Τι αναφέρουν οι ειδικοί
Από τον ερχόμενο Ιούλιο τα νέα οχήματα θα πρέπει να έχουν το σύστημα alcohol interlock, μια προεγκατεστημένη συσκευή μέτρησης αλκοόλ στον οργανισμό του οδηγού, την ώρα που το αλκοόλ ευθύνεται για έναν στους τέσσερις θανάτους σε τροχαία.
«Το 25%-30% των θανατηφόρων τροχαίων σχετίζεται με την κατανάλωση αλκοόλ. Η δυνατότητα αυτή με τo alcohol interlock, είναι κάτι που θα βοηθήσει πάρα πολύ γιατί θα υπάρχει η δυνατότητα εγκατάστασης συστήματος που θα παρεμποδίζει την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, στην πράξη δηλαδή δεν θα παίρνει μπροστά η μηχανή» εξήγησε μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ, η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά.
Αυτό ισχύει ήδη σε πολλές χώρες, ανέφερε, καταρχήν στην Σουηδία στα επαγγελματικά αυτοκίνητα και τώρα ξεκίνησε η Volvo να εφοδιάζει όλα τα καινούρια της φορτηγά με αυτή την συσκευή. Αυτό εφαρμόζεται και στα σχολικά λεωφορεία στην Γαλλία και στα επαγγελματικά οχήματα, αλλά και στην Αυστρία και το Βέλγιο, ακόμη και στην Ιταλία έχει αρχίσει να εφαρμόζεται το ίδιο σύστημα.
Ειδικά για τους επαγγελματίες το θέμα είναι πάρα πολύ σοβαρό, σημείωσε η κ. Δανέλλη-Μυλωνά. «Αν δούμε και τα στατιστικά της ΕΛΣΤΑΤ για το 2020, είχαμε ακόμη και επαγγελματίες οδηγούς να έχουν καταναλώσει αλκοόλ, ενώ τα όρια για τους επαγγελματίες οδηγούς, τους δικυκλιστές και τους νέους οδηγούς είναι χαμηλότερα. Επιπλέον, στο ευρωβαρόμετρο που βλέπουμε συγκρίσεις μεταξύ των χωρών, διαπιστώνεται ότι παρότι οι έλληνες δεν είναι ένας λαός που πίνει πολύ σε σχέση με τους λαούς της βόρειας Ευρώπης, ωστόσο πίνουν και οδηγούν. Ένας Σουηδός, ένας Φινλανδός, όμως δεν πίνουν όταν πρόκειται να οδηγήσουν. Έχουν συνειδητοποιήσει ότι αλκοόλ και οδήγηση δεν πάνε μαζί. Αυτό το μήνυμα προσπαθούμε να περάσουμε».
Στο Βέλγιο και την Αυστρία, όταν πιάσουν έναν οδηγό να έχει πιει αλκοόλ πάνω από το όριο, τον υποχρεώνουν να εγκαταστήσει την συσκευή interlock με δικά του έξοδα ενώ το κόστος της κυμαίνεται από 2500 έως 4000 ευρώ. Όπως είπε η κ. Δανέλλη-Μυλωνά η εφαρμογή του μέτρου θα συμβάλει στην μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, ενώ και οι συστηματικοί έλεγχοι της τροχαίας παίζουν καθοριστικό ρόλο. Με δεδομένο πάντως ότι στην Ελλάδα έχουμε έναν από τους γηραιότερους στόλους στην Ε.Ε. σε οχήματα και φορτηγά, μένει να δούμε ποια θα είναι η πρόβλεψη για την εκ των υστέρων εγκατάσταση του συστήματος.