Με ατού αμάξωμα, κινητήρα και οδική συμπεριφορά, στοχεύει την κορυφή
Για το Seat Leon έχουμε αναφερθεί επανειλημμένως, όπως και για την 4η γενιά του μοντέλου, που στην προηγούμενη γενιά του πούλησε σχεδόν όσο και οι δυο πρώτες μαζί (από το 1999). Το μοντέλο που σχεδιάστηκε, αναπτύχθηκε και κατασκευάζεται στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου της, στο Μαρτορέλ της Βαρκελώνης, ήρθε πριν λίγους μήνες στην Ελλάδα και πρόσφατα είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε την έκδοση 1.5 eTSI με ήπιο υβριδικό σύστημα 48V, 150 ίππους, κιβώτιο DSG και το πλουσιότερο επίπεδο εξοπλισμού (FR).
Με μια ματιά
Το νέο Leon έχει σχεδιαστικά διαφοροποιηθεί αισθητά από τον προκάτοχο του, όντας βελτιωμένο στις συνολικές αναλογίες, με έντονη την εμπρός εμφάνιση και πιο ομαλές σχεδιαστικές γραμμές (βελτίωση του αεροδυναμικού συντελεστή κατά 8%) . Είναι βασισμένο στην πλατφόρμα MQB Evo και διαθέτει μια σειρά από καινοτόμες τεχνολογίες φωτισμού, συμπεριλαμβανομένων περιμετρικού φωτισμού καμπίνας, coast to coast φωτισμού LED στο πίσω μέρος, δυναμικά φώτα προειδοποίησης, full LED προβολείς και welcome lights. Η έκδοση FR της δοκιμής μας ξεχωρίζει από τις προσθήκες στον εμπρός και πίσω προφυλακτήρα και τους τροχούς 18 ιντσών, με το διακριτικό στο δεξί μέρος της 5ης πόρτας.
Το νέο Leon έχει αυξημένες διαστάσεις (σε σχέση με την 3η γενιά) με μήκος 4,368 μ. και αυξημένο κατά 50 χιλιοστά μεταξόνιο (2.686 χιλιοστά). Οι αυξημένες διαστάσεις δίνουν μεγαλύτερο χώρο στους πίσω επιβάτες (δυο άνετα, τρεις στριμωγμένα) και ίδιο με πριν χώρο αποσκευών (380 έως 1301 λίτρα), όπου όμως η μικρή 5η πόρτα και το ψηλό κατώφλι φόρτωσης, δυσκολεύουν την φόρτωση μεγάλων αντικειμένων. Στα θετικά καταγράφουμε τις πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα και την ύπαρξη ρεζέρβας (ασφαλείας) αξεσουάρ απαραίτητου για τους Ελληνικούς δρόμους.
Το εσωτερικό είναι κομψό και μίνιμαλ με μεγάλο ταμπλό που δίνει την αίσθηση πως αιωρείται. Πρωταγωνιστές εδώ ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,25 ιντσών, με πολλές δυνατότητες απεικόνισης μέσω του κουμπιού view στο τιμόνι και η κεντρική οθόνη infotainment 8,25 ιντσών, που περιλαμβάνει αναγνώριση χειρονομίας, αλλά χρειάζεται διάβασμα και εξοικείωση προκειμένου ο χρήστης να αξιοποιήσει τις δυνατότητές της. Όμως, η σημαντική αναβάθμιση εντοπίζεται στον τομέα της ποιότητας, με το εσωτερικό εκσυγχρονισμένο σε τεχνολογία και υλικά, που είναι άριστα συναρμολογημένα μεταξύ τους, ενώ η θέση οδήγησης θα ικανοποιήσει τους περισσότερους όπως επίσης και η εργονομία, αλλά και ο εξοπλισμός που από την βασική έκδοση είναι πλούσιος, ενώ στην FR έκδοση έχει σχεδόν τα πάντα.
