Ίσως για πολλούς από εμάς θα ήταν η ιδανική λύση, αν είχαμε τη δυνατότητα να καταθέσουμε τις πινακίδες κυκλοφορίας του αυτοκινήτου μας στην εφορία, κυκλοφορώντας είτε χωρίς είτε με πινακίδες, είτε με αντίγραφα των πρωτοτύπων. Ακολουθώντας κατά γράμμα, το παράδειγμα του πρώην υπουργού, Μιχάλη Λιάπη.
Στην πράξη όμως, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Κι αυτό γιατί ο νόμος – δυστυχώς για κάποιους ίσως – δεν αφήνει κανένα περιθώριο για κάτι τέτοιο.
Το news.gr μίλησε με την διευθύντρια του γραφείου του υφυπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και πρώην Γενική Διευθύντρια του υπουργείου, Ευαγγελία Τσάγκα, η οποία περιέγραψε όλη τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις έκδοσης νέων πινακίδων.
“Οι πινακίδες και οι συνδυασμοί των γραμμάτων που αφορούν στις πινακίδες εκδίδονται από το υπουργείο Μεταφορών. Στη συνέχεια στέλνουμε τους συνδυασμούς και την ποσότητα που θέλουμε στη διεύθυνση Κρατικών Προμηθειών του υπουργείου Ανάπτυξης. Ακολουθεί διεθνής διαγωνισμός, και η δουλειά ανατίθεται σε μειοδότη. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία, οι πινακίδες μοιράζονται ανά περιφέρεια. Κάθε αυτοκίνητο με νέα άδεια παίρνει ένα ζευγάρι πινακίδες. Μία για εμπρός και μία για πίσω. Και οι δύο έχουν το εθνόσημο ανάγλυφο τυπωμένο στην επιφάνειά τους”, εξηγεί η κυρία Τσάγκα.
Υποχρεωμένοι να έχουμε μπρος και πίσω πινακίδα
Σύμφωνα με τα όσα διευκρινίζει, ένα όχημα υποχρεούται να φέρει μπρος και πίσω πινακίδα. “Πριν από αρκετά χρόνια το υπουργείο έδινε μία πινακίδα - προ 20ετίας - με το εθνόσημο μόνο πίσω. Η μπροστινή δεν είχε εθνόσημο κι έτσι δεν ήταν υποχρεωτική η ύπαρξή της. Στη συνέχεια τροποποιήθηκε ο νόμος με υποχρέωση να υπάρχει πιθνακίδα και εμπρός και πίσω”, συμπληρώνει η διευθύντρια του υφυπουργού Μεταφορών.
Τι πρέπει να κάνουμε αν χάσουμε πινακίδα
Θα αναρωτηθεί κάποιος τι γίνεται στην περίπτωση, κατά την οποία χάσουμε μία από τις δύο πινακίδες ή και τις δύο. Σύμφωνα με το νόμο είμαστε υποχρεωμένοι να το δηλώσουμε στην αστυνομία, λαμβάνοντας βεβαίωση ότι αναφέραμε την απώλεια. Στη συνέχεια, καταφεύγοντας στο υπουργείο Μεταφορών μπορούμε να προμηθευτούμε τις καινούργιες πινακίδες.
“Όταν αντικαθίστανται οι πινακίδες σε επαγγελματικά οχήματα – φορτηγά ή ταξί – ο αριθμός κυκλοφορίας των νέων πινακίδων είναι ο ίδιος. Στα Ι.Χ. ο αριθμός αυτός αντικαθίσταται με νέο. Με την αντικατάσταση των παλαιών πινακίδων με νέες, αναγράφεται πάνω στη νέα άδεια που εκδίδεται ότι ανανεώθηκαν, ενώ ο ιδιοκτήτης καταβάλει παράβολο αξίας 30 ευρώ. Αυτό γίνεται για να γνωρίζει ο τροχονόμος που θα πραγματοποιήσει τον έλεγχο, ότι αντικαταστάθηκαν οι πινακίδες”.
