Ψηλό Ibiza ή μικρό Ateca...
Στην συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με το δεύτερο αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου της Seat, που ακούει στο όνομα Arona, είναι βασισμένο πάνω στην πλατφόρμα MQB A0 της VW και τοποθετείται στην γκάμα κάτω από το Ateca, ενώ -επί της ουσίας- είναι ένα υπερυψωμένο Ibiza ή ένα μικρότερο Ateca.
Οδηγεί και γράφει ο Νίκος Τσάδαρης
Για το μοντέλο αυτό, η ελληνική αντιπροσωπεία οργάνωσε πρόσφατα δημοσιογραφική παρουσίαση, όχι στην Καταλονία όπου κατασκευάζεται το αυτοκίνητο, ούτε στο μέρος από το οποίο πήρε το όνομα Arona, αλλά στα πολύ πιο κοντινά Καταλώνια και Αρωνά, χωριά της Πιερίας.
Εκεί είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε και να αξιολογήσουμε το νέο crossover της ισπανικής μάρκας, που έχει μεγάλες φιλοδοξίες στην ελληνική αγορά, καθώς είναι ένα υπερυψωμένο (θέση οδήγησης ψηλότερη κατά 5,2 εκ) και μακρύτερο κατά 8 εκ. Ibiza με μεγαλύτερες δυνατότητες, χώρους (+45 λίτρα αποσκευές), ποιότητα κατασκευής, και προσιτή τιμή. Το Arona προσφέρει σημαντικά καλύτερους χώρους, αντίστοιχους με αυτούς των μικρομεσαίων χάτσμπακ, ενώ λόγω του αυξημένου ύψους του αυτοκινήτου από το έδαφος κατά 19 εκατοστά, προσφέρει και τη δυνατότητα μετακίνησης σε δρόμους με κακής ποιότητας οδόστρωμα και λακκούβες, χωρίς κίνδυνο να βρει από κάτω.
Το μοντέλο διατίθεται με τρεις βενζινοκινητήρες. Έναν 3κύλινδρο 1.0 TSI με 95 ίππους και χειροκίνητο κιβώτιο 5 ταχυτήτων, τον ίδιο κινητήρα με απόδοση 115 ίππων συνοδευόμενο από 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο και τον 1.4 TSI με 150 ίππους, που συνδυάζεται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο ή ημιαυτόματό διπλού συμπλέκτη DSG 7 σχέσεων.
Πλέον αυτών, υπάρχει και ο πετρελαιοκινητήρας 1.6 TDI σε δυο εκδόσεις 95 και 115 ίππων, με τον πρώτο να συνδυάζεται με 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο ή 7άρι ημιαυτόματό DSG κιβώτιο και τον δεύτερο μόνο με 6άρι χειροκίνητο.
Τέλος, μετά τα μέσα του 2018 θα λανσαριστεί ο κινητήρας 1.0 TSI 90 ίππων CNG, με αποτέλεσμα η Seat να γίνει ο πρώτος κατασκευαστής που διαθέτει κινητήρα με συμπιεσμένο φυσικό αέριο στην κατηγορία των compact crossover.
Όσον αφορά τον εξοπλισμό, το Arona διαθέτει μεγάλη γκάμα ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας και οδηγικών βοηθημάτων, όπως και πλήρη γκάμα συστημάτων που αφορούν την συνδεσιμότητα (Apple Car Play, Android Auto και Mirror Link), την παροχή πληροφοριών και την ψυχαγωγία. Από το 2018 θα προσφέρεται προαιρετικά κι ένας νέος ψηφιακός πίνακας οργάνων.
Το Arona διατίθεται στις εκδόσεις Reference, Style, FR και Xcellence. Στην αρχική έκδοση Reference, είναι ένα compact crossover, προσιτό και άνετο και με εξοπλισμό που δίνει έμφαση στην ασφάλεια. Η βασική έκδοση Style περιλαμβάνει ζάντες αλουμινίου, φώτα ομίχλης, δερμάτινο τιμόνι, δερμάτινο χειρόφρενο και μοχλό ταχυτήτων καθώς και Bluetooth, ενώ το ταμπλό του διαθέτει διακοσμητικά σε γκρι χρώμα με χρωμιωμένες λεπτομέρειες.
Η έκδοση Xcellence δημιουργήθηκε για τον πελάτη που αναζητά λειτουργικότητα, διαφορετικότητα και ευελιξία ενώ μπορεί να εξατομικευτεί με περισσότερα τεχνολογικά extras και η έκδοση FR έχει πιο σπορ εμφάνιση, ενώ διαθέτει διαθέτει δύο ρυθμίσεις ανάρτησης (normal και sport), αλλά και Seat Drive Profile (Normal, Sport, Eco και Individual) για τους απαιτητικούς οδηγούς.
