Το καλό έγινε καλύτερο μεν, ακριβότερο δε
Το πάλαι ποτέ προσιτό σε τιμή SUV της BMW, το X3, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2003 και κατασκευαζόταν στο εργοστάσιο της Αυστρίας, βρίσκεται ήδη στην 3η γενιά του (εμφανίστηκε στην πρόσφατη έκθεση της Φρανκφούρτης), έχει στο παλμαρέ του 1,5 εκατομμύρια πωλήσεις και είναι για την μάρκα τόσο σημαντικό όσο και η σειρά 3.
Αυτός ίσως είναι και ο λόγος που σχεδιαστικά ακολουθεί τα «πατήματα» της προηγούμενης έκδοσης, με εμφανέστερη διαφορά αυτήν στα πίσω φωτιστικά σώματα και την μεγαλύτερη εμπρός μάσκα (τα περιβόητα «νεφρά»). Ελαφρώς μακρύτερο (+6 εκ.) έχει τον ίδιο χώρο αποσκευών (550 έως 1600 λίτρα) με τον προκάτοχό του και ζυγίζει έως και 55 κιλά λιγότερο, έχοντας όμως φθάσει πλέον στο μέγεθος της 1ης γενιάς Χ5 (1999).
Το μήκος της Χ3 φτάνει τώρα τα 4,885 μ., με μικρή αύξηση στο πλάτος και στο ύψος, κατά 5 εκατοστά περίπου. Μεγαλύτερο κατά περίπου 7 εκατοστά είναι και το μεταξόνιο, που τώρα φτάνει τα 2.933 χιλιοστά, προσφέροντας μεγαλύτερους χώρους για τους επιβάτες.
Με συντελεστή αεροδυναμικής Cd:0.29 και κατανομή βάρους 50:50 η νέα Χ3 όντας συντηρητική αισθητικά, συνδυάζει off road και σπορ χαρακτηριστικά.
Εσωτερικά, η προφανής διαφορά είναι η κεντρική οθόνη πληροφόρησης του οδηγού που είναι μεγαλύτερη (10.5’’) και ανέβηκε ψηλά στο κέντρο του ταμπλό, ενώ έχουν μεταφερθεί και όλα τα συστήματα με τα οποία είναι εφοδιασμένη η πολύ ακριβότερη Χ5. Βελτιώσεις έχουν γίνει και στο head up display, αλλά και στην βελτίωση της ποιότητας των υλικών και του φινιρίσματος.
Πάντως παρά τις ομοιότητες με την 2η γενιά, εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο, που βασίζεται σε μια νέα πλατφόρμα (CLAR), πάνω στην οποία βασίζεται και η νέα σειρά 7.
Με τις εκδόσεις xLine, M Sport και Luxury Line (η τελευταία είναι προσθήκη στη γκάμα) και τα αξεσουάρ BMW Individual, η εμφάνιση της X3 προσαρμόζεται με ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια στα προσωπικά γούστα των πελατών. Εκτός από τις στάνταρ πλέον 18άρες ζάντες αλουμινίου, οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν από συνδυασμούς ζαντών/ελαστικών διαστάσεων έως 21-ιντσών. Πέρα από τη διαφοροποίηση ορισμένων εξωτερικών χαρακτηριστικών, οι τρεις εκδόσεις εξοπλισμού προσαρμόζουν το εσωτερικό στη θεματολογία που υποστηρίζει η κάθε μία. Τα επίπεδα άνεσης αναβαθμίζονται με νέες προτάσεις εξοπλισμού όπως: αυτόματος έλεγχος κλιματισμού τριών ζωνών, πακέτο Ambient Air, ενεργός εξαερισμός καθισμάτων, cargo λειτουργία των στάνταρ διαιρούμενων 40:20:40 /αναδιπλούμενων πλατών πίσω καθισμάτων και η πανοραμική κρυστάλλινη ηλιοροφή που δημιουργεί ένα ευχάριστο περιβάλλον στο εσωτερικό.
