Οδηγούμε Hyundai Bayon 1.2 Mpi

Οδηγούμε Hyundai Bayon 1.2 Mpi

Ναι στο σώμα, όχι στο «πνεύμα»

Όταν πριν λίγους μήνες (21/7/21) είχαμε παρουσιάσει σε αυτή εδώ την ενότητα το Hyundai Bayon, το χαρακτηρίσαμε σαν «εναλλακτική πρόταση για όσους αποφεύγουν τα SUV».

Λίγες ημέρες αργότερα το Κορεάτικο μοντέλο που «δανείστηκε» το όνομά του από την Γαλλική πόλη Bayonne (Μπέι-ον) ήταν η πρώτη μας επιλογή στον ετήσιο θεσμό «Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ελλάδα 2022».

Πρόκειται για το μικρότερο μοντέλο της κατηγορίας Crossover/SUV της Hyundai που βασίζεται πάνω στο i20 (είναι μακρύτερο 140 χλστ) και έρχεται εμπορικά να στηθεί κάπου δίπλα στο Kona (είναι κοντύτερο 25 χλστ).

Ο χαρακτηρισμός crossover πάντως επιβεβαιώνεται από το ύψος του Bayon από το έδαφος που κυμαίνεται από 163 - 183 χλστ ανάλογα την έκδοση και την διάσταση των τροχών. Ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με ένα «καμουφλαρισμένο» δικίνητο SUV,  που εκμεταλλεύεται το μεγάλο (2.580 χλστ) μεταξόνιο και διαθέτει άνετους χώρους (ειδικά σε ύψος και σε άνεση για τα πόδια) για εμπρός και πίσω επιβάτες.

Στην πρώτη μας επαφή είχαμε τις καλύτερες δυνατές εντυπώσεις, οδηγώντας την έκδοση με τον 1000άρη βενζινοκινητήρα των 100 ίππων.

Όμως αυτή την φορά δοκιμάζουμε την εισαγωγική έκδοση στην αγορά, με τον 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,2 λίτρων, που αποδίδει μόνο 84 ίππους οι οποίοι μεταφέρονται στους εμπρός κινητήριους τροχούς μέσω χειροκίνητου κιβωτίου 5 σχέσεων.

Εν συντομία

Στο ευχάριστο εσωτερικό κυριαρχούν (στον βασικό εξοπλισμό) οι δύο ψηφιακές οθόνες, μία του πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών και μία για το σύστημα πολυμέσων 8 ιντσών. Το σύγχρονης σχεδίασης ταμπλό είναι επενδεδυμένο με σκληρά αλλά (εκ πρώτης όψεως) ποιοτικά υλικά που υπόσχονται αντοχή στον χρόνο.

Η σχεδίαση είναι επικεντρωμένη στην χρηστικότητα, την εργονομία και στην λειτουργικότητα. Μόνο η περιφερειακή ορατότητα πάσχει κάπως στις πίσω γωνίες λόγω της μεγάλης διατομής των «υποστυλωμάτων» της οροφής.

Μεγάλος και ο χώρος αποσκευών που χωρά έως 411 λίτρα αποσκευών (φτάνει τα 1.205 με δίπλωμα των πίσω καθισμάτων), αλλά δεν έχει ρεζέρβα παρά το ότι η θέση της βρίσκεται ατόφια στο κάτω μέρος και πάει χαμένη με μια πλαστική θήκη και τα εξαρτήματα του κιτ επισκευής ελαστικού (αποδεδειγμένα ελλειμματικού για τους ελληνικούς δρόμους). Η έλλειψη αυτή γίνεται ακόμα πιο έντονη καθώς το ύψος από το έδαφος επιτρέπει τις χωμάτινες διαδρομές, εκεί όπου η πιθανότητα βλάβης στα ελαστικά είναι μεγαλύτερη και μάλιστα με τρόπο που το κιτ επισκευής ελαστικών δεν μπορεί να καλύψει.

Εδώ, αξίζει να σημειώσουμε ότι, η εταζέρα που κρύβει τις αποσκευές από τους αδιάκριτους, μπορεί «γλιστρώντας» να αποθηκευτεί στις πλάτες των πίσω καθισμάτων, έτσι ώστε να μην εμποδίζει την φόρτωση αντικειμένων που καλύπτουν όλο το ύψος του πορτμπαγκάζ. Κατά τα λοιπά, επισημαίνουμε την ευκολία πρόσβασης των πίσω επιβατών και την ευκολία χρήσης των ευανάγνωστων οθονών πληροφόρησης και ενεργοποίησης περιφερειακών λειτουργιών.

