Η Alfa Romeo 4C γεννήθηκε από ένα κομμάτι λευκό χαρτί και μια ιδέα ή μάλλον το λευκό χαρτί ήταν προαπαιτούμενο για τη σύλληψη, εξέλιξη και παραγωγή μιας νέας αντίληψης στο χώρο των σπορ αυτοκινήτων, του «προσιτού υπεραυτοκινήτου». Η 4C σχεδιάστηκε όχι μόνο για να γίνει ένα ξεχωριστό αυτοκίνητο σε περιεχόμενο και επιδόσεις, αλλά και για να γίνει ένα εφικτό όνειρο για τους οπαδούς της Alfa Romeo σε όλο τον κόσμο. Κατά συνέπεια, ήταν αναγκαίο να υπάρξει εξέλιξή της με όρους μειωμένης μεν παραγωγής, αλλά σε επίπεδα μερικών χιλιάδων αυτοκινήτων το χρόνο, υψηλότερα δηλαδή από αυτά της πρακτικά χειροποίητης παραγωγής που χαρακτηρίζει αυτή την κατηγορία. Για να επιτευχθεί ένας εξαιρετικός λόγος βάρους/ισχύος, οι σχεδιαστές της Alfa Romeo μπορούσαν να εστιάσουν στην ιπποδύναμη, αλλά αυτό θα αύξανε το κόστος αγοράς και χρήσης και το αυτοκίνητο θα γινόταν πολύ λιγότερο προσιτό. Έτσι μείωσαν το βάρος του αυτοκινήτου, με υλικά που συνδυάζουν το χαμηλό βάρος με τη μεγάλη αντοχή, δημιουργώντας ακόμα και παραγωγικές διαδικασίες, όπου η υψηλή τεχνολογία συνδυάζεται με τη δεξιοτεχνία του παραγωγικού προσωπικού. Με αυτό τον τρόπο πέτυχαν ένα βάρος άδειου αυτοκινήτου μόλις 895 κιλών, που κάνει την 4C ένα από τα ελαφρύτερα αυτοκίνητα στον κόσμο, με έναν εξαιρετικό λόγο βάρους/ισχύος μικρότερο από 4 κιλά/ίππο.
Το μυστικό του μικρού βάρους και της εξαιρετικής δυναμικής συμπεριφοράς της Alfa Romeo 4C οφείλεται καταρχάς στη χρησιμοποίηση ανθρακονημάτων κατά 10%, που αντιπροσωπεύει το 25% του συνολικού όγκου της 4C. Πρόκειται για το υλικό που προσφέρει αυτή τη στιγμή τον καλύτερο συνδυασμό βάρους-αντοχής. Γι' αυτό επιλέχθηκε για τη δομή του μονοκόκ πλαισίου που αποτελεί το κεντρικό στοιχείο του σασί, το οποίο φέρει και τα μεγαλύτερα φορτία. Η κατασκευή του από ανθρακονήματα είχε ως συνέπεια να ζυγίζει μόλις 65 κιλά. Η σχεδίασή του έγινε από μία εξειδικευμένη ομάδα της Alfa Romeo και η κατασκευή του γίνεται με μεθόδους που χρησιμοποιούν τεχνολογίες αιχμής. Η χρησιμοποίηση υλικών με μεγάλη στρεπτική ακαμψία και μειωμένο ειδικό βάρος είναι κοινό στοιχείο σε όλα τα δομικά στοιχεία της 4C. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η χρήση αλουμινίου για την κατασκευή του κλωβού ενίσχυσης της οροφής και των εμπρός και πίσω δομικών πλαισίων. Και εδώ υπήρξε επέμβαση των ειδικών στη σχεδίαση και κατασκευή των εξαρτημάτων, έτσι ώστε να μειώσουν το βάρος και να αυξήσουν την ακαμψία τους. Επιπλέον, χάρη στην πολύ μεγάλη ακρίβεια της διαδικασίας συνεχούς συγκόλλησης, τα εξαρτήματα δεν παραμορφώνονται. Το αλουμίνιο παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην κατασκευή των μπροστινών φρένων, με μία πατενταρισμένη τεχνολογία που εγγυάται την εξοικονόμηση βάρους μέχρι 2 κιλών ανά δίσκο, εκτός από το βελτιωμένο φρενάρισμα.