Υπάρχει επίσης, πλούσια λίστα προαιρετικού εξοπλισμού, με τις προαιρετικές επιλογές να έχουν ομαδοποιηθεί σε μία σειρά από «πακέτα» ώστε και καταστεί ευκολότερη η προσωπική εξατομίκευση.
Χρωματικά, χωρίζεται σε δύο μέρη: το κάτω μέρος του αμαξώματος από τη μία και την οροφή μαζί με τις κολόνες Α και C, από την άλλη. Στην παλέτα των χρωμάτων του αμαξώματος προστίθεται το νέο Eclipse Orange. Η οροφή μπορεί να είναι σε γκρι, μαύρο, πορτοκαλί χρώμα ή φυσικά στο ίδιο το χρώμα του αμαξώματος. Υπάρχουν 68 πιθανοί συνδυασμοί χρωμάτων. Η χαραγμένη λεπτομέρεια X πάνω στην κολόνα C δηλώνει την ταυτότητα του crossover.
Ο βασικός εξοπλισμός πάντως, περιλαμβάνει ESP με hill holder, 6 αερόσακους, σύστημα εντοπισμού εμπoδίων και αυτόματου φρεναρίσματος στην πόλη, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, αυτόματα φώτα, υπολογιστή ταξιδιού, ηχοσύστημα με οθόνη αφής, θύρες USB, SD και Aux, χειριστήρια στο τιμόνι και σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών.
Στην διάρκεια της εκδήλωσης οδηγήσαμε το Arona με τον 1000άρη βενζινοκινητήρα των 115 ίππων σε μικτή διαδρομή που είχε όλα τα είδη των δρόμων, συμπεριλαμβανομένου και ενός φλατ χωματόδρομου.
Από την πρώτη στιγμή εντυπωσιάζει η γεροδεμένη κατασκευή, η ευκολία χρήσης και η βελτιωμένη ορατότητα χάρη στην υψηλή θέση οδήγησης. Το Arona είναι σαφώς οδηγοκεντρικό με ουδέτερη συμπεριφορά, δυνατά φρένα και ακριβές/γρήγορο τιμόνι που επιτρέπει να σημαδεύεις με σαφήνεια τις τροχιές σου, ταξιδεύοντας γρήγορα και με ασφάλεια.
Η ανάρτηση αποδεικνύεται σφιχτή και με σπορ προσανατολισμό, αλλά ελέγχει σε κάθε περίπτωση τα σχεδόν 1200 κιλά βάρους της κατασκευής χωρίς να επιτρέπει πλεύσεις του αμαξώματος και χωρίς δυσάρεστους θορύβους ακόμα και σε κακής ποιότητας οδοστρώματα. Πάντως, η ποιότητα κύλισης χωρίς να είναι κορυφαία, διαθέτει τόση όση άνεση, προκειμένου να μην γίνεται κουραστικό σε οποιοδήποτε δρόμο το ταξίδι.
Ο χιλιάρης κινητήρας παραμένει και εδώ δυνατός, εύστροφος, γραμμικός και με πολλά αποθέματα ροπής από χαμηλά, ενώ το με σωστή κλιμάκωση 6άρι κιβώτιο, αξιοποιεί στο έπακρο τις δυνατότητες του κινητήρα και δεν επιβάλλει συχνές αλλαγές. Σε καλά επίπεδα και η κατανάλωση, που παρά τον γρήγορο ρυθμό της δοκιμής μας στάθηκε στην μέση τιμή των 7,8 λίτρων για κάθε 100 χιλιόμετρα.
Διαβάζοντας αυτές τις γραμμές, θα αναρωτηθείτε ίσως: μα δεν εντοπίσατε κάποια ελαττώματα;
Η απάντηση είναι όχι. Τουλάχιστον όχι σε αυτή την φάση της πρώτης γνωριμίας και αυτό είναι κάτι που θα προβληματίσει την εισαγωγική εταιρία, καθώς το Arona, αναμένεται να «κλέψει» πωλήσεις όχι μόνο από τον ανταγωνισμό, αλλά και από τα αδελφά Ibiza & Leon.
Στο παραπάνω σκεπτικό συνηγορούν και οι τιμές, που ξεκινούν από τα 14.900 ευρώ για το 1000άρι βενζίνης των 95 ίππων και τα 16.900 ευρώ για το diesel 1.6 TDI των επίσης 95 ίππων.