Ο άσος της BMW είναι ανέκαθεν μια πολύ καλή επιλογή χαμηλού προφίλ και μεγάλων δυνατοτήτων. Στην πρόσφατη αναβάθμισή του, το μικρομεσαίο hatch της γερμανικής φίρμας, σε μια πρώτη ματιά δεν άλλαξε σχήμα, με μοναδική χειροπιαστή αλλαγή το ότι μάκρυνε κατά 5χλστ., όμως κοιτάζοντας πιο προσεκτικά υπάρχουν πολλές αλλαγές εκτός και εντός αμαξώματος.
Επανασχεδιασμένα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω, νέοι προφυλακτήρες, με τον εμπρός να έχει πλέον μεγάλους αεραγωγούς και διαφορετική μάσκα και νέα πόρτα χώρου αποσκευών.
Στο εσωτερικό οι αλλαγές είναι ακόμα πιο διακριτικές, κυρίως στο ταμπλό και στην κεντρική κονσόλα, ενώ παραμένει η υψηλή ποιότητα υλικών και η άριστη συναρμολόγηση. Όσον αφορά τους χώρους που ποτέ δεν ήταν το δυνατό σημείο της σειράς 1 (πισωκίνητη γαρ), οι πίσω επιβάτες πρέπει να κάνουν συμβιβασμούς ειδικά όταν είναι τρεις τον αριθμό, ενώ ο χώρος αποσκευών κρίνεται ικανοποιητικός για τη χρήση που προορίζεται το συγκεκριμένο μοντέλο.
Στο επίπεδο του εξοπλισμού, στον βασικό έχουν προστεθεί, αισθητήρες βροχής και φώτων, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, επιπλέον applications του BMW Connected Drive, και το χειριστήριο του iDrive στη βάση της κονσόλας, με την οθόνη 6,5 ιντσών .
Η είδηση όμως στη Σειρά 1 αφορά τους νέους κινητήρες με τους οποίους εφοδιάζονται οι 3θυρες και οι 5θυρες εκδόσεις. Στην περίπτωσή μας οδηγήσαμε τον 3κύλινδρο 1500άρη κινητήρα (που το BMW Group χρησιμοποιεί και στο Mini) , με απόδοση 116 ίππους και 27,5 χγρμ. Είναι ο κινητήρας που φορά και το Mini Cooper D, τοποθετημένος για πρώτη φορά κατά μήκος, έτσι ώστε η κίνηση να μεταδίδεται στους πίσω τροχούς, κάτι που μάλλον γίνεται για τελευταία φορά στη Σειρά 1. Ο κινητήρας αυτός είναι κατασκευασμένος εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο, με άμεσο ψεκασμό common rail που λειτουργεί με 2.000 bar και τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας και σύμφωνα με το εργοστάσιο, καταναλώνει 3,7 λτ/100 χλμ και εκπέμπει 97γρ CO2.
Οι 116 ίπποι κινούν χωρίς κραδασμούς και κροτάλισμα, με άνεση (0-100 σε 10.3’’, τελ. ταχύτητα 200χλμ/ώρα) το αμάξωμα βάρους 1.430 κιλών, ενώ το μεγάλο μέρος της ροπής εμφανίζεται από τις 1.700 σ.α.λ., γεγονός που σε συνδυασμό με το 8άρι Steptronic κιβώτιο, κάνει την όποια διαδρομή, χαρά του οδηγού, καθώς συνδυάζονται ιδανική η οδηγική ευχαρίστηση, με την οικονομία καυσίμου, αλλά και την απουσία θορύβων τόσο από τον κινητήρα, όσο και από την κύλιση. Στην περίπτωσή μας με ήπιους ρυθμούς και πολλά χιλιόμετρα εκτός πόλης η μέση κατανάλωση μετρήθηκε στα 6,1 λτ/100χλμ., τιμή απόλυτα ικανοποιητική για τον χαρακτήρα και τα τεχνικά δεδομένα της κατασκευής.
Σε επίπεδο οδηγικών εντυπώσεων η 116d απεδείχθη κάτι περισσότερο από ευχάριστη παρά την «αργή» χαρτογράφηση του Steptronic, που αλλάζει χωρίς «πηδηματάκια» αλλά κάπως αργά ακόμα κι αν έχεις το joystick με το χέρι. Οι 8 σχέσεις εξαντλούν πολλές φορές την δύναμη του κινητήρα, καθώς το στιβαρό πλαίσιο και οι σφιχτές αναρτήσεις επιτρέπουν ακόμα πιο γρήγορους ρυθμούς από αυτούς που μπορεί ο κινητήρας. Σε γρήγορους ρυθμούς οι κλίσεις είναι μικρές, αλλά η επαρκής διαδρομή της ανάρτησης είναι προς όφελος της άνεσης.
Στα ταξίδια με την 8η σχέση, διατηρείται εύκολα η κεκτημένη ταχύτητα, που ρίχνει την κατανάλωση κάτω από τα έξι λίτρα, με τον θόρυβο να ακούγεται σχεδόν ανεπαίσθητα στην καλά ηχομονωμένη καμπίνα.
Εκτός αυτών, το βαρύ και ακριβές τιμόνι, δίνει επαρκή πληροφόρηση στον οδηγό που εύκολα τοποθετεί το ρύγχος και ελέγχει αν χρειαστεί τις όποιες τάσεις της ουράς. Στο όριο πάντως, η συμπεριφορά είναι ελαφρώς υποστροφική που ελέγχεται εύκολα και ανώδυνα (σε επίπεδο ιπποδύναμης) από το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης στο πρόγραμμα «sport+». Πάντως μια μικρή ταλάντωση που εμφανίζεται στο αμάξωμα όταν χάνεται η πρόσφυση, ίσως να οφείλεται στη σχέση ελατηρίων/αμορτισέρ, που έγινε με πρόσταγμα την άνεση. Τέλος, τα φρένα, παρά το κάπως χωρίς αίσθηση πεντάλ, είναι κορυφαία και ακούραστα ακόμα και σε συνεχή πιεστική χρήση.
Συνοψίζοντας, κρίνουμε την ανανεωμένη BMW 116d, σαν μια από τις καλύτερες ποιοτικές λύσεις της εποχής, που με ποιότητα, άνεση, οικονομία και «μετριοφροσύνη» (ελάχιστη κοινωνική όχληση), μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες μεμονωμένων χρηστών ή μικρών οικογενειών, που θέλουν (και έχουν να πληρώσουν βέβαια το κόστος των από 25.000 €, με απόσυρση ), όλα τα παραπάνω πλεονεκτήματα με τη σφραγίδα της γερμανικής φίρμας.
Υπέρ
Κινητήρας
Ποιότητα κατασκευής
Οδική συμπεριφορά
Άνεση
Φρένα
Κατανάλωση
Κατά
Χώροι πίσω επιβατών
Τιμή κτήσης
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 1.496 cc
Ισχύς: 116 ίπποι /3.000 σ.α.λ.
Ροπή: 27,4 χγρμ /1.750-2.250 σ.α.λ.
Μετάδοση: Στον πίσω άξονα
Κιβώτιο: Steptronic 8 σχέσεων
Τελική ταχύτητα (χλμ/ώρα): 200
Επιτάχυνση 0-100: 10,3’’
Μεικτή κατανάλωση (λτ/100 χλμ): 6,1
Βάρος: 1.430 kg
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.329/1.765/1.421χλστ
Χώρος αποσκευών: 360 λτ