Ο Επικεφαλής του τμήματος Interior Design Mini εξηγεί τι είναι αυτό που κάνει το interior design, ένα επάγγελμα υψηλών προκλήσεων
Ο Christian Bauer Επικεφαλής του τμήματος Interior Design Mini εξηγεί με 10 απαντήσεις τι είναι αυτό που κάνει το interior design, ειδικότερα, ένα επάγγελμα υψηλών προκλήσεων, γιατί η αυτοκινητιστική σχεδίαση βρίσκεται στο χείλος της ενδεχομένως σημαντικότερης αλλαγής.
1. Γιατί γίνατε σχεδιαστής αυτοκινήτων ;
Το επάγγελμα αυτό είναι λειτούργημα για μένα και τρομερό προνόμιο ταυτόχρονα, επειδή σαν σχεδιαστές έχουμε την ευκαιρία να κάνουμε τον κόσμο πιο όμορφο. Από παιδί, δύο πράγματα αγαπούσα: τα αυτοκίνητα και τη ζωγραφική. Διέθετα μία τεράστια συλλογή μοντέλων Matchbox. Επίσης είχα την τύχη να περιστοιχίζομαι πάντα από αληθινά αυτοκίνητα, καθώς ο πατέρας μου περνούσε πολύ χρόνο μαστορεύοντας διάφορα οχήματα. Όμως ανέκαθεν μου άρεσε και να ζωγραφίζω. Επομένως, το να συνδυάσω τα δύο πάθη μου και να χτίσω μία καριέρα πάνω σ’ αυτά ήταν απόλυτα φυσιολογικό, και οι σπουδές μου πάνω στο Transportation Design στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών του Pforzheim μου άνοιξαν το δρόμο στο σημερινό μου επάγγελμα.
2. Τι είδους πράγματα ‘συλλαμβάνετε’ με τη φαντασία σας;
Την εξέλιξη, το μέλλον – βασικά με γοητεύει οτιδήποτε είναι νέο. Δεν αντέχω τη σκέψη ότι τα πράγματα μένουν στάσιμα και πιστεύω ότι τίποτα καλό δεν βγαίνει από αυτό μακροπρόθεσμα. Η πρόοδος είναι μέρος της ανθρώπινης φύσης και κάτι που όλους μας γοητεύει από πολύ νεαρή ηλικία. Τα παιδιά μου, μου το επιβεβαιώνουν συνεχώς. Η χαρά τους όταν πετυχαίνουν ή καταλαβαίνουν κάτι για πρώτη φορά είναι κάτι που εκδηλώνεται ανοιχτά και άμεσα. Η ικανοποίηση από τη θετική εξέλιξη κάποιου με προκαλεί και με γοητεύει: Και εγώ θέτω συνέχεια στον εαυτό μου προκλήσεις για να προοδεύω κα να δημιουργώ νέα πράγματα.
3. Τι σας εμπνέει;
Αντλώ έμπνευση από τα ασυνήθιστα και τα ‘αθέατα’. Κάθε φορά που κάποιος υιοθετεί με επιτυχία κάτι καινοτόμο, συνειδητοποιώ ότι πολλές φορές μένουμε προσκολλημένοι στα καθιερωμένα. Οι νέες μέθοδοι συχνά εγκαινιάζουν νέα πρότυπα. Γι’ αυτό, αξίζει να ανοίγουμε νέους ορίζοντες, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να ξεπεράσουμε πολλά εμπόδια και να επιδείξουμε πραγματικό θάρρος. Με εμπνέουν τα επιτεύγματα σε όλους τους κλάδους – από την αρχιτεκτονική, μέχρι τη βιολογία και τη φυσική και τη σχεδίαση, βεβαίως. Πολλή διεπιστημονική εργασία διεξάγεται αυτή τη στιγμή που μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο στη σχεδίαση. Για παράδειγμα, βιολόγοι συνεργάζονται με μηχανικούς πάνω στα έξυπνα υλικά. Στο μέλλον, επιφάνειες όπως δέρμα, ύφασμα ή ξύλο θα μπορούν να επικοινωνούν χρησιμοποιώντας φως, ήχο ή κίνηση. Λειτουργίες και εξαρτήματα θα συγχωνεύονται, ανοίγοντας εντελώς νέες δυνατότητες.
4. Τι θεωρείτε καλή σχεδίαση ;
Για μένα, η καλή σχεδίαση αντανακλά πάντα το πνεύμα της εποχής, και ταυτόχρονα σχετίζεται πολύ με το άτομο στο οποίο απευθύνεται το προϊόν. Ο τρόπος που βλέπουμε τα πράγματα (και, κατά συνέπεια, τα γούστα και οι προτιμήσεις) αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου. Το κυρίαρχο στοιχείο στη σχεδίαση σήμερα, για παράδειγμα, είναι η σαφήνεια επειδή ο κόσμος στον οποίο ζούμε έχει γίνει εξαιρετικά περίπλοκος και είμαστε φορτωμένοι με πολλές πληροφορίες. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι η καλή σχεδίαση πρέπει πάντα να αντικατοπτρίζει τις σύγχρονες προτιμήσεις, όμως: υπάρχει και αυτό που ονομάζουμε άχρονη σχεδίαση. Γενικά, η καλή σχεδίαση πρέπει να προσφέρει προστιθέμενη αξία, κατά την άποψή μου – λειτουργικά και συναισθηματικά.
