Τα βενζινοβόρα τζιπ «βαδίζουν» ηλεκτρικά
Η εξέλιξη της Jeep είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις παραδοσιακές της αξίες, όπως είναι η ελευθερία, το πάθος και η περιπέτεια, που την έκαναν διάσημη σε όλο τον κόσμο, όπως διάσημη ήταν και για την αυξημένη κατανάλωση καυσίμων. Όμως, καθώς «οι καιροί ου μενετοί» η αμερικάνικη (υπό Ιταλική κηδεμονία) μάρκα μπήκε ήδη στην εποχή της εξηλεκτρισμένης κίνησης, με την προσαρμογή της τεχνολογίας Plug-in Hybrid στη φιλοσοφία της, χωρίς να θυσιάσει κάποιες από τις αξίες που την καθιέρωσαν παγκόσμια.
Η μάρκα πάντα πρωτοπορούσε στη δημιουργία νέων τεχνολογιών και κατηγοριών, με το θρύλο που δημιούργησε να ξεκινά το 1941, με την δημιουργία του Willys-Overland, του πρώτου αυτοκινήτου 4x4 μαζικής παραγωγής, για να συνεχιστεί το 1949 με το Willys Wagon που ουσιαστικά δημιούργησε την κατηγορία οχημάτων που σήμερα ονομάζουμε SUV.
Οι πιστοποιημένες εκτός δρόμου ικανότητες των μοντέλων της παρέμειναν αναλλοίωτες με την πάροδο των χρόνων, αλλά στην πορεία προστέθηκαν και άλλα χαρακτηριστικά, όπως η άνεση, η υψηλή τεχνολογία και η συνδεσιμότητα. Τώρα, με την παρουσίαση των νέων Plug-in Hybrid μοντέλων Renegade 4xe και Compass 4xe, η εταιρία ανοίγει μια νέα σελίδα που εστιάζει στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και στην μείωση του κόστους χρήσης ενός οχήματος (κάτι για το οποίο ουδέποτε μέχρι σήμερα, διακρίθηκε). Πρόκειται για μια υβριδική λύση που συνδυάζεται με τον SUV χαρακτήρα των μοντέλων της εταιρίας και εφοδιάζει τα Renegade 4xe και Compass 4xe.
4xe
Κάθε Jeep 4xe είναι σχεδιασμένο για απόδοση και φιλικότητα προς το περιβάλλον, καθώς η νέα τεχνολογία εξασφαλίζει μέγιστη οικονομία καυσίμου, δυνατότητα αμιγούς ηλεκτρικής κίνησης, αλλά και εύκολη διαδικασία φόρτισης.
Η οικονομία δεν έχει επιτευχτεί με μείωση της απόδοσης. Αντίθετα κάθε Jeep 4xe διαθέτει στο ακέραιο τα χαρακτηριστικά της θρυλικής μάρκας, προσφέροντας παράλληλα ακόμα πιο δυνατή και ομαλή επιτάχυνση, καθώς και ακόμα καλύτερες εκτός δρόμου δυνατότητες, χάρη στην αυξημένη ροπή που προσφέρει ο ηλεκτροκινητήρας.
Τέλος, το 4xe σημαίνει σεβασμός προς το περιβάλλον, αφού χάρη στην Plug-in Hybrid τεχνολογία, τα μοντέλα έχουν εκπομπές CO2 κάτω από 50γρμ./χλμ., ενώ στο πλαίσιο της ολιστικής προσέγγισης για την προστασία του πλανήτη, η μάρκα διασφάλισε ότι και η παραγωγή των μοντέλων θα έχει το μικρότερο δυνατό περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα.
Τα Renegade 4xe και Compass 4xe κατασκευάζονται στο εργοστάσιο Melfi (Ιταλία) της FCA. Το πρωτοποριακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα Plant Academy συνέβαλε στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, καθιστώντας το Melfi μια από τις πλέον σύγχρονες μονάδες παραγωγής εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων στον κόσμο. Παράλληλα, η εξέλιξη των νέων μοντέλων σε μεγάλο βαθμό πραγματοποιήθηκε στις πολικές θερμοκρασίας του κέντρου δοκιμών Arjeplog της Σουηδίας. Οι δοκιμές συμπεριελάμβαναν και ένα ταξίδι 3.800χλμ. από το Τορίνο στο Arjeplog όπου εξετάστηκαν όλες οι συνθήκες που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας οδηγός στην καθημερινή χρήση. Η νέα τεχνολογία ενισχύει σημαντικά τις εκτός δρόμου δυνατότητες των μοντέλων, ενώ παράλληλα κάνει πιο εύκολες και πρακτικές τις καθημερινές μετακινήσεις, καθώς τα SUV δεν νιώθουν σαν στο σπίτι τους μόνο στη λάσπη, τους βράχους και τα χιόνια, αλλά και στα κέντρα των πόλεων.
