Στο τιμόνι των i20 N, i30 N και …βλέπουμε το Kona N
Στον απόηχο του Ράλλυ Ακρόπολις και με την παρουσία του οδηγού της Hyundai Thierry Neuville, οι Έλληνες εκπρόσωποι του ειδικού τύπου έζησαν λίγες ώρες δίπλα στις βελτιωμένες βάσεις των αγωνιστικών οχημάτων της μάρκας που έχουν το χαρακτηριστικό «Ν» και ανήκουν στην οικογένεια της Hyundai N Performance.
Στην διάθεση μας η ελληνική αντιπροσωπεία είχε την ανανεωμένη έκδοση του i30 N και τα ολοκαίνουρια i20 N και Kona N.
Hyundai i20 N
Από τις εκδόσεις που είχαμε στην διάθεσή μας ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίαζε το νέο i20 N, που είναι σχεδιασμένο βάση της νέας σχεδιαστικής φιλοσοφίας των Κορεατών που αποκαλείται Sensuous Sportiness. Στο επιθετικό εμπρός μέρος του χαμηλότερου κατά 10 χλστ. αμαξώματος ξεχωρίζει η μεγάλη γρίλια ενίσχυση της ροής αέρα που ψύχει τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, αλλά και ο νέος προφυλακτήρας με τις κόκκινες (Tomato Red) πινελιές στο εντυπωσιακό σπόιλερ.
Πίσω κυριαρχούν η μεγάλη αεροτομή (μοιάζει με αυτή του αγωνιστικού που οδηγεί ο Neuville) και ο ενσωματωμένος στον προφυλακτήρα διαχύτης αέρα. Το i20 N φορά νέας σχεδίασης 18άρες ζάντες με ελαστικά Pirelli P-Zero διάστασης 215/40 (εξελιγμένα ειδικά για το μοντέλο), ενώ τα διαθέσιμα εξωτερικά χρώματα είναι 6 (Performance Blue, Intense Blue, Polar White, Sleek Silver, Brass και Phantom Black).
Στο εσωτερικό την διαφορά κάνουν τα σπορ καθίσματα με ενσωματωμένα προσκέφαλα, τα αλουμινένια πεντάλ, το πολυλειτουργικό τιμόνι με το «μπουτόν της ευτυχίας» (επισημαίνεται με το γράμμα Ν) που επιλέγει μεταξύ των πέντε προγραμμάτων οδήγησης (Normal, Eco, Sport, N και N Custom) και του κόκκινου διακόπτη που ενεργοποιεί το σύστημα Rev Matching. Ο οδηγός μέσω του παραπάνω μπουτόν μπορεί να επιλέξει ένα από τα 5 προγράμματα που μεταβάλλουν την λειτουργία του κινητήρα, το Electronic Stability Control, τον ήχο της εξάτμισης και το σύστημα διεύθυνσης. Επίσης, μέσω του προγράμματος Ν Custom ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τέσσερα προγράμματα (Normal, Eco, Sport και Sport+), ενώ το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ευστάθειας έχει τρεις επιλογές (on, off και sport).
Κινητήρια δύναμη του i20 N είναι ο 1.600άρης βενζινοκινητήρας Τ-GDI, που συνοδεύεται από χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων. Η απόδοση 204 ίππων/5.500 έως 6.000 σ.α.λ. και η μέγιστη ροπή 275 Nm/1.750 έως 4.500 σ.α.λ., δίνουν στο βάρους 1.190 κιλών αμάξωμα, επιτάχυνση 0-100 σε 6,7΄΄ και τελική ταχύτητα 230 χλμ./ώρα. Στο σύστημα μετάδοσης κίνησης (στους εμπρός τροχούς) είναι –προαιρετικά- διαθέσιμο μηχανικό μπλοκέ διαφορικό (N Corner Carving Differential).
Το i20 N είναι ενισχυμένο σε 12 σημεία σε σχέση με το απλό, έχει διαφορετικά σημεία στήριξης των αναρτήσεων που διαθέτουν και διαφορετική γεωμετρία, διαφορετικές ρυθμίσεις σε ελατήρια – αμορτισέρ, ενώ χρησιμοποιούν και άλλη αντιστρεπτική ράβδο. Τέλος, ενισχυμένα είναι τα φρένα και διαφοροποιημένο το σύστημα διεύθυνσης.
