Δοκιμή: Το news.gr οδηγεί το νέο 7-θέσιο Nissan X-Trail 1.6 dCi

Το να γράφει κανείς το 2015 αναλυτική δοκιμή για αυτοκίνητο τύπου SUV, ίσως είναι σχήμα οξύμωρο, αλλά το ότι εμείς έχουμε βαθειά οικονομική κρίση δεν σημαίνει πως η ζωή στον υπόλοιπο κόσμο σταμάτησε. Αντιθέτως. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες σφύζουν από ζωή και δεν προλαβαίνουν να εφαρμόζουν σύγχρονες τεχνολογίες, προς όφελος των κερδών τους, των αγοραστών, των αποθεμάτων πρώτων υλών και του περιβάλλοντος.

Στην κατεύθυνση αυτή είναι και η εξέλιξη κινητήρων πετρελαίου ή βενζίνης με λίγα κυβικά, γεγονός που μας δίνει –έστω- ένα μικρό άλλοθι, για το άρθρο που ακολουθεί.

Θέμα μας, το επιβλητικό Nissan X-Trail (το πρώτο σύγχρονο SUV της Nissan που ήρθε στην Ευρώπη το 2000), με κινητήρα μόνο 1600 κ.εκ. και κίνηση στους 4 τροχούς κατ’ επιλογήν. Πρόκειται για ένα από τα εννέα SUV που κατασκευάζει η ιαπωνική φίρμα, κάτι όχι τυχαίο, αφού τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν πως SUV και τα Crossover, ξεπέρασαν για πρώτη φορά σε πωλήσεις τα sedan το 2014.

Το X-Trail φυσιολογικά δεν έχει την εμπορική επιτυχία του μικρότερου Qashqai, αλλά έχει ήδη πουλήσει πάνω από 10.000 μονάδες στη χώρα μας. Η 3η έκδοση που παρουσιάζουμε σήμερα, έκανε πρεμιέρα στην Φρανκφούρτη το 2013 και ξάφνιασε τόσο με τον όγκο του, όσο και με τις δυναμικές γραμμές του αμαξώματος που συνδυάζουν επιβλητικότητα με τάση για περιπέτεια.

Το X-Trail της δοκιμής μας, εντυπωσιακό σε μέγεθος και υποκειμενικά όμορφο, είναι βασισμένο πάνω πλατφόρμα CMF του ομίλου Nissan-Renault με αυξημένες όλες τις διαστάσεις του σε σχέση με τον προκάτοχό του. Το μήκος είναι πλέον 4.640 χλστ. (+17 χλστ.), το πλάτος 1.820 χλστ. (+30 χλστ.) και το ύψος 1.710 χλστ. (-5 χλστ.). Μεγάλη και η αύξηση του μεταξονίου, που από τα 2.630 χλστ. ανέβηκε στα 2.705 χλστ., ενώ η απόσταση από το έδαφος περέμεινε στα 210 χιλιοστά.

Παρά την αύξηση του μεγέθους, η χρήση σύγχρονων υλικών κατάφερε τελικά την μείωση του συνολικού βάρους. Αυτό «παίζει» από 1.580 μέχρι 1.615 κιλά (ανάλογα το επίπεδο εξοπλισμού και την 5θέσια ή 7θέσια έκδοση)) για το 4Χ4 και 1.500 έως 1.550 κιλά για το 4Χ2.

Όσον αφορά την παθητική ασφάλεια, το X-Trail από τον ανεξάρτητο ευρωπαϊκό οργανισμό EuroNCAP πέντε αστέρια, με την επιμέρους βαθμολογία να είναι 86% στη προστασία ενηλίκων επιβατών, 83% στη προστασία παιδιών, 75% στη προστασία πεζών και 75% στα συστήματα ασφαλείας.

Αυτό που εντυπωσιάζει επίσης είναι η αεροδυναμική του X-Trail καθώς παρά το γεγονός ότι, έχει μεγαλύτερο εμβαδόν επιφάνειας από το προηγούμενο,  ο συντελεστής οπισθέλκουσας είναι μικρότερος, φτάνοντας το 0,33 Cd.