5. Τι σας αρέσει περισσότερο στη δουλειά του σχεδιαστή αυτοκινήτων;
Για μένα, σχεδίαση σημαίνει πολύ περισσότερα από απλή αισθητική των μορφών. Τη βλέπω ως κάτι που γίνεται για τον άνθρωπο και παράγεται από τον άνθρωπο. Αυτό σημαίνει ότι η σχεδίαση δημιουργεί πάντα προστιθέμενη αξία που ικανοποιεί τουλάχιστον μία απαίτηση των ανθρώπων ή των πελατών – ακόμα και αν αυτό είναι απλά μία προσωπική αίσθηση ευεξίας. Με άλλα λόγια, η σχεδίαση βοηθά να γίνει η ζωή καλύτερη. Νιώθω πολύ περήφανος που παίζω ενεργό ρόλο σε αυτό. Επίσης μου αρέσει να είμαστε διορατικοί, δηλαδή να βολιδοσκοπούμε τις μελλοντικές ανθρώπινες ανάγκες και να βρίσκουμε βέλτιστες λύσεις για να τις αντιμετωπίζουμε. Αυτός ο ρόλος μετατρέπει τη σχεδίαση σε κινητήρια δύναμη πίσω από τις τεχνολογικές καινοτομίες, ενώ εμπνέει ακόμα και τους υπευθύνους εξέλιξης. Αυτό είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά και γοητευτικά κομμάτια της δουλειάς μου.
6. Σε ό,τι αφορά τη σχεδίαση των αυτοκινήτων, ο κόσμος έχει την τάση να σκέφτεται πρώτα την εξωτερική σχεδίαση και όχι την εσωτερική. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Το εξωτερικό, αποτελεί το πρώτο σημείο επαφής με το όχημα. Είναι το πρώτο πράγμα που βλέπεις και δημιουργεί άμεσα συναισθήματα. Το εξωτερικό στυλ προσδίδει μερικά χαρακτηριστικά στο όχημα όπως δύναμη, ταχύτητα ή ευελιξία, που όλα μαζί συνθέτουν τον μοναδικό χαρακτήρα του. Και συχνά το προϊόν εκφράζει το κύρος και το χαρακτήρα του οδηγού. Η εξωτερική σχεδίαση είναι εξαιρετικά σημαντική. Αλλά εκείνο με το οποίος εθίζεται ο πελάτης μακροπρόθεσμα (σύμφωνα με μελέτες) είναι το εσωτερικό.
7. Τι το ξεχωριστό έχει το interior design ;
Η πραγματική δοκιμή για τον πελάτη είναι όταν μπαίνει στο αυτοκίνητο – και για να γίνει σωστά απαιτεί πολύ σκληρότερη δουλειά. Αν δεν νιώθεις άνετα με το αυτοκίνητο, δεν μπορείς να φτάσεις τα χειριστήρια, δεν σου αρέσουν τα υλικά ή θεωρείς ότι η ποιότητα κατασκευής είναι φριχτή, τότε είναι απίθανο να αγοράσεις άλλο μοντέλο της ίδιας μάρκας. Ο σχεδιαστής εσωτερικού πρέπει να έχει εντρυφήσει σε πολλούς, διαφορετικούς τομείς. Πρέπει να έχεις βασικές γνώσεις εργονομίας, ανθρώπινης συμπεριφοράς, ακουστικής, λογικής ελέγχου, και πολλά ακόμα. Ο πελάτης δεν πρέπει να νιώθει περιορισμό στην κίνησή του με κανένα τρόπο, αλλά ταυτόχρονα πρέπει να καθοδηγείται και να συγκρατείται. Δεν πρέπει να θαμπώνεται από τίποτα και όλα πρέπει να αναγνωρίζονται με σαφήνεια. Και όλα αυτά σε όλο το φάσμα των σεναρίων κινήσεων και περιπτώσεων χρήσης, από τη διαμόρφωση του αυτοκινήτου σε ένα smartphone, μέχρι την είσοδο, την οδήγηση και την έξοδο από το αυτοκίνητο. Και ασφαλώς πρέπει να είναι εύκολο και διαισθητικό στη χρήση. Και μετά έρχεται το κερασάκι στην τούρτα: το στυλ των επιφανειών, η συνοχή των εξαρτημάτων και η συνολική εντύπωση του εσωτερικού. Πρέπει επίσης να τονίσω ότι δουλεύουμε σε αυστηρούς περιορισμούς, όπως ακαμψία, χαρακτηριστικά στις συγκρούσεις, ηχομόνωση, καλωδιώσεις και πάχος τοιχωμάτων υλικών. Αυτούς τους περιορισμούς πρέπει να τους διαχειριζόμαστε έτσι ώστε να υπάρχει περισσότερος χώρος και ελευθερία για την πραγματική σχεδίαση. Και πιστέψτε με, όλο και κάποιο εμπόδιο βρίσκεται στο δρόμο. Η χάραξη μιας γραμμής ή μιας επιφάνειας με σαφήνεια ώστε να μην φαίνεται ότι καλύπτει τους τεχνικούς περιορισμούς είναι πρόκληση από μόνη της. Η τέχνη του interior design βρίσκεται στην ενεργοποίηση των συναισθημάτων και στη δημιουργία ενός παράγοντα ευεξίας, σε συνδυασμό με όλες αυτές τις περίπλοκες παραμέτρους.
