Πότε αναμένονται στην Ελλάδα
Η Audi παρουσιάζει τα νέα e-tron S και e-tron S Sportback, μοντέλα που προσεγγίζουν τα δυναμικά χαρακτηριστικά και την οδηγική εμπειρία σπορ μοντέλων επιδόσεων, με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Παγκόσμια πρωτιά στα δύο ηλεκτρικά μοντέλα S, το ότι, χρησιμοποιούν τρεις ηλεκτρικούς κινητήρες, δύο εκ των οποίων λειτουργούν στον πίσω άξονα. Εκτός από την ηλεκτρική κίνηση σε όλους τους τροχούς, τα οχήματα είναι εξοπλισμένα με ηλεκτρικό torque vectoring με ενεργή και πλήρως ανεξάρτητη και μεταβλητή κατανομή ροπής στον πίσω άξονα.
Τα Audi e-tron S και e-tron S Sportback, προσφέρουν καθαρά σπορ οδήγηση, καθώς με τον επιλογέα κίνησης στην θέση S, παρέχουν την πλήρη ισχύ (503 ίπποι και 973 Nm ροπής) του κινητήριου συστήματος για 8 δευτερόλεπτα. Η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε μόλις 4,5 δευτερόλεπτα με τηντελική ταχύτητα να φθάνει στα 210 χλμ./ώρα.
Τρεις ηλεκτροκινητήρες
Τα νέα μοντέλα S έχουν δύο ηλεκτρικούς κινητήρες στον πίσω άξονα και έναν στον μπροστινό, όντας τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής στον κόσμο με τρεις ηλεκτρικούς κινητήρες. Οι μηχανικοί πήραν τον ηλεκτροκινητήρα του e-tron 55, που στο μοντέλο αυτό κινεί τον μπροστινό άξονα, αύξησαν την ισχύ του και τον τοποθέτησαν εις διπλούν, φυσικά με μεμονωμένες τροποποιήσεις, στον πίσω άξονα των εκδόσεων S. Η μπαταρία υψηλής τάσης έχει μικτή ενεργειακή χωρητικότητα 95 kWh, εκ των οποίων το 91% (86 kWh) είναι χρησιμοποιήσιμο. Με μία φόρτιση μπαταρίας, τα e-tron S και e-tron S Sportback επιτυγχάνουν αυτονομία έως περίπου 360 χιλιόμετρα και 365 χιλιόμετρα αντίστοιχα, στον κύκλο WLTP.
Νέο quattro με electric torque vectoring
Για λόγους ενεργειακής απόδοσης, στην κανονική λειτουργία οδήγησης των e-tron S και e-tron S Sportback είναι ενεργοποιημένοι μόνο οι πίσω ηλεκτροκινητήρες. Ο μπροστινός ηλεκτροκινητήρας μπαίνει σε λειτουργία όταν ο οδηγός απαιτεί περισσότερη ισχύ ή προγνωστικά, όταν μειώνεται το επίπεδο πρόσφυσης.
Η ηλεκτρική κίνηση σε όλους τους τροχούς πλέον ενισχύεται και με έλεγχο κατανομής της ροπής (electric torque vectoring). Κάθε ένας από τους πίσω ηλεκτροκινητήρες στέλνει την κινητήρια ροπή του στον αντίστοιχο τροχό μέσω απευθείας μετάδοσης, δεν υπάρχει πλέον μηχανικό διαφορικό. Η όλη διαδικασία πραγματοποιείται ακαριαία σύμφωνα με τις απαιτήσεις της κίνησης, σε χιλιοστά του δευτερολέπτου και το σύστημα είναι σε θέση να διαχειριστεί πολύ υψηλά επίπεδα ροπής.
Ο οδηγός έχει εξαιρετική απόκριση κυρίως όταν προκαλέσει το αυτοκίνητο σε καμπύλους δρόμους. Εάν ο έλεγχος σταθεροποίησης ESC έχει ρυθμιστεί στη θέση «σπορ» και το σύστημα Audi drive select έχει οριστεί στη μέγιστη απόδοση (δηλαδή σε «δυναμική» λειτουργία), το κινητήριο σύστημα όχι μόνο διευκολύνει την εγκάρσια δυναμική του οχήματος αλλά επιτρέπει, εφόσον ο οδηγός το επιθυμεί, ελεγχόμενη πλαγιολίσθηση. Όταν προσεγγιστεί το όριο πρόσφυσης, ο «ελαφρωμένος» μπροστινός τροχός στο εσωτερικό της καμπύλης επιβραδύνεται ελαφρώς μέσω του φρένου του για να αποφευχθεί η ολίσθηση και να βελτιωθεί περαιτέρω ο χειρισμός. Απόλυτος δυναμικός έλεγχος, υψηλό επίπεδο ακρίβειας και ασφάλεια ανά πάσα στιγμή χάρη στη στενή δικτύωση και συντονισμό όλων των μονάδων ελέγχου που διαχειρίζονται τα συστήματα κίνησης και ανάρτησης.
