Τρίτη και καλύτερη
Η μικρότερη της γκάμας BMW, η σειρά 1, δεν χρειάζεται ειδικά διαπιστευτήρια.
Η εμπορική επιτυχία των πρώτων 2 γενιών (κίνηση στους πίσω τροχούς) του μοντέλου, με πάνω από 1,3 εκατομμύρια μονάδες παραγωγής, ήταν βαρύ χαρτί στα χέρια των σχεδιαστών που ετοίμαζαν την 3η γενιά, αλλά προφανώς δεν ήταν αρκετό για να κερδίσει την παρτίδα από τον ανταγωνισμό (όπως π.χ. η Mercedes A-Class). Πέραν αυτού, μια εσωτερική έρευνα ανάμεσα στους πελάτες της σειράς 1 απέδειξε ότι, η πλειοψηφία τους δεν γνώριζε σε ποιον άξονα γίνεται η μετάδοση της κίνησης. Η έρευνα αυτή ήταν και η λυδία λίθος, προκειμένου να πέσει ένα ακόμα κάστρο στην βαυαρική αυτοκινητοβιομηχανία.
Η 3η γενιά της BMW σειράς 1, θα έχει την κίνηση στους εμπρός τροχούς ή και στους τέσσερις (xDrive). Η κίνηση αυτή θα απέδιδε πολλαπλά οφέλη στο μοντέλο και συνεπώς κυρίαρχη θέση στην κατηγορία του. Μεγαλύτεροι διαθέσιμοι χώροι για επιβάτες και αποσκευές, πιο φιλική οδική συμπεριφορά και συμπίεση του κόστους.
Κάπως έτσι προέκυψε η νέα BMW σειράς 1, με κωδικό F40 που κτίστηκε πάνω στην πλατφόρμα UKL2 και βγήκε στην αγορά εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο. Το μοντέλο αυτό στην έκδοση 118i της θα αναλύσουμε στις επόμενες γραμμές.
Σχεδίαση
Η 118i της δοκιμής μας, ένα μικρομεσαίο 5θυρο hatchback (η σειρά 1 είναι πλέον αποκλειστικά 5θυρη) είναι 5 χλστ μικρότερη σε μήκος από το προηγούμενο μοντέλο, στα 4.319 χλστ. Ως προς το πλάτος (1.799 χλστ), έχει αυξηθεί κατά 34 χλστ, ενώ το ύψος της (1.434 χλστ) έχει αυξηθεί κατά 13 χλστ. Τέλος, με 2.670 χλστ, το μεταξόνιο είναι 20 χλστ μικρότερο από το μοντέλο δεύτερης γενιάς.
Η εξωτερική εμφάνιση έχει στρογγυλέψει, ενώ η χαρακτηριστική μάσκα είναι τώρα μεγαλύτερη και πιο επιβλητική. Οι προβολείς είναι πλέον κεκλιμένοι και τα – προαιρετικά - φώτα full-LED συνθέτουν μία ιδιαίτερα μοντέρνα εμφάνιση. Η πλευρική όψη ξεχωρίζει κυρίως με το έντονα σφηνοειδές προφίλ («ρύγχος καραχαρία» το αποκαλεί η μάρκα) και ένα λεπτό γραφικό παραθύρου που κορυφώνεται στην κολόνα C.
Τα στοιχεία που προσδιορίζουν την πίσω όψη είναι το φαρδύ κάτω τμήμα και η κλίση προς τα πάνω, αλλά και τα νέα σχεδίασης «L» πίσω φωτιστικά σώματα. Νέα σχέδια και για τις ζάντες αλουμινίου (στην περίπτωσή μας 17 ιντσών) που γεμίζουν τους θόλους των φτερών δίνοντας σπορτίφ εικόνα στο αμάξωμα.
Εσωτερικό
Το εσωτερικό της νέας Σειράς 1 είναι πολύ πιο ευρύχωρο από της προκατόχου της, κυρίως στο πίσω τμήμα. Η πρόσβαση στην καμπίνα είναι ευκολότερη, καθώς ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών έχει αυξηθεί κατά 33 χλστ. και το πίσω τμήμα προσφέρει 19 χλστ έξτρα χώρο για το κεφάλι. Οι πίσω επιβάτες απολαμβάνουν επίσης +13 χλστ επιπλέον στην περιοχή των αγκώνων, ενώ η αντίστοιχη αύξηση για τον οδηγό και τον συνοδηγό είναι +42 χλστ.
