Στόχος είναι να επιβραδυνθούν οι πωλήσεις τους στην Ευρώπη - Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν αντίμετρα στην Κίνα
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εφαρμόσει υψηλότερους δασμούς στα κινέζικα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV), που εισάγονται στην Ευρώπη, θα επιβραδύνει την ώθηση των πωλήσεων τους στην αγορά, ανέφεραν αναλυτές της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ, έχει δηλώσει ότι θα επιβάλει πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα από τις 4 Ιουλίου 2024, λόγω των «υπερβολικών» κρατικών επιδοτήσεων που παρέχει η κυβέρνηση της Κίνας στις κινέζικες αυτοκινητοβιομηχανίες, για να μειωθεί η τελική τιμή πώλησης τους. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αυτή η πρακτική συνιστά «αθέμιτο ανταγωνισμό». Η ιδιοκτήτρια της MG, SAIC, πρόκειται να πληγεί περισσότερο, αφού η ΕΕ δήλωσε, ότι η κρατική εταιρεία δεν συνεργάστηκε με την έρευνά της για τις κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας.
Οι υψηλότεροι δασμοί στοχεύουν στα EV και θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε περισσότερες εξαγωγές στην Ευρώπη plug-in υβριδικών αυτοκινήτων, που κατασκευάζονται από την Κίνα, αναφέρει το Bloomberg. Η SAIC δήλωσε ότι ανησυχεί βαθιά για τους δασμούς επειδή βασίζεται στην τεχνολογική καινοτομία και όχι στις κρατικές επιδοτήσεις για να κάνει τα αυτοκίνητά της ελκυστικά στους αγοραστές. Η απόφαση της ΕΕ θα μπορούσε να έχει «μεγάλα μειονεκτήματα» για την οικονομική και εμπορική συνεργασία μεταξύ Κίνας και ΕΕ και τη σταθερότητα των παγκόσμιων αλυσίδων αυτοκινητοβιομηχανίας, πρόσθεσε η αυτοκινητοβιομηχανία.
Η SAIC θα πληρώσει επιπλέον δασμούς 38,1%, ενώ η ιδιοκτήτρια της Volvo, Geely, αντιμετωπίζει αύξηση των τιμολογίων κατά 20% και η BYD θα πληρώσει 17,4%. Τα νέα τιμολόγια θα προστεθούν στο υφιστάμενο τιμολόγιο της ΕΕ του 10%, πράγμα που σημαίνει ότι η SAIC θα καταλήξει να πληρώνει 48,1% για EV που εξάγονται στην Ευρώπη, αναφέρει το Automotive News Europe. Ο αντίκτυπος δεν περιορίζεται στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Σχεδόν το ένα πέμπτο των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν στην ΕΕ πέρσι κατασκευάστηκαν στην Κίνα, στις αποστολές κυριαρχεί η Tesla, η οποία εισάγει το σεντάν Model 3 από τη Σαγκάη. Η BMW, η Volvo και η Dacia της Renault εξάγουν επίσης σημαντικό αριθμό οχημάτων.
Οι δασμοί της ΕΕ πιθανότατα θα μειώσουν τις εισαγωγές από την Κίνα κατά ένα τέταρτο ή περίπου 4 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το γερμανικό Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία, αναφέρει το Reuters. Οι νέοι δασμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης έως και 38% στα ηλεκτρικά οχήματα που εξάγονται στην Ευρώπη από την Κίνα επικρίθηκαν έντονα από τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Mercedes-Benz, η BMW και η Volkswagen ενδέχεται να αντιμετωπίσουν αντίμετρα από την κινεζική κυβέρνηση που θα επηρεάσουν τις δραστηριότητές τους στην Κίνα, η οποία αποτελεί βασικό κέντρο κερδοφορίας για τις εταιρείες, αναφέρει το Automotive News Europe. Η Κίνα είναι βασικό κέντρο κερδοφορίας για τις εταιρείες αυτές.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, Όλιβερ Ζίπσε, δήλωσε ότι οι δασμοί της ΕΕ θα βλάψουν τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τα ευρωπαϊκά συμφέροντα. «Ο προστατευτισμός κινδυνεύει να δημιουργήσει μια αλληλουχία γεγονότων, οι δασμοί οδηγούν σε νέους δασμούς και σε απομόνωση παρά σε συνεργασία», είπε. «Κατά την άποψη του BMW Group, τα προστατευτικά μέτρα, όπως η καθιέρωση εισαγωγικών δασμών, δεν συμβάλλουν στον επιτυχή ανταγωνισμό στις διεθνείς αγορές», ανέφερε η Ζίπσε σε δήλωση. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes, Όλα Καλλένιους, δήλωσε: "Δεν χρειαζόμαστε αυξανόμενους φραγμούς στο εμπόριο. Θα πρέπει να εργαστούμε για την άρση των εμπορικών φραγμών σύμφωνα με το πνεύμα του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου".