Η χρησιμοποίηση SMC (Sheet Moulding Compound), ενός σύνθετου υλικού χαμηλής πυκνότητας και υψηλής αντοχής, στην κατασκευή του αμαξώματος επέτρεψε τη μείωση του βάρους κατά 20% σε σχέση με τις παραδοσιακές χαλύβδινες κατασκευές. Η Alfa Romeo 4C είναι το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που έχει τόσο υψηλό ποσοστό SMC, το οποίο έχει πολύ χαμηλότερο ειδικό βάρος (1,5 g/cm3) και από το χάλυβα (7,8 g/cm3) και από το αλουμίνιο (2,7 g/cm3). Επιπλέον, είναι ένα σταθερό υλικό, με υψηλή αντίσταση στη διάβρωση από την ατμόσφαιρα και από χημικές ουσίες, ενώ συνεισφέρει και στη βελτίωση της ηχομόνωσης. Από την προσπάθεια για μείωση του βάρους δεν έμειναν έξω ούτε οι γυάλινες επιφάνειες, με τα τζάμια των παραθύρων να είναι λεπτότερα κατά 10% περίπου σε σχέση με αυτά που συνήθως χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα, επιτρέποντας μία μείωση του βάρους κατά 15%. Το παρμπρίζ έχει πάχος μόλις 4 χιλιοστά, που είναι ένα εντυπωσιακό επίτευγμα, με δεδομένη τη μεγάλη δυσκολία να κατασκευαστεί ένα τόσο αεροδυναμικό σχήμα με τόσο λεπτό γυαλί.
Το εργοστάσιο που βρίσκεται στη Viale Ciro Menotti στη Modena και στο οποίο μεταφέρθηκαν το 1930 όλες οι κατασκευαστικές δραστηριότητες της Maserati -και κατασκευάστηκαν από τότε πολλοί θρύλοι της αυτοκίνησης και τεχνολογικά αριστουργήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας-, ήταν η φυσική επιλογή για την κατασκευή της Alfa Romeo 4C. Εδώ η 4C παίρνει «σάρκα και οστά» σε δική της γραμμή παραγωγής και τελικά δοκιμάζεται πριν πάρει το δρόμο για τις εκθέσεις του δικτύου διανομής. Μετά από μία πολύ εξειδικευμένη παραγωγική διαδικασία, με κατασκευαστική τεχνολογία υψηλού επιπέδου και σημασία στη λεπτομέρεια, κάθε 4C δοκιμάζεται για 40 χιλιόμετρα από έναν εξειδικευμένο οδηγό-δοκιμαστή. Αυτή είναι μία ακόμα διαδικασία που εφαρμόζεται για τα πιο φημισμένα υπεραυτοκίνητα και μετά απ' αυτή το αυτοκίνητο χρειάζεται μόνο τις τελικές ρυθμίσεις πριν σταλεί στην αγορά.
Στην Ευρώπη η πρώτη Alfa 4C προγραμματίζεται να παραδοθεί στον αγοραστή της κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου, ενώ η έκδοση που προορίζεται για τις ΗΠΑ, σηματοδοτώντας την επιστροφή της Alfa Romeo στην αμερικανική αγορά, θα λανσαριστεί στο Λος Άντζελες το Νοέμβριο, με τις πρώτες παραδόσεις να προγραμματίζονται για το τέλος του 2013. Η συνολική ετήσια παραγωγή της 4C περιορίζεται στα 3.500 αυτοκίνητα, που θα πωλούνται σε όλες τι μεγάλες αγορές του κόσμου. Αυτό το αυτοκίνητο αποτελεί το σημείο εκκίνησης του παγκόσμιου προγράμματος ανάπτυξης της Alfa Romeo, η οποία εμφανίζεται πλέον ως ένας παγκόσμιος κατασκευαστής, που δραστηριοποιείται στην καρδιά της "premium" κατηγορίας.