Ο αγώνας διεξήχθη και πάλι με κέντρο τον εκθεσιακό χώρο της Λαμίας, ο οποίος λίγες ημέρες πριν τον αγώνα ήταν στην κυριολεξία ρημάδι και μόλις στο παραπέντε συμμαζεύτηκε κάπως
«Από δήμαρχος, κλητήρας», λέει η λαϊκή θυμοσοφία και στην περίπτωση του πάλαι ποτέ καλύτερου αγώνα ράλι στον κόσμο, του Ράλι Ακρόπολις, αυτή η ρήση ταιριάζει, ταμάμ, καθώς η συνολική εικόνα φέτος σε θέματα προβολής και ενδιαφέροντος θεατών, ήταν επιπέδου επαρχιακού αγώνα.
Μόλις 28 πληρώματα δήλωσαν συμμετοχή στον αγώνα του υποβαθμισμένου Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος (ERC), 9 από τα οποία ήταν Ελληνικά, 4 Κυπριακά και 5 Τούρκικα. Μαζί με τον ευρωπαϊκό αγώνα, η οργάνωση προσμετρούσε και δυο μονοήμερους αγώνες του Ελληνικού πρωταθλήματος Ράλι και έναν αγώνα (1η ημέρα) του πρωταθλήματος των ιστορικών αυτοκινήτων. Με αυτό τον τρόπο συγκεντρώθηκαν επιπλέον 45 συμμετοχές, μερικές εκ των οποίων έδωσαν οάσεις θεάματος στους λίγους θεατές που ταξίδεψαν στα πέριξ της Λαμίας βουνά.
Ο αγώνας διεξήχθη και πάλι με κέντρο τον εκθεσιακό χώρο της Λαμίας, ο οποίος λίγες ημέρες πριν τον αγώνα ήταν στην κυριολεξία ρημάδι και μόλις στο παραπέντε συμμαζεύτηκε κάπως, χάρη στις υπεράνθρωπες προσπάθειες των ανθρώπων της Οργάνωσης με την αμέριστη συμπαράσταση του Δήμου Λαμίας και της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
Νικητές και ηττημένοι προέκυψαν μέσα από 12 χωμάτινες δοκιμασίες ταχύτητας, συνολικού μήκους μόλις 230 χιλιομέτρων, που ήταν χωρισμένες σε δυο σκέλη των έξη, ενώ το σύνολο της διαδρομής δεν ξεπερνούσε τα 687 χιλιόμετρα, σχεδόν όσα είχε μια μόνο ημέρα από τις 4 των πραγματικών Ακρόπολις τις δεκαετιες ’70 και ’80.
Στα συν της διοργάνωσης, η τηλεοτπική κάλυψη από το Eurosport και η παρουσία ενός παγκόσμιας εμβέλειας αθλητή, του Καταριανού Νασέρ Αλ Ατίγια, δις νικητή του Ράλι Ντακάρ, 13 φορές Πρωταθλητή Μέσης Ανατολής και 3ου Ολυμπιονίκη σκοποβολής, στο Λονδίνο 2012.
Στα συν ακόμα και η απρόβλεπτη εξέλιξη σε επίπεδο νικητών και ηττημένων, κύριο χαρακτηριστικό του ράλι Ακρόπολις, ανεξαρτήτως του που εντάσσεται και πόσο μεγάλο ή μικρό είναι.
Στο φετινό Ακρόπολις λοιπόν, δεν ήταν οι καιρικές συνθήκες που έμελλε να κάνουν δύσκολο το έργο ανθρώπων και μηχανών, αλλά οι ειδικές διαδρομές και ο εν γένει χαρακτήρας του αγώνα. Τα ελαστικά και τα φρένα των αγωνιστικών αυτοκινήτων ταλαιπωρήθηκαν περισσότερο από ό,τι σε κάθε άλλο γύρο του ERC, πιστοποιώντας για ακόμα μία φορά ότι ελληνικός αγώνας είναι ένας από τους πλέον σκληρούς αγώνες ράλι στον κόσμο.
Οι σκληρές επιφάνειες της Φθιώτιδας και της Φωκίδας αποτέλεσαν δοκιμασία για ανθρώπους και μηχανές, διατηρώντας την αγωνία στα ύψη κυριολεκτικά μέχρι τη ράμπα του τερματισμού, στα προπύλαια της Πανελλήνιας Έκθεσης Λαμίας.
Ας δούμε όμως την εξέλιξη, ανά ημέρα.
