Η Κia είναι μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, που την τελευταία δεκαετία έχει κάνει άλματα προόδου σε επίπεδο ποιότητας, τεχνολογίας, αλλά και σχεδιασμού. Η τελευταία παράμετρος είναι αυτή που σε μεγάλο ποσοστό τη διαφοροποιεί και από την αδελφή Hyundai. Και πως να μην ήταν, άλλωστε, όταν εδώ και 7 χρόνια ο Peter Schreyer -σχεδιαστής, μεταξύ άλλων, των Audi TT και A3- ηγείται του σχεδιαστικού της τμήματος και από τον περασμένο Δεκέμβριο κατέχει, μάλιστα, τη θέση του προέδρου της εταιρείας; Διόλου τυχαία, λοιπόν, η φρεσκάδα και η μοντέρνα αισθητική που αποπνέει το Kia Rio, διαχωρίζοντας άμεσα τη θέση του από ένα σχεδιαστικά αδιάφορο παρελθόν, αλλά και από τον ανταγωνισμό.
Πέρα, όμως, από την αισθητική -ένα, αναμφίβολα, καθαρά υποκειμενικό κριτήριο- το ντιζάιν περιλαμβάνει και έννοιες όπως η εκμετάλλευση χώρων, η θέση οδήγησης και η εργονομία. Και σε αυτό τον τομέα το Rio τα καταφέρνει αρκετά καλά, ξεφεύγοντας από το στενό πλαίσιο της σουπερμίνι κατηγορίας, προσφέροντας μεγαλύτερους χώρους για τους πίσω επιβάτες σε σχέση με το i20 (με το οποίο μοιράζονται το ίδιο δάπεδο), πολύ καλή θέση οδήγησης και εργονομία χειριστηρίων, αλλά και χωρητικότητα πορτμπαγκάζ στο μέσον όρο της κατηγορίας (288 λίτρα). Αν για κάτι θα μπορούσε να γκρινιάξει κανείς είναι τα σκληρά πλαστικά στο εσωτερικό, που φαίνονται ανακόλουθα με τον σύγχρονο εξωτερικό και εσωτερικό σχεδιασμό, και την τοποθέτηση της πλαφονιέρας στο κέντρο της οροφής.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο πρόσφατα εξελιγμένος μικρός κινητήρας ντίζελ 1.1 λίτρων με μπλοκ από χυτοσίδηρο και αλουμινένια κεφαλή, που σχεδιάστηκε από το ευρωπαϊκό κέντρο έρευνας και εξέλιξης της Ηyundai-Kia στη Γερμανία. Βασίζεται στη σειρά κινητήρων U, και συγκεκριμένα στο χωρητικότητας 1.5 λίτρων σύνολο, από το οποίο αφαιρέθηκε ένας κύλινδρος, χωρίς να αλλαχθεί η διάμετρος και διαδρομή των 75x84,5 χλστ. και η συμπίεση του 17,8:1. Παράλληλα, η μείωση των κινούμενων μηχανικών μερών, εξασφαλίζει μικρότερες τριβές, ενώ στα χαρακτηριστικά του συγκαταλέγονται οι δύο, κινούμενοι από αλυσίδα, εκκεντροφόροι επικεφαλής με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο, ο ψεκασμός common rail της Bosch, ο στροβιλοσυμπιεστής μεταβλητής γεωμετρίας και η εισαγωγή με έλεγχο στροβιλισμού. Ο κινητήρας αποδίδει 75 ίππους/4.000 σ.α.λ. και την εντυπωσιακή για το μέγεθος του ροπή των 170 Νm μεταξύ 1.500 και 2.750 σ.α.λ., επιτυγχάνοντας, σε συνδυασμό με το σύστημα start/stop και τα οικολογικά ελαστικά χαμηλής τριβής, ονομαστική μέση κατανάλωση 3,6 λίτρων/100 χλμ. και εκπομπή CO2 94 γρ./χλμ.
