Παρουσιάζοντας την Mission E στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Φραγκφούρτης, η Porsche εμφανίζει το πρώτο της τετραθέσιο σπορ αυτοκίνητο που κινείται αποκλειστικά και μόνο ηλεκτροκίνητα.
Αυτό το concept car συνδυάζει την χαρακτηριστική σχεδίαση μιας Porsche κορυφαίων επιδόσεων με την πρωτοποριακή πρακτικότητα του πρώτου συστήματος ηλεκτροκίνησης 800 Volt. Βασικά χαρακτηριστικά: τέσσερις πόρτες και τέσσερα ξεχωριστά καθίσματα, ισχύς συστήματος πάνω από 600 ίπποι (440 kW) και αυτονομία που ξεπερνά τα 500 χλμ.
Τετρακίνηση και τετραδιεύθυνση, επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε λιγότερα από 3,5 δευτ. και χρόνος περίπου 15 λεπτών της ώρας για να φορτιστεί το αυτοκίνητο στο 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας.
Ο χειρισμός των οργάνων γίνεται διαισθητικά, με στρέψιμο των ματιών και με χειρονομίες, ή και με ολογράμματα σε κάποιες περιπτώσεις – με κύριο και έντονο προσανατολισμό προς τον οδηγό, καθώς οι οθόνες στρέφονται αυτόματα προς τη θέση του.
Σχεδίαση
Κάθε τετραγωνικό εκατοστό, κάθε γωνία, ή καμπύλη του MissionE αντανακλά πάνω απ' όλα ένα πράγμα: έντονα sport χαρακτήρα συνδυασμένο με την καλύτερη σχεδιαστική παράδοση της Porsche.
Ως σημείο εκκίνησης θεωρείστε την πρωτοποριακή σχεδίαση ενός τετράπορτου αυτοκινήτου με χαμηλό ύψος -μόλις- 130 εκ. με έντονο sport χαρακτήρα που ενσωματώνει ορατές καινοτομίες.
Διακριτικές εισαγωγές και εξαγωγές αέρα – στο μπροστινό μέρος, στις πλευρές και πίσω – ενισχύουν την αποδοτικότητα και τις επιδόσεις.
Ενσωματωμένοι «οδηγοί» βελτιώνουν τη ροή του αέρα γύρω από τους τροχούς, ενώ οι εξαγωγές στις πλευρές μειώνουν την υπερπίεση στους θόλους των τροχών, με αποτέλεσμα να μειώνεται η άντωση του αμαξώματος.
Η κατά πολύ μειωμένη μετωπική επιφάνεια του εμπρός τμήματος δηλώνει την επιστροφή στην κλασική εμφάνιση μιας Porsche και παραπέμπει στην 918 Spyder και τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της εταιρείας.
Οι νέου τύπου προβολείς LED με το χαρακτηριστικό φωτισμό τεσσάρων σημείων έλκουν το βλέμμα από την πρώτη στιγμή, προσδίδοντας ένα επιπλέον φουτουριστικό χαρακτήρα στο εμπρός τμήματος του αυτοκινήτου.
Τα διακριτικά μπροστινά φτερά και το πίσω καπό που κατεβαίνει πολύ χαμηλά παραπέμπουν στο σχήμα της 911. Όπως και στην 911 GT3 RS, μια φαρδιά χαρακτηριστική εσοχή εκτείνεται από το καπό του μπροστινού χώρου αποσκευών που υπερκαλύπτει το αμάξωμα, μέχρι και πάνω στην οροφή.
Η γραμμή των παραθύρων είναι επίσης παρόμοια με αυτήν της 911, αν και υπάρχει μια σημαντική διαφορά: οι δύο πόρτες που ανοίγουν από το κέντρο επιτρέπουν τη βολική και απρόσκοπτη είσοδο στο αυτοκίνητο, χωρίς να υπάρχει κεντρική κολώνα. Μία ακόμη διαφορά: αντί για τους κλασικούς εξωτερικούς καθρέφτες στις πόρτες, υπάρχουν κρυμμένες κάμερες που διασφαλίζουν την ορατότητα προς τα πίσω, και συμβάλλουν στην εξαιρετική αεροδυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου.
Η σχεδίαση του πίσω μέρους υπογραμμίζει την τυπική αρχιτεκτονική ενός sport αυτοκινήτου E. Η κομψή καμπίνα, χωρίς περιττούς όγκους, με το αεροδυναμικό πίσω παρμπρίζ που γίνεται πιο στενό στο πίσω μέρος, δημιουργεί χώρο για το σμιλευμένο σχήμα των πίσω φτερών που μόνο μια Porsche μπορεί να έχει.
