BMW i4: Η πρώτη αμιγώς ηλεκτρική gran coupé

BMW i4: Η πρώτη αμιγώς ηλεκτρική gran coupé

Το 8θυρο όχημα με τους 544 ίππους και αυτονομία 510 χιλιομέτρων

Το νέο 4θυρο gran coupé της BMW, το i4, συνδυάζει την ευρυχωρία και πρακτικότητα με τις σπορ ικανότητες και αυτονομία που επιτρέπει μεγάλα ταξίδια με άνεση.

Η πολυτέλεια του συγκεκριμένου μοντέλου αντανακλάται στο υψηλό επίπεδο τεχνολογικής εξέλιξης του συστήματος κίνησης και του πλαισίου, στην καλαίσθητη εμφάνιση, στην ποιότητα υλικών - κατασκευής και στην μεγάλη γκάμα επιλογών εξατομίκευσης.

Επιπλέον, η νέα γενιά του συστήματος ελέγχου/λειτουργίας iDrive και οι καινοτομίες στον τομέα αυτοματοποιημένης οδήγησης και συστημάτων στάθμευσης προσθέτουν επιπλέον ελκυστικά στοιχεία για τον καταναλωτή.

Πρόκειται για το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας που δίνει έμφαση από την αρχή στις δυναμικές επιδόσεις, ενώ προσφέρει δυο εκδόσεις του μοντέλου θα διατίθενται με το λανσάρισμα, συμπεριλαμβανομένης της πρώτης BMW M με σύστημα κίνησης μηδενικών εκπομπών ρύπων.

Η i4 M50 χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα στον εμπρός άξονα και έναν ακόμα πίσω προσφέροντας συνολική ισχύ συστήματος 544 ίππους, ενώ η αυτονομία του φτάνει τα 510 χλμ (WLTP). Η i4 eDrive40 συνδυάζει έναν ηλεκτροκινητήρα 340 ίππων με κλασική πίσω κίνηση και η μέγιστη αυτονομία είναι 590 χλμ (WLTP).

Κατασκευή

Η i4 βασίστηκε από την αρχή σε μία ευέλικτη αρχιτεκτονική οχήματος, με στόχο ένα αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα κίνησης. Οι συμπαγείς μονάδες κίνησης έχουν ένα ελαστικό σαϊλεντμπλόκ έδρασης στα αντίστοιχα υποπλαίσια άξονα. Η εξαιρετικά λεπτή μπαταρία υψηλής τάσης έχει ύψος κυψέλης μόλις 110 mm, είναι τοποθετημένη χαμηλά στο πάτωμα του οχήματος και έχει σταθερή σύνδεση με ένα αλουμινένιο πάνελ και το υποπλαίσιο του εμπρός άξονα. Με κέντρο βάρους έως 53 χλστ χαμηλότερο από αυτό της Σειράς 3 Sedan, ομοιόμορφη κατανομή βάρους, ένα στρεπτικά άκαμπτο και ελαφρύ αμάξωμα, άριστη αεροδυναμική (Cd: 0.24), και επιπλέον ένα μακρύ μεταξόνιο και φαρδιά μετατρόχια δημιουργείται η σωστή συνταγή για τις σπορ επιδόσεις σε συνδυασμό με άνεση στις μεγάλες αποστάσεις. Επιπλέον , η τεχνολογία κίνησης και η σχεδίαση ελαφρού βάρους προσφέρουν επιδόσεις και αυτονομία χωρίς την ανάγκη για δυσανάλογα μεγάλες και βαριές μπαταρίες.

Η τεχνολογία πλαισίου του μοντέλου περιλαμβάνει εμπρός άξονα δύο συνδέσμων με γόνατα ελατηρίων και πίσω άξονα πέντε συνδέσμων με ειδική ρύθμιση, αμορτισέρ που ρυθμίζουν συνεχώς την απόσβεσή τους ανάλογα με την αντίστοιχη διαδρομή των ελατηρίων (lift-related dampers), ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης Servotronic, ένα ολοκληρωμένο σύστημα πέδησης και πίσω αερανάρτηση. Η διαχείριση ολίσθησης τροχών βελτιστοποιεί την πρόσφυση και κατευθυντική ευστάθεια σε όλες τις οδικές και καιρικές συνθήκες, ενώ το γρήγορο και ακριβές σύστημα συνεργάζεται με ένα ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης για πρώτη φορά. Με αυτόν τον συνδυασμό ο έλεγχος της ελκτικής ισχύος μέσω των δύο ηλεκτροκινητήρων είναι πολύ ταχύτερος και ακριβής συγκριτικά με ένα κιβώτιο τετρακίνησης ανάμεσα στους άξονες. Η i4 M50 εφοδιάζεται επίσης με προσαρμοζόμενη ανάρτηση M με ειδική ρύθμιση, σπορ σύστημα διεύθυνσης με μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού, φρένα M Sport και (προαιρετικά) ζάντες αλουμινίου M έως 20” με ελαστικά διαφορετικών διαστάσεων εμπρός/πίσω.

