Διατηρεί τις κλασσικές σχεδιαστικές αρχές και αξίες
Πριν 64 χρόνια, όταν το πρώτο «500αράκι» έδινε το φιλί της ζωής στην Fiat, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί την εμπορική και κοινωνική επιτυχία του. Ακόμα περισσότερο το ότι, στον δεύτερο κύκλο της ζωής του (από το 2007) θα γνώριζε και πάλι εμπορική δόξα, για να μπει στην συνέχεια στην πρίζα συνδέοντας (όπως και το Mini SE) το παρελθόν με την ηλεκτροκινητικότητα.
Ο λόγος λοιπόν για το Fiat 500e, το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο της ιστορικής ιταλικής φίρμας, που οδηγήσαμε πριν λίγες εβδομάδες, διαπιστώνοντας πως –αν μη τι άλλο- διατηρεί την ταυτότητα του αρχικού μοντέλου, όντας απόλυτα εκσυγχρονισμένο. Μεγάλο μέρος αυτής της επιτυχίας ανήκει στην σχεδιαστική ομάδα (Centro Stille) η οποία «έχτισε» το ηλεκτρικό 500 πάνω σε μια εντελώς νέα πλατφόρμα (εξελίχθηκε στο Τορίνο), με κατά 97% νέα εξαρτήματα και κατάφερε να προσφέρει ένα άκρως σύγχρονο όχημα που διατηρεί κλασσικές σχεδιαστικές αρχές και αξίες.
Εμφάνιση – Εσωτερικό
Με διαστάσεις ελάχιστα αυξημένες σε σχέση με την έκδοση θερμικού κινητήρα, το 3θυρο 500e έχει αυξημένα μήκος κατά 61 χλστ., πλάτος κατά 56 χλστ, ύψος κατά 39 χλστ. και μεταξόνιο κατά 22 χλστ. με αποτέλεσμα οι συνολικές του διαστάσεις να είναι 3.632 χλστ. μήκος, 1.683 χλστ. πλάτος και 1.527 χλστ. ύψος.
Το λογότυπο «500» στη μάσκα και τα φωτιστικά σώματα μαζί με τους κυψελωτούς αεραγωγούς του ηλεκτροκινητήρα που καταλαμβάνουν μεγάλο μέρος πάνω από τον εμπρός προφυλακτήρα, είναι η οπτική ταυτότητα του 500e. Στο προφίλ ξεχωρίζουν οι πανέμορφες 17άρες ζάντες αλουμινίου και το ανάγλυφο φλας ανάμεσα σε καπό και αμάξωμα, ενώ το logo 500 βρίσκεται σχεδόν παντού, με περισσότερες εμφανίσεις από το σήμα της μάρκας. Στην οικολογική κατεύθυνση και το χρώμα (Glacier Blue) που είχε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας με την μεγάλη μπαταρία.
Οι χώροι είναι ελαφρώς μεγαλύτεροι για τους επιβάτες, κάτι που οφείλεται και στην απουσία τούνελ/κονσόλας ανάμεσα σε οδηγό – συνοδηγό, αλλά o χώρος αποσκευών παρέμεινε ίδιος στα 185 λίτρα.
Ανοίγοντας την πόρτα διαπιστώνεις ότι, η προσεγμένη εξωτερική σχεδίαση συνεχίζεται και στο με ρετρό στυλ, αλλά λειτουργικά σύγχρονο εσωτερικό, που παραμένει από τα πλέον ευχάριστα της αγοράς με εμφανή ποιότητα κατασκευής. Ξεχωρίζει το πολυλειτουργικό τιμόνι και στρογγυλός ψηφιακός πίνακας οργάνων (απλός και ευανάγνωστος δίνει τις πληροφορίες που χρειάζεται ο οδηγός), ενώ στην έκδοση της δοκιμής μας (Icon) υπάρχει κεντρική οθόνη αφής 10,25 ιντσών (UConnect 5ης γενιάς), με δυνατότητα σύνδεσης σε Apple CarPlay ή Android Auto και συμβατότητα με δίκτυα 5G, ενώ υπάρχει και θέση για ασύρματη φόρτιση κινητού. Από την οθόνη αυτή (και από τον πίνακα οργάνων), ο οδηγός μπορεί να βλέπει κάθε στιγμή την αυτονομία, την στιγμιαία κατανάλωση σε kWh και τον τρόπο που ανακτά ή ξοδεύει ενέργεια το ηλεκτρικό σύστημα.
Λεπτομέρεια η επένδυση του ταμπλό με χρώμα και όχι ταπετσαρία, όπως αυτή των άνετων καθισμάτων που προέρχεται από ανακυκλωμένα πλαστικά (μαζεύτηκαν από την θάλασσα!) και δίνει αίσθηση κατεργασμένου υφάσματος.