Ένα εσωτερικά φωτιζόμενο, τρισδιάστατο λογότυπο "Porsche" δίνει την εντύπωση ότι αιωρείται κάτω από μια γραμμή φωτός σε σχήμα αψίδας και εκτείνεται σε ολόκληρο το πλάτος, μέσα σε μια μαύρη γυάλινη επιφάνεια.
Κίνηση/Μετάδοση
Το σύστημα κίνησης (κι όχι πια απλώς ο κινητήρας) της Mission E είναι εντελώς νέο, δοκιμασμένο με τον πιο σκληρό τρόπο στους αγώνες αντοχής. Δύο μόνιμα συγχρονισμένοι κινητήρες με μαγνήτες (PMSM) – παρόμοιοι με αυτούς που χρησιμοποιήθηκαν στο αυτοκίνητο που κέρδισε το LeMans την 919 Hybrid – επιταχύνουν το Mission E, και ανακτούν ενέργεια από το φρενάρισμα.
Οι δύο κινητήριες μονάδες αποδίδουν μαζί περισσότερους από 600 ίππους, επιταχύνοντας το Mission E στα 100 χλμ./ώρα σε κάτι λιγότερο από 3,5 δευτερόλεπτα, και στα 200 χλμ./ώρα σε λιγότερο από 12 δευτερόλεπτα.
Για τη μεταφορά της ισχύος στο δρόμο, η υπάρχουσα τετρακίνηση ενεργοποιείται ανάλογα με τις ανάγκες κάθε στιγμής, η ροπή κατανέμεται αυτόματα κάθε τροχό ξεχωριστά (Porsche Torque Vectoring), ενώ η ενεργητική τετραδιεύθυνση προσφέρει ακριβή έλεγχο των τροχών με σπορ χαρακτηριστικά.
Έτσι, το Mission E είναι κατάλληλο και για την αγωνιστική πίστα, καθώς ο χρόνος γύρου που πετυχαίνει στο Nordschleife του Nürburgring είναι κάτω από το όριο των 8 λεπτών.
Ταυτόχρονα προσφέρει καθημερινή πρακτικότητα, με βολική και γρήγορη φόρτιση (σε περίπου 15 λεπτά μπορεί να φορτιστεί με αρκετή ενέργεια για να καλύψει περίπου 400 χλμ), αλλά και αυτονομία πάνω από 500 χλμ.
Ένα ανοιγόμενο τμήμα του αμαξώματος στο εμπρός αριστερό φτερό, μπροστά από την πόρτα του οδηγού, παρέχει πρόσβαση στη θύρα φόρτισης του πρωτοποριακού συστήματος "Porsche Turbo Charging".
Μέσω της θύρας 800V, για να φορτιστεί η μπαταρία στο 80% περίπου της χωρητικότητάς της χρειάζονται γύρω στα 15 λεπτά – χρόνος ρεκόρ για ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Εναλλακτικά, μπορεί να γίνει σύνδεση με συμβατικό σταθμό φόρτισης 400V, ή η φόρτιση να γίνει στο γκαράζ του σπιτιού με απλό επαγωγικό τρόπο, σταθμεύοντας το αυτοκίνητο πάνω από ένα πηνίο που ενσωματώνεται στο δάπεδο του γκαράζ.Με τον τρόπο αυτόν, η ενέργεια μεταφέρεται ασύρματα σε ένα πηνίο που υπάρχει στο υποδάπεδο του αυτοκινήτου.
Ελαφρύ
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό που είναι τυπικό σε κάθε sport αυτοκίνητο Porsche είναι το μειωμένο του βάρος, το οποίο κατανέμεται με τον βέλτιστο τρόπο, ενώ το κέντρο βάρους είναι χαμηλά.
Η μπαταρία, η οποία είναι τοποθετημένη στο υποδάπεδο του αυτοκινήτου και βασίζεται στην πιο πρόσφατη τεχνολογία ιόντων λιθίου, καλύπτει όλο το μήκος του μεταξονίου. Έτσι το βάρος της κατανέμεται ανάμεσα στους δύο άξονες ομοιόμορφα, με αποτέλεσμα να προκύπτει εξαιρετικά καλή δυναμική ισορροπία. Επιπλέον, το κέντρο βάρους παραμένει όσο το δυνατόν πιο χαμηλά. Και οι δύο αυτοί παράγοντες ενισχύουν σημαντικά τις επιδόσεις και την οδηγική συμπεριφορά του αυτοκινήτου.
