Του Νίκου Τσάδαρη
Τέσσερις δεκαετίες πριν ήταν το Autobianchi Abarth αυτό που κυριαρχούσε στα όνειρα των νέων της εποχής, που ήλπιζαν πως κάποια στιγμή θα έφερνε έτσι η τύχη ή ο Θεός τα πράγματα, ώστε να καταφέρουν την απόκτηση ενός αμαξώματος «κουτιού» με κινητήρα 70 ίππων που έβαζε φωτιά στο δρόμο. Σήμερα ο διάδοχος αυτού του θρύλου της εποχής των νεανικών χρόνων του γράφοντος, έχει και πάλι τη σφραγίδα της Abarth, είναι της δημοφιλούς οικογένειας των Fiat 500, διαθέτει setup αγώνων και κινείται από υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 160 ίππων!
Πρόκειται για το Abarth 595 Competizione, ένα 500αράκι νέας γενιάς που δικαιολογεί απόλυτα το σήμα του σκορπιού της Abarth, τόσο στις επιδόσεις, όσο και στην τιμή κτήσης. Αυτό είναι και το θέμα του άρθρου που ήδη διαβάζετε.
Μια και μόνη ματιά αρκεί για να καταλάβεις περί τίνος πρόκειται. Το ανασχεδιασμένο εμπρός μέρος με μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα στον προφυλακτήρα και στη μάσκα σε συνδυασμό με το διαχύτη πίσω που φιλοξενεί τις τετραπλές μπούκες της εξάτμισης Record Monza, κάνουν σαφές ότι, το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είναι κάτι περισσότερο από ένα 500αράκι. Πιστοποίηση τα λογότυπα 595 με το σήμα της Abarth στο πλάι, το Competizione στο πίσω μέρος, οι 17άρες ζάντες, η μεγάλη αεροτομή και οι κόκκινες δαγκάνες φρένων.
Η καμπίνα, παρά το ότι δείχνει τα χρονάκια της συναρπάζει με τις «αγωνιστικές» πινελιές και τα μπάκετ της Sabelt που δεν έχουν πλευρικούς αερόσακους. Παρά την έλλειψη κεντρικής οθόνης πολλαπλών χρήσεων, υπάρχει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων που διαθέτει μέχρι και ένδειξη για τις πλευρικές επιταχύνσεις (g-meter) στην επιλογή sport. Πέραν αυτού το τιμόνι που διαθέτει διακόπτες δευτερευουσών λειτουργιών, η μεταλλική σφαίρα στην κορυφή του επιλογέα ταχυτήτων και το όργανο για την πίεση του τούρμπο, ενισχύουν τις σπορ προδιαγραφές του 595 Competizione. Κατά τα λοιπά, ξεχωρίζει το σουέτ δέρμα που επενδύει τα καθίσματα, η σωστή πλευρική στήριξη των εμπρός καθισμάτων και ο ικανοποιητικός (τηρουμένων των αναλογιών) χώρος για τους πίσω επιβάτες που ιδανικά θα πρέπει να είναι έως παιδιά γυμνασίου, τόσο όσον αφορά τον χώρο, όσο και τις δυνατότητες πρόσβασης. Για να μην ξεχνιόμαστε υπάρχει και χώρος αποσκευών, τόσος όσο και στα απλά 500αράκια, επαρκέστατος για τους κατά τη γνώμη μας εν δυνάμει αγοραστές του Competizione.
Κάτω από το μικρό καπό καταφέρνει να χωρά ο υπερτροφοδοτούμενος 1,4 T-Jet της Fiat που εδώ αποδίδει 160 ίππους (αντί 135 του απλού Abarth) με ροπή του ανέρχεται στα 23,4 χγρμ/3.000 σ.α.λ.
Οι αριθμοί αυτοί σε συνδυασμό με τα μόλις 1.035 κιλά του αμαξώματος κάνουν τις επιδόσεις τουλάχιστον συναρπαστικές, καθώς τα 0-100 έρχονται σε 7,4’’., ενώ η τελική ταχύτητα φτάνει τα 210 χλμ./ώρα. Κάπου εδώ σου έρχεται στο νου αυτό που είχε πει πριν σχεδόν μισό αιώνα η Πασκάλ Πετί, μια μικρών διαστάσεων ντίβα του σινεμά: Τα ακριβά αρώματα μπαίνουν σε μικρό μπουκάλι.
Και ξεχνάς τις «ασθενικές» ντίζελ και 2κύλινδρες εκδόσεις του σύγχρονου 500, συνειδητοποιώντας πόσο αλλάξαν οι καιροί από το προ μισό αιώνα ορίτζιναλ 595 με τους 32 ίππους, έως τα σημερινά 160 άλογα!
