Κάνει πρεμιέρα στις 14 Απριλίου
Η Audi με το Q4 e-tron, που αποκαλύπτεται σε λίγες μέρες κάνει το επόμενο βήμα στην εξέλιξη της σχεδιαστικής γλώσσας των ηλεκτρικών μοντέλων της. Το νέο compact SUV φέρνει τις γραμμές που παρουσίασε το Q4 concept car στις αρχές του 2019, σε ένα μοντέλο παραγωγής. Για να γίνει όμως κάτι τέτοιο, πρέπει να αναλάβει ενεργό ρόλο η ομάδα κατασκευής των γιγάντιων μηχανουργικών εργαλείων της μάρκας, των ειδικά σχεδιασμένων μητρών, κοπτικών και άλλων τμημάτων που προσαρτώνται στις πρέσες και που δίνουν σχήμα στο μέταλλο.
Η ομάδα μεταφράζει τις ιδέες των σχεδιαστών σε τελικά προϊόντα και τις συγκινήσεις του design σε σχηματοποιημένα φύλλα μετάλλου, με απόλυτη ακρίβεια. Ακρίβεια που αγγίζει το χιλιοστό του χιλιοστού κατά τον σχεδιασμό και την κατασκευή των μηχανουργικών εργαλείων και που συμβάλλει τα μέγιστα στην επίτευξη των υψηλών στάνταρ ποιότητας που έχει θέσει ο γερμανός κατασκευαστής.
Απ’ όποια πλευρά κι αν το δεις (αν και ακόμα καμουφλαρισμένο), το Q4 e-tron τραβάει το βλέμμα χάρη στην σχεδίασή του. Το πλαϊνό πάνελ του coupé μοντέλου, αποτελεί παράδειγμα του πόσο περίπλοκη είναι η κατασκευή του οχήματος. Για παράδειγμα, σημαντική πρόκληση αποτελεί μια μικρή περιοχή στο πίσω μέρος, όπου η κολόνα D ενώνεται χωρίς εμφανές ίχνος ραφής με το πλευρικό άκρο στην κορυφή, ενώ την ίδια στιγμή μία αεροτομή εκτείνεται προς την αντίθετη κατεύθυνση και προς το τμήμα που βρίσκεται πάνω από τον θόλο του τροχού, για να «σβήσει» τελικά πάνω από το τρίτο φως.
Όλες αυτές οι σύνθετες καμπύλες και ακμές υλοποιούνται με άψογο φινίρισμα και μέγιστη ακρίβεια.
Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό το ακριβέστατο αποτέλεσμα, η ομάδα που είναι υπεύθυνη για την κατασκευή των μηχανουργικών εργαλείων εμπλέκεται από πολύ νωρίς, στα πρώτα στάδια της ανάπτυξης και εξετάζουν προτάσεις με βάση την εμπειρία τους σχετικά με τη δυνατότητα υλοποίησης. Για το Q4 e-tron, η κατασκευή των μηχανουργικών εργαλείων μοιράστηκε στα δύο εργοστάσια της μάρκας στην Γερμανία, καθώς οι ειδικοί από το Ingolstadt ανέλαβαν τα πλαϊνό πάνελ, τις πόρτες και την οροφή, ενώ οι συνάδελφοί τους στο Neckarsulm το καπό και την πέμπτη πόρτα.
Στην κατασκευή μηχανουργικών εργαλείων της Audi η πολύπλοκη λειτουργικότητα συναντάται με την ασυμβίβαστη ακρίβεια και τα βαρέα μέταλλα. Κάθε μία από τις πρέσες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή των πλευρικών πάνελ είναι ένας κολοσσός από χυτοσίδηρο μήκους περίπου 4,50 μέτρων, πλάτους 2,40 μέτρων, ύψους 1,35 μέτρων και βάρους έως 47 τόνων.