Στο σχεδιασμό του εσωτερικού τώρα, όπου η εικόνα είναι συνολικά ανανεωμένη σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Σε γενικές γραμμές η εικόνα θυμίζει (ειδικά στο ταμπλό) το Qashqai, με σαφώς μεγαλύτερους χώρους και πολλά πρώτης γραμμής χαρακτηριστικά που κάνουν τη ζωή οδηγού και επιβατών άνετη και εύκολη.

Η καμπίνα των επιβατών του, είναι ντυμένη με υψηλής ποιότητας υλικά και η γενική εικόνα δείχνει εξαιρετική, σε συνδυασμό και με την άψογη εργονομία. Εντυπωσιακή είναι η τεράστια, ηλεκτρική πανοραμική οροφή που γεμίζει με άπλετο φως την καμπίνα και ανοίγει μέχρι τη μέση, προσφέροντας πρόσθετο εξαερισμό.

Στο εργονομικά σχεδιασμένο ταμπλό κυριαρχούν τα αναλογικά ευδιάκριτα όργανα και η οθόνη 7 ιντσών, υψηλής ανάλυσης που φιλοξενεί το τελευταίας γενιάς σύστημα NissanConnect, με πολλές δυνατότητες συνδεσιμότητας με smartphone.

Στο κέντρο του πίνακα οργάνων, ανάμεσα σε στροφόμετρο και ταχύμετρο, υπάρχει το σύστημα απεικόνισης των λειτουργιών υποστήριξης του οδηγού, σε μια έγχρωμη οθόνη πέντε ιντσών που μεταξύ άλλων εμφανίζει πληροφορίες από τα συστήματα ασφαλείας του αυτοκινήτου. Το X-Trail προσφέρεται σε τρία επίπεδα εξοπλισμού, το Energy, το Acenta και το Techna. Πάντως ο εξοπλισμός είναι πλήρης από τη βασική έκδοση, περιλαμβάνοντας  ESP, Chassis Control, air-condition, 4 ηλεκτρικά παράθυρα, ηχοσύστημα, cruise control με περιοριστή ταχύτητας, ηλεκτρικό χειρόφρενο, φώτα ημέρας LED, έγχρωμη οθόνη 5’’, Bluetooth με μικρόφωνο, hill start assist, συρόμενα και ανακλινόμενα πίσω καθίσματα, κ.ά..

Από θέμα χώρων, οι εξωτερικές διαστάσεις και το μακρύ μεταξόνιο συμβάλλουν τα μέγιστα για την καλύτερη και ανετότερη μεταφορά των επιβατών, με τη πρακτικότητα να είναι μεγάλο ατού για το νέο X-Trail. Τα καθίσματα οδηγού/συνοδηγού προσφέρουν, καλή πλευρική στήριξη και υποδειγματική ανατομική σχεδίαση. Τα καθίσματα στη δεύτερη σειρά είναι συρόμενα και ανακλινόμενα καθίσματα, ώστε να προσαρμόζεται αναλόγως ο χώρος αποσκευών. Ο χώρος στην καμπίνα επαρκεί και για την προαιρετική τρίτη σειρά καθισμάτων (κοστίζει 800€ επιπλέον). Στην περίπτωση αυτή, οι τρεις σειρές των καθισμάτων, διατάσσονται με αμφιθεατρικό τρόπο, αλλά στα δυο αναδιπλούμενα καθίσματα της τρίτης σειράς βολεύονται μόνο μικρόσωμοι, αφού ο χώρος για τα πόδια είναι περιορισμένος.

Όπως είναι φυσικό υπάρχουν άφθονες θέσεις για την τοποθέτηση (κρυφά ή φανερά) μικροαντικειμένων, ενώ το πορτ μπαγκάζ τουX-Trail διαθέτει διπλό πάτωμα με εννέα δυνατούς συνδυασμούς αποθήκευσης. Η χωρητικότητα στην 5θέσια έκδοση είναι 550 λίτρα και στην 7θέσια μειώνεται στα 445, για να πέσει στα 135 λίτρα όταν είναι ανασηκωμένη η τρίτη σειρά καθισμάτων. Όμως, όταν αναδιπλωθούν όλα τα καθίσματα, η χωρητικότητα ανεβαίνει στα 1.982 λίτρα!

