Ευγνώμων για το σύστημα το οποίο στην αρχή δεν ήθελε ο οδηγός
Το Halo είναι ένα σύστημα προστασίας από πρόσκρουση του κεφαλιού του οδηγού, που χρησιμοποιείται σε αγωνιστικά αυτοκίνητα με ακάλυπτους τροχούς.
Το σύστημα αποτελείται από μια καμπύλη ράβδο που περιβάλλει το κεφάλι του οδηγού, κατασκευασμένη από κράμα τιτανίου και συνδεδεμένη με το κυρίως σασί του μονοθεσίου, σε τρία σημεία. Το βάρος του ήταν περίπου 7 κιλά στην έκδοση που παρουσιάστηκε το 2016, αλλά στην συνέχεια αυξήθηκε σε 9 κιλά το 2017.
Οι πρώτες δοκιμές του Halo πραγματοποιήθηκαν με πρωτοβουλία της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) το 2016 και τον Ιούλιο του 2017, ενώ από τη σεζόν του 2018, έγινε υποχρεωτικό σε κάθε όχημα στη Φόρμουλα 1, τη Φόρμουλα 2, τη Φόρμουλα 3, τη Φόρμουλα Ε και επίσης τη Φόρμουλα 4 (αρχής γενομένης το 2021 ) σαν νέο μέτρο ασφάλειας.
Το σύστημα δεν έχει αναπτυχθεί από τις ομάδες, αλλά κατασκευάζεται από τρεις εγκεκριμένους εξωτερικούς κατασκευαστές που επέλεξε η FIA και έχει τις ίδιες προδιαγραφές για όλα τα οχήματα. Σε μια προσομοίωση που πραγματοποίησε η Ομοσπονδία, χρησιμοποιώντας τα δεδομένα 40 πραγματικών περιστατικών, η χρήση του συστήματος οδήγησε σε 17% θεωρητική αύξηση του ποσοστού επιβίωσης του οδηγού, ενώ η ομάδα της Mercedes παραδέχτηκε ότι, το Halo μπορεί να σταματήσει ένα λεωφορείο!
Για την εξέλιξη του, η FIA εξέτασε τρία θεμελιώδη σενάρια - σύγκρουση μεταξύ δύο οχημάτων, επαφή μεταξύ ενός οχήματος και του περιβάλλοντος χώρου (όπως εμπόδια) και συγκρούσεις του οχήματος με συντρίμμια (ανάλογο με αυτό που είχε πάθει πριν λίγα χρόνια ο Felipe Massa).
Οι δοκιμές έδειξαν ότι, το Halo μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο τραυματισμού του οδηγού, εμποδίζοντας το κράνος του να έρθει σε επαφή με εξωτερικά αντικείμενα (όπως η μπαριέρα που διέλυσε η Haas του Grosjean), ενώ μπορεί και να εκτρέψει συντρίμμια (σαν το ελατήριο που κτύπησε το κράνος του Massa), ώστε να μην μπουν μέσα στο πιλοτήριο.
Το Halo παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Αύγουστο του 2017 στο μονοθέσιο Dallara F2 2018, ένα νέο αυτοκίνητο της Formula 2, που ήταν το πρώτο που εγκατέστησε το σύστημα.
Το σύστημα, στην αρχή αντιμετωπίστηκε δύσπιστα από μερικούς οδηγούς (μεταξύ των οποίων και ο Grosjean), αλλά τελικά όλοι το αποδέχτηκαν, ενώ σχεδόν αμέσως απέδειξε την χρησιμότητά του, τόσο στην Καταλονία σε ένα αγώνα Formula 2, όσο και στο GP του Βελγίου στην «επαφή» του Charles Leclerc με τον Fernando Alonso.
Αποκορύφωμα βέβαια, η σωτήρια «επέμβασή» του, χθες, στο GP του Μπαχρέϊν, όταν η Haas του Grosjean, έπεσε με 220 χιλιόμετρα την ώρα πάνω στις μπαριέρες και λίγο αργότερα όταν η Racing Point του Lance Stroll, αναποδογύρισε χωρίς ο οδηγός να πάθει ούτε γρατζουνιά.
Νίκος Τσάδαρης