Οδηγούμε το Nissan Qashqai 1.7 diesel 150PS 4×4-i

Οδηγούμε το Nissan Qashqai 1.7 diesel 150PS 4×4-i

Ένα πραγματικό SUV

Τα Αυτοκίνητα Ελευθέρου Χρόνου (πιο γνωστά σαν SUV ή Crossover στις μέρες μας), γνωρίζουν μεγάλη εμπορική επιτυχία για πολλούς και διαφόρους λόγους (στους οποίους σίγουρα δεν περιέχεται η οικονομία στην τιμή κτήσης και στην κατανάλωση). Όταν στα μέσα της δεκαετίας του ’90 ξεκίνησε η «μόδα SUV”, τα προσφερόμενα μοντέλα ήταν συνήθως τετρακίνητα, ή είχαν σχεδόν ισόποσες τετρακίνητες και δικίνητες εκδόσεις.

Σταδιακά οι εταιρίες ανακάλυψαν ότι, η επιλογή των περισσότερων SUV γινόταν –κυρίως- εξ αιτίας της υπερυψωμένης θέσης οδήγησης, του μεγαλύτερου εσωτερικού χώρου, της δυνατότητας να κινηθούν σε ένα ομαλό χωματόδρομο και –για κάποιους- του «να βγάλω το… μάτι του γείτονα». Η συνέπεια αυτής της …ανακάλυψης, ήταν η επικράτηση των δικίνητων εκδόσεων στην κατηγορία SUV/Crossover, με αποτέλεσμα οι τετρακίνητες εκδόσεις να σπανίζουν ακόμα και στα best seller της κατηγορίας, όπως το Nissan Qashqai, που παρουσιάζουμε σήμερα.

Πρόκειται για την μοναδική τετρακίνητη έκδοση Qashqai που διατίθεται στην ελληνική αγορά, αποκλειστικά με πετρελαιοκινητήρα 1.700 κ.εκ.,150 ίππων, που συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων (το αυτοκίνητο της δοκιμής μας), ή αυτόματο CVT.

Γενικά χαρακτηριστικά

Το τετρακίνητο Qashqai δεν διαφέρει σε γενικές γραμμές αισθητικά από τις δικήνητες εκδόσεις. Οι ιδιαίτερα παρατηρητικοί, θα προσέξουν το επιπλέον ύψος (185 χλστ) από το έδαφος και το δυσδιάκριτο κουμπάκι της τετρακίνησης, χαμηλά στο αριστερό μέρος του ταμπλό.

Στο «παλαιάς κοπής» εσωτερικό, η καλή ποιότητα των υλικών και της κατασκευής, κερδίζουν τον γνώστη, ενώ ο «τεχνοφρίκ» πελάτης μάλλον θα απογοητευτεί, καθώς η τεχνολογία υπάρχει μεν (ειδικά στο N-Connecta Look Qashqai της δοκιμής μας), αλλά δεν βγάζει μάτια. Πάντως η οθόνη (και αφής) 7 ιντσών του infotainment με το σύστημα Nissan Connect διαθέτει Android Auto & Apple Car Play, φωνητικές εντολές και πλοήγηση, ενώ σε σχέση με το παρελθόν, διαπιστώσαμε πιο γρήγορη απόκριση στις εντολές.

Μαλακά, πλαστικά καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της καμπίνας, ενώ δερμάτινες επενδύσεις υπάρχουν στις πόρτες, το υποβραχιόνιο, την κεντρική κονσόλα και τα καθίσματα. Τα εμπρός είναι τύπου μπάκετ (Mono Form) και προσφέρουν καλή στήριξη σε συνδυασμό με άνεση, που αντιλαμβάνεσαι ειδικά στις πολύωρες μετακινήσεις.

Οι χώροι επαρκούν για τέσσερις (άνετα) και για πέντε (με κάποιες παραχωρήσεις) επιβάτες, που μπορούν να πάρουν μαζί χωρίς …τσιγκουνιά τις αποσκευές τους, καθώς ο χώρος αποσκευών παραμένει ίδιος(430 λίτρα) σε σχέση με τις δικήνητες εκδόσεις, ενώ υπάρχουν και πολλοί χώροι για μικροαντικείμενα. Το πορτ μπαγκάζ διαθέτει μεγάλο άνοιγμα, με χαμηλό κατώφλι και διπλό πάτωμα το οποίο μπορεί να τον χωρίσει στα δύο αλλά και να επιτρέψει την αποθήκευσης της εταζέρας από κάτω, ενώ τα καθίσματα που αναδιπλώνονται (40-20-40) εύκολα με το τράβηγμα ενός μοχλού, μεγαλώνουν την χωρητικότητα στα 1598 λίτρα.