Δυνατότητες εκτός δρόμου δυνατότητες & φιλικά προς το περιβάλλον
Η τεχνολογία Plug-in Hybrid οδήγησε στα καλύτερα, από πλευράς επιδόσεων και οδηγικής εμπειρίας, Renegade και Compass που κατασκευάστηκαν ποτέ. Πρόκειται για την μεγαλύτερη επανάσταση σε επίπεδο τετρακίνησης στα σχεδόν 80 χρόνια ιστορίας της μάρκας. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες του 4xe προσφέρουν υψηλή πρόσφυση και δυνατότητες off-road, με τα νέα μοντέλα να προσφέρουν ισορροπία μεταξύ αποδοτικότητας, οδηγικής ευχαρίστησης και σεβασμού προς το περιβάλλον.
Τόσο το Renegade 4xe, όσο και το Compass 4xe εφοδιάζονται με έναν Turbo βενζινοκινητήρα 1,3 λίτρων και ένα ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα που τροφοδοτείται από μια μπαταρία χωρητικότητας 11,4kWh, η οποία μπορεί να φορτιστεί εν κινήσει ή μέσω πρίζας σε οικιακό (μέσω των easy Wallbox / Connectd Wallbox), ή δημόσιο δίκτυο φόρτισης. Η αυτονομία με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση φτάνει τα 50χλμ. Ο βενζινοκινητήρας έχει ισχύ 130 ή 180 ίππους και σε συνδυασμό με τους 60 ίππους του ηλεκτρικού κινητήρα, η συνολική απόδοση φτάνει τους 190 (έκδοση Limited) ή του 240 ίππους (εκδόσεις S και Trailhawk). Σε επίπεδο ροπής, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης προσφέρει 270 Nm και ο ηλεκτροκινητήρας 250 Nm. Τα παραπάνω δεδομένα εξασφαλίζουν υψηλές επιδόσεις, με την επιτάχυνση από στάση στα 100χλμ./ώρα να διαρκεί περίπου 7,5’’ και η τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 130χλμ./ώρα (αμιγώς ηλεκτρική κίνηση) και τα 200χλμ./ώρα (υβριδική κίνηση).
Πλήρης γκάμα εκδόσεων και συστημάτων ασφάλειας
Η γκάμα των Renegade 4xe και Compass 4xe περιλαμβάνει τρείς εκδόσεις εξοπλισμού (Limited, S και Trailhawk). Όλες έχουν δυνατότητα κίνησης και στους τέσσερις τροχούς, αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων και ισχύ από 190 έως 240 ίππους. Σε όλες τις εκδόσεις ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας είναι πλήρης, ενώ διατίθενται και πολλαπλές επιλογές εξατομίκευσης. Ειδικότερα όσον αφορά στα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης (ADAS), τα νέα 4xe, εφοδιάζονται με τις πλέον σύγχρονες επιλογές που περιλαμβάνουν εκτός των άλλων ενεργά συστήματα αποφυγής σύγκρουσης και ακούσιας αλλαγής λωρίδας, σύστημα επόπτευσης τυφλής γωνίας, σύστημα αναγνώρισης πινακίδων ορίων ταχύτητας και σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού.
Διάταξη και λειτουργία του συστήματος Jeep 4xe
Το Plug-in Hybrid σύστημα των υβριδικών Jeep περιλαμβάνει δύο ηλεκτροκινητήρες και μια συστοιχία συσσωρευτών χωρητικότητας 11,4 kWh που συνδυάζονται με τον Turbo βενζινοκινητήρα των 1,3 λίτρων και το αυτόματο κιβώτιο των 6 σχέσεων. Η συγκεκριμένη αρχιτεκτονική προσφέρει δύο αυτοκίνητα σε ένα. Ένα αμιγώς ηλεκτρικό με τον ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα και ένα συμβατικό με τον βενζινοκινητήρα να κινεί τους εμπρός τροχούς. Τα βασικά στοιχεία του συστήματος είναι:
- Ο Turbo βενζινοκινητήρας των 1,3 λίτρων με απόδοση 130 ή 180 ίππους και 270 Nm ροπής.