1η ημέρα
Η διαχείριση των ελαστικών και η φθορά τους έκριναν σε μεγάλο βαθμό τις επιδόσεις, και στο τέλος της ημέρας ξεχώρισε αυτός που κατάφερε να αντιμετωπίσει τα λιγότερα προβλήματα. Ειδικότερα, οι Al-Attiyah-Baumel με το Ford Fiesta R5, εκμεταλλευόμενοι και την ατυχία του Λετονού Nikolay Gryazin, βρέθηκαν επικεφαλής στο τέλος του 1ου Σκέλους. Ο νεαρός Λετονός οδηγός ξεκίνησε ιδανικά, αφού με έναν εντυπωσιακό χρόνο στο πρώτο πέρασμα από την ε.δ. Γραβιά δημιούργησε μια διαφορά την οποία και διατήρησε μέχρι και την 5η ε.δ. της ημέρας. Η τύχη, ωστόσο, δεν ήταν με το μέρος του, αφού στην απλή διαδρομή για την έκτη και τελευταία ε.δ. το Skoda Fabia R5 τυλίχθηκε στις φλόγες, από αδιευκρίνιστη μέχρι αυτήν τη στιγμή αιτία. Ευτυχώς, το πλήρωμα, νομίζοντας πως έχει κλαταρισμένο ελαστικό, είχε μόλις βγει από το αυτοκίνητο.
Κάπως έτσι, ο Nasser Al-Attiyah, που ακολουθούσε κατά πόδας, τέθηκε επικεφαλής, έχοντας μια πολύ μικρή διαφορά από τον 2ο, Πορτογάλο Bruno Magalhaes. Ο Πορτογάλος οδηγός, επικεφαλής της βαθμολογίας του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος, μπορεί να ξεκίνησε «μουδιασμένα», αλλά στη συνέχεια βελτίωσε τόσο τις επιδόσεις του όσο και το στήσιμο του Skoda Fabia R5, με αποτέλεσμα να βρίσκεται μόλις 8,4 δευτερόλεπτα πίσω από τον Al-Attiyah και να διατηρεί ακέραιες τις ελπίδες του για νίκη.
Το σκληρό πρόσωπο του Ακρόπολις γνώρισε ο Kajetan Kajetanowicz (νικητής το 2015), ο οποίος είχε δύο κλαταρισμένα ελαστικά κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας. Ο Πολωνός δύο φορές Πρωταθλητής Ευρώπης ήταν ταχύς, αφού κέρδισε ειδικές, αλλά τα κλαταρίσματα του κόστισαν σε χρόνο, περιορίζοντάς τον μέχρι στιγμής στην 3η θέση.
Την ελληνική σημαία κράτησε ψηλά ο Σωκράτης Τσολακίδης, με τον Χάρη Δήμο στο δεξί μπάκετ του Skoda Fabia R5. Ο Πρωταθλητής Ελλάδος του 2003 ξεκίνησε εντυπωσιακά, σημειώνοντας χρόνους κοντά στους ξένους κορυφαίους συνδυασμούς, και έφτασε στην 4η θέση της κατάταξης.
Στην 5η θέση ο Τούρκος Murat Bostanci με ένα Ford Fiesta R5, με τον πολυπρωταθλητή Σλοβακίας και το 2016 Πολωνίας, Grzegorz Grzyb, να τον ακολουθεί.
Ελάχιστα πίσω του, ο Πρωταθλητής Ελλάδας του 2016, Γιώργος Φιλιππίδης, που με τον Λεωνίδα Μαχαίρα με Skoda Fabia R5.
Πίσω τους ακολούθησαν οι Τσουλόφτας-Giraudet με το Citroen DS3 R5, με τον νεαρό Κύπριο οδηγό να έχει σημειώσει ενθαρρυντικές για τη συνέχεια επιδόσεις.
Ακόμα ένα ελληνικό πλήρωμα που κέρδισε το χειροκρότημα αλλά και τις εντυπώσεις με τους χρόνους του, ήταν αυτό των Χαλκιά-Κόντου με το Lancer EVO X, που από την αρχή της ημέρας ήταν ο ταχύτερος συνδυασμός στον ευρωπαϊκό αγώνα με αυτοκίνητο της κατηγορίας Ν, και παρέμεινε σε αυτήν τη θέση μέχρι το τέλος παρά το ότι, έκαναν τις δύο τελευταίες ε.δ. με κομμένο ημιαξόνιο.
Με κάθε ημέρα του ελληνικού αγώνα να προσμετρά ανεξάρτητα στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ράλι, οι Τσολακίδης-Δήμος ήταν αυτοί που κέρδισαν το απόλυτο των βαθμών στο 1ο Σκέλος, επικρατώντας επί των Φιλιππίδη-Μαχαίρα με ίδιο αυτοκίνητο.
