Οδηγούμε την νέα Mercedes GLA

Οδηγούμε την νέα Mercedes GLA

Πόσο κοστίζει

Επτά χρόνια πριν (2013), η παρουσίαση της Mercedes GLA, έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από το αγοραστικό κοινό, ακόμα και αυτό της χώρας μας που χειμαζόταν από την βαθιά οικονομική κρίση που ήταν ήδη στο αποκορύφωμά της.

Το πανέμορφο γερμανικό crossover γνώρισε μεγάλη αγοραστική επιτυχία με εφόδια την σχεδίαση, την οδική συμπεριφορά, το ποθητό «αστέρι» και τον χαρισματικό πετρελαιοκινητήρα 1.500 κ.εκ. γαλλικής προέλευσης (Renault).

Ακόμα και οι πλέον αυστηροί «κριτικοί» ελάχιστα είχαν να προσάψουν στην χαρισματική αυτή έκδοση της γερμανικής μάρκας και αυτά περιορίζονταν στους χώρους της καμπίνας, με έμφαση στο χαμηλό ύψος και την τσουχτερή τιμή, που όμως δικαιολογείτο τόσο από την αξιοπιστία, όσο και από την υψηλή τιμή μεταπώλησης.

Πάντως, η επιτυχία της πρώτης GLA καθυστέρησε την παρουσίαση της 2ης γενιάς, που τελικά έγινε στα τέλη του 2019, με τα πρώτα αυτοκίνητα να φτάνουν στην χώρα μας την άνοιξη του 2020 εν μέσω αυστηρού lockdown, με την σχετική παρουσίαση να δημοσιεύεται σε αυτήν εδώ την ενότητα στις 27/4/20.

Μήνες μετά, βρεθήκαμε στην θέση του οδηγού μιας GLA 200, με τον βασικό –πλέον- κινητήρα βενζίνης των 1332 κ.εκ., απόδοσης 162 ίππων, με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων. Η έκδοση της δοκιμής μας ήταν εφοδιασμένη με το πακέτο εξοπλισμού AMG Line που περιλαμβάνει ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών, πρόσθετα χρώμια στο αμάξωμα και διαφοροποιημένους προφυλακτήρες, που βελτιώνουν το αισθητικό αποτέλεσμα, αλλά και λίγο πιο χαμηλή ανάρτηση, χαμηλού προφίλ ελαστικά (235/50/19) και αυξημένη κατά 3.600 ευρώ τιμή.

Σχεδίαση - Εσωτερικό  

Η δεύτερη γενιά της GLA βασίζεται στη νεότερη έκδοση της πλατφόρμας MFA της Daimler, με σημαντικά διαφοροποιημένες διαστάσεις. Συγκεκριμένα έχει αυξηθεί το μεταξόνιο (+3εκ.) το ύψος (+10,4εκ.), το πλάτος (+3εκ) και τα μετατρόχια (+3,6 εκ εμπρός και +4,6εκ πίσω), ενώ έχει μειωθεί το μήκος (-1,4εκ). Οι διαφοροποιήσεις αυτές συν το στρογγύλεμα του αμαξώματος δημιούργησαν ένα αμάξωμα που δείχνει πολύ μεγαλύτερο και άκομψο σε σχέση με την πρώτη GLA, ενώ πολύ εύκολα το μπερδεύει κάποιος με την μεγαλύτερη GLB, αλλά και (οι επιπόλαιοι) ακόμα και με την GLC. Βέβαια τώρα ο χαρακτήρας SUV είναι πιο ξεκάθαρος, ενώ το μεγαλύτερο ύψος από το έδαφος (14,3 εκ.) υποδηλώνει πως αυτή η GLA μπορεί και για κάτι περισσότερο από ασφαλτόδρομους. Σε αυτό συμβάλλει και το ότι, η αύξηση του μεταξονίου σε συνδυασμό με την μείωση του μήκους, μειώνει τους προβόλους εμπρός και πίσω αυξάνοντας τις εκτός δρόμου δυνατότητες του αμαξώματος. Επιπλέον –περιέργως πως- η αεροδυναμική του ογκώδους πλέον αμαξώματος βρίσκεται σε κορυφαία για την κατηγορία επίπεδα, με cd 0,28, γεγονός που συντελεί στην περεταίρω μείωση των αεροδυναμικών θορύβων.