Η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών είναι 380 λίτρα (+ 20 από το προηγούμενο μοντέλο), ενώ με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων, φτάνει τα 1.200 λίτρα. Το ελάχιστο πλάτος του χώρου αποσκευών έχει αυξηθεί κατά 67 χλστ. , ενώ χρήσιμο είναι και το διπλό πάτωμα του χώρου αποσκευών («κρυφός» χώρος 25 λίτρων), όπως και το μεγάλο άνοιγμα της 5ης πόρτας, αλλά, η έλλειψη ρεζέρβας παραμένει ένα σημαντικό μειονέκτημα για τα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.
Στην καμπίνα εντυπωσιάζει η ποιότητα κατασκευής και υλικών σε συνδυασμό με καινοτόμες λεπτομέρειες. Ιδιαίτερα όμορφες είναι προαιρετικές διακοσμητικές λωρίδες με κρυφό φωτισμό, που διατίθενται σε τρία διαφορετικά σχέδια με έξι επιλέξιμα χρώματα και δημιουργούν συναρπαστικά, ημιδιαφανή εφέ. Τα διάφορα χειριστήρια είναι εργονομικά τοποθετημένα και φιλικά προς τον χρήστη, ενώ για τα μικροαντικείμενα υπάρχουν πολλές πρακτικές λύσεις αποθήκευσης. Η κεντρική Οθόνη Ελέγχου (Control Display) με επιφάνεια αφής είναι κεκλιμένη προς τον οδηγό και τοποθετημένη εντός του οπτικού του πεδίου. Επιπλέον, το έγχρωμο Head-Up Display 9,2” (προαιρετικό) επιτρέπει στον οδηγό να βλέπει πληροφορίες χωρίς να διασπάται η προσοχή του από το δρόμο.
Σε κάθε περίπτωση, η αισθητική και ποιοτική βελτίωση του εσωτερικού είναι εμφανής και οι χώροι φιλοξενούν χωρίς πρόβλημα τέσσερις ενήλικους, ή και πέντε αν οι πίσω είναι διατεθειμένοι να στριμωχτούν λίγο. Πολύ καλή και η θέση οδήγησης, με ανατομική σχεδίαση, πολύ καλή πλευρική στήριξη και πολλές δυνατότητες ρύθμισης, σε συνδυασμό με το επίσης πολυρυθμιζόμενο τιμόνι. Όσον αφορά την ορατότητα του οδηγού, αυτή υστερεί στις πίσω γωνίες λόγω του ότι οι κολώνες «C» είναι μεγάλες.
Στα συν της κατασκευής, ο πλούσιος εξοπλισμός που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει: ESP, ειδοποίηση για εγκατάλειψη λωρίδας, έλεγχο κόπωσης οδηγού, προειδοποίηση επικείμενης σύγκρουσης, αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα – κλειδαριές - καθρέπτες, αυτόματα φώτα - καθαριστήρες, υπολογιστή ταξιδιού, σύστημα πολυμέσων με Bluetooth, θύρα USB, πολυλειτουργικό τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κ.ά.
Κινητήρας – Κιβώτιο
Το διακριτικό 118i δεν σημαίνει (όπως παλιά) τίποτα για τον κυβισμό του κινητήρα. Έτσι η 118i της δοκιμής μας κινείται από τον 3κύλινδρο, turbo, βενζινοκινητήρα του 1,5 λίτρου με ισχύ 140 ίππων. Πρόκειται για ένα δυνατό σύνολο με γραμμική απόδοση και ροπή από χαμηλά (220 Nm/1.480 σαλ).
