Για τους λάτρεις της μάρκας, κάνουμε μια σύνοψη των τριών γενεών της Giulietta (1954, 1977 και 2010), οι οποίες μοιράζονται τον ίδιο χαρακτήρα της "σπορ κομψότητας", το πνεύμα "Alfa Spirit" που ζει ξανά στην Giulietta Sprint του σήμερα.
1954: ένα αυτοκίνητο που θα γίνει θρύλος
Στο πρώτο μισό της δεκαετίας του 1950, μετά τον πόλεμο, η Alfa Romeo ήταν υποχρεωμένη να επικεντρωθεί στον όγκο παραγωγής της, που ακόμη δεν ήταν πολύ σημαντικός.
Έτσι, στο τέλος της σεζόν του 1951 η διοίκηση αποφάσισε να σταματήσει την αγωνιστική δραστηριότητα: η F.1 Alfetta, μετά τα δυο Παγκόσμια Πρωταθλήματα του 1950 με τον Farina και του 1951 με τον Fangio, αποσύρθηκε αήττητη από τους αγώνες προκειμένου να επικεντρωθούν οι εργασίες και οι πόροι σε αυτό που έμελλε να γίνει η Giulietta.
Από την άποψη της παραγωγής, η "1900", το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε και παράχθηκε βιομηχανικά, δεν κατάφερε να ενισχύσει τα νούμερα του μόνο του. Ένα μοντέλο για να διαδεχτεί την "1900" ήταν απαραίτητο, ένα αυτοκίνητο που θα στόχευε σε ένα ευρύτερο κοινό, αλλά το οποίο διατηρούσε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μιας Alfa Romeo: η Giulietta.
Και η Giulietta λαμβάνει επίσης ένα θηλυκό όνομα, ένα όνομα γύρω από το οποίο δημιουργήθηκε μεγάλη φημολογία. Η πιο ευρέως αποδεκτή ιστορία μας μεταφέρει στο Παρίσι, Οκτώβριο του 1950, σε ένα εστιατόριο, κατά τη διάρκεια ενός δείπνου για να εορταστεί η παρουσίαση της 1900 berlina. Στο εστιατόριο ήταν ένας ξεπεσμένος Ρώσος πρίγκιπας, γνωστός για την εμφάνιση του στους παρισινούς χώρους.
Εκείνο το βράδυ, μπροστά στο τραπέζι της Alfa, ο πρίγκιπας αναφώνησε: "Υπάρχουν οκτώ Ρωμαίοι και ούτε μια Ιουλιέττα!" (Giulietta). Όταν ήρθε η στιγμή να επιλέξει η διοίκηση το πιο κατάλληλο όνομα για το νέο αυτοκίνητο, θυμήθηκαν αυτό το επεισόδιο κι έτσι το "tipo 750" έγινε "Giulietta".
Εμφανίζεται στο Τορίνο το 1954 με την Giulietta Sprint- ήταν η πρώτη φορά που ένα νέο μοντέλο παρουσιαζόταν στην coupé έκδοση του και όχι στην σεντάν. Η Giulietta Sprint δημιουργεί την κατηγορία των υψηλών επιδόσεων compact coupé. Το αυτοκίνητο έχει ένα ασυνήθιστο επίπεδο τεχνολογικό και επιδόσεων σε σχέση με -όπως θα λέγαμε σήμερα- την τοποθέτηση του στην αγορά. Το 1954 ήταν ακόμη δύσκολο να αναγνωριστούν οι ανταγωνιστές της.
Ένας εντελώς νέος κινητήρας έκανε επίσης πρεμιέρα με την Giulietta Sprint, ένας κινητήρας που εφευρίσκει μια χωρητικότητα: "1300". Γεννήθηκε μαζί με την Sprint κι είναι ο θρυλικός "bialbero" (διπλού εκκεντροφόρου), ένας από τους σημαντικότερους κινητήρες στην ιστορία της Alfa Romeo. Ο κινητήρας των 1290 κ.εκ. της Giulietta εξολοκλήρου κατασκευασμένος από ελαφρύ αλουμίνιο: όλες οι λύσεις έρχονται κατευθείαν από τους αγώνες και την αεροναυπηγική. Αυτό σημαίνει απόδοση, ελαφρό βάρος και αξιοπιστία.
Με αυτό τον κινητήρα και όλα τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη η Giulietta Sprint επιτυγχάνει τελική ταχύτητα 170 χλμ./ώρα- απίστευτη για την εποχή- με απόλυτη ασφάλεια, χάρη στο εξαιρετικό κράτημά της.