Όλα τα παραπάνω εκτιμώνται άμεσα στην πίστα, όπου το άκαμπτο πλαίσιο πατώντας άριστα στις σκληρά ρυθμισμένες αναρτήσεις, ακολουθεί πιστά τις όποιες εντολές του οδηγού και κερδίζει στα σημεία αλλά καθαρά τον μεγαλύτερο αδελφό i30 N. Σταθερό στην ευθεία, ουδέτερο στις στροφές, με αποθέματα ισχύος και πανίσχυρα όσο και ισορροπημένα στην συμπεριφορά φρένα, κέρδισε την προτίμησή μας, γεγονός που επισφράγισε και η απόλυτα λογική τιμή των 24.990 ευρώ (+ 1.500 ευρώ το πακέτο Performance Pack).
Hyundai i30 N
Το πρώτο ειδικής έκδοσης Hyundai, το δημοφιλές i30 N, έχει υποστεί ένα διακριτικό εξωτερικό φρεσκάρισμα (μάσκα εμπρός, νέα φώτα ημέρας, ανασχεδιασμένη πίσω αεροτομή), αλλά και βελτιώσεις σε βασικά σημεία.
Το προαιρετικό πακέτο Performance Package, περιλαμβάνει νέας σχεδίασης και χαμηλότερου βάρους (-14,4 κιλά) τροχούς 19 ιντσών που φορούν τα ειδικά Pirelli P-Zero. Επίσης στο εσωτερικό υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης των καθισμάτωνN Light, που είναι ελαφρύτερα κατά 2,2 κιλά από αυτά της βασικής έκδοσης.
Ο κινητήρας στην βασική έκδοση αποδίδει 250 ίππους με ροπή 353 Nm, ενώ στην έκδοση Performance Package, η απόδοσή του ανεβαίνει στους 280 ίππους (+5 σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση), με ροπή αυξημένη, κατά 39 Nm (σύνολο 392 Nm). Όοσν αφορά τις επιδόσεις και οι δύο εκδόσεις ισχύος «πιάνουν» τελική ταχύτητα 250 χλμ./ώρα, αλλά το i30 N με το Performance Package να επιταχύνει από 0-100 σε χρόνο 5,9΄΄ (-0,2΄΄ σε σχέση με το προηγούμενο).
Ο κινητήρας συνδυάζεται με χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο, ή το διπλού συμπλέκτη N DCT των 8 σχέσεων, που προσφέρει τρία διαφορετικά προγράμματα. Με το μπουτόν N Grin Shift στο τιμόνι, ο οδηγός μπορεί να αυξήσει την ροπή με την λειτουργία overboost για 20 δλ., διάστημα κατά το οποίο στον πίνακα οργάνων εμφανίζεται ένδειξη αντίστροφης μέτρησης για τον προαναφερόμενο χρόνο του «μπουσταρίσματος». Επιπλέον, το πρόγραμμα N Power Shift ενεργοποιείται όταν το η «πεταλούδα» του γκαζιού ανοίγει πάνω από το 90%, ενώ το N Track Sense Shift μπορεί στην σπορ οδήγηση να επιλέξει την καλύτερη στιγμή για αλλαγή σχέσης.
Οδηγώντας στην πίστα το i30 N αποδεικνύεται πιο δύστροπο και λιγότερο ευχάριστο από το i20 N, αν και με «μαθηματική» οδήγηση ο χρόνος γύρου θα είναι καλύτερος. Καλοστημένο, θα υποστρέψει λίγο εξ αιτίας της πίεσης, αλλά (με τα ηλεκτρονικά off) η ουρά έχει την τάση ελαφράς υπερστροφής που τελικά διορθώνει την όποια υποστροφική τάση. Πάντως το πλαίσιο δείχνει λιγότερο άκαμπτο και τα φρένα παραμένουν όσο αποτελεσματικά χρειάζονται για ένα αυτοκίνητο επιδόσεων.
