. Κινούμαστε στη μεσαία λωρίδα, καθώς το νερό τείνει να συσσωρεύεται στην άκρη των δρόμων.
6. Σε περίπτωση που το αυτοκίνητό μας βρεθεί σε κατάσταση υδρολίσθησης μη φρενάρετε και μην προσπαθήσετε να αλλάξετε πορεία. Κρατήστε σταθερά το τιμόνι και διατηρήστε σταθερή πορεία μέχρι τα ελαστικά να ανακτήσουν πρόσφυση. H καλύτερη πρόληψη γιατην υδρολίσθηση είναι η μείωση της ταχύτητας, η σωστή πίεση των ελαστικών και η αποφυγή συσσωρευμένου νερού. Σκεφτείτε, απλά, πως κάθε ελαστικό καλείται σε περίπτωση υδρολίσθησης να αποβάλει έως και 25 λίτρα νερού το δευτερόλεπτο!
7. Δεν χρησιμοποιούμε cruise control στη βροχή.
8. Ανάβουμε τα φώτα του αυτοκινήτου ώστε να βλέπουμε και να μας βλέπουν. Χρησιμοποιούμε τα φλας σε κάθε αλλαγή πορείας για να προειδοποιήσουμε τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου. Τα φώτα ομίχλης χρησιμοποιούνται, όπως φανερώνει και το όνομά τους, σε περίπτωση ομίχλης και μόνο.
9.Εφόσον περάσουμε μέσα από συσσωρευμένα νερά, πατάμεόταν βγούμε ελαφρά τα φρένα ώστε να στεγνώσουν οι δισκόπλακες.
10. Τα ελαστικά είναι το μόνο σημείο επαφής του αυτοκινήτου με το δρόμο: Ελέγχουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα την κατάσταση και την πίεση τους. Επίσης ελέγχουμε, καθαρίζουμε ή αντικαθιστούμε εάν χρειαστεί τους υαλοκαθαριστήρες.