Καθισμένος στο σκληρό μπάκετ του οδηγού, με το μπαρόμετρο στα αριστερά και τον διακόπτη sport (η πίεση στο τούρμπο από 0.8 ανεβαίνει στο 1.2, ενώ προκύπτει αμεσότερη απόκριση στο γκάζι και «βαρύτερο» τιμόνι), το τελευταίο πράγμα που περιμένεις είναι η άνεση.
Το πρώτο πάντως που εισπράττεις μόλις θέσεις σε λειτουργία τον κινητήρα είναι, ο πεντακάθαρος αγωνιστικός θόρυβος που κάνει ακόμα και τους αδιάφορους γύρω σου να γυρίσουν το κεφάλι για να δουν ποιος στις μέρες μας οδηγεί με ελεύθερες εξατμίσεις…
Η αίσθηση της επιτάχυνσης δεν είναι αυτή που εντυπωσιάζει πάντως, τουλάχιστον όχι όσο η αίσθηση στις στροφές. Εδώ δεν υπάρχουν ούτε πλασαρίσματα, ούτε γλιστρήματα, ούτε …μπαίνω με τις πάντες και βγαίνω με τις ζάντες… Το 595 Competizione στρίβει μονοκόμματα, σαν συμπαγές μπετόν και πολλές φορές σου δίνει την εντύπωση πως αφού δεν ξεθυμαίνει γλιστρώντας, όπου νάναι θα έρθει τ’ ανάσκελα, κάτι που βεβαίως δεν συμβαίνει. Υπεύθυνα γι αυτό τα έξυπνα αμορτισέρ Koni FSD (Frequency Selective Dampers), που σκληραίνουν στις στροφές και μαλακώνουν (που λέει ο λόγος…) στις κακοτεχνίες, οι φαρδιές αντιστρεπτικές και τα χαμηλά Pirelli P Zero Nero.
Το χαμηλωμένο αμάξωμα βελτιώνει το κράτημα και η ανάρτηση δεν επιτρέπει στο αμάξωμα να παίρνει κλίσεις, αλλά η άνεση απλά δεν υπάρχει.
Σε συνδυασμό με το κοντό μεταξόνιο, οι ανωμαλίες περνάνε σχεδόν αφιλτράριστες στη καμπίνα και οι ελληνικοί δρόμοι σίγουρα δεν είναι το καλύτερο περιβάλλον για την συγκεκριμένη κατασκευή. Να σημειώσουμε επίσης ότι, τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου επιβλέπουν κάθε απόκλιση και σοφά δεν απενεργοποιούνται σε ένα αυτοκίνητο αυτές τις επιδόσεις και τόσο μικρό μεταξόνιο.
Κατά τα λοιπά δεν μας πείραξε καθόλου το μόνο 5 σχέσεων κιβώτιο ταχυτήτων, ούτε η κατανάλωση που με πατημένο το διακόπτη sport εκτοξεύεται πάνω από τα 10λτ (πάντως η μέση κατανάλωση δοκιμής ήταν 8,1 λτ/100χλμ), ούτε βέβαια και η τιμή πώλησης που αγγίζει τις 26.000€.
Το 595 Competizione είναι όχημα ειδικών αποστολών και απευθύνεται σε συγκεκριμένο απαιτητικό καταναλωτικό κοινό. Τόσο απλά!
Υπέρ
Τα πάντα ΓΙΑΤΙ ΕΤΣΙ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕΙ!
Κατά
H τιμή, η άνεση, η κατανάλωση, οι χώροι και ότι άλλο, για όσους δεν είναι της φιλοσοφίας «πυραύλων τσέπης»
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
- Κυβισμός 1.368 cc
- Διάμετρος x διαδρομή 72,0 x 84,0 mm
- Διάταξη εγκάρσια τοποθετημένος/τετρακύλινδρος σε σειρά
- Ισχύς 118 kW (160 PS) / 5.500 rpm
- Ροπή 230 Nm (23,4 kgm) / 3.000 rpm
- Τροφοδοσία Υπερτροφοδότηση, ψεκασμός πολλαπλών σημείων
- 0-100 km/h 7,4 sec
- Τελική ταχύτητα 210 km/h
- Μέση δοκιμής 8,1lt/100 km
- Ρεζερβουάρ 35 lt
- Κίνηση Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο Μηχανικό 5 σχέσεων
- Ανάρτηση Ε/Π Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης/Ημιάκαμπτος άξονας
- Φρένα Ε/Π Αεριζόμενοι δίσκοι/δίσκοι
- Τροχοί Pirelli P Zero Nero, 205/40 R17
- Σύστημα δ/νσης Κρεμαγιέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση
- Μ x Π x Υ 3657x1627x1485 mm
- Μετατρόχιο (Ε/Π) 1409/1402 mm
- Μεταξόνιο 2300 mm
- Χώρος αποσκευών 185 lt
- Βάρος 1035 kg