Η 5η γενιά της τεχνολογίας eDrive στην i4 περιλαμβάνει συστήματα κίνησης που συνδυάζουν τον ηλεκτροκινητήρα, τα ηλεκτρονικά ισχύος και το κιβώτιο σε ένα κέλυφος. Η φιλοσοφία του συστήματος ηλεκτροκίνησης προσφέρει ενεργειακή πυκνότητα έως 2,14 kW/kg και έναν εξαιρετικά υψηλό συντελεστή απόδοσης. Οι ηλεκτροκινητήρες λειτουργούν σύμφωνα με την αρχή ενός σύγχρονου μοτέρ με ρεύμα διέγερσης. Η διέγερση του ρότορα στους κινητήρες της i4 δεν επάγεται από σταθερούς μόνιμους μαγνήτες, αλλά μέσω ρεύματος σε πηνίο που ελέγχεται με απόλυτη ακρίβεια. Τα χαρακτηριστικά επιδόσεων των ηλεκτροκινητήρων ορίζονται από την πλούσια ροπή τους άμεσα διαθέσιμη από στάση που διατηρείται σε μεγάλο εύρος στροφών. Αν ο οδηγός απαιτήσει υψηλή ισχύ για περισσότερο από 10 δευτερόλεπτα, η i4 M50 ενεργοποιεί το πρόγραμμα Sport Boost, που απελευθερώνει τη μέγιστη ισχύ αλλά και ροπή των 795 Nm του συστήματος κίνησης. Αυτό επιτρέπει στην έκδοση BMW M να επιταχύνει από 0 στα 100 σε 3,9΄΄, ενώ το σύστημα κίνησης της i4 eDrive40 αποδίδει μέγιστη ροπή 430 Nm, για επιτάχυνση 0 – 100 σε 5,7΄΄.

Οι επιδόσεις συνοδεύονται από έναν αποκλειστικό ήχο που προσαρμόζεται στις εντολές του γκαζιού και επιπλέον, το σύστημα Iconic Sounds Electric επιτρέπει την ενσωμάτωση νέων εκδόσεων ήχου που δημιουργούνται στο πλαίσιο της συνεργασίας με τον συνθέτη κινηματογραφικής μουσικής Hans Zimmer.

Προσαρμοζόμενη ανάκτηση ενέργειας

Η προσαρμοζόμενη ανάκτηση ενέργειας αυξάνει την απόδοση και την αυτονομία της i4. Η διασύνδεση του συστήματος κίνησης συνεπάγεται ότι, το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας μέσω πέδησης μπορεί να προσαρμοστεί στις οδικές συνθήκες, όπως ανιχνεύονται από δεδομένα του συστήματος πλοήγησης και τους αισθητήρες των συστημάτων υποστήριξης του οδηγού. Για παράδειγμα, όταν το αυτοκίνητο πλησιάζει σε μία διασταύρωση, η ισχύς ανάκτησης ενέργειας μπορεί να αυξηθεί και η ενέργεια να τροφοδοτηθεί στη μπαταρία υψηλής τάσης ενώ παράγεται και η απαιτούμενη ισχύς πέδησης. Από την άλλη, στον ανοιχτό δρόμο, η λειτουργία coasting (ρολάρισμα) ενεργοποιείται όποτε ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το γκάζι.

Εναλλακτικά, στη θέση D, ένα υψηλό, μεσαίο ή χαμηλό επίπεδο Brake Energy Regeneration για όλες τις οδηγικές συνθήκες μπορεί να επιλέγεται στο μενού iDrive. Στη θέση B, ενεργοποιείται αυτόματα ένα υψηλό επίπεδο ανάκτησης ενέργειας, δημιουργώντας τη χαρακτηριστική αίσθηση ‘one-pedal’. Η μέγιστη ισχύς ανάκτησης ενέργειας είναι 116 kW στην i4 eDrive40 και 195 kW στην i4 M50.