Η Volkswagen είπε ότι οι δασμοί δεν θα επιτύχουν τον στόχο της ΕΕ για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. «Το χρονοδιάγραμμα της απόφασης της Επιτροπής της ΕΕ είναι επιζήμιο για την τρέχουσα ασθενή ζήτηση για οχήματα EV στη Γερμανία και την Ευρώπη. Οι αρνητικές επιπτώσεις αυτής της απόφασης αντισταθμίζουν τυχόν οφέλη για την ευρωπαϊκή και ειδικά τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε η VW.
Ο γερμανικός φορέας βιομηχανίας VDA δήλωσε ότι οι δασμοί αυξάνουν τον κίνδυνο ενός εμπορικού πολέμου και δεν θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης. «Η πιθανή ζημιά που θα μπορούσε να προκύψει από τα μέτρα μπορεί να είναι μεγαλύτερη από τα πιθανά οφέλη για την ευρωπαϊκή και ειδικότερα τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε ο πρόεδρος της VDA Χίλντεγκαρντ Μιούλερ. Για να καταπολεμήσει τις υπερβολικές επιδοτήσεις που διατίθενται στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι θα εφαρμόσει πρόσθετους δασμούς που κυμαίνονται από 17,4% για BYD έως 38,1% για τον ιδιοκτήτη της MG SAIC από τον Ιούλιο, πέρα από τον τυπικό δασμό αυτοκινήτου 10%.
Οι δυτικοί παραγωγοί, συμπεριλαμβανομένων των Tesla, BMW, Volvo και Dacia της Renault θα αντιμετωπίσουν επίσης δασμούς στις εξαγωγές τους στην Ευρώπη από την Κίνα. Η Tesla εξάγει το Model 3 στην Ευρώπη από την Κίνα, ενώ η BMW εξάγει ηλεκτρικά SUV iX3 και Mini ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατασκευής Κίνας. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα smart της Mercedes κατασκευάζονται στην Κίνα σε κοινοπραξία με τον όμιλο Zhejiang Geely Holding. Οι υψηλότεροι δασμοί ισοδυναμούν με δισεκατομμύρια ευρώ επιπλέον κόστους για τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε μια εποχή που παλεύουν με την επιβράδυνση της ζήτησης και την πτώση των τιμών στο εσωτερικό, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters με βάση τα εμπορικά στοιχεία της ΕΕ για το 2023.
Ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Volvo, Bjorn Annwall, δήλωσε ότι οι αγοραστές θα καταλήξουν να πληρώσουν περισσότερα για να αγοράσουν EV. Η Volvo υποστηρίζει το ανοιχτό και δίκαιο εμπόριο, είπε ο Annwall. "Οτιδήποτε εμποδίζει αυτό δεν είναι καλό", είπε στο Automotive News Europe Congress στη Φρανκφούρτη στις 12 Ιουνίου. Η Volvo, η οποία εδρεύει στη Σουηδία, ανήκει στην κινεζική Zhejiang Geely Holding. Το πλήρως ηλεκτρικό EX30 της αυτοκινητοβιομηχανίας κατασκευάζεται στην Κίνα και εξάγεται στην Ευρώπη. Το μικρό SUV θα κατασκευάζεται επίσης στο εργοστάσιο της Volvo στη Γάνδη του Βελγίου, από το επόμενο έτος.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αμφισβητούνται από μια εισροή ηλεκτρικών οχημάτων χαμηλότερου κόστους από κινέζους ανταγωνιστές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι το μερίδιό των κινέζικων μάρκων στην αγορά της ΕΕ έχει αυξηθεί στο 8% από κάτω από 1% το 2019 και θα μπορούσε να φτάσει το 15%ό το 2025. Οι τιμές των κινέζικων μοντέλων είναι συνήθως 20% χαμηλότερες από εκείνες των αντίστοιχων μοντέλων της ΕΕ, αναφέρει το Bloomberg. Ορισμένοι οικονομολόγοι είπαν ότι η άμεση επίδραση των πρόσθετων δασμών θα είναι πολύ μικρή από οικονομική άποψη. Η ΕΕ εισήγαγε περίπου 440.000 EV από την Κίνα τους τελευταίους 12 μήνες έως τον Απρίλιο, αξίας 9 δις ευρώ ή περίπου το 4% των δαπανών των νοικοκυριών για οχήματα.
Το Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία έχει προβλέψει ότι ένας δασμός 20%, που θα επιβάλει η ΕΕ, θα μείωνε τις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων κατά 25%. Το υπουργείο Εξωτερικών της Κίνας είπε ότι θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να «διασφαλίσει σθεναρά» τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντά της, αλλά δεν ανέφερε συγκεκριμένες ενέργειες, αναφέρει το Reuters.