Νέο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη

Νέο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη

Ταχύτερες αλλαγές και διασκεδαστική οδήγηση

Η Βρετανική κατασκευάστρια εταιρεία Mini παρουσίασε ένα νέο τύπο κιβωτίου, που προσφέρει στον οδηγό, εξαιρετικά γρήγορες αλλαγές σχέσεων, υψηλό επίπεδο άνεσης και βελτιστοποιημένη απόδοση. Πρόκειται για ένα 7τάχυτο αυτόματο κιβώτιο Steptronic με διπλό συμπλέκτη, που διατίθεται για τα 3θυρο & 5θυρο Mini, καθώς και το Mini Cabrio.

Το κιβώτιο αυτό προσφέρεται σε συνδυασμό με ορισμένους κινητήρες και αντί του στάνταρ 6τάχυτου μηχανικού κιβωτίου.

Το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη λειτουργεί μέσω ηλεκτρονικού επιλογέα νέας σχεδίασης που πάντα επιστρέφει στην αρχική του θέση μετά από κάθε αλλαγή μεταξύ D (Drive), νεκράς N και όπισθεν. Η θέση στάθμευσης (parking lock) ενεργοποιείται με το μπουτόν Ρ. Το S mode μπορεί να ενεργοποιηθεί από τη θέση D μετακινώντας τον επιλογέα στα αριστερά: αυτό υποστηρίζει ένα ιδιαίτερα σπορ στυλ οδήγησης και επιτρέπει μηχανική παρέμβαση στην επιλογή σχέσης. Ο ηλεκτρονικός έλεγχος του νέου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, περιλαμβάνει επίσης μία στρατηγική αλλαγών βασισμένης σε δεδομένα πλοήγησης και υποστηρίζει αφενός την λειτουργία start/stop του κινητήρα και το ρολάρισμα, αφετέρου τη μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων.

Τεχνογνωσία από τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Η σχεδιαστική αρχή του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη προέρχεται απευθείας από το μηχανοκίνητο αθλητισμό. Όπως στην αγωνιστική πίστα, επιτρέπει στους οδηγούς να εκτελούν πολύ δυναμικούς ελιγμούς επιτάχυνσης, με ανεβάσματα χωρίς διακοπή ισχύος. Ο οδηγός μπορεί να κρατά το γκάζι πατημένο, ενώ το σύστημα ελέγχου του κιβωτίου ορίζει τα σημεία αλλαγών με τόση ακρίβεια μέσα σε κλάσμα δευτερολέπτου, ώστε οι ιδανικές στροφές του κινητήρα να είναι πάντα διαθέσιμες μετά την αλλαγή σχέσης για να εξασφαλίζεται συνεχής επιτάχυνση.

Αυτό επιτυγχάνεται χάρη στην ειδική δομή του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, που συνδυάζει δύο πρωτεύοντες άξονες στο ίδιο κέλυφος. Το βασικό στοιχείο του συστήματος αποτελείται από δύο ελαιόψυκτους υγρούς συμπλέκτες: ο ένας είναι υπεύθυνος για τις ζυγές σχέσεις (2, 4, 6) και ο άλλος αντίστοιχα για τις μονές σχέσεις (1, 3, 5, 7) και την όπισθεν. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ένας από τους δύο συμπλέκτες είναι ανοιχτός και ο άλλος κλειστός. Συνεργάζονται όταν ο οδηγός ανεβάζει ή κατεβάζει σχέση: το άνοιγμα του ενός συμπλέκτη, ενεργοποιεί το κλείσιμο του δεύτερου ταυτόχρονα.

Εάν το όχημα επιταχύνει με 3η σχέση, η μεταφορά ισχύος γίνεται μέσω του σχετικού συμπλέκτη και του πρωτεύοντα άξονα με τα γρανάζια των μονών σχέσεων. Ταυτόχρονα, ο έλεγχος του κιβωτίου εξασφαλίζει ότι η επόμενη απαιτούμενη σχέση (σε αυτή την περίπτωση η 4η) έχει ήδη εμπλακεί στον πρωτεύοντα άξονα που είναι υπεύθυνος για τις ζυγές σχέσεις. Το μόνο που πρέπει να γίνει για το ανέβασμα είναι να ανοίξει ο συμπλέκτης της τρίτης σχέσης και να κλείσει αυτός της τέταρτης. Αυτό συμβαίνει ταυτόχρονα, χωρίς διακοπή της ελκτικής ισχύος και αν μη τι άλλο παίρνει λιγότερο χρόνο από όσο θα χρειαζόταν για την ενεργοποίηση του πεντάλ του συμπλέκτη στη χρήση μηχανικού κιβωτίου.

Πάντα η σωστή σχέση

Για να έχει την κατάλληλη σχέση έτοιμη για την επόμενη αλλαγή, το σύστημα ηλεκτρικού ελέγχου του νέου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη αναλύει διαρκώς τις προθέσεις του οδηγού και την κατάσταση στο δρόμο. Αυτή η ανάλυση περιλαμβάνει τη θέση του γκαζιού, τις στροφές του κινητήρα, την ταχύτητα και το πρόγραμμα οδήγησης. Κατά συνέπεια, μπορούν να γίνονται γρήγορες αλλαγές σχέσεων, όταν αλλάζει ξαφνικά η οδηγική κατάσταση. Εάν η επιτάχυνση πρέπει να διακοπεί απροσδόκητα για παράδειγμα, το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη δεν χρειάζεται πάνω από ένα κλάσμα του δευτερολέπτου για το κατέβασμα σχέσης, αντί ανεβάσματος.