Ένα ακόμα νέο στοιχείο εξοπλισμού είναι το προαιρετικό Display Key, που όχι μόνο κλειδώνει και ξεκλειδώνει την X3 μέσω τηλεχειρισμού, αλλά εμφανίζει και ποικίλες πληροφορίες κατάστασης του αυτοκινήτου και κάνει χρέη τηλεχειριστηρίου για το προαιρετικό βοηθητικό σύστημα κλιματισμού.
Οι κινητήρες που συνοδεύουν την νέα X3 στην ελληνική αγορά είναι ένας 2λιτρος βενζινοκινητήρας σε εκδόσεις 184 ίππων (διαθέσιμος από την άνοιξη του 2018) και 252 ίππων για τις 20i και 30i αντίστοιχα, ένας 2λιτρος diesel 190 ίππων για την 20d κι ένας 3λιτρος 6κύλινδρος diesel 265 ίππων για την 30d. Υπάρχει τέλος και ένας 3λιτρος 6κύλινδρος βενζινοκινητήρας 360 ίππων για την κορυφαία σπορ έκδοση M40i. Όλοι οι κινητήρες συνδυάζονται με το αυτόματο κιβώτιο των 8 ταχυτήτων Steptronic.
Όλες οι εκδόσεις έχουν κίνηση και στους 4 τροχούς με την τελευταία γενιά του συστήματος xDrive της μάρκας, που στηρίζεται σε έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη που έχει τον ρόλο κεντρικού διαφορικού. Το σύστημα σε συνθήκες «ηρεμίας» μεταφέρει την ροπή σε ποσοστά 30/70 % στους εμπρός/πίσω άξονες, ενώ ανάλογα τις συνθήκες η κατανομή μεταβάλλεται έως και 100% εμπρός ή 100% πίσω.
Η καθαρή απόσταση από το έδαφος είναι 20,4 εκατοστά, αριθμός που σε συνδυασμό με το xDrive και το αυτόματο κιβώτιο, δίνει σημαντικές εκτός δρόμου δυνατότητες στην Χ3.
Οι αναρτήσεις περιλαμβάνουν γόνατα εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, ενώ τα φρένα είναι αεριζόμενοι δίσκοι σε όλους τους τροχούς.
Σε ότι αφορά τα συστήματα υποστήριξης του οδηγού και την (ημι-) αυτοματοποιημένη οδήγηση, η νέα X3 διατίθεται προαιρετικά με την τελευταία γενιά Active Cruise Control και το πακέτο ασφάλειας Driving Assistant Plus, που περιλαμβάνει Steering και lane control assistant, Lane Change Assistant (από Δεκέμβριο 2017) και Lane Keeping Assistant με προστασία από πλευρική σύγκρουση.
Το δεύτερο θεμελιώδες στοιχείο, δημιουργείται από τις Υπηρεσίες και εφαρμογές ConnectedDrive. Η νέα X3 περιλαμβάνει τώρα το BMW Connected. Λειτουργώντας με βάση μία ευέλικτη πλατφόρμα, το Open Mobility Cloud, αυτή η ενσωματωμένη ψηφιακή φιλοσοφία για αναβαθμισμένη προσωπική μετακίνηση χρησιμοποιεί ποικίλα μέσα επικοινωνίας (όπως smartphones και smartwatches) για να ενσωματώσει το αυτοκίνητο στην προσωπική ζωή του χρήστη.
Αυτό σημαίνει για παράδειγμα ότι μπορεί να μεταφέρει πληροφορίες σχετικές με τη μετακίνηση, όπως διευθύνσεις από καταχωρήσεις ημερολογίου αυτόματα ως προορισμούς στο σύστημα πλοήγησης και να υπολογίσει την ιδανική ώρα αναχώρησης για το ταξίδι.
