«Γεννημένο» για πίστα το Mini Electric Pacesetter

«Γεννημένο» για πίστα το Mini Electric Pacesetter

Είναι το νέο αμάξι ασφαλείας της Formula E

Το Mini Electric Pacesetter, εμπνευσμένο από την JCW, είναι το νέο Αυτοκίνητο Ασφαλείας (Safety Car) για τους αγώνες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της ABB, FIA Formula E. Το αυτοκίνητο βασίζεται στο νέο Cooper SE και γεννήθηκε μέσα από μία πρωτοφανή συνεργασία των τμημάτων Mini Design, BMW Motorsport, FIA και Formula E.

Σχεδίαση

Το εξωτερικό του Mini Electric Pacesetter είναι ειδικά κατασκευασμένο για τις απαιτήσεις της αγωνιστικής πίστας. O Oliver Heilmer, επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος εξηγεί: «Εδώ η λειτουργία ‘υπαγορεύει’ τη μορφή και πολλά σχεδιαστικά στοιχεία εξυπηρετούν τεχνικούς σκοπούς. Για παράδειγμα, συνεργαστήκαμε στενά με τους συναδέλφους μας στην BMW Motorsport για να βελτιστοποιήσουμε το σχήμα των θόλων των τροχών, καθώς και τις εμπρός και πίσω ποδιές, ενώ το πρόγραμμα αναβάθμισης περιλάμβανε και μέτρα μείωσης βάρους».

Στο εμπρός τμήμα, τυπικά σχεδιαστικά στοιχεία της μάρκας, όπως οι στρογγυλοί προβολείς και η εξαγωνική μάσκα δημιουργούν το αναγνωρίσιμο της έκδοσης. Την ίδια στιγμή, γνώριμα χαρακτηριστικά της οικογένειας μοντέλων John Cooper Works, όπως οι θόλοι των τροχών που είναι προσαρμοσμένοι στο πλάτος του μετατροχίου και η βαθιά εμπρός ποδιά με πρόσθετα εμπρός splitters αριστερά και δεξιά, επιτείνουν τη σπορ φυσιογνωμία του αυτοκινήτου.

Η χαρακτηριστική «κλειστή μάσκα» και το λογότυπο Mini Electric παραπέμπουν στην ηλεκτρική «καρδιά» του Αυτοκινήτου Ασφαλείας. Καθώς δεν απαιτείται ψύξη του κινητήρα μέσω ενός αεραγωγού, το εμπρός τμήμα της μάσκας είναι κλειστό σε μεγάλο βαθμό για βελτίωση της αεροδυναμικής. Μοναδικές εξαιρέσεις είναι η περιοχή κάτω από τη μάσκα και τα εντυπωσιακά, σχεδόν τετραγωνισμένα ανοίγματα για την ψύξη των φρένων. Τα λευκά προειδοποιητικά φώτα του Safety Car είναι ενσωματωμένα αρμονικά στο καπό. Οι χαρακτηριστικές λωρίδες στο καπό του MINI εκτείνονται πάνω από την οροφή και φτάνουν μέχρι το πίσω τμήμα.

Από το πλάι ο συνδυασμός των γεωμετρικά τονισμένων προεκτάσεων στους θόλους των τροχών (με προσεκτικά τοποθετημένες αεροδυναμικές ακμές) με τις σπορ πλαϊνές ποδιές δίνουν στο αυτοκίνητο μία αίσθηση επιτάχυνσης ακόμα και όταν είναι ακίνητο. Προεκτάσεις θόλων και σπόιλερ κατασκευάζονται (ή για την ακρίβεια εκτυπώνονται τρισδιάστατα με χρήση ανακυκλωμένου ανθρακονήματος) στην Οξφόρδη.

Κίτρινες χαρακτηριστικές γραμμές και επιφάνειες στα αεροδυναμικά βοηθήματα (π.χ. προεκτάσεις θόλων, ποδιές και πίσω πτέρυγα) συμβάλλουν στη βελτιστοποίηση της ροής αέρα στα σημεία αυτά και αναδεικνύουν τους εκτροπείς αέρα και τις αεροδυναμικές ακμές. Οι ελαφριές σφυρήλατες ζάντες 18” σε δίχρωμη σχεδίαση black-neon/orange προσδίδουν σημαντικό οπτικό βάθος και πολυπλοκότητα στις ζάντες τεσσάρων ακτίνων του John Cooper Works GP.

Το βασικό χρώμα του αμαξώματος είναι matt silver, που όμως εκτείνεται από μπροστά μέχρι λίγο πιο πίσω από τη μέση του αυτοκινήτου. Αυτοκόλλητη ζελατίνα με πολύ γυαλιστερό φινίρισμα και χρωματική διαβάθμιση δύο σταδίων, καλύπτει το υπόλοιπο αμάξωμα μέχρι πίσω. Στο πλάι, ένα μοτίβο εμπνευσμένο από την καρό σημεία φιγουράρει δίπλα σε ένα μεγάλο λογότυπο του μοντέλου, που συναντάμε επίσης στη μάσκα, την οροφή και το πίσω τμήμα. Εξάλλου, το Safety Car φέρει γραφικά σύμφωνα με τους αγωνιστικούς κανονισμούς, αλλά και για την προβολή των χορηγών, τα οποία αναδεικνύουν περαιτέρω τον αγωνιστικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Το πίσω τμήμα σε μαύρο και σε μεταλλικό Curbside Red χρησιμοποιεί κίτρινες επιφάνειες δημιουργώντας ένα πολύ μοντέρνο και δυναμικό ‘statement’. Η εντυπωσιακή πίσω πτέρυγα τοποθετημένη στην οροφή φέρει χαρακτηριστικές κίτρινες γραμμές και εδράζει την μονάδα προειδοποιητικών φώτων ενώ είναι προϊόν τρισδιάστατης εκτύπωσης του εργοστασίου της Οξφόρδης. Οι διευρυμένοι θόλοι των τροχών τονίζουν το φαρδύ μετατρόχιο του αυτοκινήτου και καταλήγουν ομαλά στη βαθιά πίσω ποδιά με τα ανοίγματα γύρω από τους τροχούς, αποκαλύπτοντας έτσι τα αγωνιστικά, υψηλότερης πρόσφυσης ελαστικά. Ανάμεσα στους τροχούς βρίσκεται ένας απέριττος διαχύτης.