Κινητήριος δύναμη του X-Trail της δοκιμής μας, ο 4κύλινδρος 16βάλβιδος dCi 130 turbodiesel κινητήρας, με κωδικό R9M, απόδοση 130ίππων/4.000 σ.α.λ. και ροπή  32,6 χγρμ/1.750 σ.α.λ. Με σχέση συμπίεσης 15,4:1 διαθέτει μια σειρά από τεχνολογικές λύσεις που μειώνουν την κατανάλωση και τους ρύπους CO2. Η τετρακίνητη, 7θέσια έκδοση της δοκιμής μας, εκπέμπει 139 γρ/χλμ. ρύπους, κάτι που μεταφράζεται σε τέλη κυκλοφορίας 152,9 ευρώ/έτος.

Όσον αφορά τις επιδόσεις τώρα, παρά το ότι δεν είναι βασική προτεραιότητα στα αυτοκίνητα της κατηγορίας και παρά τα σχεδόν 1600 κιλά βάρους, τα 0-100 χλμ/ώρα έρχονται σε μόλις 11’’, ενώ η τελική ταχύτητα φτάνει τα 186 χλμ/ώρα. Βλέποντας τα νούμερα αυτά, θα υποθέσει κάποιος ότι, η κατανάλωση βρίσκεται στα ύψη. Κι όμως. Ο κατασκευαστής δίνει μικτή κατανάλωση στα 5,3 λίτρα/100 χλμ., ενώ στα σχεδόν 1.000 χλμ. της δοκιμής μας το trip computer έδειχνε 6,8 λίτρα/100 χλμ., τιμή που σε σχέση με το ρεζερβουάρ των 60 λίτρων, δίνει αυτονομία σχεδόν 900 χλμ., κάτι σημαντικό για αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας και όγκου.

Ανεβαίνοντας στην υπερυψωμένη και πολυρυθμιζόμενη θέση του οδηγού, ανακαλύπτεις από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα το πόσο φιλικό, άνετο και εύχρηστο είναι αυτό το ογκώδες SUV. Την ίδια στιγμή εντύπωση κάνουν,

το ψηλό επίπεδο ποιότητας κύλισης και η ηχομόνωση, την οποία βοηθά και ο απρόσμενα ήσυχος, χωρίς κραδασμούς κινητήρας.

Το X-Trail κυριολεκτικά γλιστρά μέσα στο περιβάλλον και οι μόνοι αεροδυναμικοί θόρυβοι προέρχονται από την ηλιοροφή που πιθανόν στο κουρασμένο αυτοκίνητο της δοκιμής μας, να μην ήταν στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Στον ανοιχτό δρόμο, ταχύτητες 140-150 χλμ/ώρα είναι εύκολα εφικτές, ανεπηρέαστες από τους πλευρικούς ανέμους και οι όποιες ανωμαλίες φιλτράρονται τόσο από την ενδοτική ανάρτηση, όσο και από τα υψηλού προφίλ ελαστικά διαμέτρου 17 ιντσών. Ο κινητήρας ταιριάζει στο πλαίσιο και το χαρκτήρα της κατασκευής, με αρκετή ροπή από χαμηλά (1500σ.α.λ.) και συνδυάζεται αρμονικά με το 6άρι μακρύ κιβώτιο που όπως κάθε Nissan διαθέτει ένα εκπληκτικό σε αίσθηση λεβιέ αλλαγών.

Σε επαρχιακούς ή ορεινούς δρόμους, οι κλίσεις του αμαξώματος είναι αναπόφευκτες, αλλά το κράτημα και η σωστή λειτουργία του ηλεκτρικά υποβοηθούμενου τιμονιού, βοηθούν τον οδηγό να αντιπαρέλθει, τα όποια ψυχολογικά θέματα δημιουργούν οι κλίσεις. Πάντως, δεν εμφανίζονται τάσεις πλεύσης, καθώς το σύστημα ελέγχου πλαισίου Nissan Chassis Control, κάνει άψογα τη δουλειά του και το βαρύ/ψηλό όχημα δίνει την οδηγική αίσθηση κλασσικού Ι.Χ. Στα συν εδώ τα δυνατά και σταθερά σε διάρκεια φρένα, αλλά όχι και τα αδύναμα φώτα που δεν βοηθούν όσο θα θέλαμε στα μαύρα σκοτάδια.

Στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας υπήρχε το ηλεκτρονικό σύστημα τετρακίνησης, ALL MODE 4×4-i της Nissan, που ρυθμίζεται μέσω περιστροφικού διακόπτη στην κεντρική κονσόλα, δίνοντας τη δυνατότητα επιλογής κίνησης σε δύο τροχούς (εμπρός), αυτόματα σε 2 ή σε 4 τροχούς και λειτουργία Lock, για μόνιμη τετρακίνηση.

Στη θέση Auto, το σύστημα αντιλαμβάνεται συνεχώς το πάτημα του γκαζιού, την ταχύτητα και τη ροπή, «απαγορεύοντας» το σπινάρισμα και κατανέμοντας τη δύναμη μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα ανάλογα με τις ανάγκες (από 100%-0% έως και 50%-50%), μέχρι τα 80 χλμ/ώρα. Μετά τα 80, το All Mode 4X4, προλαβαίνει το σπινάρισμα, δίνοντας κίνηση στον πίσω άξονα έως ότου ξαναβρεθεί η πρόσφυση.

Αντίστοιχα σε χαμηλές ταχύτητες με το διακόπτη στη θέση Lock, παρέχεται η δυνατότητα μόνιμης τετρακίνησης, μέσω της οποίας το X-Trail γίνεται υπολογίσιμο και εκτός ασφάλτου, τηρουμένων φυσικά των δεσμεύσεων από τα νορμάλ ελαστικά, το μικρό σχετικά ύψος και τις όχι ιδιαίτερα off road γωνίες προσέγγισης (18,1 μοίρες) και αποφυγής (26,5 μοίρες). Εδώ πάντως ο οδηγός πρέπει να έχει υπόψη του τον μεγάλο κύκλο στροφής (11,2μ.), που δυσκολεύουν τις κλειστές εκτός δρόμου περιηγήσεις, αλλά και τις μανούβρες στις πόλεις.

Συνολικά τώρα, το X-Trail μας ξάφνιασε ευχάριστα (πολύ περισσότερο από όσο περιμέναμε έχοντας υπόψη μας τον προκάτοχό του) εφ’ όλης της ύλης, καθώς είναι ένα σύγχρονο, υπερυψωμένο, μεγάλων διαστάσεων όχημα, με συμπεριφορά καλού sedan, σημαντικές δυνατότητες εκτός ασφάλτου, μεγάλους χώρους και πολύ μικρή κατανάλωση.

Η τιμή για το «δικό μας» (εξοπλισμός Acenta), είναι στα 34.000 €,  με απόσυρση, αλλά μπορεί κάποιος να πάρει την βασική προσθιοκίνητη έκδοση που ξεκινά από τις 27.000 €, με απόσυρση.

     Υπέρ

  • Χώροι/πρακτικότητα
  • Ποιότητα/εξοπλισμός
  • Οδική συμπεριφορά
  • Κατανάλωση
  • Ποιότητα κύλισης
  • Άνεση

     Κατά

  • Κλίσεις αμαξώματος
  • Φώτα

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κινητήρας:                    εμπρός εγκάρσια/τετρακύλινδρος

Κυβισμός:                  1.598 κ.εκ.

Διάμετρος x διαδρομή:        80,0 x 79,5 χλστ

Ισχύς:                         130 ίπποι / 4.000 σ.α.λ.

Ροπή:                         32,6 χγρμ / 1.750 σ.α.λ.

0-100:                         11,0’’

Τελική:                        186 χλμ/ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής):     6,8 λτ/100 χλμ

Ρεζερβουάρ:                    60 λτ

Εκπομπή CO2:             139 γρ/χλμ

Κίνηση:                       4Χ4 κατ’ επιλογή

Κιβώτιο:                     Μηχανικό 6τάχυτο

Ανάρτηση Ε/Π:          Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης / Πολλαπλών συνδέσμων

Φρένα Ε/Π:                Αεριζόμενοι δίσκοι/δίσκοι

Τιμόνι:                        Κρεμαγιέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση

Μήκος x πλάτος x ύψος:     4.643x1.820x1.695 χλστ

Μετατρόχιο (Ε/Π):     1.575/1.575 χλστ

Μεταξόνιο:                 2.706 χλστ

Χώρος αποσκευών:             550 λτ

Βάρος:                        1.580 κιλά