Στο δρόμο αποδεικνύεται ένα εξαιρετικά πρόθυμο σύνολο που -δεδομένης της χωρητικότητας του- εντυπωσιάζει με τη ροπή του στις χαμηλομεσαίες στροφές και μπορεί να κινήσει με μεγάλη ευχέρεια το Rio. Έχει τη χαρακτηριστική γρήγορη απόκριση ενός τρικύλινδρου κινητήρα, ενώ χάρη στον άξονα εξισορρόπησης που βρίσκεται κάτω από τον στροφαλοφόρο και κινείται από ελικοειδή γρανάζια, μειώνει σε σημαντικό βαθμό τους κραδασμούς που προκαλούνται κατά τη διάρκεια λειτουργίας του. Παράλληλα, σχετικά χαμηλός είναι και ο θόρυβος που φτάνει στην καμπίνα επιβατών (πέρα, ίσως, από τη φάση εκκίνησης), καταναλώνοντας κατά μέσον όρο -σε πραγματικές συνθήκες κίνησης- 5,8 λίτρα καυσίμου/100 χλμ. Σίγουρα, δεν πρόκειται να βάλει φωτιά στο δρόμο με τα 160 χλμ./ώρα τελικής και τα 16,1 δλ. επιτάχυνσης για τα 0-100 χλμ./ώρα (ας μην ξεχνάμε και το βάρος των 1.191-1.290 κιλών, ανάλογα με την έκδοση), αλλά απ’ την άλλη δεν είναι αυτός ο σκοπός του. Οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις που προσφέρει στις χαμηλές και μεσαίες στροφές σε συνδυασμό με το εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων είναι αρκετές για να το καταστήσουν ιδιαίτερα ευκίνητο και εύχρηστο στις αστικές διαδρομές, αλλά και να το κινήσουν με ασφάλεια εκτός των ορίων της πόλης. Λίγο εξοικείωση απαιτεί, πάντως, το -κατά τ΄ άλλα γρήγορο- σύστημα start/stop, καθώς ο κινητήρας ενεργοποιείται μόνο με βαθύ πάτημα του πεντάλ του συμπλέκτη.
Οδηγικά το Rio είναι, μάλιστα, πιο ενδιαφέρον από το i20, με καλύτερη αίσθηση στο τιμόνι, σφιχτότερη ανάρτηση και μικρότερες κλίσεις στις στροφές, η οποία όμως απ' την άλλη δεν προσφέρει το επίπεδο άνεσης του αδελφού Hyundai.
Το πεντάθυρο Κia Rio 1.1 CRDi διατίθεται σε τρία επίπεδα εξοπλισμού, Instyle, Uptown και Sport (από τη βασική λείπουν μόνο τα ηλεκτρικά παράθυρα πίσω, το αυτόματο άναμμα φώτων, τα φώτα ημέρας LED και το σύστημα bluetooth), σε τιμές από 13.190, 14.020 και 14.850 ευρώ, αντίστοιχα (12.390, 13.190 και 13.890 ευρώ με απόσυρση), ενώ καλύπτεται, όπως όλα τα Kia από επταετή εγγύηση.
Εν κατακλείδι, το Rio συγκαταλέγεται στις κορυφαίες προτάσεις τις κατηγορίας. Χωρίς να υστερεί σημαντικά σε κάποιον τομέα έναντι του ανταγωνισμού, διακρίνεται για το σύγχρονο ντίζελ κινητήρα του, που του προσφέρει οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου, μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, αλλά και άφθονη ροπή στις χαμηλομεσαίες στροφές λειτουργίας, που το βοηθούν να κινηθεί ιδιαίτερα σβέλτα και απροβλημάτιστα στο αστικό περιβάλλον.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κia Rio 1.1 CRDi
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (κ.εκ.) 1.120
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (ίπποι/σ.α.λ.) 75/4.000
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (Nm/σ.α.λ) 170/1.500-2.750
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (λίτρα/100 χλμ.) 3,6
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (γρ./χλμ.) 94
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ. (χλστ.) 4.045x1.720x1.455 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (χλστ.) 2.570 χλστ.
ΒΑΡΟΣ (κιλά) 1.191-1.290
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 ΧΛΜ.ΩΡΑ (δλ.) 16,1
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (χλμ./ώρα) 160
ΤΙΜΗ (ευρώ) από 13.190