Κάτω από τους αεραγωγούς και την θήκη φόρτισης του κινητού υπάρχουν τα μπουτόν λειτουργίας του αυτόματου κιβωτίου μιας σχέσης (+ όπισθεν) και στο κεντρικό τούνελ υπάρχει το ηλεκτρικό χειρόφρενο μαζί με τον επιλογέα των προγραμμάτων οδήγησης, η ρύθμιση έντασης του ηχοσυστήματος και μια (από τις πολλές) θήκη για μικροαντικείμενα.
Τα καθίσματα είναι άνετα, αλλά ο οδηγός κάθεται ψηλά (λόγω της ύπαρξης μπαταριών στο δάπεδο) και οι χώροι για τα γόνατα των πίσω επιβατών (που έχουν εύκολη πρόσβαση) είναι περιορισμένοι. Την μειονεκτική θέση των πίσω …ενισχύει και το γεγονός ότι, τα πίσω πλευρικά κρύσταλλα είναι σταθερά. Ευχάριστη λεπτομέρεια τα μπουτόν που ανοίγουν από μέσα τις πόρτες και πρόβλημα η ημιδιαφανής μεμβράνη που προσπαθεί να προστατέψει τους επιβάτες από τον ήλιο που μπαίνει μέσω της πανοραμικής ηλιοροφής.
Στον εξοπλισμό περιλαμβάνεται το σύστημα υποβοήθησης του οδηγού ADAS και δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 (πρώτη φορά σε αυτ/το πόλης).
Ηλεκτροκινητήρας - Μπαταρία
Ο υγρόψυκτος, τοποθετημένος εγκάρσια εμπρός, ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη του 500e, αποδίδει 118 ίππους και 220 Nm ροπής που εμφανίζονται άμεσα με το πάτημα του γκαζιού. Αυτό συντελεί ούτως ώστε οι επιδόσεις να θυμίζουν Abarth, καθώς το σχεδόν 1300 κιλών όχημα, επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα σε 9 δεύτερα και φθάνει την τελική ταχύτητα των 150 χλμ./ώρα, όπου επεμβαίνει ο ηλεκτρονικός κόφτης.
Από τα προφίλ λειτουργίας το «Normal» προσφέρει άμεση επιτάχυνση, ενώ με τα «Range» και «Sherpa» ενεργοποιείται η λειτουργία «one-pedal-drive», που επιτρέπει να οδηγείς με μόνο το πεντάλ του γκαζιού (όταν το αφήνεις λειτουργεί και σαν φρένο την ώρα που γίνεται ανάκτηση ενέργειας για την μπαταρία). Το αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης που δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς, ελέγχεται από πλήκτρα στο ταμπλό (Parking, Reverse, Drive, Neutral), εκεί που κάποτε υπήρχαν τα πλήκτρα για τα ηλεκτρικά παράθυρα, τα οποία τώρα είναι πάνω στις πόρτες, αλλά για ώρα ανάγκης υπάρχει χαμηλά μία παραδοσιακή χειρολαβή.
Η τοποθετημένη κάτω από τα καθίσματα μπαταρία ιόντων λιθίου 42 kWh (εγγύηση 8 χρόνια ή 160.000χλμ) που είχε η έκδοση Icon της δοκιμής μας, δίνει θεωρητική αυτονομία 320 χλμ. σε μεικτό κύκλο (κατά WLTP), που –θεωρητικά πάντα- αυξάνεται σε 460 χλμ όταν το 500e κινείται εντός πόλης.
Στην πράξη με συντηρητικό ρυθμό και χωρίς πολλές περιφερειακές καταναλώσεις, καταφέραμε περίπου 230 χιλιόμετρα αυτονομίας, κινούμενοι εντός και στην περιφέρεια της πόλης, επίδοση όχι απογοητευτική, αλλά μακριά από τα υποσχόμενα του κατασκευαστή.
Η δυνατότητα ταχυφόρτισης με 85 kW προσφέρει αυτονομία 50 χλμ. μέσα σε μόλις 5 λεπτά, αλλά η φόρτιση από το 0 στο 80% απαιτεί 35 λεπτά. Πάντως, σε μία απλή οικιακή πρίζα 2,3 kW χρειάζονται 15 ώρες (για 100% φόρτιση), ενώ σε wallbox (φόρτιση με 11 kW) ο χρόνος μειώνεται σε 4 ώρες και 15 λεπτά.
