Η σειρά 1 της BMW είναι ένα αυτοκίνητο με «χαμηλού προφίλ» εξωτερική του εμφάνιση, που όμως έχει την ικανότητα να κερδίσει όποιον βρίσκεται –έστω για λίγες ημέρες- στο κάθισμα του οδηγού. Κάτι ανάλογο συνένη και στην περίπτωσή μας, όταν τις πρώτες ημέρες του Νοέμβρη συνταξιδεύσαμε για περίπου 700 χιλιόμετρα με μια 3θυρη 118i Sport, που χρησιμοποιεί τον υπετροφοδοτούμενο κινητήρα των 1600 κ.εκ., για να ξεφεύγει –κατά το δυνατόν- από μνημόνια και μνημονιακούς …εθνοσωτήρες.
Η εξωτερική εμφάνιση δεν παύει να διχάζει το κοινό, αν και οι πλαϊνές γραμμές έχουν σαφή σπορτίφ προσανατολισμό και τα φώτα LED δίνουν φρεσκάδα σε ένα εν γένει συντηρητικό και ήδη συνηθισμένο σχήμα.
Στο εσωτερικό επίσης, συναντήσαμε τα τυπικά χαρακτηριστικά των BMW, που επικεντρώνονται σε ποιοτικά υλικά, άριστη συναρμογή, μίνιμαλ σχεδίαση και μια θέση οδήγησης που θα ζήλευαν ακόμη και πολλά αγωνιστικά αυτοκίνητα. Είναι αλήθεια ότι, εδώ και χρόνια σε σχεδόν οποιαδήποτε BMW, ο οδηγός αποθεώνεται μέσω της θέσης οδήγησης που μπορεί να φιλοξενήσει ιδανικά σχεδόν οποιοδήποτε σωματότυπο, εκτός από τους πολύ ψηλούς και ογκώδεις στην περίπτωση της σειράς 1.
Την ίδια ώρα η εργονομία διεκδικεί βραβείο, με μοναδική παρατήρηση το πιάσιμο των ζωνών ασφαλείας για τους εμπρός επιβάτες, καθώς οι μεγάλες πόρτες, έχουν μεταφέρει προς τα πίσω την κολώνα της οροφής όπου και αναρτώνται οι ζώνες. Αντίστοιχα στον τομέα του εξοπλισμού στην έκδοση της δοκιμής μας, το μόνο που μας έλειψε ήταν οι αναδιπλούμενοι εξωτερικοί καθρέπτες, ενώ και πάλι θαυμάσαμε τον πολυδιακόπτη i Drive, που από το κέντρο της κονσόλας διαχειρίζεται σχεδόν όλο το αυτοκίνητο.
Όσον αφορά τους χώρους, αυτοί είναι επαρκείς για τέσσερις επιβάτες, συν ένα πέμπτο που όμως θα πρέπει να κάνει πολλές παραχωρήσεις. Στα συν η σχετική ευκολία πρόσβασης στο πίσω κάθισμα, χάρη και στις μεγάλες πόρτες, αλλά και το τούνελ επικοινωνίας με τον χώρο αποσκευών, που έχει δίχτυ στήριξης αντικειμένων, πλευρικές θήκες, αλλά δεν έχει ρεζέρβα, κάτι που μάλλον είναι απαραίτητο στην κατάσταση που βρίσκονται οι δρόμοι της χώρας μας.
Κάτω από το μακρύ καπό βρίσκεται (παρά τα όσα …υποστηρίζει το διακριτικό 118) ένας κινητήρας 1600 κ.εκ., ίδιος με αυτόν της 116i (κωδικός N13B16, ονομασία “Prince”), με χωρητικότητα 1.598 κ.εκ., άμεσο ψεκασμό, twin-scroll turbo, Valvetronic και διπλό Vanos. Όλα τα παραπάνω μεταφράζονται σε 170 ίππους/4.800 σ.α.λ. και 250 Nm/1.500-4.500 σ.α.λ., ροπής, αριθμούς που με τη σειρά τους μεταφράζονται σε επιτάχυνση 0-100km από στάση σε 7.2 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα 222km/h.
Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται με το άριστο 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο της ZF, που έχει ιδανική κλιμάκωση και σχεδόν υποδειγματική λειτουργία. Τα ανεβοκατεβάσματα γίνοται απολύτως προοδευτικά και γρήγορα ανάλογα και με το mode του EfficientDynamics που έχει επιλεχθεί (Eco Pro, Comfort, Sport και Sport+), αλλά και το στυλ οδήγησης, Η λειτουργία του κιβωτίου είναι υποδειγματική τόσο, που ακόμα και ο ανήσυχος οδηγός δύσκολα θα καταφύγει στη διαδικασία χειροκίνητων αλλαγών στα πλαίσια πάντα των ορίων του «μεγάλου αδελφού» (βλέπε ηλεκτρονικός εγκέφαλος). Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και η λειτουργία του Start&Stop που ποτέ δεν αφήνει τον οδηγό εκτεθειμένο. Τόσο η προσωρινή απενεργοποίηση του κινητήρα όσο και μετέπειτα ενεργοποίηση γίνονται άμεσα, χωρίς να γίνεται αισθητή η παρέμβαση του συστήματος.
Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω με σπορτίφ ρυθμίσεις. Εξ αυτού, αλλά και του εξαιρετικά άκαμπτου πλαισίου, 118i Sport της δοκιμής μας πατάει με μεγάλη σιγουριά στον δρόμο, μένοντας ανεπηρέαστη από πλευρικούς ανέμους και τις όποιες ατέλειες των δρόμων. Από την άλλη όταν οι ρυθμοί κίνησης ανεβαίνουν, γίνεται αντιληπτή η ικανότητα των μηχανικών της φίρμας και η τεχνογνωσία (κτηθείσα κυρίως στους αγωνιστικούς στίβους), που κάνει σταθερό το «πάτημα» της 118i στο δρόμο και τη συμμετοχή του οδηγού ευχάριστη υπόθεση.
Στη φάση της επιτάχυνσης η απαλλαγή του εμπρός άξονα από το βάρος της μετάδοσης της κίνησης έχει θετικό αντίκτυπο στο σύστημα διεύθυνσης, ενώ το τιμόνι που ρυθμίζεται ανάλογα με το mode οδήγησης μεταφέρει (με ηλεκτρική υποβοήθηση) μέσω της παχιάς στεφάνης όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στον οδηγό. Μετά από εκεί το παιχνίδι περνά στα χέρια του τελευταίου που μπορεί εκμεταλλευόμενος το στιβαρό πλαίσιο, το ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό (ουσιαστικά είναι το DSC αυτό που δουλεύει σαν μπλοκέ) και τα πολύ δυνατά φρένα, μπορεί να κάνει αυτό που στην οδηγική αργκό ονομάζουμε «παπάδες»..
Όσον αφορά τον κινητήρα, αυτός αρχίζει να ζωντανεύει ελάχιστα πιο ψηλά από ότι στην 116i και συνεχίζει χωρίς κομπιάσματα μέχρι το κόκκινο του στροφομέτρου, κάτι το οποίο οφείλεται και στο μικρό turbo που συνεισφέρει στην απόδοση από χαμηλά και κρατάει την πίεση σε ολόκληρο σχεδόν το φάσμα στροφών.Το αποτέλεσμα είναι άκρως γραμμικό, χωρίς ξεσπάσματα ή κρεμάσματα και δε θα προβληματίσει είτε εντός, είτε εκτός πόλης, είτε και στο ταξίδι.
Αντίστοιχα στην κίνηση εντός πόλης, ο κινητήρας θα ανταποκριθεί άνετα τραβώντας από χαμηλά και επιταχύνοντας άμεσα
οποιαδήποτε στιγμή του ζητηθεί.
Όσον αφορά το… οικονομικό, ο 1600άρης με τα 170 άλογα αποδείχθηκε …διπρόσωπος. Με υπομονή και χαλαρό δεξί πόδι επιτυγχάνει μέση κατανάλωση περί τα 7,5 λτ/100 χλμ., ενώ με πρόγραμμα sport+ και ζωηράδα, ξεπερνά για πλάκα τα 10 και 11 λίτρα. Στη δική μας περίπτωση η μέση κατανάλωση με συντηρητικούς ρυθμούς (χρησιμοποιούσαμε σχεδόν πάντα το πρόγραμμα Eco pro) κυμάνθηκε στα 9,3 λτ, πολύ ψηλότερα από τα 5,7 (μικτός κύκλος) που ανακοινώνει ο κατασκευαστής.
Στο κόστος χρήσης πρέπει να υπολογίζονται σχεδόν 145€ τέλη κυκλοφορίας, ενώ η τιμή κτήσης ξεκινά από τα σχεδόν 26.000.€ (με το όφελος απόσυρσης 24.906€).
Τα χρήματα σε κάθε περίπτωση δεν είναι λίγα, όμως το πακέτο δεν είναι μόνο η υπεραξία του σήματος της βαυαρικής φίρμας, αλλά κυρίως τα ουσιαστικά πλεονεκτήματα που αναλύσαμε παραπάνω και συνοψίζονται σε πέντε λέξεις: διακριτικό, καλοφτιαγμένο, γρήγορο, ευχάριστο και διαχρονικό.
Αξίζει; Αν έχει κάποιος τα χρήματα αναμφίβολα ναι, καθώς η ποιότητα κατασκευής και τα δυναμικά της χαρακτηριστικά την τοποθετούν στις πρώτες θέσεις της κατηγορίας.
Υπέρ
- Ποιότητα κατασκευής
- Οδική συμπεριφορά
- Δύναμη Κινητήρα/8άρι Κιβώτιο
- Φρένα
- Θέση οδήγησης
- Ακαμψία πλαισίου
Κατά
- Χώρος πίσω επιβατών
- Κατανάλωση