Επιπλέον, το νέο Leon «ισχυρίζεται» πως είναι το ασφαλέστερο Seat, καθώς με predictive adaptive cruise control, emergency assist, travel assist και side and exit assist, συνδυάζει μερικά από τα πιο προηγμένα συστήματα υποβοήθησηςοδηγού για να προσφέρει την καλύτερη δυνατή προστασία σε κάθε συνθήκη οδήγησης.
Κινητήρας – Κιβώτιο
Για πρώτη φορά, το μεσαίο επιβατικό Seat περιλαμβάνει 48V mild hybrid τεχνολογία (eTSI), που αναβαθμίζει τις επιδόσεις και την οικονομία καυσίμου. Η τεχνολογία χρησιμοποιεί έναν εκκινητή-γεννήτρια 48V και μια μπαταρία ιόντων λιθίου 48V. Το σύστημα αυτό βοηθά κάποιες φορές στην επιτάχυνση, ενώ μπορεί να ανακτά την ενέργεια πέδησης, προσφέροντας μειωμένη κατανάλωση, που στην διάρκεια της δοκιμής μας έδωσε μέση τιμή 7,5 λίτρων, με την σημείωση πως, αυτή η κατανάλωση έγινε με συχνότατη χρήση της επιλογής eco από τις τέσσερις (eco, normal, sport & individual) που περιέχει το οδηγικό μενού του 1500άρη κινητήρα των 150 ίππων. Σε κάθε περίπτωση, ο κινητήρας είναι εξαιρετικά γραμμικός, με ικανοποιητικά αποθέματα ροπής (250 Nm/1500 σαλ) από χαμηλά, όπως αρμόζει σε ένα οικογενειακό όχημα.
Το έργο του κινητήρα μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου DSG διπλού συμπλέκτη, που διαθέτει σύστημα αλλαγής ταχυτήτων shift-by-wire, ενώ ο επιλογέας (υπάρχουν και paddles) ταχυτήτων δεν είναι συνδεδεμένος στο κιβώτιο ταχυτήτων μηχανικά, αλλά χρησιμοποιεί ηλεκτρονικές εντολές.
Ο παραπάνω συνδυασμός, προσφέρει σβέλτες και ασφαλείς (από άποψη ενεργητικής ασφάλειας) επιδόσεις στο βάρους 1361 κιλών αμάξωμα, με τα 0-100 να έρχονται σε 8.4΄΄ και την τελική ταχύτητα στα 216 χλμ/ώρα, ενώ οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις εξασφαλίζουν γρήγορα προσπεράσματα ακόμα κι αν ο οδηγός δεν καταφύγει στο Kick down (πάτημα του γκαζιού μέχρι το πάτωμα). Πάντως, στην χρήση γίνεται σαφές ότι, το ήπιο υβριδικό σύστημα βελτιώνει την απόκριση (ιδιαίτερα στις χαμηλές στροφές) κάνοντας πιο γραμμική την λειτουργία του κινητήρα που συνεργάζεται άψογα με το σωστά (για την περίσταση) κλιμακωμένο αυτόματο κιβώτιο, στο οποίο οι αλλαγές είναι ομαλές και γρήγορες. Το κιβώτιο μάλιστα δίνει στον οδηγό την δυνατότητα επιλογής ανάμεσα στα οδηγικά προφίλ D – Drive & S- Sport, όπου οι αλλαγές γίνονται πολύ πιο γρήγορες και αισθητές.
Στον δρόμο
Το Leon ανέκαθεν διακρινόταν για την ακαμψία του πλαισίου και την άψογη οδική συμπεριφορά που έκλινε κυρίως προς την σπορ διάσταση, γεγονός που γίνεται ακόμα πιο έντονο στην έκδοση FR. O διαφορετικός (από τις άλλες εκδόσεις) συνδυασμός ελατηρίων και αμορτισέρ στο FR, ελέγχει αποτελεσματικά τις αντιδράσεις και τις κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές, εξασφαλίζοντας συνήθως ουδέτερη, ασφαλή και προβλέψιμη συμπεριφορά. Σε αυτό συνεισφέρουν και οι μεγάλοι τροχοί που εξασφαλίζουν μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης στις στροφές και στο φρενάρισμα, που όμως απαιτεί εξοικείωση με την μεταβαλλόμενη αίσθηση του μεσαίου πεντάλ, όπως άλλωστε συμβαίνει στα περισσότερα υβριδικά οχήματα που μέσω της επιβράδυνσης ανακτούν ενέργεια. Ακόμα και υπό πίεση το συμπαγές όχημα ακολουθεί με απόλυτη ακρίβεια την τροχιά που επιλέγει ο οδηγός, που έχει στη διάθεσή του ένα γρήγορο και ακριβές τιμόνι, με την δυνατότητα στις χαμηλές ταχύτητες να ελαφραίνει (ίσως λίγο περισσότερο από το επιθυμητό).