Για να αυξηθούν οι επιδόσεις (80 ίπποι και 180 χλμ./ώρα) και να προσφερθεί ένα coupé που οι οδηγοί και οι ιδιωτικές αγωνιστικές ομάδες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν σε αγώνες, η Giulietta Sprint Veloce δημιουργήθηκε το 1956. Στην παρουσίαση της στο θρυλικό Mille Miglia πήρε την ενδέκατη θέση γενικής: μπροστά της ήταν μόνο αυτοκίνητα διπλάσιου μεγέθους και πίσω της όλες οι Porsche 356.
Το στιλ της Giulietta Sprint δουλεύτηκε στο Portello, στο τμήμα στιλ. Το πρώτο πρωτότυπο ονομάστηκε το "ασχημόπαπο", πριν αναπτυχθεί, οριστικά από τον Bertone μέσα από τη δουλειά του Franco Scaglione. Έχει επίσης σχεδιάσει την σχεδόν σύγχρονη της "2000 Sportiva", την μετέπειτα "Giulietta Sprint Speciale" και την υπέροχη "33 Stradale" του 1967.
Η Giulietta Spider έφτασε το 1955. Η Alfa Romeo αποφάσισε να κάνει διαγωνισμό ανάμεσα σε σχεδιαστές για τον καθορισμό του στιλ της και, αντί για την υπερβολικά «μοντέρνα» πρόταση του Bertone, η διοίκηση επέλεξε τον Pininfarina. Μετά τις πρώτες 600 που προορίζονταν αποκλειστικά για την αμερικάνικη αγορά και μετά από την λαϊκή απαίτηση, η Giulietta Spider προσφέρεται επίσης στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο: γίνεται αμέσως ένα διαχρονικό σύμβολο, το αυτοκίνητο "la dolce vita". Με τον ίδιο τρόπο όπως η Sprint, η Spider γίνεται επίσης "Spider Veloce": 80 ίπποι και 180 χλμ./ώρα.
Είναι αναμφισβήτητα η Giulietta berlina (σεντάν) που προσφέρει τον κύριο όγκο πωλήσεων. Ήρθε επίσης το 1955 και εδραίωσε τη φήμη της Alfa Romeo για τη δημιουργία εξαιρετικών σεντάν, άλλωστε η ίδια Alfa Romeo είχε εφεύρει τον όρο "sports saloon". Η Giulietta berlina διατηρεί όλες τις τεχνολογικές ιδιότητες και τις επιδόσεις των Sprint και Spider.
Ο κινητήρας ήταν ελαφρώς λιγότερο ισχυρός αλλά εξακολουθούσε να ξεχωρίζει, σε συνδυασμό με ένα "πακέτο" μεγαλύτερης ευελιξίας που εξασφαλίζει άνεση και χώρο για πέντε. Όταν η Giulietta berlina Νο 100.001 αυτοκίνητα βγήκε από την γραμμή παραγωγής στο Portello, ήταν η ίδια Giulietta Masina, η μούσα του Federico Fellini, που γιόρτασε αυτό το σημαντικό ορόσημο παραγωγής: το πρώτο εξαψήφιο νούμερο για ένα μοντέλο της Alfa Romeo.
Το 1957 είδε την άφιξη της Giulietta Turismo Internazionale ("t.i." για συντομία) και την Giulietta Sprint Speciale, πιο γνωστή ως "SS". Με μια εντυπωσιακή γραμμή, η SS διαθέτει τον κινητήρα 1.3 bialbero ενισχυμένο στους 100 ίππους, που μπορεί να ωθήσει το αυτοκίνητο στα 190χλμ./ώρα: ο bialbero 1300 αυξάνει τον πήχη της απόδοσης για μια ακόμη φορά. Οι γραμμές της Giulietta Sprint Speciale θυμίζουν τη "Disco Volante" του 1952. Ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της είναι η προσοχή που δόθηκε στην αεροδυναμική της.
Χτισμένη στο σασί της "SS", η "Giulietta SZ" γεννήθηκε το 1960 για να προσφέρει στους οδηγούς ένα αυτοκίνητο το οποίο θα ανταγωνιστεί στην κατηγορία Gran Turismo. Η Carrozzeria Zagato, ιστορικός συνεργάτης της Alfa Romeo, αναλαμβάνει ένα σημαντικό ρόλο στη σύλληψη της SZ. Η SZ παράγεται σε δυο σειρές και σε συνδυασμό με ένα αεροδυναμικό ελαφρύ αλουμινένιο αμάξωμα έχει τον κινητήρα 1290 κ.εκ. bialbero ενισχυμένο στους 100 ίππους, ξεπερνώντας το όριο των 200 χλμ./ώρα. 210 αντίτυπα της SZ κατασκευάστηκαν μεταξύ του 1960 και του 1962.
Το τελευταίο αυτοκίνητο στην οικογένεια της Giulietta ήταν η "1300 Sprint" το 1965: μετά από παραγωγή 177.700 μονάδων η Giulietta κάνει χώρο στην Giulia. Σε όλες αυτές τις εκδόσεις της η Giulietta αντιπροσώπευε ένα σημαντικό κοινωνικό φαινόμενο. Φιλοξενήθηκε σε πολλές ταινίες των sixties και της Dolce Vita.