Όσον αφορά τον εξοπλισμό, η πλούσια (και φυσικά πιο ακριβή) N-Connecta Look περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα, με πλήρες πακέτο ασφαλείας Safety Shield (σύστημα ενεργής πέδησης με ανίχνευση πεζών, έλεγχο κινουμένου αντικειμένου, ειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, υποβοήθηση υψηλής δέσμης προβολέων και κάμερες 360 μοιρών), διζωνικό κλιματισμό, 18άρες ζάντες αλουμινίου και πανοραμική ηλιοροφή. Η τελευταία μειώνει το εσωτερικό ύψος και αυξάνει το βάρος, γεγονός που πρέπει να σταθμίσουν όσοι την επιλέξουν.

Κινητήρας - Κιβώτιο

Ο «φρέσκος» diesel κινητήρας Blue dCi των 1.749 κ.εκ. αποδίδει 150 ίππους στις 3.500 σ.α.λ. και 340 Nm ροπής στις 1.750 σ.α.λ., τιμές που του επιτρέπουν να κινεί με άνεση τα περίπου 1.600 κιλά βάρους του αμαξώματος. Κάτω από τις 1.600 σ.α.λ. δεν διακρίνεται για το νεύρο του.

Δεν έχει βέβαια την σπιρτάδα των βενζινοκίνητων εκδόσεων, ούτε είναι ιδιαίτερα πρόθυμος στις χαμηλές (κάτω από 1.500) στροφές. Όμως, λειτουργεί «πολιτισμένα», χωρίς κραδασμούς, με λογικό –για diesel- ήχο και όταν περάσει τις 1600-1700 στροφές ανεβάζει πολύ εύκολα στροφές (μέχρι περίπου τις 3.800) δίνοντας αίσθηση σπορ αυτοκινήτου. Το εύρος καλής απόδοσης των 2.000 στροφών δεν είναι το καλύτερο της αγοράς, αλλά ο κινητήρας σε συνδυασμό με το ταιριαστό σε κλιμάκωση 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, δίνει επιτάχυνση από στάση  στα 100 χλμ./ώρα εντός 9,2 δλ., τελική ταχύτητα 192 χλμ./ώρα και ενδιάμεσες επιταχύνσεις (ρεπρίζ) που επιτρέπουν τις ελάχιστες αλλαγές ταχυτήτων και εύκολα προσπεράσματα.

Το ευχάριστο στην όλη υπόθεση είναι το ότι, οι καλές επιδόσεις, το μεγάλο βάρος και η μεγάλη μετωπική επιφάνεια του οχήματος, δεν επηρεάζουν ανάλογα την κατανάλωση, καθώς στην δοκιμή μας και χωρίς ιδιαίτερη εγκράτεια η μέση τιμή ήταν 7,2 λίτρα, χάρη και στην άψογη λειτουργία του συστήματος start/stop. Ένα ακόμα θετικό στοιχείο είναι η μεγάλη αυτονομία (σχεδόν 1.000 χλμ) που προκύπτει από την μέση κατανάλωση και το ρεζερβουάρ 65 λίτρων.

Από την θέση του οδηγού

Η ψηλή θέση οδήγησης αποδεικνύεται εποπτική για το μεγάλο αμάξωμα, με καλή ορατότητα σχεδόν γύρω – γύρω (εδώ σοβαρή βοήθεια είναι η κάμερα 360 μοιρών) και ταιριάζει γάντι στους μέσους σωματότυπους (οι ψηλοί έχουν ένα θέμα με την ηλιοροφή), όσο και στην θέση του μοχλού ταχυτήτων. Ο τελευταίος δεν κουμπώνει εύκολα (τόσο που μερικές φορές νομίζεις πως δεν) και έχει μεγάλες διαδρομές, ενώ ο συμπλέκτης είναι από τους καλύτερους που έχουμε συναντήσει.

Στην πορεία οι πολύ καλές εντυπώσεις και η καλύτερη (σε σχέση με τα δικίνητα Qashqai) άνεση, οφείλεται στην «καλοκουρντισμένη» πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, που κρατά ακλόνητο το πίσω μέρος στις κακοτοπιές των δρόμων και βοηθά την ελαφρώς υποστροφική (με αυξημένα περιθώρια πρόσφυσης και μικρές κλίσεις του αμαξώματος)  οδική συμπεριφορά της κατασκευής. Το γεγονός αυτό εξασφαλίζει εξαιρετική σταθερότητα στο ογκώδες SUV, περισσότερη άνεση και καλή ποιότητα κύλισης, στα οποία προστίθενται και η σωστή αίσθηση (στην sport ρύθμιση) του τιμονιού, που χωρίς να είναι ιδιαίτερα γρήγορο και «κοφτερό», είναι τόσο – όσο, ειδικά για τις χωμάτινες διαδρομές. Στην κατεύθυνση της υποστήριξης του οδηγού είναιθ το «έξυπνο» σύστημα trace control που μπορεί να εφαρμόζει αυτόματα φρενάρισμα σε κάθε τροχό, βοηθώντας να διατηρηθεί το όχημα στην επιθυμητή τροχιά, γεγονός που δίνει αυτοπεποίθηση στον οδηγό εφόσον βέβαια δεν ξεπερνά τα όρια της φυσικής.