Στα συν ο πλούσιος εξοπλισμός που από τη βασική έκδοση προσφέρει ασύρματη σύνδεση για Android και iPhone, δύο θύρες USB, Bluetooth με αναγνώριση φωνής, χειριστήρια στο τιμόνι και Cruise Control. Επιπλέον στις τεχνολογίες ασφάλειας στο στάνταρ εξοπλισμό διατίθεται το πακέτο «Smart Sense» της Hyundai με πολλά συστήματα (10+) που προστατεύουν οδηγό και τους επιβάτες, ανάμεσα στα οποία το σύστημα έκτακτου φρεναρίσματος με αναγνώριση πεζών και δικυκλιστών.

Ατμοσφαιρικός, 4κύλινδρος βενζινοκινητήρας

Το Bayon αυτής εδώ της δοκιμής κινείται από ένα ατμοσφαιρικό 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα χωρητικότητας 1.200 κ.εκ. και με απόδοση 84 ίππους, και ροπή 118 Nm που αποδίδονται ψηλά (4.000 σαλ). Πρόκειται για την βασική έκδοση του μοντέλου, που συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων και κοντή τελική σχέση μετάδοσης, προκειμένου να υποκατασταθεί η μικρή απόδοση του κινητήρα. Το τελευταίο δυσκολεύει το όχημα στις εκτός πόλης διαδρομές καθώς για να κινηθείς με 120 χλμ/ώρα ο κινητήρας δουλεύει στις 4.000 σαλ, κάτι που μεταφράζεται σε μεγαλύτερο θόρυβο και αυξημένη κατανάλωση. Έτσι στο σύνολο της δοκιμής μας, η μέση κατανάλωση ήταν στα 6,8 λίτρα ανά 100 χλμ, τιμή που έγινε με ένα άτομο χωρίς αποσκευές, χαλαρούς ρυθμούς και σε μικτές διαδρομές. Επιπλέον, η εκπομπές ρύπων (126γρ/χλμ) δεν επιτρέπουν την ελεύθερη μετακίνηση στον δακτύλιο, ενώ τα μόλις 40 λίτρα του ρεζερβουάρ, περιορίζουν τις σοβαρές ταξιδιωτικές δυνατότητες του μοντέλου.

Όσον αφορά τις επιδόσεις, είναι γεγονός ότι τα περίπου 1.150 κιλά βάρους δεν γίνονται …φτερό «στα χέρια» του παλιομοδίτικου κινητήρα, με την επιτάχυνση 0-100 σε 13.5΄΄ και την τελική ταχύτητα στα 165 χλμ/ώρα αγκομαχώντας.

Πάντως, ο επιλογέας του 5τάχυτου κιβωτίου είναι από τους καλύτερους που έχουμε συναντήσει σε αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας, κάτι που βοηθά στην συχνή αλλαγή σχέσεων, λειτουργία που συχνά θα πρέπει να καταφύγει ο οδηγός προσπαθώντας να αντισταθμίσει το υποτονικό τράβηγμα στις χαμηλές στροφές, τον επιπλέον θόρυβο και την μείωση της κατανάλωσης. Σε κάθε περίπτωση, ο συνδυασμός του συγκεκριμένου κινητήρα με το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο που οδηγήσαμε στο χιλιάρι Bayon, θα έλυνε όλα τα παραπάνω ζητήματα και –ενδεχομένως- να μείωνε την κατανάλωση σημαντικά κάτω από τα 6 λίτρα.

Από την θέση του οδηγού

Η πρώτη εντύπωση με τον 1200άρη κινητήρα είναι πως δεν είναι όσο ελαστικός υπόσχεται με βάση τις προδιαγραφές του και ζωντανεύει από τις μεσαίες στροφές αναγκάζοντας τον οδηγό πολλές φορές να κατεβάζει ταχύτητα με ότι αυτό συνεπάγεται.

Στον δρόμο αντιλαμβάνεσαι αμέσως την σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης, που δεν είναι ότι πιο άνετο αλλά δίνει πολλούς πόντους στην οδική συμπεριφορά και την ακρίβεια της επιλεγμένης τροχιάς, στηρίζοντας ταυτόχρονα το ψηλό (από το έδαφος) αμάξωμα ώστε να μην παίρνει ενοχλητικές κλίσεις.