Εσωτερικό

Το εσωτερικό είναι λιτό και περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα. Μόνο τα εμπρός καθίσματα παραμένουν. Στο χώρο του οδηγού υπάρχει πιστοποιημένο κάθισμα με ζώνη ασφαλείας έξι σημείων, εγκεκριμένη για χρήση σε αγωνιστικές συνθήκες και στο δρόμο, carbon τιμόνι με μινιμαλιστικό αποσβεστήρα κραδασμών και ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων. Η κεντρική οθόνη πληροφοριών παραχωρεί τη θέση της σε ένα ανθρακονημάτινο κάλυμμα για μείωση του βάρους.

Η κεντρική κονσόλα φιλοξενεί τον επιλογέα σχέσεων, το χειρόφρενο και τα χειριστήρια για τα απαραίτητα προειδοποιητικά φώτα, όλα από γυμνό ανθρακόνημα. Τα επίσης λιτά πάνελ θυρών από ανθρακονήματα με τους μηχανισμούς ανοίγματος θυρών και παραθύρων περιέχουν υφασμάτινους ιμάντες για ευκολότερο κλείσιμο των θυρών. Ένα ακόμα βασικό χαρακτηριστικό του εσωτερικού είναι το συγκολημμένο roll cage που μεγιστοποιεί την ασφάλεια. Το υπόλοιπο μινιμαλιστικό εσωτερικό είναι επίσης βαμμένο στο τυπικό αγωνιστικό λευκό (για λειτουργικούς λόγους).

Ο μινιμαλιστικός αποσβεστήρας κραδασμών του τιμονιού και το boost panel στη δεξιά πλευρά του τιμονιού είναι υψηλής ποιότητας ειδικά κατασκευασμένα εξαρτήματα όπως και το κάλυμμα της κεντρικής κονσόλας και η επένδυση της πόρτας στην πλευρά του οδηγού. Ένα ακόμα αξιοσημείωτο στοιχείο είναι τα αφαιρούμενα μαξιλάρια στο σπορ κάθισμα, που είναι επίσης προϊόντα 3D εκτύπωσης και των οποίων η καινοτόμα δομή συνδυάζει άνεση, αντοχή και προσαρμοστικότητα. Το πάχος, η σκληρότητα και το χρώμα των μαξιλαριών προσαρμόζεται ανάλογα με το σωματότυπο, το βάρος και το προσωπικό γούστο του εκάστοτε οδηγού.

Αγωνιστική προετοιμασία

Πίσω από την σχεδίαση του Mini Electric Pacesetter βρίσκεται η τεχνογνωσία της BMW Motorsport. Η αυστηρή προσήλωση στις αρχές σχεδίασης ελαφρού βάρους προσφέρει στο Safety Car απόβαρο περίπου 1.230 κιλά (ελαφρύτερο κατά 130 κιλά από το στάνταρ Cooper SE).

Το σύστημα κίνησης (βασίζεται σε αυτό του Cooper SE) αποδίδει ισχύ 184 ίππων και ροπή 280 Nm, με αποτέλεσμα το Electric Pacesetter να επιταχύνει από 0 στα 100 σε 6,7 δευτερόλεπτα (στάνταρ μοντέλο: 7,3 δευτ.) και από 0-60 σε 3,6 δευτερόλεπτα (στάνταρ μοντέλο: 3,9 δευτ). Ακόμα πιο σημαντική για ένα Safety Car, όμως, είναι η εν κινήσει επιτάχυνση. Εδώ, το ειδικό Mini αποκαλύπτει τα πλεονεκτήματα του υψηλόροπου συστήματος κίνησης με κιβώτιο μιας σχέσης, που προσφέρει επιτάχυνση 80-120 χλμ/ώρα σε 4,3 δευτερόλεπτα (στάνταρ μοντέλο: 4,6 δευτερόλεπτα).

Το σύστημα κίνησης συνεργάζεται με την αγωνιστική ανάρτηση με ρυθμιζόμενα γόνατα coilover (συμπίεση, επαναφορά, ύψος και γωνία κάμπερ) πετυχαίνοντας εξαιρετική αίσθηση go-kart. Αγωνιστικών προδιαγραφών βάσεις βραχιόνων ελέγχου ανάρτησης, το αυξημένο κατά 10 χλστ πλάτος του μετατροχίου, τα φρένα τεσσάρων εμβόλων και οι τροχοί του John Cooper Works GP με ελαστικά Michelin Pilot Sport (διάσταση 245/40 R18) ολοκληρώνουν το συνολικό πακέτο. Είναι τα ίδια ελαστικά εξοπλίζουν και τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της Formula E στους εμπρός τροχούς.

Το νέο Safety Car θα κάνει την πρώτη του εμφάνιση στη Ρώμη στις 10 Απριλίου, 2021 στο δεύτερο event (Race 3) της σεζόν 2021 της Formula E. Στο τιμόνι θα βρίσκεται ο Bruno Correia, ο επίσημος οδηγός του Αυτοκινήτου Ασφαλείας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Formula E.

Νίκος Τσάδαρης