Η αίσθηση όταν το Διοικητικό Συμβούλιο υπογράφει για το εσωτερικό ενός αυτοκινήτου παραγωγής με πλατύ χαμόγελο είναι απερίγραπτη και πραγματική ανταμοιβή για όλη την προσπάθεια.
8. Ποια βλέπετε ως βασικά θέματα του μέλλοντος και τι ρόλο θα πρέπει να παίξει το interior design ;
Αυτή τη στιγμή υπάρχει μία κοσμογονική αλλαγή στον κόσμο του αυτοκινήτου. Επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε μία λογική και με συναισθηματική απήχηση προϊοντική γκάμα για μικρότερα μοντέλα της premium κατηγορίας σε ένα εξαιρετικά περίπλοκο σκηνικό της ψηφιοποίησης, της αυτόνομης οδήγησης και ασφαλώς της ηλεκτροκίνησης. Εμείς στην Mini θέλουμε να είμαστε ζωτικός παίκτης σε αυτή τη μετάβαση στο νέο κόσμο. Στην πορεία αυτής της εξέλιξης, το interior design πρόκειται να παίξει καθοριστικό ρόλο. Το να βρίσκεσαι σε ένα ευχάριστο, ευέλικτο περιβάλλον πηγαίνοντας από το σημείο A στο B γίνεται όλο και πιο σημαντικό. Η αυτόνομη οδήγηση θα μεταμορφώσει το εσωτερικό των οχημάτων. Για πολλούς, το όχημά τους θα γίνει δεύτερο σπίτι. Προφανώς θα συνεχίσουμε να περνάμε πολύ χρόνο μέσα στα αυτοκίνητά μας στο μέλλον, ακόμα περισσότερο από όσο σήμερα. Αλλά θα μπορούμε να κάνουμε και πολύ περισσότερα πράγματα. Να διαβάζουμε, να κοιμόμαστε, να κάνουμε online αγορές ή να παίζουμε με τα παιδιά. Οι δυνατότητες είναι ατελείωτες. Το εσωτερικό των οχημάτων πρέπει να επιτρέπει αυτές τις διαφορετικές χρήσεις. Εμείς, ως interior designers, έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργούμε εντελώς νέους κόσμους και εμπειρίες και να προάγουμε την ποιότητα της ζωής σε ένα εντελώς νέο επίπεδο. Αυτό προβλέπω να γίνει το μεγαλύτερο εξελικτικό άλμα μέχρι σήμερα στην παραγωγή αυτοκινήτων.
9. Πώς ακριβώς θα μοιάζει το Mini ;
Το Mini επιδιώκει τη μεγιστοποίηση της εμπειρίας μέσα από το μικρότερο δυνατό αποτύπωμα. Οι τεχνικές απαιτήσεις της ηλεκτροκίνησης σημαίνουν ότι οι χώροι εγκατάστασης και τα χωρίσματα της καμπίνας θα πρέπει να αναθεωρηθούν. Η αλληλεπίδραση με άλλα οχήματα θα παίζει επίσης όλο και σημαντικότερο ρόλο. Στο μέλλον, οι πελάτες θα εξακολουθούν να μπορούν να ξεχωρίζουν ένα Mini άμεσα και διαισθητικά, ενώ η μάρκα θα αποδείξει ότι, αυτή η αλληλεπίδραση δεν χρειάζεται να είναι βαρετή, να δείχνει υπερβολικά τεχνική ή περίπλοκη στη χρήση. Το σημαντικό είναι, στο μέλλον, όσοι μπαίνουν σε ένα Mini να νιώθουν απόλυτα άνετα. Και ιδανικά να μην θέλουν να ξαναβγούν από αυτό.
10. Πώς θα ήταν το τέλειο εσωτερικό του μέλλοντος κατά την άποψή σας;
Πιστεύω - και πραγματικά ελπίζω- ότι δεν υπάρχει το τέλειο εσωτερικό, διαφορετικά θα χάσουμε τη δουλειά μας. Στο μέλλον, θα υπάρχει ασφαλώς πολύ μεγαλύτερη ευελιξία και «πάντρεμα» όλων των εμπλεκόμενων τομέων όπως υλικά, ενδείξεις (οθόνες), κίνηση, ήχος, οσμή και έλεγχος. Είμαι ενθουσιασμένος για το τι υπάρχει μπροστά μας και ελπίζω οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί να έχουν την ελευθερία που χρειάζονται για να πραγματοποιήσουν κάτι εντελώς νέο.
Νίκος Τσάδαρης