Στο εσωτερικό η ποιότητα και η πολυτέλεια δεν κρύβονται σε συνδυασμό με την ψηφιακή εικόνα που ενσαρκώνουν οι δύο μεγάλες οθόνες (10.25΄΄) δεσπόζουν που κυριαρχούν στο ταμπλό, δίνοντας σε οδηγό και συνοδηγό την αίσθηση διαστημόπλοιου. Επιπλέον, η δυνατότητα πολλαπλών ρυθμίσεων του εσωτερικού φωτισμού κάνει ακόμα πιο ευχάριστο περιβάλλον, ενώ η διπλή ανοιγόμενη οροφή δίνει πιο ατμοσφαιρική αίσθηση, μαζί με αίσθηση ευρυχωρίας.  Εδώ οι Γερμανοί σχεδιαστές χτύπησαν …κατακέφαλα το μοναδικό σημαντικό μειονέκτημα της πρώτης γενιάς, αφού η νέα GLA μπορεί να φιλοξενήσει με άνεση τέσσερις ή πέντε ενήλικες, με τους εμπρός να έχουν αυξημένο κατά 22 χλστ χώρο για το κεφάλι τους και τους πίσω να στερούνται 6 χλστ ύψους, αλλά να κερδίζουν 116 χλστ για τα πόδια τους και 43 χλστ για τους ώμους, ενώ όλοι επωφελούνται από τους άφθονους χώρους για μικροαντικείμενα. Ταυτόχρονα, η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών αυξήθηκε κατά 14 λίτρα, φθάνοντας τα 435 έως και 1.430 λίτρα (με αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων).

Όπως είναι φυσικό η νέα GLA διαθέτει πλούσιο εξοπλισμό και σειρά από σύγχρονες τεχνολογίες σε επίπεδο ασφάλειας και άνεσης. Στον βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται το σύστημα πολυμέσων ΜBUX που συνδυάζεται με το eCall-emergency system και εφαρμογή φωνητικής εντολής. Στην βασική έκδοση επίσης περιλαμβάνονται το Active brake assist (ανάλογα το επίπεδο εξοπλισμού διατίθεται με το Driving Assistance Package το οποίο περιλαμβάνει συστήματα διατήρησης λωρίδας, επίβλεψης τυφλών σημείων κ.ά.). Πλέον αυτών η «δική μας» πλούσια έκδοση διέθετε σύστημα πλοήγησης, parktronic και αυτόματη λειτουργία της 5ης πόρτας.

Στον βασικό εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας, περιλαμβάνονται: ESP, ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας, 7 αερόσακοι, κλιματισμός, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικοί καθρέφτες, drive mode (4 επιλογών), αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες, cruise control, κάμερα οπισθοπορείας, ζάντες αλουμινίου, ράγες οροφής, σύστημα πολυμέσων με χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Αυτό που λείπει είναι η ρεζέρβα, που σε ένα αυτοκίνητο crossover/SUV, θεωρείται ακόμα πιο σημαντική έλλειψη.

Κινητήρας - Κιβώτιο

Βασικός κινητήρας στην νέα GLA είναι ο βενζινοκινητήρας 1.332 κ.εκ (προϊόν συνεργασίας Daimler και Renault), με απόδοση 163 ίππων στις 5.500 σαλ και ροπή 250 Nm από τις 1.620 έως τις 4.000 στροφές. Το έργο του κινητήρα μεταφέρει στους εμπρός τροχούς το γνωστό αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7G-DCT, με εξαιρετικά ομαλές αλλαγές (με paddles στο τιμόνι), αλλά αργή ανταπόκριση. Ο συνδυασμός έχοντας να αντιμετωπίσει το αυξημένο σχεδόν κατά 100 κιλά βάρος (περίπου 1500 κιλά) της νέας γενιάς, δεν τα πάει καθόλου άσχημα, καθώς η επιτάχυνση 0-100 ολοκληρώνεται σε 8.7΄΄ και η τελική ταχύτητα φθάνει τα 210 χλμ/ώρα. Ανάλογα σβέλτες είναι και οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις που εξασφαλίζουν στα προσπεράσματα, ενώ σε γενικές γραμμές ο κινητήρας είναι ελαστικός, με ιδανική λειτουργία στις μεσαίες στροφές, αν και με πίεση φθάνει στον κόφτη (6.500 σαλ). Εκεί ψηλά όμως παράγει θόρυβο που λίγο απέχει από το να είναι ενοχλητικός, γεγονός που οδηγεί τον χρήστη σε ένα ράθυμο στυλ οδήγησης, στο οποίο ταιριάζει και η λειτουργία του κιβωτίου, με αποτέλεσμα μια πολύ καλή ποιότητα κύλισης.

