Στόχος η βελτίωση της μυρωδιάς και συνεπώς της ατμόσφαιρας ενός καινούριου οχήματος
Ο Ino Ryunosuke είναι υπεύθυνος στην Nissan για τον έλεγχο του αρώματος των νέων οχημάτων. Παράλληλα, ελέγχει τα συστήματα κλιματισμού του αυτοκινήτου και πώς οι μυρωδιές του οχήματος μπορούν να αλλάξουν με την πάροδο του χρόνου. Έχει το προσωνύμιο «η μύτη» ή «meirster» και φροντίζει να διασφαλιστεί η βέλτιστη ατμόσφαιρα για τους επιβάτες στην καμπίνα ενός νέου μοντέλου.
Εργαζόμενος για 20 χρόνια στο Τεχνικό Κέντρο της Nissan στην Ιαπωνία, ως τεχνικός εμπειρογνώμονας στο τμήμα Ποιότητας Εσωτερικού Αέρα Οχημάτων, ο Ino ηγείται μιας ομάδας επιφορτισμένης με την ανάλυση και την έγκριση υλικών που χρησιμοποιούνται στα οχήματα της ιαπωνικής μάρκας.
«Η οσμή είναι ένας σημαντικός παράγοντας για μια ευχάριστη εμπειρία στο αυτοκίνητο και η Nissan είναι πολύ ευαίσθητη με αυτό», λέει. “Συνήθως, οι επιβάτες μυρίζουν το πιο κοντινό πράγμα με βάση το πού βρίσκονται μέσα σε ένα αυτοκίνητο, επομένως είναι σημαντικό να έχουμε εμπειρία από όλα τα καθίσματα.»
Η έρευνα δείχνει ότι, η ανθρώπινη όσφρηση είναι εκπληκτικά ισχυρή και μπορεί να αναγνωρίσει εκατοντάδες χιλιάδες διαφορετικές μυρωδιές. Οι μυρωδιές ταξιδεύουν μέσω των οδών του οσφρητικού νευρώνα του σώματος στα κέντρα του εγκεφάλου εστιάζοντας στη μνήμη και τα συναισθήματα, όπως ο τροχιακός μετωπιαίος φλοιός, η αμυγδαλή και ο ιππόκαμπος. Γι' αυτό η μυρωδιά του αυτοκινήτου μπορεί να προκαλέσει έντονες αναμνήσεις.
Μελέτες δείχνουν επίσης ότι οι άνθρωποι βασίζονται περισσότερο στα μάτια τους, αλλά μπορούν να αντιληφθούν τεράστιους αριθμούς διαφορετικών μυρωδιών που μπορούν και αυτές να αφήσουν μια μόνιμη εντύπωση. Για τον Ino δεν είναι μόνο κρίσιμη η πρώτη εντύπωση, αλλά το πώς αντιλαμβανόμαστε τις μυρωδιές μέσα στην καμπίνα κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
«Πρώτα από όλα, προσπαθώ να προσδιορίσω από πού προέρχεται η μυρωδιά”, λέει. “Προσπαθώ να το εντοπίσω και να το αξιολογήσω από την οπτική γωνία του χρήστη του οχήματος, όπως όταν ανοίγω το ντουλαπάκι του συνοδηγού ή τον καθρέφτη του αλεξήλιου. Τοποθετώ τον κορμό και το κεφάλι μου όπως θα έκαναν οι επιβάτες για να κερδίσω ακριβή εντύπωση.»
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αξιολόγησης της πτητικής οργανικής ένωσης (VOC) στην καμπίνα ενός οχήματος, η οποία συνήθως λαμβάνει χώρα σε τρεις ημέρες, ο Ino και η ομάδα ειδικών της όσφρησης μυρίζουν τα προσκέφαλα, τα ταμπλό, τους καθρέπτες, τα ντουλαπάκια, τα αλεξήλια, τα καθίσματα, τις οροφές, τις ποτηροθήκες, τις μοκέτες και οποιοδήποτε συστατικό με μετρήσιμο άρωμα.
Οι έλεγχοι γίνονται συνήθως μέσα σε τρία έως πέντε λεπτά για να διασφαλιστεί η σωστή αξιολόγηση πριν η μύτη προσαρμοστεί στην εσωτερική μυρωδιά. Εάν κάτι δεν πληροί τα πρότυπα, οι έλεγχοι επαναλαμβάνονται για να προσδιοριστεί η αιτία και να ληφθούν τα διορθωτικά μέτρα.
Τα καθίσματα που χρησιμοποιούν τα ίδια υλικά αξιολογούνται μεμονωμένα, καθώς μπορεί να προέρχονται από διαφορετικούς προμηθευτές με μοναδικές διαδικασίες παραγωγής. Η ομάδα του Ino στοχεύει να διασφαλίσει ότι όλοι οι επιβάτες απολαμβάνουν την ευχάριστη ατμόσφαιρα της καμπίνας, επομένως η εργασία επεκτείνεται και στους προμηθευτές ανταλλακτικών που κατασκευάζουν τα υφάσματα, τις κόλλες και τα πολυμερή που χρησιμοποιούνται στα οχήματα.