Μπαταρία με την τελευταία τεχνολογία κυψελών

Η 5η γενιά της τεχνολογίας eDrive περιλαμβάνει επίσης μία μπαταρία υψηλής τάσης με την τελευταία τεχνολογία κυψελών μπαταριών. Η βαρυμετρική ενεργειακή πυκνότητα της μπαταρίας ιόντων λιθίου είναι περίπου 20% υψηλότερη από την αντίστοιχη της μπαταρίας που χρησιμοποιείται στο τρέχον i3. Το συνολικό ενεργειακό περιεχόμενο της μπαταρίας υψηλής τάσης είναι 83.9 kWh (καθαρό ενεργειακό περιεχόμενο: 80,7 kWh). Ένα ολοκληρωμένο σύστημα θέρμανσης και ψύξης για το εσωτερικό, την μπαταρία υψηλής τάσης και το σύστημα κίνησης (που λειτουργεί μέσω μιας εξαιρετικά αποδοτικής αντλίας θερμότητας) διατίθεται στάνταρ στην i4. Η προληπτική θερμική διαχείριση επιτρέπει τη βελτιστοποίηση της θερμοκρασίας λειτουργίας πριν από μία στάση σε σταθμό ταχείας φόρτισης, προετοιμάζοντας το δρόμο για γρήγορη και αποδοτική φόρτιση.

Η μονάδα Combined Charging Unit (CCU) της i4 έχει σχεδιαστεί για να επιτρέπει εξαιρετικά ευέλικτη φόρτιση της μπαταρίας. Η φόρτιση DC είναι εφικτή με ισχύ έως και 200 kW. Για παράδειγμα, σε ένα ταξίδι μικρής/μεσαίας απόστασης, χρησιμοποιώντας ένα σταθμό φόρτισης υψηλής ισχύος, η αυτονομία του αυτοκινήτου μπορεί να αυξηθεί κατά 164 χλμ (i4 eDrive40) και 140 χλμ (i4 M50) μέσα σε 10 λεπτά από στάθμη φόρτισης 10%. Τα μοντέλα i4 στην Ευρώπη συνοδεύονται από Charging Card, έναν ευέλικτο ταχυφορτιστή (Flexible Fast Charger) για φόρτιση έως 11 kW και ένα καλώδιο φόρτισης mode 3, ενώ το ειδικό σύστημα χρεώσεων που προσφέρει το BMW Charging επιτρέπει στους πελάτες να αγοράζουν ενέργεια σε πολύ λογικές τιμές από δημόσιους και υψηλής ισχύος σταθμούς φόρτισης.

Σχεδίαση

Η i4 συνδυάζει τις σπορ γραμμές με την άνεση ενός 4θυρου μοντέλου. Οι επιμηκυμένες αναλογίες και οι πινελιές σε BMW i Blue στην σχεδόν κλειστή μάσκα, η τεχνολογία της μπαταρίας που βρίσκεται στο πάτωμα του αυτοκινήτου και τα σπορ στοιχεία του διαχύτη (που βελτιώνουν την αεροδυναμική του αυτοκινήτου) υπογραμμίζουν τα διαπιστευτήρια βιωσιμότητας του μοντέλου.

Κοντοί πρόβολοι, λεπτές κολόνες, πόρτες με παράθυρα χωρίς πλαίσια και μία γραμμή οροφής που ρέει ομαλά προς τα πίσω διαμορφώνουν την coupé σιλουέτα. Λεπτοί προβολείς, που διατίθενται προαιρετικά με Laserlight, και η εντυπωσιακή μάσκα με την διακριτικά ενσωματωμένη κάμερα, αισθητήρες υπερήχων και ραντάρ είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το εμπρός τμήμα. Η i4 eDrive40 σε έκδοση M Sport και η i4 M50 υιοθετούν τα δικά τους σχεδιαστικά στοιχεία που υπογραμμίζουν τον σπορ χαρακτήρα τους. Ένα πακέτο εξωτερικού M Carbon διατίθεται προαιρετικά, ενώ ειδικά εξαρτήματα της σειράς M Performance περιλαμβάνονται στη γκάμα Γνήσιων Αξεσουάρ BMW.