Το έργο του κινητήρα αξιοποιεί (προαιρετικά) ένα αυτόματο Steptronic κιβώτιο 7 σχέσεων με σωστή κλιμάκωση, αλλά ράθυμη λειτουργία, ακόμα κι αν ο οδηγός επιλέξει την ρύθμιση “S”, ή πάρει την κατάσταση στα χέρια του (ρύθμιση “M”) αλλάζοντας σχέσεις με τον μοχλό που βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα. Όμως και έτσι, ελάχιστα βελτιώνεται η κατάσταση, καθώς ο «μεγάλος αδελφός», δηλαδή ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος που ελέγχει τις λειτουργίες είναι σε κατάσταση …ηρεμίας.
Με λίγα λόγια, αν ο οδηγός της 118i, θέλει να κινηθεί επί της ουσίας γρήγορα, θα πρέπει να επιλέξει στον κινητήρα την ρύθμιση S (Sport) και να αλλάζει ο ίδιος τις σχέσεις (όσο του επιτρέπει ο μεγάλος αδελφός). Βέβαια το ζητούμενο σε ένα όχημα αυτής της κατηγορίας δεν είναι η σπορ οδήγηση, αλλά η σβέλτη, άνετη και ασφαλής μετακίνηση, όπου η BMW της δοκιμής μας διακρίνεται. Στην περίπτωση αυτή το κιβώτιο μένει στην θέση D (Drive) και ο κινητήρας στην ρύθμιση Comfort, ή ακόμα καλύτερα (για την κατανάλωση) στην θέση Eco Pro. Πάντως οι αυτόματες αλλαγές ταχυτήτων γίνονται ομαλά.
Όλα τα παραπάνω δεν σημαίνουν πως το 118i είναι αργό. Αντίθετα. Τα σχεδόν 1400 κιλά βάρους του αμαξώματος επιταχύνονται από στάση στα 100 χλμ/ώρα μέσα σε 8.5΄΄ για να φτάσει στην συνέχεια τα 213 χλμ. τελικής ταχύτητας. Ανάλογα ικανοποιητικές είναι και οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις, αρκεί ο οδηγός να πατάει βαθειά το γκάζι στο πάτωμα.
Σε κάθε περίπτωση ο κινητήρας λειτουργεί ομαλά, με ανεπαίσθητο θόρυβο και χωρίς κραδασμούς, με εξαίρεση την ώρα που ενεργοποιείται το σύστημα start/stop. Το τελευταίο πάντως, παρά το ότι λειτουργεί άψογα, δεν μπορεί να κάνει πολλά πράγματα για την οικονομία καυσίμου, η μέση τιμή της οποίας στην διάρκεια της δοκιμής μας ήταν 9,5 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, τα περισσότερα των οποίων έγιναν στην ρύθμιση κινητήρα comfort.
Από την θέση του οδηγού
Με θετικές αναμνήσεις από την 2η γενιά του μοντέλου, με την κίνηση πίσω, περιμέναμε ότι αυτή εδώ η σειρά 1, θα είναι απλά ένα ποιοτικό και άνετο μέσο μεταφοράς. Κι όμως.
Αυτό το 118i είναι καθαρά οδηγοκεντρικό όχημα, ικανό να μεταφέρει με υψηλά ποιοτικά στάνταρ και ταυτόχρονα να δώσει ευχαρίστηση στον οδηγό του. Η σφιχτή ανάρτηση συνεργάζεται άψογα με το εξαιρετικό σε αίσθηση και ακρίβεια τιμόνι, με αποτέλεσμα την άριστη οδική συμπεριφορά του μικρομεσαίου hatchback. Άριστη κατευθυντικότητα, ουδέτερη συμπεριφορά, μικρές κλίσεις του αμαξώματος και ικανοποιητική απορρόφηση των ελαττωμάτων του δρόμου, συνθέτουν το προφίλ οδικής συμπεριφοράς του μικρού οικογενειακού BMW. Τα πολύ καλά φρένα και τα δυνατά φώτα συμπληρώνουν με το παραπάνω όσα θα περίμενε ένας απαιτητικός οδηγός από μια BMW.