Πάντως, οι σφικτές ρυθμίσεις της ανάρτησης και ο ημιάκαμπτος πίσω άξονας, ταλαιπωρούν τους επιβάτες μερικές φορές στις άφθονες εγκάρσιες ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων, γεγονός στο οποίο συμβάλλει και το ιδιαίτερα χαμηλό προφίλ ((225/40/18) των ελαστικών.
Σε κάθε περίπτωση το Leon παραμένει ένα αυτοκίνητο που χαίρεσαι να οδηγείς, όντας σβέλτο, ευχάριστο αλλά και ευκολοδήγητο. Προσφέρει οδηγική απόλαυση χωρίς να δημιουργεί άγχος στον οδηγό, αν και μερικές φορές (όπως εξηγούμε πιο πάνω) «ταράζει» τους επιβάτες, με την ποιότητα κύλισης του να είναι βελτιωμένη σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο.
Δια ταύτα
Το Leon παραμένει ένα από τα κορυφαία μικρομεσαία οχήματα δυο όγκων (χάτσμπακ) όσον αφορά το πλαίσιο, την οδική συμπεριφορά και την ευχαρίστηση που προσφέρει στον οδηγό, ενώ παράλληλα μπορεί μα το παραπάνω να εκπληρώσει καθήκοντα εργένικου ή οικογενειακού οχήματος.
Παράλληλα με την ποιοτική αναβάθμιση, την βελτίωση των εσωτερικών χώρων και τον τεχνολογικό του εκσυγχρονισμό, σε συνδυασμό με τα οφέλη της υβριδικής τεχνολογίας, προβάλλει σαν μια από τις καλύτερες λύσεις στην ιδιαίτερα ανταγωνιστική κατηγορία του, με την προϋπόθεση το ότι, οι υποψήφιοι αγοραστές δίνουν προτεραιότητα στα οδηγικά χαρακτηριστικά. Με τιμή στα 26.500 ευρώ για μια από τις πιο πλήρης εκδόσεις (FR) κατά πάσα βεβαιότητα θα συνεχίσει την λαμπρή εμπορική πορεία των προκατόχων του.
Υπέρ
Σχεδίαση – Ποιότητα κατασκευής
Ακαμψία αμαξώματος
Χώροι επιβατών
Κινητήρας – Κιβώτιο DSG
Τεχνολογίες - Εξοπλισμός
Επιδόσεις – Οδική συμπεριφορά
Κατανάλωση
Κατά
Άνεση ανάρτησης
Ψηλό κατώφλι φόρτωσης
Δύσχρηστο σύστημα πολυμέσων
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, μικρομεσαίο επιβατικό
Διαστάσεις: 4.368 Χ 1.800 Χ 1.456 χλστ
Μεταξόνιο: 2.686 χλστ
Βάρος: 1.361 κιλά
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 50 λτ
Χώρος αποσκευών: 380 / 1301 λτ
Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, αμέσου ψεκασμού, τούρμπο, 1498 κ.εκ.
Ισχύς: 150 ίπποι / 5.000 σαλ
Ροπή (Nm @ σαλ): 250 / 1.500
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
Τροχοί: 225/40/18
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρομηχανική κρεμαγιέρα με κύκλο στροφής 10,5 μ.
Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 8,4΄΄
Τελική ταχύτητα: 216 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 7,5 λτ/100 χλμ
Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 112 γρ/χλμ
Τιμή: 26.500 ευρώ
Νίκος Τσάδαρης