Το σύστημα αναγνώρισης χειρονομιών επιτρέπει τη διαισθητική λειτουργία ποικίλων λειτουργιών των συστημάτων πλοήγησης και ενημέρωσης/ψυχαγωγίας χρησιμοποιώντας κινήσεις των δακτύλων και χεριών. Το επίσης προαιρετικό Voice Assistant επιτρέπει στον οδηγό να χρησιμοποιεί γλώσσα της καθομιλουμένης για να μετατρέπει τα αιτήματά του σε ενέργειες αντί της χρήσης φωνητικών εντολών.
Γνωρίσαμε και οδηγήσαμε την 3η γενιά της Χ3, στην πρόσφατη παρουσίαση που διοργάνωσε η ελληνική αντιπροσωπεία στην περιοχή των Καλαβρύτων. Στο ταξίδι από και προς την περιοχή, αλλά και στις πανέμορφες διαδρομές πέριξ του ομώνυμου χιονοδρομικού κέντρου, οδηγήσαμε τις δύο πετρελαιοκίνητες εκδόσεις του μοντέλου, τη 2λιτρη 20d και την 3λιτρη 30d που μας εντυπωσίασαν κυρίως με την ποιότητα κύλισης, την ηχομόνωση και την οδική συμπεριφορά, κυρίως όσον αφορά τις υψηλές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο, όπου αντιλαμβάνεσαι την ταχύτητα μόνο όταν κοιτάξεις το ταχύμετρο.
Μοναδικό μειονέκτημα η κάποια ασάφεια του τιμονιού στον αυτοκινητόδρομο, που «εξαφανίζεται» στους επαρχιακούς δρόμους, διεκδικώντας βραβείο ακρίβειας και αίσθησης. Στις ίδιες διαδρομές η ρύθμιση της ανάρτησης προσφέρει ευκολία χρήσης και ασφάλεια στον οδηγό, ενώ ταυτόχρονα τον κάνει να ξεχνά το μέγεθος και το βάρος της κατασκευής. Μιας κατασκευής με άψογη εργονομία, κορυφαία ποιότητα και άριστα φρένα, που σαφώς ευνοείται από τους μεγάλους σε κυβισμό κινητήρες όπως ο 3λιτρος της δοκιμής μας.
Με επιδόσεις 0-100 χλμ./ώρα σε 5,8'' και μέγιστη ταχύτητα 240 χλμ./ώρα, ο κινητήρας αυτός μετατρέπει το μεγάλο πλέον SUV σε GTI, αν και καταναλώνει (τουλάχιστον στην περίπτωση της δοκιμής μας) μόνο 8,5 λίτρα πετραλαίου για κάθε 100 χιλιόμετρα.
Όμως και ο 2λιτρος diesel ανταποκρίνεται άψογα στις ανάγκες του αυτοκινήτου, καθώς η μέγιστη ροπή του εμφανίζεται από τις μόλις 1.750 στροφές, προσφέροντας επιδόσεις άκρως ικανοποιητικές (0-100 χλμ./ώρα σε 8'', τελική ταχύτητα 213 χλμ./ώρα). Οι επιδόσεις αυτές επιτρέπουν την σβέλτη μετακίνηση του βάρους σχεδόν 1800 κιλών αυτοκινήτου, όπως επίσης και ασφαλή προσπεράσματα ακόμα και σε ορεινές διαδρομές. Η μέση κατανάλωση που διαπιστώσαμε ήταν 7,8 λίτρα/100 χλμ. παρά το ότι κάθε άλλο παρά σε αργούς ρυθμούς οδηγήσαμε.
Στον επίλογο της παρουσίασης, επιστρέφουμε στην πρώτη παράγραφο όπου γράφουμε «του πάλαι ποτέ προσιτού», για να σημειώσουμε ότι οι νέες Χ3 είναι άμεσα διαθέσιμες στην ελληνική αγορά αγορά αλλά με περιορισμένες βλέψεις πωλήσεων καθώς οι τιμές (και λόγω της υψηλής φορολογίας) όντας τσουχτερές ξεκινούν από τα 58.130 ευρώ για τη 2λιτρη βενζινοκίνητη X3 20i και τα 59.900 ευρώ για την επίσης 2λιτρη 20d (diesel).
Νίκος Τσάδαρης