"Οι πινακίδες του Λιάπη δεν ήταν πλαστές"
Όπως λέει η Ευαγγελία Τσάγκα, οι πινακίδες του πρώην υπουργού δεν ήταν πλαστές. “Στην προκειμένη περίπτωση ο υπουργός απευθύνθηκε σε κατάστημα της Αγίου Κωνσταντίνου ή της Αθηνάς και τύπωσε μία πινακίδα χωρίς εθνόσημο. Σε αυτήν έγραψε τον αριθμό που του είχε δώσει το υπουργείο. Πάντως, οι συγκεκριμένες πινακίδες τοποθετούνται συνήθως σε μπαγκαζιέρες ή τροχόσπιτα, ώστε να μην κρύβεται η πίσω πινακίδα. Λειτουργεί δηλαδή ως πληροφορία για κάποιον που πραγματοποιεί έλεγχο, ότι το αυτοκίνητο, το οποίο έλκει το τρέιλερ, έχει αυτόν τον αριθμό. Κάτι τέτοιο δεν είναι ούτε νόμιμο ούτε παράνομο, καθώς δεν υπάρχει συγκεκριμένη διάταξη του νόμου που να το προβλέπει ή να το απαγορεύει”.
Πότε μπορώ να κινώ το αυτοκίνητό μου χωρίς πινακίδες
Για την έκδοση πινακίδων ακινησίας των επιβατικών αυτοκινήτων αρμόδιο είναι το υπουργείο Οικονομικών και κατ' επέκταση η εφορίες, ενώ για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα, αποκλειστικά υπεύθυνο είναι το Μεταφορών.
“Αν έχω στην κατοχή μου αγροτικό όχημα δεν έχω δικαίωμα να κυκλοφορήσω ούτε μισή ημέρα χωρίς πινακίδες”, σημειώνει η κυρία Τσάγκα.
Σε ό, τι αφορά στα Ιδιωτικής Χρήσεως, η εφοριακός και μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις ΔΟΥ, Φρόσω Σταυράκη, διευκρινίζει ότι, πληρώνοντας κάποιος 1,90 ευρώ την ημέρα, μπορεί να κυκλοφορεί μόνο για λόγους ανωτέρας βίας, δύο φορές το μήνα. “Σε αυτή την περίπτωση παραχωρείται από τις εφορίες χάρτινη πινακίδα σε όποιον επιθυμεί για παράδειγμα να δει το παιδί του που σπουδάζει στην επαρχία. Η αρμόδια ΔΟΥ εκδίδει σχετική απόφαση και εκδίδεται διπλότυπο είσπραξης του παραβόλου για το 1,90 ευρώ, στο οποίο αναγράφεται ο λόγος για τον οποίο δεν έχει πινακίδες το αυτοκίνητο”. Όπως τονίζει η κυρία Σταυράκη, για την έκδοση προσωρινής πινακίδας δεν χρειάζονται κάποια συγκεκριμένα πιστοποιητικά από τον κάτοχο, ενώ η συνολική χρήση μπορεί να είναι 24 ημέρες το χρόνο, μοιρασμένες ισόποσα στους 12 μήνες. Δεν μπορεί δηλαδή κάποιος να κινήσει το όχημά του 24 ημέρες μέσα σε ένα μήνα, αλλά πρέπει να το κάνει μέχρι δύο φορές το μέγιστο.