Επιπλέον, στους χωματόδρομους το πλεονέκτημα της πίσω ανάρτησης είναι ακόμα μεγαλύτερο και σε αυτό έρχονται να προστεθούν οι δυνατότητες της τετρακίνησης (4Χ4-i), μαζί με το μεγάλο ύψος (185 χλστ) από το έδαφος.

Η τετρακίνηση ελέγχεται από τον «καλά κρυμμένο» διακόπτη που περιγράψαμε πιο πάνω, με τρεις διαθέσιμες επιλογές (FWD, Auto & Lock).

Στην πρώτη θέση το όχημα είναι κατά βάση δικίνητο και το ηλεκτρονικό σύστημα θα δώσει ροπή στον πίσω άξονα μόνο σε περίπτωση που η απώλεια πρόσφυσης των εμπρός τροχών είναι μεγάλη, ή όταν οδηγός πατήσει τέρμα γκάζι. Στη θέση Auto η ροπή κατανέμεται αυτόματα μεταξύ εμπρός και πίσω τροχών, ενώ στην θέση Lock το διαφορικό «κλειδώνει» με κατανομή ροπής 50-50, αλλά όταν το όχημα ξεπεράσει την ταχύτητα των 50 χλμ./ώρα το σύστημα επιστρέφει αυτόματα επιστρέφει στo Auto.

Η όλη λειτουργία ενδεχομένως να δημιουργήσει ψευδαίσθηση παντοδυναμίας στον οδηγό, ο οποίος όμως θα πρέπει να έχει κατά νου αφενός τις γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής που επιτρέπει το αμάξωμα και αφετέρου –κυρίως- τα χαμηλού προφίλ (215/55/18) ελαστικά που αν δεν είναι ειδικά (έστω και σε κάποιο ποσοστό) για κίνηση εκτός ασφάλτου, μπορεί να εκθέσουν τις δυνατότητες του 4Χ4-i, βάζοντας σε περιπέτειες οδηγό και επιβάτες.

Πάντως με τις κατάλληλες υποδομές (λάστιχα και οδηγική εμπειρία) το Qashqai 4X4-i, είναι ένα από τα SUV που μπορούν να κάνουν το κάτι παραπάνω στον χωματόδρομο, ακόμα και κάτω από δυσμενείς συνθήκες.

Δια ταύτα

Το τετρακίνητο Qashqai είναι το ίσως πιο πλήρες SUV της κατηγορίας του, με πολύ πάνω του μέσου όρου απόδοση, τόσο εντός όσο και εκτός ασφαλτόδρομων. Θυμίζει τα πραγματικά πλεονεκτήματα των οχημάτων ελευθέρου χρόνου και απευθύνεται σε αυτούς που για ουσιαστικούς λόγους αποζητούν την αγορά τους.

Ατού του συνόλου που οδηγήσαμε, είναι το γεροδεμένο πλαίσιο, ο σύγχρονος πετρελαιοκινητήρας και το σύστημα τετρακίνησης, ενώ ο σχεδόν πλήρης εξοπλισμός ανεβάζει κατά πολύ την τιμή (από 31.790 €) και όσοι υποψήφιοι αγοραστές θα πρέπει να το σκεφτούν διπλά, καθώς ενδεχομένως να τους αρκεί και η «φτωχή» έκδοση με μόνο 27.990€.

Υπέρ

- Ποιότητα κατασκευής

- Κινητήρας

- Πίσω ανάρτηση

- Σύστημα τετρακίνησης

- Οδική συμπεριφορά

- Χώροι

-  Εξοπλισμός

- Κατανάλωση

Κατά

-Τιμή

- Μικρό φάσμα απόδοσης κινητήρα

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό, SUV/Crossover

Διαστάσεις: 4.394 Χ 1.806 Χ 1.590 χλστ

Μεταξόνιο:  2.646 χλστ

Ύψος από το έδαφος: 185 χλστ

Γωνίες προσέγγισης/φυγής: 18,8/26,3

Ρεζερβουάρ καυσίμων:  65 λτ

Χώρος αποσκευών:  430 / 1598 λτ

Βάρος: 1533-1620 κιλά

Κινητήρας: Diesel, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, τούρμπο, 1.749 κ.εκ.

Ισχύς:  150 ίπποι/3.500 σαλ

Ροπή (Nm @ σαλ): 340/1.750

Μετάδοση: Στους 4 τροχούς

Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο, 6 σχέσεων

Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson/Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων

Τροχοί: 215/55/18

Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι/Πίσω Δίσκοι

Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,7 μ.

Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 9,5΄΄

Τελική ταχύτητα: 192 χλμ/ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής): 7,2 λτ/100 χλμ

Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 155 γρ/χλμ

Τιμή: από 27.990€, (έκδοση δοκιμής N-Connecta Look) : 31.790 €

Νίκος Τσάδαρης