Το μυστικό όπλο για τις παραπάνω διαπιστώσεις λέγεται ARB και ανήκει στον στάνταρ εξοπλισμό. Το ARB χρησιμοποιεί έναν ελεγκτή ολίσθησης στη μονάδα ελέγχου του κινητήρα, αντί στη μονάδα ελέγχου του συστήματος DSC (Dynamic Stability Control). Καθώς περιορίζονται οι μεγάλες διαδρομές μετάδοσης σήματος, οι πληροφορίες μεταδίδονται στην ηλεκτρονική μονάδα με τριπλάσια ταχύτητα, ενώ ο οδηγός έχει την αίσθηση ότι ο έλεγχος ολίσθησης εκτελείται δέκα φορές ταχύτερα. Το ARB λειτουργεί σε συνεργασία με το DSC για να επιτυγχάνεται καθαρή μείωση της υποστροφής που συνήθως δημιουργείται στα προσθιοκίνητα οχήματα, ενώ υποστηρίζεται και από τη λειτουργία Performance Control (κατανομή ροπής εκτροπής).
Αυτό πάντως που θα μπορούσε να είναι καλύτερο (με υποχωρήσεις στην οδηγική ευχαρίστηση) είναι η άνεση που δεν διεκδικεί βραβεία, τόσο λόγω ρύθμισης της ανάρτησης, όσο και από τα σκληρά πλαϊνά των με χαμηλό προφίλ (225/45/17) ελαστικών. Υπάρχουν μάλιστα φορές που στις έντονες ανωμαλίες του δρόμου, η ανάρτηση κτυπάει δυσάρεστα αν και η τροχιά δεν αλλοιώνεται, καθώς η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πίσω κάνει καλή δουλειά.
Τέλος, το μεγάλο πλεονέκτημα του 118i είναι το πόσο εύκολα και χωρίς ο οδηγός να το καταλάβει, μαζεύει χιλιόμετρα και τα διατηρεί. Η αίσθηση είναι τέτοια που αρχικά μπαίνεις στην λογική του ότι, κλέβει το κοντέρ, κάτι που όμως δεν συμβαίνει. Απλά, οι μηχανικοί που είχαν φροντίσει την πολύ καλή οδική συμπεριφορά της πισωκίνητης σειράς 1, τώρα με την μεταφορά της κίνησης εμπρός, την απογείωσαν.
Δια ταύτα
Η βασική έκδοση της σειράς 1, είναι ένα αυτοκίνητο που θα ικανοποιήσει τις οδηγικές απαιτήσεις των «ανήσυχων» οδηγών και ταυτόχρονα θα μεταφέρει και μια μικρή οικογένεια μαζί με τις αποσκευές της.
Γεροδεμένη, όμορφη, ποιοτική, πλούσια εξοπλισμένη και με άψογη οδική συμπεριφορά, έγινε πιο ενδιαφέρουσα οδηγικά από τις προηγούμενες πισωκίνητες εκδόσεις και δεν θα δυσαρεστήσει ούτε τους οδηγούς παλαιάς …κοπής.
Αυτό που θα τσούξει βέβαια είναι η τιμή, η βάση της οποίας είναι τα 26.000 και κάτι ευρώ, ενώ το αυτοκίνητο της δοκιμής μας πλησιάζει τα 30 χιλιάδες.
Υπέρ
- Ποιότητα κατασκευής
- Χώροι
- Εξοπλισμός
- Κινητήρας
- Επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Τιμόνι
- Φρένα
Κατά
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Άνεση
- Κατανάλωση
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, Μικρομεσαίο επιβατικό
Διαστάσεις: 4.319 Χ 1.799 Χ 1.434 χλστ
Μεταξόνιο: 2.670 χλστ
Βάρος: 1.395 κιλά
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 42 λτ
Χώρος αποσκευών: 380 / 1200 λτ
Κινητήρας: βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, turbo, 1.499 κ.εκ.
Ισχύς: 140 ίπποι / 4.600 σαλ
Ροπή (Nm @ σαλ: 220 / 1.480
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο Steptronic 7 σχέσεων
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
Τροχοί: 225/45/17
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση με κύκλο στροφής 11,4 μ.
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 8,5΄΄
Τελική ταχύτητα: 213 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 9,5λτ/100χλμ
Εκπομπές CO2: 122 γρ/χλμ
Νίκος Τσάδαρης