Μια από τις πρώτες εταιρίες που επένδυσαν στην πρώην Ανατολική Γερμανία
Η Opel γιορτάζει φέτος τον Οκτώβριο, 30 χρόνια παραγωγής στο εργοστάσιο του Eisenach (εκεί όπου κατασκευάζονταν τα Wartburg), όσα ακριβώς γιορτάζει και η Γερμανία για την επανένωσή της. Ο Γερμανός Καγκελάριος Helmut Kohl οδήγησε το πρώτο Opel που πέρασε από τη γραμμή παραγωγής του Eisenach (ένα Vectra 1.6i) στις 5 Οκτωβρίου, 1990. Κατά συνέπεια, η μάρκα ήταν μία από τις πρώτες εταιρείες που δεσμεύτηκαν στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στην Ανατολική Γερμανία. Επί σχεδόν δύο χρόνια, περίπου 200 εργαζόμενοι κατασκεύαζαν 10.000 αντίτυπα του επιτυχημένου μεσαίου μοντέλου ετησίως, σε μία παλαιότερη αίθουσα παραγωγής του εργοστασίου του Eisenach (AWE). Από τότε που ξεκίνησε η λειτουργία του σημερινού εργοστασίου, το 1992, πάνω από 1,5 εκατομ. ευρώ έχουν επενδυθεί στις εγκαταστάσεις της Θουριγγίας.
Από την 1η μέρα, η Opel εφαρμόζει σταθερά ένα νέο σύστημα παραγωγής στο Eisenach. Σχεδιασμένο σύμφωνα με τις αρχές τις λιτής παραγωγής (lean manufacturing) και εξοπλισμένο με τα πιο σύγχρονα συστήματα, το εργοστάσιο της Θουριγγίας λειτουργεί με ιδιαίτερα υψηλή παραγωγικότητα και ποιότητα. Εκτενείς εργασίες εκσυγχρονισμού πραγματοποιήθηκαν πέρυσι στο εργοστάσιο, προκειμένου να υποστηρίξει την πλατφόρμα EMP2 του Ομίλου PSA. Σχεδόν τα πάντα αναθεωρήθηκαν. Μεταξύ άλλων, το ‘πάντρεμα’ πλαισίου και αμαξώματος που έχει πλήρως εκσυγχρονιστεί, ενώ εφαρμόζεται μία πιο αποδοτική και φιλική προς το περιβάλλον διαδικασία βαφής. Στο εργοστάσιο από το 1990 έως σήμερα έχουν κατασκευαστεί τα μοντέλα Vectra A (1990 – 1992), Astra F (1992 – 1995), Corsa B (1993 – 2000), Astra G (1998 – 2003), Corsa C (2000 – 2006), Corsa D (2006 – 2014), ADAM (2013 – 2019), ADAM Rocks (2014 – 2019), Corsa E (2014 – 2019), ADAM S (2015 – 2019), Grandland X από το 2019 και Grandland X PHEV από το 2020
Όλα ξεκίνησαν με μία δημοκρατική απόφαση το 1990
Χάρη στους Wolfram Liedtke και Louis R. Hughes ιδρύθηκε το εργοστάσιο στο Eisenach. Ο διευθύνων σύμβουλος του εργοστασίου του Eisenach (AWE) Liedtke και ο τότε CEO της Opel, Hughes, είναι αυτοί που υπερασπίζονται την τοποθεσία παρά τη σθεναρή αντίσταση. Επειδή στην πραγματικότητα, ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας (GDR) έχει άλλα σχέδια για το AWE. Ωστόσο, επειδή για μεγάλο διάστημα τα σχέδια αυτά δεν έχουν ξεκαθαρίσει και το μέλλον των κατοίκων του Eisenach είναι αβέβαιο, η Opel παρουσιάζει μία πειστική ιδέα. Στη συνέχεια, ο Liedtke καταφέρνει να διαχωρίσει τη θέση του από τον κλάδο και ψάχνει να βρει μόνος του τις «άκρες» για το Eisenach. Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν πλήρως τον Liedtke και υψώνουν σθεναρά το ανάστημά τους υπερασπιζόμενοι το εργοστάσιο και το μέλλον τους. Σε μία συνάντηση των εργαζομένων το 1990, λαμβάνονται αποφάσεις με δημοκρατικό τρόπο. Ως εκπρόσωπος του Δ.Σ. της μάρκας, ο Hughes πραγματοποιεί ένα ταξίδι και απαντά σε όλες τις ερωτήσεις των εργαζομένων, οι οποίοι τότε ψηφίζουν υπέρ της δέσμευσης της εταιρίας με μεγάλη πλειοψηφία.
Στη συνέχεια, όλα γίνονται πολύ γρήγορα, πάντα υπό το σλόγκαν “Opel banks on Eisenach”. Με το νέο σύστημα παραγωγής, η εταιρεία είναι ο πρώτος Ευρωπαίος κατασκευαστής που λανσάρει εντελώς νέες μεθόδους στο Eisenach. Υπάρχουν πέντε βασικές αρχές: συμμετοχή των εργαζομένων, συνεχής βελτίωση, διασφάλιση ποιότητας από την αρχή, τυποποίηση και σύντομοι χρόνοι αναμονής χάρη σε ένα οργανωμένο σύστημα logistics. Στο εργοστάσιο επίσης, έχουν τεθεί τα υψηλότερα πρότυπα στον τομέα της περιβαλλοντικής διαχείρισης. Οι κύκλοι ανακύκλωσης για την επαναχρησιμοποίηση των αποβλήτων παραγωγής ή μία σύγχρονη μονάδα επεξεργασίας νερού που πληροί τις υψηλότερες απαιτήσεις είναι δύο από τα παραδείγματα του βιώσιμου συστήματος.
Νίκος Τσάδαρης