H απόσπαση της προσοχής του οδηγού παραμένει η κύρια αιτία των οδικών ατυχημάτων στην Ευρώπη, εδώ και αρκετά χρόνια. Έτσι, ο εξοπλισμός των αυτοκινήτων με πανίσχυρα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, που επιτρέπουν στον οδηγό να φτάσει άνετα και με ασφάλεια στον προορισμό του, ήταν η λογική εξέλιξη. Διατηρούν αυτόματα σταθερή ταχύτητα και απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα, προειδοποιούν για πιθανούς κινδύνους, φρενάρουν αυτόματα σε επικίνδυνες συνθήκες και παρκάρουν χωρίς καμία παρέμβαση του οδηγού. Τί μας επιφυλάσσει, όμως, το μέλλον; Καθώς τα εν λόγω συστήματα εξελίσσονται διαρκώς, μέσα στα αμέσως επόμενα χρόνια θα αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερο έλεγχο του αυτοκινήτου. Το πρώτο βήμα θα γίνει στις συνθήκες έντονης κίνησης, όπου θα αναλαμβάνουν να φρενάρουν, να επιταχύνουν, ακόμα και να κατευθύνουν το αυτοκίνητο αυτόματα –χωρίς την παραμικρή παρέμβαση του οδηγού- από τα 0 έως και τα 50 χλμ./ώρα. Η πρώτη γενιά υποβοήθησης μποτιλιαρίσματος αναμένεται να μπει σε παραγωγή το 2014.
Το επόμενο βήμα θα είναι η εξέλιξη του συστήματος για λειτουργία σε υψηλότερες ταχύτητες κίνησης, σε αυτοκινητόδρομο. Το τελευταίο βήμα είναι η συνένωση και των δύο συστημάτων που θα καταστήσει το αυτόνομα κινούμενο αυτοκίνητο πραγματικότητα και τον επιρρεπή στα λάθη οδηγό… περιττό!
Από τεχνικής πλευράς, τη βάση της εξέλιξης αποτελούν τα «έξυπνα» cruisecontrol σε συνεργασία με το ESP, τις κάμερες αλλαγής λωρίδας και το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης. Πρόκληση αποτελεί η εξέλιξη του συστήματος αυτόματης αλλαγής λωρίδας, η οποία απαιτεί ένα πίσω ραντάρ αναγνώρισης οχημάτων και ένα δυναμικό χάρτη πλοήγησης. Ήδη υπάρχουν διάφορα ραντάρ μεγάλης απόστασης στην αγορά, ενώ φέτος αναμένεται και το ραντάρ μέσης απόστασης (160 μ.) που καλύπτει γωνία 45 μοιρών. Με τη βοήθεια στεροσκοπικής κάμερας μπορούν να καταγραφούν κινούμενα αντικείμενα σε τρισδιάστατο περιβάλλον, η απόστασή τους και η κατεύθυνσή τους. Επιπλέον, δύο αισθητήρες ραντάρ στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου καλύπτουν γωνία 150 μοιρών και αναγνωρίζουν οχήματα σε απόσταση έως και 100 μέτρα, ενώ και οι συμβατικοί αισθητήρες παρκαρίσματος (λειτουργούν με υπέρηχους) μπορούν να προσφέρουν επιπλέον πληροφορίες.
Ήδη τα αυτόνομα αυτοκίνητα της Google και της Audi έχουν εξασφαλίσει άδεια κυκλοφορίας στις ΗΠΑ και διεξάγουν δοκιμές σε δημόσιους δρόμους, φέρνοντας το μέλλον ακόμα πιο κοντά…