Το παράλληλο άνοιγμα και κλείσιμο των συμπλεκτών κάνει τους ελιγμούς επιτάχυνσης και επιβράδυνσης όχι μόνο ταχύτερους, αλλά και ομαλότερους. Ακουστικά, οι αλλαγές σχέσεων γίνονται αντιληπτές μόνο στις γρήγορες αλλαγές στροφών κινητήρα, ενώ φαίνονται και στις απότομες κινήσεις της βελόνας του στροφόμετρου. Επιπλέον, δεν υπάρχουν αντιδράσεις στις αλλαγές φορτίου, κάτι συνηθισμένο στα μηχανικά κιβώτια.

Επτά σχέσεις

Ο μεγαλύτερος αριθμός σχέσεων συγκριτικά με το 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο αναβαθμίζει τη σπορ αίσθηση και την οδηγική άνεση. Οι επτά σχέσεις του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη επιτρέπουν ευρύτερη κλιμάκωση σχέσεων, που περιορίζει τις αυξομειώσεις στροφών σε κάθε αλλαγή. Μαζί με την άμεση σύνδεση κινητήρα/κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, οι μειωμένες αυξομειώσεις στροφών αυξάνουν την οδηγική διασκέδαση κατά την επιτάχυνση. Αυτό ισχύει στις αυτοματοποιημένες αλλαγές στα D και S modes καθώς και στις μηχανικές αλλαγές στο M mode. Στο S mode οι αλλαγές γίνονται σε αυξημένες στροφές και με πιο δυναμική διαδικασία. Στο S mode, ο οδηγός μπορεί ταυτόχρονα να αλλάξει σε μηχανικές αλλαγές, Εδώ η μηχανική επιλογή σχέσης είναι σειριακή. Ο επιλογέας μετακινείται για λίγο προς τα εμπρός για κατέβασμα και ανασηκώνεται ελαφρώς για αλλαγή στην επόμενη μεγαλύτερη σχέση.

Στο αυτοματοποιημένο πρόγραμμα, η διασκεδαστική οδήγηση μπορεί επίσης να αυξηθεί συνδέοντας το σύστημα ελέγχου του κιβωτίου στο προαιρετικό σύστημα πλοήγησης του αυτοκινήτου. Στην περίπτωση αυτή, η μονάδα ελέγχου (εγκέφαλος) του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη μπορεί να συλλέγει πληροφορίες από το σύστημα πλοήγησης και να προσαρμόζει τη στρατηγική αλλαγών στις εκάστοτε συνθήκες. Όταν ο όχημα πλησιάζει σε μία απότομη στροφή ή διασταύρωση, για παράδειγμα, ένα κατέβασμα γίνεται έγκαιρα ώστε να μπορεί να αξιοποιηθεί το φρένο του κινητήρα για την επιβράδυνση. Όταν περνά γρήγορα δύο συνεχόμενες στροφές, η σχέση που έχει εμπλακεί μετά το κατέβασμα, διατηρείται για να αποφεύγονται περιττές αλλαγές και να εξασφαλίζεται η διαθεσιμότητα της ιδανικής σχέσης για ισχυρή επιβράδυνση στην έξοδο της στροφής.

Όπως ένα συμβατικό σύστημα μετατροπέα, το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη προσφέρει επίσης λειτουργία αργής κίνησης (έρπειν) που επιτρέπει ομαλή εκκίνηση χωρίς ενεργοποίηση του γκαζιού, αυξάνοντας έτσι την άνεση στους ελιγμούς ή σε πυκνή κυκλοφορία με πολλές στάσεις/εκκινήσεις. Το βολάν διπλής μάζας με ενσωματωμένο φυγοκεντρικό εκκρεμές συμβάλλει στην πολιτισμένη λειτουργία στις χαμηλές στροφές: Αυτό εξισορροπεί τους περιστροφικούς ‘κραδασμούς’ σε περίπτωση αυξομειώσεων ροπής, συντελώντας επομένως στην αθόρυβη και χωρίς κραδασμούς λειτουργία κατά την επιτάχυνση από τη χαμηλή κλίμακα στροφών.

Καλύτερη απόδοση με λειτουργία start / stop κινητήρα και coasting mode

Επιπλέον, το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου του 7τάχυτου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη προσφέρει μία ευρεία γκάμα προηγμένων λειτουργιών για την αύξηση της απόδοσης του οχήματος. Για την αποφυγή περιττής κατανάλωσης καυσίμου όταν το όχημα σταματά στις διασταυρώσεις, για παράδειγμα, το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επιτρέπει επίσης τη χρήση της λειτουργίας start/stop.

Επιπλέον, η λειτουργία coasting διατίθεται στα προγράμματα MID και GREEN. Εδώ το σύστημα κίνησης αποσυμπλέκεται μόλις ο οδηγός πάρει το πόδι του από το πεντάλ του γκαζιού. Έτσι το όχημα ρολάρει με τον κινητήρα στο ρελαντί (χωρίς να φρενάρει) και με ελάχιστη κατανάλωση. Η λειτουργία coasting μπορεί να προσαρμόζεται με μεγαλύτερη ακρίβεια στην οδηγική κατάσταση εάν το όχημα φέρει σύστημα πλοήγησης ή συστήματα υποστήριξης οδηγού. Εάν δεν χρειάζεται φρενάρισμα σύμφωνα με τα δεδομένα πλοήγησης ή τις εικόνες της κάμερας, για παράδειγμα, επειδή το όχημα πλησιάζει σε μία διασταύρωση ή σε προπορευόμενο όχημα, η λειτουργία coasting απενεργοποιείται, για να μπορεί να αξιοποιηθεί το φρένο του κινητήρα.

Νίκος Τσάδαρης