- Δύο ηλεκτροκινητήρες, ένας στον εμπρόw άξονα που είναι συνδεδεμένος με τον βενζινοκινητήρα και λειτουργεί και ως γεννήτρια και ένας στον πίσω άξονα με ενσωματωμένο διαφορικό (“e-axle”) που αποδίδει 60 ίππους και 250 Nm ροπής και ο οποίος ανακτά ενέργεια κατά την επιβράδυνση.
- Μια μπαταρία λιθίου 400 volt, χωρητικότητας 11,4 kWh που είναι τοποθετημένη κάτω από το πίσω κάθισμα.
- Ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης που ελέγχει το σύστημα φόρτισης υψηλής τάσης
Η συνολική απόδοση του συνόλου ανάλογα με την έκδοση είναι 190 ή 240 ίπποι.
4xe hybrid propulsion architecture
Ο Turbo κινητήρας των 1,3 λίτρων ανήκει στη νέα οικογένεια κινητήρων Global Small Engine (GSE) της FCA. Στα Plug-in Hybrid μοντέλα επιλέχθηκε η 4κυλινδρη εκδοχή του με δύο επίπεδα απόδοσης 130 και 180 ίππων. Ο σχεδιασμός του συνόλου εξασφαλίζει απόδοση, οικονομία και αξιοπιστία. Παράλληλα, λόγω του ότι είναι κατασκευασμένος εξολοκλήρου από αλουμίνιο ζυγίζει μόλις 106 κιλά, ενώ ο επίσης από αλουμίνιο στροφαλοθάλαμος εξελίχθηκε από την Teksid για να προσφέρει αντοχή, χαμηλό βάρος και χαμηλό επίπεδο θορύβου - κραδασμών. Όπως όλοι οι Turbo κινητήρες GSE εφοδιάζεται με το 3ης γενιάς σύστημα MultiAir που διασφαλίζει kal;yterh καύση μέσω της ανεξάρτητης ρύθμισης του χρονισμού και του βυθίσματος των βαλβίδων εισαγωγής. Με την ενσωμάτωση ενός μικρού ηλεκτροκινητήρα στον ιμάντα ψύξης βελτιώνεται η απόδοση, η οικονομία και η παροχή ισχύος από τον θερμικό κινητήρα.
Διατήρηση των χώρων
Η μπαταρία λιθίου των 11,4 kWh είναι τοποθετημένη κάτω από την πίσω σειρά καθισμάτων μέσα σε ένα ατσάλινο περίβλημα και διαθέτει ξεχωριστό σύστημα ψύξης ώστε να διατηρείται η ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας. Το σύστημα εξασφαλίζει μέση αυτονομία 50χλμ. με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση. Παράλληλα, η τοποθέτηση της μπαταρίας και των λοιπών σχετικών υποσυστημάτων δεν μεταβάλει στο ελάχιστο τον διαθέσιμο χώρο για τους επιβάτες και τις αποσκευές σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις των Renagde και Compass, ενώ αν το θελήσει ο αγοραστής διαθέσιμη είναι και η επιλογή διαμόρφωσης του αυτοκινήτου με ρεζέρβα αντί κιτ επισκευής.
Τρείς επιλογές κίνησης
Ανάλογα με τις κυκλοφοριακές συνθήκες και τις οδηγικές προτιμήσεις, ο οδηγός των δυο μοντέλων μπορεί να επιλέξει ανάμεσα από τρία προγράμματα λειτουργίας (Hybrid, Electric και E-save), μέσω του σχετικού επιλογέα που βρίσκεται στην κονσόλα. Σε όλα τα προγράμματα πραγματοποιείται ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση. Αναλυτικά τα προγράμματα έχουν ως εξής:
- Hybrid: είναι το βασικό πρόγραμμα με το οποίο ξεκινά το αυτοκίνητο. Είναι σχεδιασμένο να διαχειρίζεται το σύστημα με τον πλέον αποδοτικό τρόπο για μέγιστη απόδοση και οικονομία. Ο θερμικός και ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργούν παράλληλα με το σύστημα να δίνει προτεραιότητα στην ηλεκτρική κίνηση. Όταν το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας μειωθεί τότε χρησιμοποιείται ο θερμικός κινητήρας ακολουθώντας έναν ειδικό αλγόριθμο (Hybrid Control Processor – HCP) ώστε να μεγιστοποιήσει την αποδοτικότητα του συστήματος.