Το αμάξωμα είναι κατασκευασμένο στο σύνολό του από ένα μείγμα αλουμινίου, χάλυβα και πολυμερών ενισχυμένων με ανθρακονήματα. Οι ζάντες είναι από ανθρακονήματα: το Mission E διαθέτει φαρδιά ελαστικά σε ζάντες 21 ιντσών εμπρός και 22 ιντσών πίσω, και φυσικά λόγω της απουσίας συμβατικού κινητήρα εσωτερικής καύσης υπάρχουν δύο χώροι αποσκευών εμπρός και πίσω.
Εσωτερικό
Το εσωτερικό του Mission E χαρακτηρίζεται από αίσθηση ελευθερίας, λιτή σχεδίαση, καθαρή αρχιτεκτονική, όντας προσανατολισμένο στον οδηγό και στην καθημερινή πρακτικότητα.
Χάρη στο αποκλειστικά ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, το εσωτερικό αναδιαμορφώνεται, όπως πρέπει να είναι ο θάλαμος επιβατών σε ένα μελλοντικό αυτοκίνητο.
Η απουσία τούνελ μετάδοσης, για παράδειγμα, απελευθερώνει χώρο και δημιουργεί μια πιο ελαφριά και ευρύχωρη ατμόσφαιρα σε ολόκληρο το εσωτερικό. Τα τέσσερα ξεχωριστά καθίσματα παραπέμπουν ευθέως σε αντίστοιχα αγωνιστικά μπάκετ.
Η ελαφριά τους σχεδίαση εξοικονομεί βάρος, προσφέροντας ταυτόχρονα στους επιβάτες σταθερή πλευρική στήριξη όταν ο οδηγός κινείται γρήγορα . Ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα, η κεντρική κονσόλα – με το κομψό της σχήμα, και με ανοικτό χώρο από κάτω της – εκτείνεται μέχρι πάνω στο ταμπλό.
Διαισθητική λειτουργία
Μπροστά στον οδηγό ανοίγεται ένας νέος κόσμος μιας πρωτοποριακής φιλοσοφίας για τις ενδείξεις στο ταμπλό και τα βασικά χειριστήρια. Διαισθητική λειτουργία, γρήγορη, χωρίς να διασπάται η προσοχή του οδηγού – ιδανική για το σπορ αυτοκίνητο του αύριο.
Στον πίνακα οργάνων εμφανίζονται πέντε κυκλικά όργανα με χρήση της τεχνολογίας OLED.
Ένα σύστημα παρακολούθησης των ματιών αντιλαμβάνεται μέσω κάμερας το όργανο που κοιτάζει ο οδηγός την κάθε στιγμή.
Στη συνέχεια, ο οδηγός μπορεί να ενεργοποιήσει το μενού του συγκεκριμένου οργάνου πατώντας ένα διακόπτη στο τιμόνι και να πλοηγηθεί στο μενού είτε χειροκίνητα, είτε με τη βοήθεια του συστήματος παρακολούθησης των ματιών.
Επιπλέον, η οθόνη ακολουθεί τη ρύθμιση του καθίσματος που έχει επιλέξει ο οδηγός, με μια λειτουργία που ονομάζεται παράλλαξη. Εάν ο οδηγός καθίσει χαμηλότερα, υψηλότερα, πιο κοντά στο τιμόνι ή πιο μακριά, η τρισδιάστατη οθόνη «αντιδρά»και μετακινείται μαζί του. Έτσι δεν προκύπτουν συνθήκες στις οποίες το τιμόνι εμποδίζει το οπτικό πεδίο του οδηγού σε στιγμές που πρέπει να αυτός να δει καθοριστικές πληροφορίες. Όλες οι πληροφορίες, βρίσκονται πάντα μέσα στο οπτικό του πεδίο.
Το Mission E μπορεί ακόμη και να καταγράψει μια οδηγική διαδρομή αλλά και το πρόσωπο του οδηγού ενώ κινείται σε μια απαιτητική διαδομή, ή μέσα σε μια πίστα: μια κάμερα στον εσωτερικό καθρέφτη καταγράφει τα πάντα και τα εμφανίζει με emoticon στο ταμπλό. Η οδηγική εμπειρία, μπορεί να «αποθηκευτεί μαζί με επιμέρους πληροφορίες», όπως η διαδρομή ή η ταχύτητα, και ο οδηγός μπορεί στη συνέχεια να τη μοιραστεί με φίλους μέσω κοινωνικών δικτύων.