Η οδική συμπεριφορά είναι προβλέψιμη και διαχειρίσιμη στις δύσκολες στιγμές με το ελαφρύ σε αίσθηση αλλά σαφές σύστημα διεύθυνσης. Επίσης, οι διαδρομές της ανάρτησης δίνουν άνεση και στα κακοτράχαλα τμήματα των δρόμων ή σε χωμάτινες διαδρομές, αρκεί ο ρυθμός να μην είναι γρήγορος, γιατί τότε ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας αντιδρά απότομα σε έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες και η απόσβεση της ανάρτησης δεν είναι όπως αυτή του Kona.

Από την άλλη, το Bayon αποδεικνύεται σταθερό στις υψηλές ταχύτητες (τελική 183 χλμ/ώρα), με ελάχιστους αεροδυναμικούς θορύβους, ενώ τα φρένα σε κάθε περίπτωση υπερεπαρκούν για το βάρος και τις επιδόσεις του οχήματος. Στα θετικά συμπεράσματα σημειώνουμε την ακαμψία του πλαισίου και την ποιότητα συναρμολόγησης που δεν επιτρέπουν να ακουστεί ο παραμικρός θόρυβος, ακόμα και όταν η ανάρτηση φτάσει στα όριά της.

Τέλος στις εντός πόλης διαδρομές, ο οδηγός θα εκτιμήσει την ευκολία χρήσης και την ευελιξία του κατηγορίας Β crossover, που με 10,4 μ. κύκλο στροφής βολεύεται εύκολα στα στενά και στο παρκάρισμα.

Δια ταύτα

Η δεύτερη επαφή μας με το Bayon, επιβεβαίωσε την αρχική μας εικόνα, όσο και την πρώτη μας προτίμηση στον θεσμό «ΑτΧ για την Ελλάδα». Το Bayon είναι σίγουρα στη κατηγορία του μια από τις δυο καλύτερες value for money λύσεις της αγοράς, για χρήση εντός ή εκτός πόλης, από νέους ανθρώπους (μόνους ή με μικρές οικογένειες). Καλοφτιαγμένο, εύχρηστο, ευέλικτο, με χώρους για επιβάτες και αποσκευές, αισθητικά ξεχωριστό και οδηγικά ευχάριστο-ασφαλές, ικανοποιεί πολλές από τις σύγχρονες ανάγκες, έχοντας εγγύηση την εγνωσμένη πλέον αξιοπιστία του κατασκευαστή και το όνομα-συμβόλαιο της ελληνικής αντιπροσωπείας.

Με τιμή 16.000€ αγοράζει κάποιος την έκδοση που παρουσιάζουμε παραπάνω, ενώ με μόλις 1.000€ (σύνολο 17.000€) περισσότερα θα έχει στην διάθεσή του το 6τάχυτο 1.000άρι, την έκδοση δηλαδή που ταιριάζει απόλυτα στην φύση του μοντέλου.

Υπέρ

Σχεδίαση – Ποιότητα κατασκευής

Χώροι επιβατών – αποσκευών

Πρακτικότητα - Ευελιξία

Εξοπλισμός

Άνεση – Οδική συμπεριφορά

Δυνατότητες εκτός ασφαλτόδρομου

Value for money

Κατά

Κινητήρας 1,2 – 5άρι κιβώτιο

Ελαφρύ σύστημα διεύθυνσης

Έλλειψη ρεζέρβας

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό SUV/Crossover

Διαστάσεις: 4.180 x 1.775 x 1.449 χλστ

Μεταξόνιο: 2.580 χλστ

Χώρος αποσκευών: 411 / 1205 λτ

Απόσταση από το έδαφος: 165  – 183 χλστ (ανάλογα την έκδοση)

Ρεζερβουάρ βενζίνης: 40 λτ

Βάρος: 1.155 κιλά

Κινητήρας: Ατμοσφαιρικός, βενζίνης, Euro6, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.197 κ.εκ.

Ισχύς: 84 ίπποι/6.000 σαλ

Συνδυαστική Ροπή (Nm @ σαλ): 118/4.000

Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο, 5 σχέσεων

Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας

Τροχοί: 185/65/15

Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Δίσκοι

Σύστημα δ/νσης: Ηλεκτρομηχανική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,4 μ.

Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 13.5΄΄

Τελική ταχύτητα: 165 χλμ/ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής): 6,8 λτ/100χλμ

Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 126,0 γρ/χλμ

Τιμή: (αυτ/του δοκιμής) 16.000€

Νίκος Τσάδαρης