- Electric: σε αυτήν την λειτουργία το σύστημα προσφέρει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση με μέση αυτονομία 50χλμ. Το πρόγραμμα βελτιστοποιεί την κίνηση με ηλεκτρική ενέργεια μέσω διαφορετικής ρύθμισης του HCP. Το όχημα κινείται αμιγώς ηλεκτρικά όσο το επιτρέπει το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας και στη συνέχεια (αν πέσει η φόρτιση ή αν ο οδηγός πατήσει το πεντάλ του γκαζιού μέχρι το τέρμα της διαδρομής) περνά αυτόματα στη λειτουργία Hybrid. Η συγκεκριμένη λειτουργία είναι ιδανική για την κίνηση στα κέντρα των πόλεων, ενώ προσφέρει τελική ταχύτητα έως 130χλμ./ώρα.
- E-Save: το συγκεκριμένο πρόγραμμα διατηρεί τα επίπεδα φόρτισης της μπαταρίας και υποστηρίζει δύο δευτερεύουσες λειτουργίες που ονομάζονται Passive E-Save και Active E-Save.
- Passive E-Save: διατηρεί το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας και με την βοήθεια του θερμικού κινητήρα
- Active E-Save: φορτίζει την μπαταρία στο 80% μέσω της λειτουργία του θερμικού κινητήρα και του εμπρός τοποθετημένου ηλεκτροκινητήρα-γεννήτριας.
Στην λειτουργία Hybrid ο αλγόριθμος HCP αυτόματα διαχειρίζεται την κατανομή ροπής από τον θερμικό και τον ηλεκτρικό κινητήρα με τον βενζινοκινητήρα να χρησιμοποιείται κυρίως όποτε η απαιτούμενη από τον οδηγό ισχύς ξεπερνά εκείνη του ηλεκτροκινητήρα. Ο αλγόριθμος HCP είναι σχεδιασμένος να ρυθμίζει τη λειτουργία με βάση τα εξής δεδομένα:
- Επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας
- Χαρτογράφηση των κινητήρων (θερμικού και ηλεκτρικού)
- Επίπεδο ισχύος που απαιτεί ο οδηγός
- Διάφορες περιβαλλοντολογικές συνθήκες (θερμοκρασία, υγρασία, κλίση οδοστρώματος, κτλ.)
Σύστημα ανάκτησης ενέργειας
Το σύστημα ανάκτησης ενέργειας αποτελεί βασικό στοιχείο της οικολογικής φύσης των Jeep 4xe, επιτρέποντας την εκμετάλλευση της κινητικής ενέργειας κατά τη φάση της επιβράδυνσης. Με αυτό τον τρόπο η ενέργεια αποθηκεύεται με τη μορφή ηλεκτρικής ενέργεια, αντί να εκπέμπεται στο περιβάλλον με τη μορφή θερμικής ενέργειας, όπως συμβαίνει σε ένα συμβατικό σύστημα πέδησης.
e-Coasting
Το σύστημα λειτουργεί όπως το κλασσικό «φρένο» του κινητήρα όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι ανακτώντας την ενέργεια της επιβράδυνσης. Η λειτουργία ανάκτησης ενέργειας είναι πάντα ενεργή, ενώ η ένταση της μπορεί να ρυθμιστεί από τον οδηγό. Η επιλογή της πιο έντονης λειτουργίας συνεπάγετε πιο έντονη επιβράδυνση κατά το άφημα του γκαζιού από τον οδηγό.
Εκτός δρόμου δυνατότητες
Οι παραδοσιακές εκτός δρόμου ικανότητες των Jeep, εξασφαλίζονται από το σύστημα Jeep Active Drive Low που εφοδιάζει όλα τα Renegade 4xe και Compass 4xe. Η Plug-in Hybrid τεχνολογία ενισχύει επιπλέον αυτή την ικανότητα με το συνδυασμό των δύο κινητήρων να προσφέρει ακόμα περισσότερη ροπή. Για παράδειγμα στην κορυφαία (σε επίπεδο δυνατοτήτων off-road) έκδοση Trailhawk 4xe, η συνολική απόδοση των 240 ίππων συνδυάζεται με μια αύξηση έως 50% στη ροπή σε σχέση με το αντίστοιχο Trailhawk με τον κινητήρα 2.0MTJ 170 ίππων. Την ίδια στιγμή, η τεχνολογία 4xe παρέχει κίνηση στον πίσω άξονα μέσω του ηλεκτροκινητήρα. Αυτή η επιλογή εξασφαλίζει ανεξάρτητη διαχείριση της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες με έναν τρόπο που είναι πιο άμεσος και αποτελεσματικός σε σχέση με οποιοδήποτε μηχανικό σύστημα.