Η κυκλοφορία του αέρα και η έκθεση στο ηλιακό φως είναι κρίσιμοι παράγοντες που επηρεάζουν τη μυρωδιά του αυτοκινήτου. Για τον λόγο αυτό, η ομάδα χρησιμοποιεί μια ειδική περιβαλλοντικά σφραγισμένη αίθουσα δοκιμών, ελεγχόμενη για τη θερμότητα και την υγρασία, με σύστημα φωτισμού που προσομοιώνει το έντονο ηλιακό φως.
«Θεωρούμε διάφορες συνθήκες που αντιμετωπίζουν τα αυτοκίνητα, όπως μέτριες έως υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος, οι οποίες μπορούν να εντείνουν τη μυρωδιά», λέει.
Μετά τη διεξαγωγή των ελέγχων, ο Ino παίρνει, στην κυριολεξία, μια φρέσκια ανάσα, προκειμένου να ομαλοποιήσει την ευαισθησία του σε όλες τις μυρωδιές. Ο Ino αλλά και κάθε μέλος της ομάδας του, έχουν έναν προσωπικό τρόπο «επαναφοράς».
«Ορισμένοι ειδικοί έχουν τον δικό τους τρόπο να φτάσουν σε αυτό το επίπεδο, όπως να μυρίσουν κόκκους καφέ, για να βαθμονομήσουν την όσφρησή τους. Στην περίπτωσή μου, «επαναφέρω» τη μύτη μου μυρίζοντας το χέρι μου κοντά στον αγκώνα μου. Αυτό μου είναι οικείο, επομένως με προετοιμάζει να ανιχνεύσω νέες μυρωδιές.»
Ο Ino φοράει μια στολή πλυμένη χωρίς απορρυπαντικό, διασφαλίζοντας ότι, οι εντυπώσεις της μυρωδιάς του είναι καθαρές και χωρίς επιρροή.
Γεννημένος στην Yokohama, ο Ino ενδιαφερόταν για τις μυρωδιές από την παιδική του ηλικία, αλλά κέρδισε το «πτυχίο» του στην όσφρηση στους δρόμους της ντόπιας China town μυρίζοντας τα μπαχαρικά και τα αρώματα των καταστημάτων, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού του αγαπημένου σνακ, nikuman (ψωμάκια με κρέας).
«Από μικρός, μπορούσα να μυρίζω πράγματα και ενδιαφερόμουν για τις μυρωδιές σε ό,τι έπιανα», λέει o Ino. «Έμαθα διάφορες μυρωδιές και στην Chinatown η μυρωδιά του nikuman διέφερε από κατάστημα σε κατάστημα.»
H πορεία του στο συγκεκριμένο πεδίο, έδωσε στον Ino μια εκλεπτυσμένη αίσθηση όσφρησης που χρησιμοποιεί καθημερινά στη δουλειά του, αλλά προσθέτει ότι εξακολουθεί να λαμβάνει προφυλάξεις.
«Την ημέρα πριν από τον έλεγχο, προσπαθώ να μην τρώω πιάτα με σκόρδο και φαγητά με έντονες μυρωδιές.»
Οι προτιμώμενες μυρωδιές των καταναλωτών διαφέρουν ανά περιοχή, επομένως η Nissan έχει ομάδες στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη που κάνουν παρόμοιες δοκιμές.
«Τα πρότυπα μυρωδιάς της μάρκας έχουν σχεδιαστεί κυρίως από εμένα ως τον παγκόσμιο επικεφαλής στην όσφρηση», λέει. «Ωστόσο, κάθε περιοχή είναι ελαφρώς διαφορετική βάσει των αξιολογήσεων των πελατών και ο τοπικός meister παίρνει την τελική απόφαση για την αγορά του.»
Ο Ino λέει ότι η ομάδα των ειδικών του στην Ιαπωνία πρέπει να περάσει μια δοκιμή που περιλαμβάνει αρώματα όπως της καραμέλας ή ακόμα και τους μίσχους λουλουδιών και επεκτείνεται σε ανεπαίσθητες διαφορές στα εσωτερικά υλικά. Παράλληλα, η εταιρία παρέχει εκπαίδευση για τη βελτιστοποίηση των δεξιοτήτων ανίχνευσης οσμής της ομάδας.
Όταν ρωτήθηκε πώς είναι να έχεις μια όσφρηση τόσο δυνατή όπως τα σκυλιά που βρίσκουν λαθραία στα αεροδρόμια ή τις θαμμένες τρούφες στα δάση, ο Ιnο γελάει και λέει ότι η δουλειά του απαιτεί «ειδική» μύτη, αλλά και πάθος.
«Είμαι πολύ ευαίσθητος με τις μυρωδιές, επομένως θα συνεχίσω να επικεντρώνομαι στη βελτίωση της μυρωδιάς των αυτοκινήτων».
Νίκος Τσάδαρης