Τέλος, όσον αφορά την κατανάλωση είναι λογικό (παρά το ότι ο κινητήρας απενεργοποιεί τον 2ο και 3ο κύλινδρο με μερικό φορτίο μεταξύ 1.250 και 3.800 στροφών), ένας κινητήρας με αυτή την ιπποδύναμη να καταναλώνει καύσιμο, όσο και οικονομικά να οδηγείς. Εμείς στην δοκιμή μας, με σχεδόν μόνιμη χρήση της επιλογής eco του drive mode, σημειώσαμε μέση τιμή 8,5 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα, που δεν είναι για …θάνατο, αλλά ούτε για πανηγυρισμούς ειδικά αν συνυπολογίσουμε το μόλις 43 λίτρων ρεζερβουάρ.

Από την θέση του οδηγού

Μπαίνοντας στην υπερυψωμένη θέση οδήγησης το πρώτο πράγμα που εντυπωσιάζει είναι ο χώρος πάνω από το κεφάλι σου και απρόσκοπτη περιφερειακή ορατότητα. Η άνεση του χώρου επιβατών σε σχέση με την πρώτη έκδοση είναι εμφανής, όπως επίσης και η σύγχρονη τεχνολογία με την οποία εφοδιάζεται το μοντέλο. Η πολυτέλεια (ειδικά στην έκδοση AMG Line οδηγήσαμε δεν κρύβεται, ενώ η εργονομία πάσχει μόνο στο ευαίσθητο Joy Stick που βρίσκεται στην βάση της κεντρικής κονσόλας με συνέπεια σε κάθε άγγιγμα να γίνονται αλλαγές στο σύστημα πολυμέσων, το οποίο απαιτεί ανάγνωση και εκπαίδευση για να το αξιοποιήσεις.

Στον δρόμο, ο δυνατός κινητήρας δεν τρομάζει το γεροδεμένο πλαίσιο, που ακολουθεί πιστά τις εντολές του οδηγού, πατά σταθερά πάνω στα φαρδύτερα μετατρόχια και μόνο στο όριο θα ανοίξει λίγο την τροχιά του εμπρός, με σπάνια ενεργοποίηση των συστημάτων ελέγχου πρόσφυσης. Η ανάρτηση, με σχετικά μαλακή λειτουργεί καλά στους ελληνικούς δρόμους απορροφώντας με ευκολία τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, αν και στην έκδοση της δοκιμής μας δυσκολεύεται τόσο από την ελαφρώς μικρότερη διαδρομή, όσο κυρίως από τα χαμηλού προφίλ ελαστικά στις 19άρες ζάντες.

Ο συνδυασμός δημιουργεί ξερές αντιδράσεις και θορύβους, ενώ το μεγαλύτερο βάρος (ακόμα πιο μεγάλο στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας με την διπλή ηλιοροφή) δεν βολεύει τις κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές.

Σε γλιστερά οδοστρώματα η νέα GLA γλιστρά ελεγχόμενα χωρίς να τρομάζει και η όποια απόκλιση ελέγχεται εύκολα και διασκεδαστικά με το ελαφρύ και γρήγορο (2 ½ στροφές άκρη σε άκρη) τιμόνι. Βέβαια, εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με ένα σπορ μοντέλο και αυτό γίνεται αντιληπτό όταν ο οδηγός αποφασίσει να κινηθεί γρήγορα. Το αμάξωμα αντέχει, η ανάρτηση βοηθά, η τεχνολογία υποστηρίζει, αλλά το κιβώτιο δεν μπορεί να ακολουθήσει ακόμα κι αν έχει επιλεγεί η ρύθμιση sport. Επιπλέον, στις ψηλές στροφές, ο θόρυβος του κινητήρα γίνεται ενοχλητικός και η κατανάλωση εκτοξεύεται πάνω από τα 10 λίτρα, αναγκάζοντας σε να σκέφτεσαι τον χάρτη με τα πρατήρια καυσίμου.