Jeep Selec-TerrainTM
Το σύστημα Jeep Active Drive Low συνδυάζεται με το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης Jeep Selec-Terrain το οποίο περιλαμβάνει λειτουργία Hill Descent Control και έχει τις εξής 5 επιλογές:
- Auto: η βασική λειτουργία που είναι ιδανική για κίνηση στην άσφαλτο και βατές εκτός δρόμου διαδρομές.
- Sport: με έμφαση ώστε και οι δύο κινητήρες να προσφέρουν τη μέγιστη απόδοση και οδηγική απόλαυση. Εκτός από τη χαρτογράφηση των κινητήρων, επενεργεί επίσης στη ρύθμιση του συστήματος διεύθυνσης και του κιβωτίου ταχυτήτων.
- Snow: για περισσότερο έλεγχο σε συνθήκες εξαιρετικά χαμηλής πρόσφυσης, όπως σε χιόνι και παγετό.
- Sand/Mud: για μέγιστη πρόσφυση σε δύσκολες εκτός δρόμου διαδρομές, όπως στην άμμο ή σε επιφάνειες με πολύ λάσπη.
- Rock (διαθέσιμη αποκλειστικά στην έκδοση Trailhawk): η συγκεκριμένη λειτουργία συνδυάζεται αποκλειστικά με την επιλογή 4WD Low και παρέχει τη μέγιστη πρόσφυση σε ακραίες εκτός δρόμου διαδρομές που πιθανά απαιτούν και την υπέρβαση εμποδίων, όπως μεγάλους βράχους.
Οι παραπάνω λειτουργίες συνδυάζονται με δυοπρογράμματα για το σύστημα τετρακίνησης:
- 4WD Lock: εμπλέκει μόνιμα της τετρακίνηση σε ταχύτητες έως 15χλμ./ώρα με συνεχή παροχή ροπής και στους δύο άξονες. Σε σχέση με το παραδοσιακό μηχανικό σύστημα η απόκριση του πίσω ηλεκτροκινητήρα παρέχει άμεσα ροπή, ενώ ο μπροστά ηλεκτροκινητήρας-γεννήτρια παρέχει πάντα ενέργεια στον πίσω ηλεκτροκινητήρα ανεξάρτητα από τα επίπεδα φόρτισης της μπαταρίας.
- 4WD Low: για ακραίες συνθήκες ώστε να αξιοποιούνται στο μέγιστο τα αποθέματα ροπής και των δύο κινητήρων σε δύσβατα εδάφη. Στην έκδοση Trailhawk η επιλογή Rock του Selec-Terrain μπορεί να επιλεγεί μόνο σε συνδυασμό με το 4WD Low.
Στον δρόμο
Η εμπειρία οδήγησης ενός Jeep 4xe ξεκινά μόλις ο οδηγός σταθμεύσει το αυτοκίνητο και το συνδέσει για φόρτιση στο easyWallbox. Με τη λειτουργία “E-Control” μπορεί να επιλέξει την ιδανική ώρα που θα ξεκινήσει η φόρτιση επιλέγοντας πιθανά το νυχτερινό πρόγραμμα για χαμηλότερη χρέωση. Ο προγραμματισμός μπορεί να γίνει και μέσω του smartphone του χρήστη.ω Πριν καν επιστρέψει στο αυτοκίνητο, ο οδηγός μπορεί να δει την κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας μέσω του κινητού του ή ακόμα και να εκκινήσει τον κλιματισμό από απόσταση π.χ. σε μια πολύ ζεστή ημέρα.
Μετά την αποσύνδεση από το δίκτυο φόρτισης ξεκινά η πραγματική εμπειρία οδήγησης. Αρχικά το πρόγραμμα “Hybrid” είναι σε λειτουργία διαχειριζόμενο αυτόματα την παροχή ενέργειας. Παράλληλα, το smartphone του χρήστη συνδέεται αυτόματα με το σύστημα πολυμέσων Uconnect επιτρέποντας του να χρησιμοποιεί τις διάφορες εφαρμογές μέσω της οθόνης αφής των 8,4 ιντσών.