Την πρώτη τριάδα συμπλήρωσαν οι Τσουλόφτας-Giraudet, που με βάση τον κανονισμό αγωνίζονται στο πλαίσιο του Ελληνικού Πρωταθλήματος, ωστόσο δε βαθμολογούνται. Αυτό σημαίνει ότι οι βαθμοί της 3ης θέσης «πηγαίνουν» στους 4ους στην κατάταξη Μπαντούνα-Σούκουλη με το Lancer EVO VI της κατηγορίας Α, οι οποίοι κινήθηκαν γρήγορα και μακριά από προβλήματα.
Πίσω τους ακολούθησαν οι Αλυγιζάκης-Χατζηδάκης με το Lancer EVO IX, που εκμεταλλεύθηκαν το κομμένο ημιαξόνιο των Χαλκιά-Μαχαίρα στις δύο τελευταίες ειδικές και πέρασαν μπροστά τους. Στην κατηγορία F2, οι Μποζιονέλος-Παναρίτης με το εντυπωσιακά θεαματικό Ford Escort RS2000 επικράτησαν επί των Μελένιου-Μπασιούκα με το Renault Clio R3, ενώ την πρώτη τριάδα συμπλήρωσαν οι Καρέλλης-Παναγιωτούνης με το Peugeot 208, που έχασαν αρκετό χρόνο από ένα κλατάρισμα στην πρώτη ε.δ.
Ακόμα μία κατηγορία αυτοκινήτων ήταν αυτή των Ιστορικών, με την πρώτη ημέρα του αγώνα να αποτελεί τον 4ο γύρο του σχετικού θεσμού. Ταχύτεροι αναδείχθηκαν οι Π. Παραδείσης-Ποιμενίδης με το Ford Escort RS2000, οι οποίοι μάλιστα σημείωσαν πολύ καλούς χρόνους και σε επίπεδο Γενικής.
Η 2η θέση κατέληξε με δραματικό τρόπο στα χέρια των Μανδρούκα-Τσάδαρη με την Porsche 911, αφού οι Γ. Παραδείσης-Φράγκου με το Ford Escort RS2000 στάθηκαν άτυχοι και εγκατέλειψαν στο δρόμο για τον τερματισμό στη Λαμία από υπερθέρμανση κινητήρα.
Έτσι, στο 3ο σκαλί του βάθρου ανέβηκαν οι Παραπέρας-Τσιγκόπουλος με την Toyota Celica.
2η ημέρα
Η 2η ημέρα του αγώνα, ήταν ακόμα πιο απρόβλεπτη και τελικά, αυτός που γεύτηκε τη χαρά της νίκης δεν ήταν άλλος από τον Kajetan Kajetanowicz, που με το Ford Fiesta R5 κατάφερε να επικρατήσει για δεύτερη φορά στο Ακρόπολις (πρώτη το 2015).
Η νίκη του μόνο εύκολη δεν ήταν, αφού χρειάστηκε να επιστρέψει στην κορυφή μετά τα προβλήματα που αντιμετώπισε στην 1η ημέρα. Ο Πολωνός οδήγησε γρήγορα, αλλά παράλληλα είδε όλους τους αντιπάλους του να αντιμετωπίζουν σωρεία προβλημάτων. Αρχικά, ήταν ο Nasser Al-Attiyah που είχε πρόβλημα με την υδραυλική υποβοήθηση του δικού του Fiesta R5 από την πρώτη ειδική διαδρομή της ημέρας, με αποτέλεσμα να χάσει πολύτιμο χρόνο.
Ο οδηγός από το Κατάρ, που ξεκίνησε το σκέλος επικεφαλής της κατάταξης, «έπεσε» 3ος, αλλά η κατάσταση έγινε ακόμα χειρότερη, αφού το πρόβλημα επαναλήφθηκε και στο δεύτερο πέρασμά του από την ίδια ειδική, κάτι που τελικά τον οδήγησε στην εγκατάλειψη.
Την ίδια ώρα, ο Bruno Magalhaes, ο οποίος ήταν στη 2η θέση, είδε την τύχη να του γυρίζει την πλάτη από την αρχή της 2ης ημέρας.
Το Fabia R5 παρουσίασε από το πρωί ένα πρόβλημα στο κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο δεν αποκαταστάθηκε ούτε στο μεσημεριανό service, με αποτέλεσμα ο ίδιος να ολοκληρώσει έπειτα από τεράστια προσπάθεια με καλύτερη ανταμοιβή του (χάρη στα όσα αντιμετώπισαν οι αντίπαλοί του) το 2ο σκαλί του βάθρου.
