Η εφαρμογή Google Maps Business View μπορεί πλέον να χρησιμοποιηθεί για μία ενδιαφέρουσα περιήγηση στο εσωτερικό του εργοστασίου της FCA στο Melfi μέσα από το Google Maps. Η εικονική ξενάγηση μεταφέρει τους χρήστες μέσα στο εργοστάσιο και απεικονίζει τις βασικές πτυχές ολόκληρου του κύκλου παραγωγής του Fiat 500X, του πλέον πρόσφατου μοντέλου της FCA, που απευθύνεται σε μια ποικιλόμορφη πελατεία.
Αυτή η ενδιαφέρουσα περιήγηση, που είναι επίσης προσβάσιμη από την επίσημη ιστοσελίδα της Fiat (fcamelfiplant.fiat.com), οδηγεί τον επισκέπτη σε κάθε γωνιά του εργοστασίου της FCA στο Melfi, ενός από τα μεγαλύτερα και πιο σύγχρονα εργοστάσια στην Ευρώπη, όπου επενδύθηκαν πρόσφατα πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ για το ξεκίνημα της παραγωγής των νέων μοντέλων. Η τεχνογνωσία και οι καλύτερες μέθοδοι από όλα τα άλλα εργοστάσια της FCA συγκεντρώθηκαν και συνδυάστηκαν εδώ για να εξασφαλίσουν εξαρχής την καλύτερη δυνατή ποιότητα.
Για να γίνει αυτή η εμπειρία της εικονικής περιήγησης όσο το δυνατόν πιο συναρπαστική, τραβήχτηκαν 3.924 φωτογραφίες σε ένα φωτογραφικό τριήμερο. Υπάρχουν 327 πανοραμικές εικόνες, κάθε μία από τις οποίες αποτελείται από 12 φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης. Οι χρήστες μπορούν να μετακινηθούν μέσα στο εργοστάσιο του Melfi με τις εύχρηστες λειτουργίες του Google Street View, επισκεπτόμενοι τα τμήματα διαμόρφωσης των μεταλλικών μερών, συναρμολόγησης και βαφής. Μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα της Fiat μπορούν επίσης να βρουν βίντεο και εικόνες για να μάθουν περισσότερα σχετικά με την παραγωγική διαδικασία, να εκτιμήσουν τις τεχνολογικές καινοτομίες που εφαρμόζεται στο εργοστάσιο και να δουν πώς αυτές αντανακλώνται στην υψηλή ποιότητα των προϊόντων που κατασκευάζονται εδώ.
Το εργοστάσιο απασχολεί περίπου 8.000 εργαζόμενους. Υπάρχουν, πέντε πρέσες και δύο μηχανήματα κοπής, 860 ρομπότ στο τμήμα κατασκευής αμαξωμάτων, 54 ρομπότ στο τμήμα βαφής, 278 αυτόματοι σταθμοί κοχλίωσης και περίπου 4.000 εργάτες στο τμήμα συναρμολόγησης. Πάνω από 5.000 εξαρτήματα χρησιμοποιούνται για να κατασκευαστούν οι διάφορες εκδόσεις του 500X. Το εργοστάσιο λειτουργεί καθημερινά σε εικοσιτετράωρη βάση με τρεις βάρδιες για να κατασκευάσει περίπου 500 μονάδες από το νέο crossover τις Fiat, συνδυάζοντας τέσσερις τύπους πλαίσιου, 12 χρώματα αμαξώματος, πέντε εσωτερικά, 8 κινητήρες και 188 πακέτα προαιρετικού εξοπλισμού.
Το εργοστάσιο, που καλύπτει μια έκταση περίπου 1,9 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων, σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Marco Visconti και κατασκευάστηκε από το 1991 ως το 1993 κοντά στο San Nicola, 18 χιλιόμετρα από το Melfi, σε μια περιοχή όπου δεν υπήρχαν άλλα εργοστάσια εκείνη την εποχή, και τέθηκε σε λειτουργία τον Οκτώβριο του 1993. Τα τελευταία 20 χρόνια το εργοστάσιο έχει κατασκευάσει πολλά διαφορετικά μοντέλα της Fiat, όπως τα Fiat Punto (1994), Grande Punto (2005) και Punto Evo (2009), συνολικά γύρω στα 6.000.000 αυτοκίνητα μέχρι τον Μάρτιο του 2015. Σήμερα είναι το σπίτι των Fiat 500X και Fiat Grande Punto.