Κατά την κίνηση στην πόλη ο οδηγός μπορεί να επιλέξει την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση. Με αυτό τον τρόπο μπορεί να κινηθεί σε περιοχές περιορισμένης κυκλοφορίας με δεδομένο ότι το όχημα του δεν θα εκπέμπει καθόλου ρύπους. Η μέση αυτονομία σε αυτή την περίπτωση είναι 50χλμ. και η μέγιστη ταχύτητα 130χλμ./ώρα, ενώ ο θερμικός κινητήρας θα λειτουργήσει μόνο σε περίπτωση ανάγκης (χαμηλή φόρτιση μπαταρίας ή kick-down).
Στο επαρχιακό δίκτυο ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τη λειτουργία “e-Save” και να βελτιστοποιήσει την ενεργειακή απόδοση. Η λειτουργία μπορεί να διατηρήσει σταθερό το επίπεδο φόρτισης (π.χ. αν είναι στο 50% θα παραμείνει στο 50%), ενώ αν το επιθυμήσει ο οδηγός μπορεί και να το ανεβάσει μέχρι το 80%, κάτι που είναι ιδιαίτερα χρήσιμο στην περίπτωση που ο οδηγός πλησιάζει σε ένα αστικό κέντρο και θα πρέπει να χρησιμοποιήσει την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση.
Τέλος, όταν ο οδηγός θέλει να μεγιστοποιήσει την απόδοση και την πρόσφυση, τα Renegade 4xe και Compass 4xe μετατρέπονται σε δύο αυθεντικά 4x4. Το σύστημα περνά στη λειτουργία Hybrid, εκκινεί τον θερμικό κινητήρα και καθιστά το όχημα ένα πραγματικό eAWD, με κίνηση σε όλους τους τροχούς και παράλληλα υβριδική λειτουργία. Με τους εμπρός τροχούς να κινούνται από τον βενζινοκινητήρα και τους πίσω από τον ηλεκτροκινητήρα, τα μοντέλα 4xe προσφέρουν απόδοση έως 240 ίππους, τελική ταχύτητα 200χλμ./ώρα και μεγάλες εκτός δρόμου δυνατότητες, διατηρώντας παράλληλα ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα εκπομπών ρύπων και κατανάλωσης καυσίμου (περίπου 2λίτρα/100χλμ.).
Όταν τελειώσει μια ανάβαση, το υβριδικό σύστημα επανακτά ενέργεια την οποία αποθηκεύει στην μπαταρία, αυξάνοντας ταυτόχρονα το βαθμό επιβράδυνσης χωρίς καμία καταπόνηση στα μηχανικά μέρη.
Οι γνωστές εκτός δρόμου ικανότητες αποτελούν ξεχωριστό χαρακτηριστικό των Renegade 4xe και Compass 4xe. Το Plug-in Hybrid σύστημα εξελίχθηκε για να λειτουργεί ιδανικά με το σύστημα τετρακίνησης και να το καθιστά ακόμα πιο αποτελεσματικό. Ως αποτέλεσμα της μεγάλης ροπής του ηλεκτροκινητήρα που μπορεί να αποδοθεί άμεσα και κυρίως να ελεγχθεί με μεγάλη ακρίβεια, η εκτός δρόμου εμπειρία είναι πιο ακριβής και ελεγχόμενη από ποτέ. Την ίδια στιγμή, η εντελώς ανεξάρτητη διαχείριση της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες προσφέρει απόλυτο έλεγχο που δεν μπορεί να υποκατασταθεί από κανένα άλλο μηχανικό σύστημα.
Όλα τα ηλεκτρικά συστήματα, συμπεριλαμβανομένων των μονάδων ελέγχου και των καλωδιώσεων μεταξύ της μπαταρίας και του κινητήρα, είναι απόλυτα στεγανά και αδιάβροχα. Έτσι όλες οι εκδόσεις 4xe μπορούν να περάσουν υδάτινα κολλήματα έως 40εκ., ενώ οι εκδόσεις Trailhawk 4xe με τη διάκριση “Trail Rated” υδάτινα κολλήματα με βάθος έως 50εκ. Αντίστοιχα εντυπωσιακά είναι τα νούμερα για τις γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής:
- Renegade Trailhawk 4xe: Γωνία προσέγγισης, ράμπας, διαφυγής (28ο, 18ο, 28ο) – Απόσταση από το έδαφος 20,1εκ.