Και για την 3η θέση, όμως, η εξέλιξη του αγώνα ήταν συναρπαστική. Προς στιγμήν εκεί βρέθηκαν οι Σωκράτης Τσολακίδης-Χάρης Δήμος με το Fabia R5, αλλά μία έξοδός τους στο πρώτο πέρασμα από την ειδική διαδρομή Ρεγκίνι 1, είχε ως αποτέλεσμα να «πληγώσουν» το σύστημα διεύθυνσης και να τεθούν εκτός διεκδίκησης μιας θέσης στο βάθρο. Λίγο αργότερα, η εγκατάλειψη του Al-Attiyah έφερε τον Τούρκο Murat Bostanci 3ο, αλλά με μικρή διαφορά από τους Γιώργο Φιλιππίδη-Λεωνίδα Μαχαίρα και τον Πολωνό Grzegorz Grzyb, αμφότερους με Fabia R5.
Οι τρεις τους μπήκαν στην τελευταία ε.δ. με την 3η θέση «ανοιχτή» και όλους ικανούς για το καλύτερο. Αυτός που στάθηκε ικανότερος ή πιο τυχερός ήταν ο Grzyb, αποδεικνύοντας για ακόμα μία φορά πως ο αγώνας τελειώνει μόνο στη ράμπα του τερματισμού. Νωρίτερα, τόσο ο Τούρκος οδηγός με το Fiesta όσο και ο δικός μας Φιλιππίδης, είχαν από μία έξοδο στην τελευταία ειδική διαδρομή, με αποτέλεσμα να εγκαταλείψουν. Με όλες αυτές τις εναλλαγές στην κορυφή, 4ος τερμάτισε ο νεαρός Κύπριος Αλέξανδρος Τσουλόφτας, στην πρώτη του εμφάνιση με το Citroen DS3 R5, μπροστά από τους Σωκράτη Τσολακίδη-Χάρη Δήμο με Fabia R5, που συμπλήρωσαν την πρώτη πεντάδα. Στην 6η θέση ακολούθησε ο Ιταλός Zelindo Melegari με το Mitsubishi Lancer EVO IX, ο οποίος κατέκτησε και τη νίκη στην κατηγορία ERC2, ενώ ο Τούρκος Bugra Banaz με το Fiesta ήταν ο μεγάλος νικητής στην κατηγορία ERC3.
Όπως η πρώτη ημέρα, έτσι και η δεύτερη προσμετρούσε ξεχωριστά στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα. Εκεί, μετά τα προβλήματα των Φιλιππίδη και Τσολακίδη, την 1η θέση κατέκτησε ο Τσουλόφτας με το Citroen DS3 R5, ο οποίος όμως δεν βαθμολογείται στο Ελληνικό Πρωτάθλημα και έτσι οι βαθμοί του πρώτου κατέληξαν στα χέρια των Μπαντούνα - Σούκουλη με το Lancer EVO VI, οι οποίοι (μετά και τη νίκη τους στο Ολυμπιακό Ράλι στην αρχή της χρονιάς) βάζουν πλώρη για τίτλο.
Με τους Χαλκιά και Αλυγιζάκη να εγκαταλείπουν από έξοδο και ψυγείο, αντίστοιχα, οι Βασίλης και Παναγιώτης Δρυμούσης βρήκαν την ευκαιρία και ανέβηκαν στο βάθρο με το Subaru Impreza, μπροστά από τους Καρέλλη – Παναγιωτούνη με Peugeot 208 R2.
Με όλες αυτές τις απρόσμενες εξελίξεις, ολοκληρώθηκε αργά το απόγευμα της Κυριακής στην πόλη της Λαμίας το Seajets Ράλι Ακρόπολις 2017, μπροστά σε λίγους θεατές που τίμησαν τους πρωταγωνιστές του με την παρουσία τους.
Ένας αγώνας, άριστα οργανωμένος, σκληρός, απαιτητικός και απρόβλεπτος μέχρι το τέλος, στοιχεία που του έχουν χαρίσει τον τίτλο ενός από τους καλύτερους αγώνες ράλι στον κόσμο, αλλά που δυστυχώς (για διάφορους λόγους) μικραίνει και υποβαθμίζεται διαρκώς.
Κατάταξη ERC
1. Kajetanowicz 2.50’.40’’.6
2. Magalhaes 2.52’.39’’.3
3. Grzyb 2.55’.45’’.9
Κατάταξη 1ου αγώνα Ελληνικού Πρωταθλήματος
1. Τσολακίδης 1.21’.34’’.1
2. Φιλιππίδης 1.23’.20’’.5
3. Τσουλόφτας 1.23’42’’.8
4. Μπαντούνας 1.24’.59’’.0
Κατάταξη 2ου αγώνα Ελληνικού Πρωταθλήματος
1. Τσουλόφτας 1.34’.46’’.1
2. Μπαντούνας 1.39’02’’.8
3. Δρυμούσης 1.42’.44’’.9
4. Καρέλλης 1.43’.10’’.2
Κατάταξη Ιστορικών
1. Π. Παραδείσης 1.34’.38’’.6
2. Μανδρούκας 1.38’.36΄΄0
3. Παραπέρας 1.47’.04’’3