Στο εσωτερικό, κυρίαρχο στοιχείο είναι ένα οδηγοκεντρικό cockpit ενώ είναι διάχυτη η αίσθηση πολυτέλειας και ευρυχωρίας με προσαρμοζόμενους χώρους. Ηχομονωτικά κρύσταλλα και λειτουργίες pre-heating και pre-conditioning διατίθενται στάνταρ, όπως και τα σπορ καθίσματα και ένα σπορ τιμόνι. Ο επιλογέας μετάδοσης, το Controller και τα πλήκτρα λειτουργιών είναι τοποθετημένα σε ένα πάνελ στην μοντέρνα κεντρική κονσόλα. Η μεγάλη πίσω πόρτα έχει αυτόματο μηχανισμό ανοίγματος και κλεισίματος, στάνταρ. Ο χώρος αποσκευών έχει χωρητικότητα 470 – 1.290 λτ. Ένας ηλεκτρικά επεκτεινόμενος και αναδιπλούμενος κοτσαδόρος διατίθεται προαιρετικά και το μέγιστο επιτρεπόμενο φορτίο τρέιλερ είναι 1.600 κιλά.

Η i4 προσφέρει πολλές επιλογές εξατομίκευσης που αναδεικνύουν τον πολυτελή χαρακτήρα της. Θέρμανση και εξαερισμός καθισμάτων, δέρμα Vernasca και δερμάτινος εξοπλισμός Individual, Sensatec και δερμάτινες επενδύσεις για τον πίνακα οργάνων, το M Sport package Pro, μία κρυστάλλινη συρόμενη/ανακλινόμενη ηλιοροφή, κρυφός φωτισμός και το ηχοσύστημα Harman Kardon Surround όλα αυξάνουν με το δικό τους τρόπο τα επίπεδα οδηγικής ευχαρίστησης και άνεσης.

Νέα γενιά iDrive

Η νέα γενιά του συστήματος απεικόνισης και ελέγχου/λειτουργίας iDrive που τοποθετείται για πρώτη φορά στην i4 επεκτείνει την αλληλεπίδραση μεταξύ οδηγού και οχήματος σε φυσικό διάλογο. Βασίζεται στο νέο Operating System 8 και έχει σχεδιαστεί με έμφαση στη λειτουργικότητα οθόνης αφής του Curved Display και στη λεκτική επικοινωνία με τον εκτενώς αναβαθμισμένο ψηφιακό βοηθό Intelligent Personal Assistant.

Σε αυτό το πλήρως ψηφιακό Curved Display, το τμήμα της οθόνης ενδείξεων (12,3”) και η οθόνη ελέγχου (14,9”) συγχωνεύονται σε μια μονάδα πίσω από ένα κρύσταλλο κεκλιμένο προς τον οδηγό. Το ψηφιακό Intelligent Personal Assistant έχει αποκτήσει πρόσθετες ικανότητες και χρησιμοποιεί νέα γραφικά για να επικοινωνεί με τους επιβάτες.

Το αυτόματο σύστημα ελέγχου κλιματισμού τριών ζωνών που τοποθετείται στάνταρ, χρησιμοποιεί τεχνολογία φίλτρου νανοϊνών για τον καθαρισμό του αέρα μέσα στην καμπίνα και ελέγχεται τώρα μέσω μιας οθόνης αφής.

Η θερμοκρασία προσαρμόζεται μέσω της έξυπνα συντονισμένης ενεργοποίησης ροής αέρα, της θέρμανσης των καθισμάτων και του θερμαινόμενου τιμονιού. Με το Remote Software Upgrades το λογισμικό του αυτοκινήτου είναι πάντα ενημερωμένο. Το βασισμένο σε cloud σύστημα πλοήγησης Maps διασφαλίζει γρήγορο και ακριβή προγραμματισμό διαδρομής που λαμβάνει υπόψη και τις στάσεις στη μέση του ταξιδιού για τη φόρτιση της μπαταρίας. Επίσης, η i4 προσφέρει μετάδοση δεδομένων με χρήση 5G.

Συστήματα υποστήριξης οδηγού

Περίπου 40 λειτουργίες υποστήριξης προσφέρονται στάνταρ ή προαιρετικά για ασφαλή και άνετη οδήγηση και διαδικασία στάθμευσης. Ξεχωρίζουν το Active Cruise Control με αυτόματο Speed Limit Assist, η παρακολούθηση διαδρομής, η λειτουργία ανίχνευσης φωτεινού σηματοδότη (διατίθεται στη Γερμανία), και τα Steering και Lane Control Assistant. Προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης, Speed Limit Info, Lane Departure Warning, Park Distance Control και Reversing Assist Camera προσφέρονται στάνταρ. Προαιρετικά διατίθενται τα Parking Assistant με Reversing Assistant, και Parking Assistant Plus με Surround View και Remote 3D View.

Νίκος Τσάδαρης