Στις 18 Ιουνίου 2009 το εργοστάσιο του Melfi ήταν το πρώτο στην Ιταλία που βραβεύθηκε με το Ασημένιο Επίπεδο του συστήματος αξιολόγησης WCM (World Class Manufacturing), πιστοποιώντας την εξαιρετική οργάνωση της παραγωγικής του διαδικασίας. Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο που επιβεβαιώνει τη μεγάλη προσοχή που δόθηκε στη συνολική διαδικασία, είναι το γεγονός ότι δεν υπήρξαν ατυχήματα στο εργοστάσιο κατά τα τελευταία τρία χρόνια. Μαζί με την ασφάλεια, η δεύτερη προτεραιότητα είναι η εξασφάλιση της μέγιστης παραγωγικότητας και της κορυφαίας ποιότητας της παραγωγικής διαδικασίας ανά πάσα στιγμή. Αυτή την εποχή περίπου 1.500 νέοι εργαζόμενοι προστίθενται στο εργατικό δυναμικό για να ανταποκριθεί στο εργοστάσιο στην αυξημένη ζήτηση για το Fiat 500X, που εξάγονται σε περισσότερες από 100 χώρες σε όλο τον κόσμο.
Το εργοστάσιο της FCA στο Melfi είναι μια από τις πιο εμβληματικές περιπτώσεις των αρχών στις οποίες βασίζεται η σύγχρονη οργάνωση της βιομηχανικής παραγωγής. Δημιουργήθηκε ως ένα «ολοκληρωμένο» εργοστάσιο, εμπνευσμένο από τις αρχές του "lean manufacturing", που απαιτούν ολοκληρωμένες λειτουργίες και καθήκοντα σε όλα τα επίπεδα, αποκέντρωση της λήψης αποφάσεων, μικρότερη αλυσίδα διοίκησης και διαφάνεια στην πληροφόρηση.
Η «σπονδυλωτή» (modular) παραγωγή προς την οποία κινείται πλέον το εργοστάσιο, εφαρμόζει τις αρχές του "lean manufacturing" και των ολοκληρωμένων εργοστασιακών μοντέλων, προσφέροντας τη δυνατότητα μεγαλύτερης ποικιλίας προϊόντων και επαναπροσδιορίζοντας το ρόλο των προμηθευτών. Συνολικά 444 εταιρείες εμπλέκονται στην παραγωγή του εργοστασίου της FCA στο Melfi, μερικές από τις οποίες είναι εγκατεστημένες στη γύρω περιοχή. Μειωμένος είναι επίσης ο αριθμός των εξαρτημάτων που συναρμολογούνται, προς όφελος της απλοποίησης.
Πρέσες
Το τμήμα με τις πρέσες είναι αυτό στο οποίο ξεκινάει η παραγωγή του 500X. Τεράστιες πρέσες μεταμορφώνουν γιγαντιαία ρολά μεταλλικών φύλλων στα πρώτα 35 εξαρτήματα που υποστηρίζουν την κατασκευή του αυτοκινήτου. Η συνολική διαδικασία εκτελείται μέσα στην απόλυτη σιωπή από έξι ρομπότ που λειτουργούν με χειρουργική ακρίβεια. Το τμήμα με τις πρέσες στο Melfi έχει ένα εξαιρετικά προηγμένο σύστημα μέτρησης, όπου δύο ρομπότ μετρούν και το τελευταίο χιλιοστό κάθε εξαρτήματος, ενώ υπάρχει και ένας φωτεινός θάλαμος για τον έλεγχο των σχημάτων και την προβολή κάθε λεπτομέρειας.
Τμήμα αμαξωμάτων
Το τμήμα κατασκευής των «σκελετών» των αμαξωμάτων ακολουθεί το τμήμα με τις πρέσες και είναι εκεί όπου συναρμολογούνται τα διάφορα εξαρτήματα. Το συγκεκριμένο τμήμα στο Melfi είναι το βασίλειο 860 «έξυπνων» ρομπότ, που χρησιμοποιούνται για τη συναρμολόγηση του αμαξώματος. Το αυτοκίνητο αρχίζει να σχηματίζεται κάτω από την προσεκτική παρακολούθηση πολλών υπολογιστών. Κάμερες και αισθητήρες καθοδηγούν τα ρομπότ, η τοποθέτηση των οποίων γίνεται με ακρίβεια ενός δεκάτου του χιλιοστού. Στο τέλος της παραγωγικής διαδικασίας τέσσερα ρομπότ μετρούν τα πιο σημαντικά σημεία του αμαξώματος για να εξασφαλίσουν άψογα προϊόντα από κάθε πλευρά. Η FCA βελτίωσε ριζικά όλη τη διαδικασία στατικού ελέγχου και μετρήσεων, εφαρμόζοντας ειδικές λύσεις για την κατασκευή τέλειων αυτοκινήτων. Χρειάζονται μόλις έξι λεπτά για τη μέτρηση ενός αμαξώματος στον ειδικό χώρο μετρήσεων, όπου ελέγχεται ένα τυχαία επιλεγμένο Fiat 500X, σε μια διαδικασία που εξασφαλίζει ότι το αμάξωμα είναι τέλειο από πλευράς γεωμετρίας και διαστάσεων.