Κάπου εκεί λοιπόν, επιβάλλεται να ακολουθήσεις το …plan B της ήρεμης – ποιοτικής μετακίνησης, για το οποίο (για να λέμε την αλήθεια) δεν χρειάζονται οι πολλοί ίπποι του κινητήρα, παρά μόνο η μεγάλη ροπή από χαμηλά με μεγάλη διάρκεια στην μπάντα του στροφομέτρου. Εκεί μετρά η ποιότητα κύλισης, η άνεση και ο εξοπλισμός, ενώ εκτιμώνται τα άριστα φρένα και τα δυνατά φώτα. Σε χαλαρούς ρυθμούς μάλιστα είναι δυνατή και η μετακίνηση σε χωματόδρομους, που υποστηρίζεται από τις διαδρομές και την ενδοτικότητα της ανάρτησης, αρκεί να προσέχονται ιδιαίτερα τα ελαστικά, που είναι καθαρόαιμα ασφάλτινα και δεν υποστηρίζονται από ρεζέρβα.

Δια ταύτα

Δεν τίθεται θέμα. Η νέα GLA είναι πιο crossover και καλύτερη από την προκάτοχό της, κυρίως σε χώρους, επιδόσεις και –ελαφρώς- οδική συμπεριφορά. Επίσης, μπορεί εύκολα να είναι το μοναδικό αυτοκίνητο μιας οικογένειας, έχοντας δυνατότητα κίνησης εντός και εκτός πόλης (όχι για πολύ μακριά λόγω μικρού ρεζερβουάρ) και επαρκείς χώρους. Όμως, απομακρύνεται κάπως από το ελληνικό αγοραστικό κοινό, καθώς δεν υπάρχει πλέον ο χαρισματικός κινητήρας 1.5 diesel, με το οποίο συνδυαζόταν ιδανικά το 7G-DCT κιβώτιο, προσφέροντας ποιότητα μετακίνησης, μικρό κόστος και μεγάλη αυτονομία. Η τιμή βέβαια είναι τσουχτερή με βάση τα 36.969 € (σχεδόν 36.000 με προσφορά), αλλά τα χαρακτηριστικά της και η (υποτιθέμενη προς το παρόν) αξία μεταπώλησης, την δικαιολογούν σε μεγάλο βαθμό. Αν τελικά την επιλέξετε, προσωπική μας συμβουλή είναι να πάρετε την έκδοση με τις 17άρες ζάντες, που βελτιώνουν σημαντικά την άνεση στους ελληνικούς δρόμους.

Υπέρ

Ποιότητα κατασκευής

Χώροι

Εξοπλισμός

Κινητήρας

Επιδόσεις

Ανάρτηση

Φρένα

Οδική συμπεριφορά

Κατά

Έλλειψη ρεζέρβας

Αργό κιβώτιο

Μικρό ρεζερβουάρ

Θόρυβος κινητήρα υπό πίεση

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV/Crossover

Διαστάσεις: 4.410 Χ 1.834 Χ 1.611 χλστ

Μεταξόνιο:  2.729 χλστ

Χώρος αποσκευών: 435 / 1430 λτ

Ρεζερβουάρ καυσίμων: 43 λτ

Βάρος; 1.485 κιλά

Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, turbo, 1.332 κ.εκ.

Ισχύς: 163 ίπποι/5.500 σαλ

Ροπή (Nm @ σαλ): 250/1.620-4.000

Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, διπλού συμπλέκτη (με paddles), 7 σχέσεων

Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων

Τροχοί: 215/65/17

Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι

Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με 2,5 στρ. από άκρη σε άκρη

Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα:  8,7΄΄

Τελική ταχύτητα:  210 χλμ/ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής): 8,5 λτ/100 χλμ

Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 152,0

Τιμή: από 36.969 €

Νίκος Τσάδαρης