Τέλος, η τιμή για την έκδοση των 250 ίππων (με χειροκίνητο κιβώτιο) είναι στα 30.490 ευρώ για την έκδοση των 250 ίππων, ενώ φθάνει στα 34.990 ευρώ για την έκδοση 280 ίππων με Performance Pack και ανεβαίνει στα 39.990 ευρώ αν στην έκδοση αυτή προστεθεί και το αυτόματο N DCT 8άρι κιβώτιο.
Hyundai Kona N
Το τρίο της οικογένειας Hyundai N, ήταν η σπορ έκδοση του δημοφιλούς Kona, που είναι ευδιάκριτη χάρη στις μεγάλες εισαγωγές αέρα εμπρός και την νέα «φωτεινή υπογραφή» της Hyundai. Τα φουσκωμένα εμπρός και πίσω φτερά «φιλοξενούν» ζάντες 19 ιντσών που φορούν ελαστικά Pirelli διαστάσεων 235/40. Την σπορ σχεδίαση μαρτυρούν οι κόκκινες γραμμές στο αμάξωμα, οι επίσης κόκκινες δαγκάνες φρένων, η διπλή αεροτομή, ο μεγάλος διαχύτης, οι διπλές μπούκες της εξάτμισης και χαμηλωμένο αμάξωμα.
Κάτω από το καπό βρίσκεται ο τούρμπο κινητήρας 2.0 T-GDi της Hyundai, με ισχύ 280 ίππων και ροπή 392 Nm. Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων Ν DCT. Ο συνδυασμός δίνει στο όμορφο βάρους 1.510 κιλών αμάξωμα, επιτάχυνση 0-100 σε 5,5” και τελική ταχύτητα 240 χλμ./ώρα.
Το Kona N έχει τρεις λειτουργίες υψηλών επιδόσεων, τις N Power Shift, N Grin Shift και N Track Sense Shift. Το N Power Shift (NPS) ενεργοποιείται με πατημένο γκάζι άνω του 90%, για αποτελεσματικότερες αλλαγές, διαδικασία που συνοδεύεται και από το “σκάσιμο” της εξάτμισης. Επιπλέον, το N Grin Shift (NGS), ενεργοποιείται από ξεχωριστό μπουτόν στο τιμόνι και φροντίζει για το «μπουστάρισμα» κινητήρα-κιβωτίου για 20 δευτερόλεπτα, επιλέγοντας την πιο κατάλληλη για τις δεδομένες συνθήκες σχέση. Μετά 20 δεύτερα, απαιτούνται 40 δεύτερα ώστε το σύστημα να μπορεί να ξαναχρησιμοποιηθεί. Τέλος, το πρόγραμμα N Track Sense Shift (NTS) αφορά κυρίως την οδήγηση σε πίστα και ενεργοποιείται αυτόματα όταν «αναγνωρίσει» τις καλυτερες συνθήκες επιλέγοντας την κατάλληλη σχέση την δεδομένη στιγμή. Επίσης, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει και χειροκίνητο προφίλ, μέσω του οποίου το στροφόμετρο μένει στον κόφτη, χωρίς ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος να δώσει εντολή για αλλαγή σχέσης.
Το Kona N διαθέτει Launch Control, το N Grin Control System (Normal, Eco, Sport, N και Custom) και ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση (Electronic Controlled Suspension-ECS), αλλά και το σύστημα Traction Control με 5 διαφορετικές ρυθμίσεις (Snow, Deep Snow, Mud, Sand) ενεργές έως την ταχύτητα των 60 χλμ./ώρα όσον αφορά των έλεγχο σπιναρίσματος των κινητήριων τροχών. Σε όλα τα παραπάνω προστίθεται και ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (e-LSD).
Οδηγικές εντυπώσεις από το βελτιωμένο Kona δεν είχαμε, καθώς τα Pirelli είχαν παραδώσει το πνεύμα, αλλά η μεγάλη και όχι ιδιαίτερα ευχάριστη εντύπωση ήρθε από την τσουχτερή τιμή των 42.990 ευρώ, που αφορά την μια και μοναδική έκδοση του μοντέλου.
Νίκος Τσάδαρης