Χρειάζεται ασφάλιση ή όχι όταν κινούμαι χωρίς πινακίδες;
Σε ανάλογη περίπτωση όπως η παραπάνω, χρειάζεται το οποιοδήποτε όχημα για να μπορεί να κινηθεί να είναι ασφαλισμένο, σύμφωνα με τα όσα ορίζει ο νόμος. Όπως αναφέρει ο μεσίτης ασφαλίσεων, Κωνσταντίνος Μπουγιούκος, ο ιδιοκτήτης οφείλει να καταβάλει τα πλήρη ασφάλιστρα εξαμήνου ή έτους που πληρώνει ένα όχημα, το οποίο κυκλοφορεί κανονικά. “Ο νόμος ορίζει ότι το αυτοκίνητο πρέπει να είναι συνεχώς ασφαλισμένο από τη στιγμή που εκδίδονται πινακίδες έως ότου κατατεθούν στην εφορία. Δεν υπάρχει εταιρεία, η οποία να καλύπτει για μία ή για δύο ημέρες ασφάλιση οχήματος. Ο μόνος τρόπος για να συμβεί αυτό είναι να πληρώνει ο κάτοχος όλο το ποσό της ασφάλισης, στη συνέχεια να διακόπτει το συμβόλαιο και να κρατούνται ασφάλιστρα μόνο για το πρώτο δεκαήμερο, επαναλαμβάνοντας τη διαδικασία αυτή κάθε μήνα. Στην πραγματικότητα όμως δεν θα υπάρξει εταιρεία που θα το δεχτεί να επωμιστεί τον κίνδυνο για δύο ημέρες το μήνα. Πρακτικά, αλλά και ουσιαστικά λοιπόν δεν υπάρχει καμία τέτοια πρόβλεψη”, σημειώνει ο κύριος Μπουγιούκος. Δεν υπάρχει πρόβλεψη
Πινακίδες ΔΟΚ(δοκιμαστικές)
Σε όλα τα παραπάνω η διευθύντρια του γραφείου, του υφυπουργού μεταφορών, Ευαγγελία Τσάγκα. έρχεται να προσθέσει την παράμετρο των δοκιμαστικών πινακίδων, που δίνονται σε εταιρείες εμπορίας αυτοκινήτων ή εισαγωγικές εταιρείες, και κάθε χρόνο χρειάζονται ανανέωση. “Για να βγει μία ΔΟΚ πρέπει να έχει πουλήσει κανείς τουλάχιστον ένα συγκεκριμένο αριθμό αυτοκινήτων τον προηγούμενο χρόνο και κάποια επιπλέον για την έκδοση δεύτερης ή τρίτης πινακίδας αυτής της μορφής”, συμπληρώνει. Εξηγεί ότι οι “ΔΟΚ”, παραχωρούνται σε μια εταιρεία, και μπορεί να τις χρησιμοποιήσει σε οποιοδήποτε όχημα έχει στην κατοχή της και όχι απαραίτητα για ένα συγκεκριμένο.
Αυτοκίνητα με άδεια τύπου “Μ”
Στη συνέχεια η κυρία Τσάγκα αναφέρεται στα αυτοκίνητα με προσωρινή άδεια, τύπου “Μ”.
“Το 'Μ' είναι προσωρινή άδεια, όταν θέλω να αγοράσω ένα φορτηγάκι και καταθέτω τις πινακίδες μου για να ταξιδέψει από την Αθήνα στην Άρτα. Σε αυτή την περίπτωση χορηγείται από την αστυνομία σημείωμα με το γράμμα 'Μ' που ισχύει από 24 έως 48 ώρες. Σκοπός είναι η μετακίνησή του όταν βρίσκεται σε ακινησία ένα σημείο σε άλλο. Η ίδια διαδικασία ισχύει επίσης για αυτοκίνητο σε ακινησία, το οποίο προορίζεται να μετακινηθεί για έλεγχο ΚΤΕΟ και για κανένα άλλο σκοπό”. Συμπληρώνει.
Ιστορικά αυτοκίνητα και πινακίδες
“Για να χαρακτηριστούν ιστορικά κάποια αυτοκίνητα πρέπει να έχουν περάσει 30 χρόνια από την ημερομηνία κυκλοφορίας και να μην έχουν αλλάξει τα βασικά σημεία του αμαξώματος, όπως το χρώμα, τα καθίσματα και ο κινητήρας”, επισημαίνει η κυρία Τσάγκα.
Σε αυτή την περίπτωση τα αυτοκίνητα διαγράφονται από το μητρώο του υπουργείου και δεν μπορούν να επανακυκλοφορήσουν παρά μόνο ως ιστορικά. Προορίζονται μάλιστα, αποκλειστικά για αγώνες και επιδείξεις. Δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας αλλά έχουν υποχρέωση ασφάλισης με μειωμένο ασφαλιστήριο.