Κέρδισε τους πάντες, από το μέσο άνθρωπο που σίγουρα ονειρεύτηκε να έχει μια, έως τις διάσημες προσωπικότητες όπως οι Sofia Loren, Gina Lollobrigida, Ester Williams, Diana Dors, Vittorio Gassman και πολλούς άλλους. Έγινε το έμβλημα της κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης της Ιταλίας και επιλέχτηκε ακόμη και για να απεικονίσει την ποιότητα άλλων προϊόντων σε διαφημιστικά σποτ.
Η Giulietta μπορούμε να πούμε ότι εφηύρε μια νέα κατηγορία, αυτή της χωρητικότητας των 1300, που έμελλε να γίνει ευρωπαϊκή φόρμουλα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Και φυσικά το 1955 δεν υπήρχε στάνταρ παραγωγή σεντάν στον κόσμο με τα μηχανολογικά χαρακτηριστικά και τις επιδόσεις της Giulietta.
Ως εκ τούτου, έγινε ένα πρότυπο και, παρά το πέρασμα του χρόνου, αυτό το μοντέλο εξακολουθεί να διατηρεί μια ισχυρή προσωπικότητα που επιβεβαιώνει την τεράστια παράδοση της Alfa Romeo.
1977: Το όνομα Giulietta επιστρέφει σε ένα μοντέλο της Alfa Romeo
Το 1977 η Alfa Romeo αποφασίζει να δανείσει το όνομα "Giulietta" σε ένα άλλο ολοκαίνουργιο μοντέλο στη γκάμα της που προορίζεται να αντικαταστήσει την Giulia. Αυτό το καινοτόμο project προέρχεται από την μηχανολογική βάση της Alfetta, που παρουσιάστηκε το 1972.
Ο σχεδιασμός της 1977 Giulietta είναι πολύ ελκυστικός, χτισμένο σε σφηνοειδή γραμμή: compact, χαμηλή μύτη και υψηλή ουρά, είναι μια εξαιρετική ερμηνεία των σπορ σεντάν της Alfa Romeo. Αρχίζει η ευρεία χρήση συνθετικών υλικών, στους προφυλακτήρες για παράδειγμα. Η γραμμή της είναι μπροστά από την εποχή της και θα τη μιμηθούν οι ανταγωνιστές της.
Η νέα Giulietta υιοθετεί το σύστημα μετάδοσης της Alfetta, με De Dion άξονα στο πίσω μέρος και έξοχη οδηγησιμότητα και κορυφαίο κράτημα στην κατηγορία της. Είναι το μοναδικό αυτοκίνητο στην κατηγορία του που χρησιμοποιεί τέτοια τεχνολογική αρχιτεκτονική με αυτά τα χαρακτηριστικά.
Η γκάμα των κινητήρων ξεκινάει με τον bialbero 1.3 95 HP και φτάνει αρχικά μέχρι τον 1.6 109 HP. Το 1979 η γκάμα επεκτείνεται με τον 1.8 122 HP και τον 2.0 130 HP. Με τον 2000 η Giulietta φτάνει τα 190 χλμ./ώρα. Το 1983, η Alfa Romeo πειραματίζεται με τον υπερτροφοδοτούμενο 2λιτρο κινητήρα 170 HP στην "Giulietta Turbodelta" μετά το πείραμα στην Alfetta GTV. Συνολικά κατασκευάστηκαν 361 Turbodelta με πολύ υψηλές επιδόσεις: από 0 στα 100 χλμ./ώρα σε 7,2''.
Την ίδια χρονιά, ένας turbo diesel κάνει το ντεμπούτο του στη Giulietta επίσης, ένα σημάδι των σύγχρονων καιρών: το πρώτο ιταλικό turbodiesel, μεταξύ των πρώτων στην Ευρώπη, ήταν η Alfetta το 1979.
Το 1985 η Giulietta αποσύρεται μετά από παραγωγή 380.000 μονάδων, κάνοντας χώρο για την Alfa 75, η οποία κληρονομεί τα μηχανικά της μέρη.
2010: το τέλειο νέο μίγμα σπορτίφ και κομψότητας πάει με το όνομα Giulietta
Η νέα Alfa Romeo Giulietta είχε την παγκόσμια πρεμιέρα της το 2010 στο Σαλόνι της Γενεύης. Ένα αυτοκίνητο με ελκυστικό στιλ, ικανό να προσφέρει την οδηγική απόλαυση που μόνο μια Alfa μπορεί, ενώ επιπρόσθετα προσφέρει τους χώρους και την άνεση που απαιτεί η σημερινή αγορά: αποδείχτηκε συνταγή νίκης.