Στον δρόμο
Αθόρυβη κίνηση, με στυλ και τυπικά ιταλική οδική συμπεριφορά είναι το συμπέρασμα της εβδομαδιαίας συμβίωσης με το ηλεκτρικό 500αράκι. Ο μόνος θόρυβος που παράγεται είναι ο ήχος (εμπνευσμένος από την μουσική του Nino Rota για την ταινία Amarcord) την ώρα που ενεργοποιείται ο ηλεκτροκινητήρας μέχρι τα 20χλμ/ώρα, ενώ η συνέχεια είναι σιωπηλή και άνετη. Η ευρύχωρη θέση οδήγησης και η άριστη περιφερειακή ορατότητα, επιβεβαιώνει τα γονίδια πόλης του αρχικού μοντέλου, με μόνο παράπονο το ότι, το ωφέλιμο ύψος είναι περιορισμένο. Στην πόλη επίσης με 50-60 χιλιόμετρα πορείας ανά ημέρα, έχεις αυτονομία για ένα 5ήμερο περίπου, ενώ ο …τσιγκούνης οδηγός (ελάχιστες περιφερειακές καταναλώσεις) εύκολα θα φτάσει και σε φόρτιση άπαξ της εβδομάδας. Μάλιστα, με την επιλογή Sherpa απενεργοποιείται ο κλιματισμός και περιορίζεται η τελική ταχύτητα στα 80 χλμ./ώρα., με αποτέλεσμα αύξηση της αυτονομίας.
Πάντως το 500e προσφέρεται και για μικρές εκδρομές με οδηγική ευχαρίστηση, καθώς το χαμηλό κέντρο βάρους δίνει άριστη συμπεριφορά στις στροφές, όπου το σβέλτο και ακριβές τιμόνι συμπληρώνει την εικόνα ενός αθόρυβου «στεγασμένου» καρτ, ενώ τα φρένα (με ταμπούρα πίσω) είναι ζήτημα αν και πότε θα χρειαστούν αντικατάσταση των υλικών τριβής. Η σφιχτή ανάρτηση δεν επιτρέπει μεγάλες κλίσεις του αμαξώματος και συγχρόνως καταφέρνει να απορροφά αποτελεσματικά τις ανωμαλίες του οδοστρώματος παρά το χαμηλό προφίλ των ελαστικών, ενώ ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας συμπεριφέρεται άριστα κρατώντας το πίσω μέρος σταθερό ακόμα και στις διαμήκεις δυσκολίες του δρόμου.
Δια ταύτα
Στο πρόσωπο του 500e, η ηλεκτροκίνηση έχει ένα ισχυρό ατού, τουλάχιστον για όσους επιχειρούν οδηγώντας στις πόλεις. Σύγχρονο και κλασικό μαζί, όμορφο, σβέλτο, ευχάριστο, με άψογη οδική συμπεριφορά και απρόσμενη άνεση, είναι το ιδανικό τρίτο αυτοκίνητο (προς το παρόν τα ηλεκτρικά μόνο αυτή την θέση μπορούν να έχουν κατά την άποψή μας) της οικογένειας.
Τώρα βέβαια ίσως σκεφτείτε: «21.500 ευρώ (αυτή είναι η τιμή με κρατική επιδότηση & απόσυρση) για τρίτο αυτοκίνητο;».
Τι να κάνουμε; Η ηλεκτροκίνηση προς το παρόν δεν είναι για όλους, παρά το ότι την πληρώνουμε όλοι μέσω του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά». Ίσως στο μέλλον να εκδημοκρατιστεί…
Υπέρ
Εμφάνιση μέσα – έξω
Εργονομία - Ορατότητα
Απόδοση – επιδόσεις
Αυτονομία
Οδική συμπεριφορά
Εξοπλισμός
Τιμή
Κατά
Χώροι πίσω
Σταθερά παράθυρα πίσω
Έλλειψη ρεζέρβας
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 3θυρο, 4θέσιο, mini επιβατικό
Διαστάσεις: 3.632 × 1.683 × 1.527 χλστ
Μεταξόνιο: 2.322 χλστ
Βάρος: 1.290 κιλά
Ρεζερβουάρ καυσίμων: ----
Χώρος αποσκευών: 185 / 550 λτ
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη (e-Motor)
Ισχύς: 118 ίπποι
Ροπή (Nm): 220
Μπαταρία Λιθίου: Υγρόψυκτη, 42kWh (33,7 net), φορτιστής 85KW DC & 11KW DC (on board)
Βάρος μπαταρίας: 294 κιλά
Θέση: Στο κέντρο, κάτω από το δάπεδο
Χρόνος φόρτισης: Σε οικιακό δίκτυο: 15ω5΄ - Σε Wallbox (11 kW): 4ω15’ - Σε ταχυφορτιστή DC 85 kW: 35 λεπτά (80%)
Εγγύηση μπαταρίας: 8 χρόνια ή 160.000 χλμ
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, 1 σχέσης + όπισθεν
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
Τροχοί: 205/45/17
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Ταμπούρα
Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση με κύκλο στροφής 9,7 μ.
Επιτάχυνση 0-50 χλμ/ώρα: 3.1΄΄
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 9,0΄΄
Τελική ταχύτητα: 150 χλμ/ώρα (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
Κατανάλωση (δοκιμής): 12,5 KWh/100χλμ
Αυτονομία: περίπου 230 χλμ
Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 0 γρ/χλμ
Τιμή: Αυτ/του δοκιμής 24.153 € (με κρατική επιδότηση & bonus απόσυρσης συμβατικού οχήματος)
Νίκος Τσάδαρης