Τμήμα βαφής
Εδώ το αμάξωμα βυθίζεται σε μεγάλες δεξαμενές, για να εφαρμοστεί με ηλεκτροχημικές μεθόδους η αντιδιαβρωτική προστασία που θα το προστατεύει για όλη τη διάρκεια ζωής του. Εξαιρετικά ακριβή συστήματα ελέγχου και αυτοματοποιημένες μονάδες σφραγίζουν όλους τους αρμούς συναρμογής, αποτρέποντας την είσοδο αέρα και νερού στο χώρο επιβατών του μελλοντικού αυτοκινήτου. Μετά το αμάξωμα βάφεται σε ένα απολύτως καθαρό, προστατευόμενο περιβάλλον, που εξασφαλίζει την αποφυγή κάθε ατέλειας. Αυτή η σημαντική διαδικασία εκτελείται από 54 ρομπότ κάτω από την επίβλεψη επτά χειριστών. Περίπου 3,5 κιλά χρώματος χρησιμοποιούνται για κάθε αυτοκίνητο και η όλη διαδικασία ολοκληρώνεται σε λιγότερο από 90 δευτερόλεπτα.
Συναρμολόγηση
Εν τω μεταξύ, σε ένα ξεχωριστό χώρο θερμαίνονται πλαστικά υλικά και χύνονται σε τεράστια καλούπια, για την κατασκευή των προφυλακτήρων, των ταμπλό και των ρεζερβουάρ καυσίμου των αυτοκινήτων. Το βαμμένο αμάξωμα φτάνει στο τμήμα συναρμολόγησης, όπου συναντάει τον κινητήρα και όπου το αυτοκίνητο σταδιακά ολοκληρώνεται, με την τοποθέτηση των τροχών, των φρένων, των καθισμάτων, του ταμπλό, του τιμονιού, των φώτων, του ηλεκτρικού συστήματος και των διαφόρων ηλεκτρονικών συστημάτων.
Αυτή η φάση της διαδικασίας υποστηρίζεται από 15 ρομπότ, 24 συστήματα διαχείρισης, 278 αυτόματους σταθμούς κοχλίωσης και περίπου 1000 εργαζόμενους που ασχολούνται με την συναρμολόγηση σε κάθε βάρδια. Η όλη διαδικασία διαχείρισης των εξαρτημάτων πραγματοποιείται με την υποστήριξη ενός υπερσύγχρονου δικτύου υπολογιστών, που συνδέει σε πραγματικό χρόνο το εργοστάσιο, τους προμηθευτές και το σύστημα διαχείρισης.
World Class Manufacturing
Το 2009 στο εργοστάσιο του Melfi απονεμήθηκε το Ασημένιο Επίπεδο του συστήματος αξιολόγησης WCM (World Class Manufacturing), που επιβραβεύει την εφαρμογή μεθόδου οργάνωσης του παραγωγικού κύκλου σύμφωνα με τα καλύτερα διεθνή στάνταρ, τις φιλικές προς το περιβάλλον διαδικασίες, τα συστήματα συντήρησης και διαχείρισης και τον ποιοτικό έλεγχο. Σήμερα, μετά την πρόσφατη αναδιοργάνωση και την επένδυση περισσότερων από ένα δισεκατομμύριο ευρώ, το εργοστάσιο αποβλέπει στην κορυφαία αναγνώριση του WCM, το χρυσό μετάλλιο.
Κάθε σταθμός παραγωγής έχει οκτώ βαθμούς προστασίας και η γραμμή παραγωγής σταματάει αν ένα εξάρτημα δεν τοποθετηθεί σωστά. Η αυτοματοποίηση συμβαδίζει με την υπευθυνότητα: κάθε ενέργεια που γίνεται στο εργοστάσιο καταγράφεται σε συστήματα ελεγχόμενα από υπολογιστές και η όλη παραγωγική διαδικασία μπορεί να ελεγχθεί ανά πάσα στιγμή, ακόμα και μετά από χρόνια.
Η ποιότητα των προϊόντων και η ικανοποίηση των πελατών είναι οι βασικοί στόχοι όλων όσων δουλεύουν στο Melfi. Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι έχουν οργανωθεί πάνω από 1.000.000 ώρες εκπαίδευσης, έχουν τοποθετηθεί νέοι επικεφαλής των ομάδων κι έχουν εφαρμοστεί οι πιο προηγμένες τεχνολογίες για την επίτευξη των μέγιστων επιπέδων αποτελεσματικότητας και ποιότητας.
Περισσότερα στο www.fiatpress.gr