Το συγκεκριμένο όχημα μπορεί να βρεθεί στο κέντρο μιας ζώνης καταστροφών, ως μια πλήρη κινητή μονάδα παροχής ηλεκτρικής ισχύος
Η Nissan παρουσίασε ένα 100% ηλεκτρικό όχημα επέμβασης σε έκτακτες ανάγκες, σχεδιασμένο να παρέχει τροφοδοσία ηλεκτρικής ισχύος, μετά από φυσικές καταστροφές ή ακραία καιρικά φαινόμενα. Πρόκειται για το RE-Leaf, ένα πρωτότυπο που βασίζεται στο επιβατικό αυτοκίνητο Leaf.
Εκτός από τις τροποποιήσεις που έχει δεχθεί προκειμένου να μπορεί να κινηθεί σε δρόμους που καλύπτονται από συντρίμμια, το RE-Leaf διαθέτει αδιάβροχες πρίζες τοποθετημένες απευθείας στο εξωτερικό του οχήματος, οι οποίες επιτρέπουν την τροφοδοσία συσκευών 110-230v από την υψηλής χωρητικότητας μπαταρία ιόντων λιθίου του αυτοκινήτου. Το συγκεκριμένο όχημα μπορεί να βρεθεί στο κέντρο μιας ζώνης καταστροφών, ως μια πλήρη κινητή μονάδα παροχής ηλεκτρικής ισχύος, συνεπικουρώντας τα συνεργεία διάσωσης. Το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης ενέργειας μπορεί να υποστηρίξει ιατρικό, τηλεπικοινωνιακό, φωτιστικό και λοιπό εξοπλισμό.
Οι φυσικές καταστροφές είναι η μεγαλύτερη αιτία διακοπής ρεύματος. Μια έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας του 2019 διαπίστωσε ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα και η κλιματική αλλαγή προκάλεσαν το 37% των διακοπών στην Ευρώπη μεταξύ 2000 και 2017 και το 44% των διακοπών ρεύματος στις ΗΠΑ, κατά την ίδια περίοδο. Όταν χτυπήσει μια καταστροφή, ο χρόνος για την αποκατάσταση της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος είναι συνήθως 24-48 ώρες, ανάλογα με τη σοβαρότητα της ζημιάς. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως κινητές μονάδες παροχής ισχύος έκτακτης ανάγκης, με μηδενικές εκπομπές.
Το RE-Leaf δημιουργήθηκε για να αποδείξει τις δυνατότητες των ηλεκτρικών οχημάτων στην αποκατάσταση των υποδομών μετά από καταστροφές. Ενώ το όχημα είναι απλώς ένα λειτουργικό πρωτότυπο, η τεχνολογία του μπορεί να εφαρμοστεί στην πράξη. Χρησιμοποιεί την δυνατότητα αμφίδρομης φόρτισης του Leaf, όντας ικανό όχι μόνο να «τραβήξει» ισχύ για να επαναφορτίσει την υψηλής χωρητικότητας μπαταρία του, αλλά κα να την στείλει πίσω στο δίκτυο μέσω V2G (Vehicle-to-Grid) ή απευθείας σε ηλεκτρονικές συσκευές μέσω της τεχνολογίας V2X (Vehicle-to-everything).
Λειτουργώντας ως φορητός σταθμός παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, η τελευταία γενιά του ηλεκτρικού μοντέλου με πλήρως φορτισμένη την μπαταρία των 62kWh, μπορεί να παρέχει αρκετή ηλεκτρική ενέργεια για να τροφοδοτήσει ένα μέσο νοικοκυριό, για έξι ημέρες.
Ως όχημα αποκατάστασης καταστροφών, το RE-Leaf μπορεί να τροφοδοτεί ταυτόχρονα πολλές συσκευές. Μερικά παραδείγματα κατανάλωσης ισχύος 230v, έχουν ως ακολούθως:
- Ηλεκτρικό κομπρεσέρ χειρός - 24 ώρες - 36kWh
- Ανεμιστήρας εξαερισμού υψηλής απόδοσης - 24 ώρες – 21,6kWh
- Βραστήρας 10 λίτρων - 24 ώρες – 9,6kWh
- Ιατρικός αναπνευστήρας εντατικής θεραπείας - 24 ώρες - 3kWh
- Φωτιστικό LED 100 watt - 24 ώρες – 2,4kWh
Μόλις αποκατασταθεί η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στην πληγείσα περιοχή, τα EVs μπορούν να επαναφορτιστούν και να παρέχουν υπηρεσίες μεταφοράς μηδενικών εκπομπών - έως 528 χλμ (WLTP) με μία μόνο φόρτιση.
Το RE-Leaf προκειμένου το να μπορέσει να προσεγγίσει δρόμους όπου ενδέχεται να υπάρχουν εμπόδια ή πεσμένα συντρίμμια, έχει αυξημένη απόσταση από το έδαφος κατά 70 χλστ (σύνολο 225χλστ) και μια ειδικής κατασκευής “ποδιά” για την προστασία του δαπέδου του αυτοκινήτου. Το φαρδύτερο μετατρόχιο (+ 90χλστ εμπρός / + 130χλστ πίσω), οι λασπωτήρες και τα ελαστικά παντός εδάφους τοποθετημένα σε αγωνιστικές ζάντες 17", δίνουν επιπλέον δυνατότητες στο όχημα.
Η μεγάλη χωρητικότητα και η υψηλή αξιοπιστία της μπαταρίας ιόντων λιθίου, διασφαλίζει μια σταθερή τροφοδοσία ρεύματος για την υποστήριξη πολλαπλών ηλεκτρικών συσκευών. Το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης ενέργειας είναι ικανό να “εξάγει” την ισχύ της μπαταρίας σε έως και 230v. Υπάρχουν τρεις πρίζες, δύο αδιάβροχες εξωτερικές τύπου C για εύκολη πρόσβαση και μια εσωτερική οικιακού τύπου, τοποθετημένη στον χώρο αποσκευών.
Τα πίσω καθίσματα έχουν αφαιρεθεί και το δάπεδο έχει γίνει επίπεδο, προκειμένου να είναι εύκολη η αποθήκευση εξοπλισμού βασικών αναγκών. Ένα ειδικό πλέγμα ασφαλείας έχει τοποθετηθεί, προκειμένου να διαχωρίσει τον χώρο των μπροστινών καθισμάτων από την περιοχή φορτίου.
Μόλις το ειδικό όχημα φτάσει στο επίμαχο σημείο, ένα ειδικής κατασκευής πτυσσόμενο γραφείο, εκτείνεται από τον χώρο αποσκευών μαζί με μια οθόνη LED 32 ιντσών και ένα ξεχωριστό τροφοδοτικό, δημιουργώντας έναν επιχειρησιακό κόμβο για την διενέργεια επικοινωνιών και διαχείρισης κρίσεων.
Μόλις αποκατασταθεί η ισχύς, το όχημα μπορεί να επαναφορτιστεί μέσω τριών προφίλ φόρτισης, ακόμη και χρησιμοποιώντας οικιακές πρίζες εάν δεν υπάρχει γειτνιάζουσα διαθέσιμη υποδομή για EV.
Οι τροποποιήσεις του οχήματος πραγματοποιήθηκαν από την RJN, υπό την εποπτεία της GTA Global Ltd.
Νίκος Τσάδαρης