Ισορροπημένο σύνολο
Η μεγάλη μπαταρία υψηλής τάσης εξασφαλίζει ισορροπημένη κατανομή των φορτίων και εγκαθίσταται σε χαμηλή θέση, σχεδόν στο επίπεδο των τριών ηλεκτροκινητήρων. Αυτό κρατά το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου χαμηλά. Το προοδευτικό τιμόνι, με αίσθηση πιο άμεση καθώς αυξάνεται η γωνία στρέψης, τονίζει τον σπορ χαρακτήρα. Η ανάρτηση έχει ρύθμιση ειδικά για τα μοντέλα S. Το Audi drive select προσφέρει επτά προφίλ οδήγησης.
Για παράδειγμα, έχει πρόσβαση στη σπορ αερανάρτηση, η οποία διαθέτει ρυθμιζόμενη απόσβεση και μπορεί να μεταβάλλει το ύψος του αμαξώματος από το έδαφος έως και 76 χλστ ανάλογα με την κατάσταση οδήγησης και τις ρυθμίσεις.
Τα ηλεκτρικά μοντέλα S είναι εξοπλισμένα με ζάντες 20 ιντσών στάνταρ και διαθέτουν ελαστικά που έχουν πλάτος 285 χιλιοστά. Οι ζάντες 21 ιντσών είναι διαθέσιμες προαιρετικά ενώ αργότερα θα παρουσιαστούν και σπορ ζάντες 22 ιντσών. Στάνταρ δαγκάνες με έξι έμβολα στο μπροστινό μέρος πάνω από τους μεγάλους δίσκους φρένων. Είναι βαμμένες σε μαύρο ως στάνταρ και διαθέτουν το λογότυπο S. Προαιρετικά, διατίθενται σε έντονο πορτοκαλί, με το λογότυπο e-tron.
Τα φρένα ενεργοποιούνται και ρυθμίζονται μέσω μιας compact μονάδας που ελέγχει την αύξηση της πίεσης ηλεκτρονικά, την ενισχύει ηλεκτρικά και ενεργοποιεί τα φρένα υδραυλικά. Ένα έμβολο ενεργοποιείται ακαριαία και τα τακάκια φρένων βρίσκονται σε επαφή πλήρους πίεσης με τους δίσκους μετά από μόλις 150 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Ανάλογα με την κατάσταση οδήγησης, το σύστημα ελέγχου φρένων αποφασίζει ξεχωριστά για κάθε άξονα εάν το αυτοκίνητο θα επιβραδυνθεί με τους ηλεκτροκινητήρες, τα φρένα των τροχών ή έναν συνδυασμό και των δύο συστημάτων.
Εξαιρετική αεροδυναμική
Χάρη στους προαιρετικούς εικονικούς εξωτερικούς καθρέφτες, με κάμερες με οθόνες υψηλής αντίθεσης στο εσωτερικό, τα e-tron S και e-tron S Sportback επιτυγχάνουν χαμηλούς συντελεστές οπισθέλκουσας.
Οι ειδικά σχεδιασμένοι θόλοι των τροχών συμβάλλουν επίσης σημαντικά στη αεροδυναμικής, χαρίζοντας και σπορ εμφάνιση. Η μελέτη και εξέλιξη από την Audi της καινοτόμου τεχνολογίας της ροής του αέρα έχει πλέον κατοχυρωθεί με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Η μάρκα την εισάγει στην παραγωγή οχημάτων μαζικής παραγωγής για πρώτη φορά. Αυτό επιτρέπει στο e-tron S Sportback να επιτύχει συντελεστή οπισθέλκουσας μόλις 0,26, παρά τη διεύρυνση των τόξων των τροχών του, ενώ στο e-tron S, ο αντίστοιχος συντελεστής είναι 0,28.
Ένα δεύτερο σημαντικό στοιχείο στην αεροδυναμική είναι η ελεγχόμενη είσοδος ψύξης-αέρα με αγωγούς για την ψύξη των φρένων των μπροστινών τροχών. Το σύστημα παραμένει κλειστό όσο πιο συχνά γίνεται, έτσι ώστε η ροή του αέρα να ρέει πάνω από το καπό, σχεδόν χωρίς αναταράξεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι ως μέρος της αποτελεσματικής θερμικής διαχείρισης των μοντέλων, κάθε ένα από αυτά διαθέτει στο βασικό του εξοπλισμό μια αντλία θερμότητας, η οποία αντλεί θερμική ενέργεια από την απορριπτόμενη θερμότητα των κινητήριων συστημάτων, αυξάνοντας έτσι την αυτονομία έως και 10%.
Η εξελιγμένη ανάκτηση ενέργειας συμβάλλει επίσης στον ενεργειακό βαθμό απόδοσης των δυο σπορ ηλεκτρικών μοντέλων. Οι οδηγοί μπορούν να επιλέξουν μεταξύ τριών επιπέδων ανάκτησης, το υψηλότερο από το οποίο τους επιτρέπει να βιώσουν μια αισθητή αίσθηση χειρισμού με ένα μόνο πεντάλ, αφού το αυτοκίνητο φρενάρει όσο χρειάζεται αφήνοντας το γκάζι.