Είναι το προϊόν δεκάδων χιλιάδων ωρών χειρωνακτικής εργασίας και αποτελούνται από έως και 500 μεμονωμένα εξαρτήματα, από τα έμβολα, τις μήτρες και τα κοπτικά που δίνουν μορφή στο μέταλλο και που ζυγίζουν αρκετούς τόνους μέχρι τους πίρους, τους κοχλίες ασφάλισης και τα μπουλόνια με βάρος κάτω από ένα κιλό. Κάθε τέτοιο εργαλείο απαιτεί αρκετούς μήνες για να συναρμολογηθεί.
Τα ολοκληρωμένα μηχανουργικά εργαλεία τοποθετούνται πρώτα σε δοκιμαστικές πρέσες προς αξιολόγηση και στη συνέχεια, εφόσον πάρουν τη σχετική έγκριση, παίρνουν τη θέση τους στη γραμμή παραγωγής (αρχικά στο εργοστάσιο του Ingolstadt), πριν μεταφερθούν στο Zwickau, όπου κατασκευάζεται το νέο μοντέλο.
Προηγουμένως, θα περάσουν από πολλές φάσεις βελτιστοποίησης, που συχνά περιλαμβάνουν βήματα λίγων χιλιοστών του χιλιοστού. Μήπως η καμπυλότητα της λαμαρίνας δεν είναι η ιδανική; Μήπως παρουσιάζει ένα μικρό βαθούλωμα ή μια μη αποδεκτή διόγκωση; Μήπως κάπου αδυνατίζει το μέταλλο ή εμφανίζεται κάποια ανωμαλία στην επιφάνεια, σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας παραγωγής; Τα σύγχρονα οπτικά συστήματα μέτρησης παρέχουν ακριβή δεδομένα, αλλά εξακολουθούν να μην μπορούν να αντικαταστήσουν το αιχμηρό μάτι ενός έμπειρου ανθρώπου, τα ευαίσθητα δάχτυλά του και την μοναδική αίσθηση της αξιολόγησης από κάποιον ειδικό, του κάθε φύλλου μετάλλου που βγαίνει από την πρέσα.
Όταν η μαζική παραγωγή βρίσκεται σε λειτουργία, οι πρέσες του Zwickau χρειάζονται συνολικά έξι στάδια για να σχηματίσουν το πλαϊνό πάνελ, το καθένα χρησιμοποιώντας ένα συγκεκριμένο μηχανουργικό εργαλείο. Μεταξύ αυτών, ειδικές δαγκάνες μεταφέρουν το φύλλο μετάλλου από τη μία πρέσα στην άλλη.
Η πρώτη σχηματίζει τα όρια του φύλλου μετάλλου στο επιθυμητό σχήμα και οι επόμενες χρησιμοποιούνται για να κόψουν και να τριμάρουν κατάλληλα, για παράδειγμα στην περιοχή που περιβάλλει τα πλευρικά παράθυρα, για να δημιουργήσουν τις λεπτές ακμές και τις γραμμές, τις οπές συναρμολόγησης, τις υποδοχές και όλα τα περίπλοκα κοψίματα που είναι απαραίτητα για τις επόμενες διαδικασίες συγκόλλησης και μορφοποίησης στην κατασκευή του αμαξώματος.
Επειδή το φύλλο τείνει ενίοτε να πετσικάρει ελαφρά, επαναδιαμορφώνεται συνεχώς, σε κάθε βήμα εργασίας. Αυτό που στην αρχή της διαδικασίας είναι επίπεδο και άμορφο, εμφανίζεται στο τέλος του κύκλου ως τρισδιάστατο πάνελ, με εμφανή τον υψηλότερο βαθμό ακρίβειας στην κατασκευή και το σύγχρονο design.
Το Q4 e-tron θα κυκλοφορήσει σε ένα δυναμικό και γρήγορα αναπτυσσόμενο τμήμα της αγοράς, την κατηγορία των compact SUV, προσφέροντας μια τεχνολογικά προηγμένη πρόταση στον κόσμο της premium ηλεκτρικής κινητικότητας.
Νίκος Τσάδαρης