- Compass Trailhawk 4xe: Γωνία προσέγγισης, ράμπας, διαφυγής (30,4ο, 20,9ο, 33ο) – Απόσταση από το έδαφος 21,3εκ.
Υποστηρικτικές υπηρεσίες
Η Fiat Chrysler Automobiles έχει αναπτύξει ένα πλήρες οικοσύστημα εφαρμογών και υπηρεσιών που σχεδιάστηκαν για να κάνουν πιο άνετο και προσιτό τον κόσμο της ηλεκτροκίνησης, όπως η εφαρμογή “GO 4xe LIVE”: Με αυτή την δωρεάν εφαρμογή που δημιούργησε η ομάδα e-Mobility της μάρκας προσφέρεται μια γρήγορη και πρακτική προεπισκόπηση του οφέλους που έχει η χρήση ενός Plug-in Hybrid μοντέλου. Σύντομα διαθέσιμη για τα λειτουργικά Android και iOS, το GO 4xe LIVE, θα δίνει τη δυνατότητα ανάλυσης των οδηγικών αναγκών του χρήστη προτείνοντας λύσεις με στόχο τη βέλτιστη οικονομία, αυτονομία και τον ελάχιστο χρόνο φόρτισης.
Συνδεσιμότητα
Οι νέες υπηρεσίες UconnectTΜ επιτρέπουν τον έλεγχο σειρά λειτουργιών του αυτοκινήτου από απόσταση (κλείδωμα-ξεκλείδωμαα, λειτουργία κλιματισμού, έλεγχο της κατάστασης του οχήματος, διαδικασία φόρτισης, κτλ.).
Επιλογές φόρτισης
Η φόρτιση των υβριδικών Jeep είναι μια εύκολη διαδικασία, οι παράμετροι της οποίας μπορούν να διαμορφωθούν, είτε μέσω της οθόνης αφής των 8,4 ιντσών του συστήματος πολυμέσων UConnect, είτε του κινητού τηλεφώνου του χρήστη. Ειδικότερα για τη φόρτιση στο σπίτι, η Engie EPS ανέπτυξε κατ’ αποκλειστικότητα για την FCA το σύστημα φόρτισης easy Wallbox που μπορεί να συνδεθεί χωρίς καμία απολύτως επέμβαση με το ηλεκτρικό οικιακό σύστημα. Ο έλεγχος του easy Wallbox μπορεί να γίνει μέσω Bluetooth, ενώ ο χρόνος φόρτισης με απλή οικιακή πρίζα ολοκληρώνεται σε λιγότερο από 5 ώρες. Παράλληλα, το σύστημα μπορεί να συνδεθεί και απ’ ευθείας με το ηλεκτρικό σύστημα της οικίας (σε αυτή την περίπτωση απαιτείται εγκατάσταση από επαγγελματία ηλεκτρολόγο) με τον χρόνο πλήρους φόρτισης να μειώνεται κάτω από τις 2 ώρες (100 λεπτά). Σε επίπεδο φόρτισης σε δημόσιο δίκτυο, η FCA σε συνεργασία με την Digital Charging Solutions (DCS) ανέπτυξε το “My Easy Charge” όπου μέσω μιας κάρτας οι οδηγοί των Renegade 4xe και Compass 4xe θα έχουν πρόσβαση σε ένα δίκτυο 130.000 σημείων φόρτισης σε 21 Ευρωπαϊκές χώρες.
Μηδενικός φόρος χρήσης εταιρικού αυτοκινήτου
Τα Renegade 4xe και Compass 4xe παρά τις υψηλές επιδόσεις, τον πλούσιο εξοπλισμό και τις εκτός δρόμου δυνατότητες, έχουν εκπομπές CO2 χαμηλότερες από 50γρμ./χλμ. Σε συνδυασμό με την Λιανική Τιμή Προ Φόρων που θα είναι κάτω από το όριο των 40.000 ευρώ, τα δύο μοντέλα θα απαλλάσσουν τον χρήστη εταιρικού αυτοκινήτου από την καταβολή φόρου και θα είναι διαθέσιμα στην Ελληνική αγορά από τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Νίκος Τσάδαρης