Κατά το φρενάρισμα, οι ηλεκτρικοί κινητήρες επιβραδύνουν (μόνο αυτοί) μέχρι την περιοχή των 0,3 g, δηλαδή στις περισσότερες καθημερινές καταστάσεις. Τα υδραυλικά φρένα των τροχών μπαίνουν σε λειτουργία μόνο πέρα από αυτό το επίπεδο. Ωστόσο, οι ηλεκτρικοί κινητήρες παραμένουν ενεργοί και μπορούν να ανακτήσουν έως και 367 ίππους ισχύος κατά το φρενάρισμα από ταχύτητα 100 χλμ./ώρα.
Σχεδιασμός
Τα Audi e-tron S και e-tron S Sportback δείχνουν την ηλεκτρική τους ταυτότητα με την πρώτη ματιά. Οι εμπρός και πίσω προφυλακτήρες έχουν έντονα περιγράμματα και οι κουρτίνες αέρα είναι ιδιαίτερα μεγάλες και εκφραστικές. Ο διαχύτης στο πίσω μέρος εκτείνεται σχεδόν σε ολόκληρο το πλάτος του οχήματος. Το γεγονός ότι οι θόλοι των τροχών και στις δύο πλευρές είναι 23 χιλιοστά φαρδύτεροι, κάνει τα αυτοκίνητα να φαίνονται πολύ δυναμικά. Επενδύσεις σε ασημί χρώμα στο μπροστινό και στο πίσω άκρο προσθέτουν δυναμισμό ενώ τα περιβλήματα αλουμινίου των εξωτερικών καθρεφτών είναι αποκλειστικά χαρακτηριστικά των μοντέλων S. Αρκετές επιφάνειες στο κάτω μέρος του αμαξώματος μπορούν να βαφτούν προαιρετικά σε χρώματα αντίθεσης.
Και τα δύο μοντέλα μπορούν να εξοπλιστούν με προαιρετικούς προβολείς Matrix LED. Κάθε φωτιστικό σώμα χωρίζεται σε 1,3 εκατομμύρια pixel και μπορεί να ελεγχθεί με μεγάλη ακρίβεια, που επιτρέπει πολλές νέες λειτουργίες. Σε στενούς δρόμους, για παράδειγμα, δείχνει τη θέση του αυτοκινήτου στη λωρίδα και έτσι βοηθά τον οδηγό να παραμείνει με ασφάλεια στο κέντρο αυτής.
Εσωτερικό και εξοπλισμός
Το εσωτερικό των e-tron S και e-tron S Sportback έχει σχεδιαστεί σε σκούρα χρώματα. Τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα σπορ καθίσματα διατίθενται στάνταρ.
Η δερμάτινη ταπετσαρία Alcantara καθώς και ο μοχλός επιλογέα ταχυτήτων διαθέτουν ανάγλυφο S, με μοτίβο σε σχήμα ρόμβου. Οι διακοσμητικές επενδύσεις είναι κατασκευασμένες από βουρτσισμένο αλουμίνιο και διατίθενται σε δύο εκδόσεις. Διατίθενται επίσης προαιρετικά σε carbon. Το πακέτο περιγράμματος/περιβαλλοντικού φωτισμού προσθέτει ατμόσφαιρα στο σκοτάδι.
Πλήρως ψηφιακό
Και τα δυο μοντέλα είναι εξοπλισμένα με το ψηφιακό σύστημα ελέγχου MMI με τις δύο μεγάλες κεντρικές οθόνες. Στην τρίτη οθόνη, το virtual cockpit, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μια ειδική οθόνη ηλεκτρικής κίνησης που φέρει την ηλεκτρική μονάδα στο κέντρο. Ένα προαιρετικό head-up display συμπληρώνει τις οθόνες. Το σύστημα πλοήγησης MMI plus control και το σύστημα Infotainment περιλαμβάνεται ως στάνταρ. Πίσω από τις πολλές λειτουργίες του βρίσκεται η πλατφόρμα τρίτης γενιάς MIB 3, η οποία ολοκληρώνει όλες τις εργασίες με υψηλή ισχύ επεξεργασίας.
Οι διαδικτυακές υπηρεσίες της Audi connect συμπληρώνουν το σύστημα πλοήγησης, ειδικά το διευρυμένο πρόγραμμα σχεδιασμού διαδρομών. Υπολογίζει την ταχύτερη διαδρομή, συμπεριλαμβανομένων των βέλτιστων στάσεων φόρτισης, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα κίνησης, το προφίλ οδήγησης του οδηγού και τη διάρκεια της φόρτισης.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτή η στρατηγική μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα το σύστημα να προτείνει μια εναλλακτική διαδρομή με καλύτερη ενεργειακή απόδοση.
Τα δύο ηλεκτρικά μοντέλα S θα κυκλοφορήσουν στις ευρωπαϊκές αγορές το φθινόπωρο.
Αναμένονται στην Ελλάδα προς το τέλος του έτους.
Νίκος Τσάδαρης