Ολόκληρο το ταμπλό είναι γεμάτο νέες ιδέες. Η διαίρεσή του σε δύο τρισδιάστατα επίπεδα το κάνει να δείχνει πιο ελαφρύ, ενισχύοντας και τη σαφήνεια των ενδείξεων. Το επάνω επίπεδο περιλαμβάνει την οθόνη του οδηγού, ενώ μεταξύ των επιπέδων υπάρχει ένα ολόγραμμα που εκτείνεται μέχρι την πλευρά του συνοδηγού. Εκεί εμφανίζονται εφαρμογές που επιλέγονται μεμονωμένα και εμφανίζονται εικονικά, ή κατά προτεραιότητα με τρισδιάστατο εφέ.
Ο οδηγός ή ο συνοδηγός μπορούν να χρησιμοποιούν τις εφαρμογές αυτές για να ελέγχουν, χωρίς να αγγίζουν τίποτα, λειτουργίες όπως τα πολυμέσα, το σύστημα πλοήγησης, ο κλιματισμός, ή οι πληροφορίες για το ίδιο το αυτοκίνητο. Το επιθυμητό σύμβολο ενεργοποιείται με χειρονομία, την οποία ανιχνεύουν αισθητήρες. Η χειρονομία που παραπέμπει σε λαβή σημαίνει επιλογή, ενώ το τράβηγμα του χεριού σημαίνει έλεγχο. Επιπλέον, ο οδηγός ή ο συνοδηγός μπορούν να χρησιμοποιούν μια οθόνη αφής στην κεντρική κονσόλα για να ελέγχουν δευτερεύουσες λειτουργίες, όπως τα μενού λεπτομερών πληροφοριών.
Η διαμόρφωση του μπορεί επίσης να γίνεται από το εξωτερικό του αυτοκινήτου, από ένα tablet ή smartphone, μέσω του Porsche Car Connect. Χρησιμοποιώντας ασύρματα υπηρεσίες (Over the Air) και με τηλεχειρισμό (Remote), ο οδηγός μπορεί ουσιαστικά να αλλάζει το λειτουργικό περιεχόμενο του αυτοκινήτου του σε μια μέρα. Μια απλή ενημέρωση μέσω της ενσωματωμένης μονάδας δεδομένων υψηλής ταχύτητας είναι το μόνο που χρειάζεται για να εγκατασταθεί τo road book ή κάποιες πρόσθετες λειτουργίες για την ανάρτηση, τον κινητήρα ή το σύστημα infotainment.
O οδηγός μπορεί με ένα smartphone ή ένα tablet να ξεκινά τη διαδικασία ενημέρωσης άνετα, από το Porsche Connect Store. Επιπλέον, η λειτουργία Porsche Connect επιτρέπει την άμεση επικοινωνία με ένα Porsche Centre, για απομακρυσμένο διαγνωστικό έλεγχο ή για το κλείσιμο ραντεβού.
Μία ακόμα λειτουργία των ενσωματωμένων Απομακρυσμένων Υπηρεσιών είναι το ψηφιακό κλειδί, το οποίο αποστέλλεται μέσω της διαδικτυακής πύλης Porsche Connect. Με το ψηφιακό κλειδί αυτό, ανοίγουν οι πόρτες του οχήματος όχι μόνο από τον οδηγό, αλλά και από εξουσιοδοτημένους φίλους ή μέλη της οικογένειάς του. Μετά την επιτυχημένη εξακρίβωση ταυτότητας, το κλειδί μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και σε μια καθορισμένη τοποθεσία.
Οι εικονικοί εξωτερικοί καθρέφτες πραγματικά μαγνητίζουν το βλέμμα. Στις κάτω γωνίες του παρμπρίζ εμφανίζονται οι πληροφορίες από τις εξωτερικές κάμερες που είναι τοποθετημένες στα εμπρός φτερά. Έτσι ο οδηγός βλέπει καλύτερα το χώρο γύρω από το αυτοκίνητο χωρίς να υπάρχουν τυφλές γωνίες, ενώ ταυτόχρονα απεικονίζονται με ενεργητικό τρόπο και πληροφορίες ασφάλειας.