Πότε αναμένεται στην Ελλάδα
Το νέο Audi Q5, το premium SUV μεσαίου μεγέθους που θα κυκλοφορήσει το τελευταίο τρίμηνο του έτους, συνδυάζει σπορ χαρακτήρα, με τα πλεονεκτήματα ενός σύγχρονου SUV. Ο ανανεωμένος εξωτερικός σχεδιασμός δίνει έμφαση στην ταυτότητα “Q” ενώ στην κορυφή της γκάμας των κινητήριων συστημάτων βρίσκεται ένα ιδιαίτερα ισχυρό και αποδοτικό υβριδικό σύνολο με πετρελαιοκινητήρα.
Παράλληλα, το μοντέλο διαθέτει ευρεία γκάμα συστημάτων ψυχαγωγίας και ενημέρωσης ενώ είναι πλήρως εξοπλισμένο με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης οδηγού, ενώ διαθέτει οπίσθιο φωτισμό με ψηφιακή τεχνολογία OLED.
Εμφάνιση
Η σπορ ταυτότητα Q χαρακτηρίζει το εξωτερικό του νέου Q5, δίνοντας οπτική έμφαση στην ισχύ, την στιβαρότητα και την ασφάλεια. Οι σχεδιαστές της μάρκας τόνισαν περαιτέρω αυτόν τον χαρακτήρα με μια σειρά από ξεχωριστές λεπτομέρειες. Επεμβάσεις στο οκταγωνικό Singleframe, τους πλαϊνούς αεραγωγούς, νέα υπογραφή στα φώτα ημέρας, στο επάνω τμήμα των προβολέων LED. Πιο ανάλαφρη εμφάνιση στο πλάι, με μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος, νέο συνδετικό στοιχείο μεταξύ των φωτιστικών σωμάτων πίσω και νέος διαχύτης με οριζόντιο σπόιλερ. Το νέο Q5 διατίθεται σε τρεις σχεδιαστικές εκδόσεις (εκτός της βασικής υπάρχουν επίσης η advanced και η ακόμα πιο σπορ, Sline). Δύο από τα δώδεκα διαθέσιμα χρώματα βαφής είναι νέα, τα districtgreen και ultrablue.
Εσωτερικό
Στο εσωτερικό, οι σχεδιαστικές γραμμές αναπτύσσονται οριζόντια, δίνοντας έμφαση στο πλάτος. Το κάτω και το πάνω τμήμα του ταμπλό αποτελούν ξεχωριστές ενότητες, ενώ ξεχωρίζει η νέα ανεξάρτητη οθόνη αφής MMI με ακουστική ανάδραση. Το προηγούμενο περιστροφικό/πιεστικό ρυθμιστικό στο κεντρικό τούνελ απουσιάζει και την θέση του καταλαμβάνει ένας χώρος αποθήκευσης. Μία γκάμα από εσωτερικά φινιρίσματα (διαθέσιμες και επιλογές περιβαλλοντικού φωτισμού) συνδυάζεται με εξωτερικά διακοσμητικά πακέτα, προσφέροντας μεγάλες δυνατότητες εξατομίκευσης.
Ψηφιακή τεχνολογία OLED
Η τεχνολογία φωτισμού OLED επόμενης γενιάς, είναι διαθέσιμη για πρώτη φορά στο ανανεωμένο Q5. Οι OLED είναι εξαιρετικά αποδοτικές οργανικές δίοδοι εκπομπής φωτός που δημιουργούν μια ομοιογενή επιφάνεια φωτός. Τα προαιρετικά οπίσθια φώτα OLED χωρίζονται σε τρία πλακίδια από έξι τμήματα το καθένα, το οποίο επιτρέπει στους σχεδιαστές και προγραμματιστές της μάρκας να δημιουργήσουν διαφορετικά σχέδια φωτισμού και υπογραφές από ένα μόνο υλικό. Κατά την παραγγελία, οι πελάτες του Q5 μπορούν να επιλέξουν από τρεις υπογραφές οπίσθιου φωτισμού, σύμφωνα με τις οποίες κάθε υπογραφή έχει τα δικά της ειδικά σχέδια στην άφιξη και την απομάκρυνση από το αυτοκίνητο.
Ο βασικός εξοπλισμός για το Q5 είναι τώρα προβολείς LED, με προαιρετικούς προβολείς LED matrix. Η έξυπνη, προσαρμόσιμη υψηλή δέσμη τους προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια και ευκολία χωρίς να θαμπώνει άλλους χρήστες του δρόμου.
Ευρύχωρο και ευμετάβλητο
Στα 4,68 μέτρα, το νέο Q5 είναι πλέον 19 χιλιοστά μακρύτερο, κυρίως λόγω των μεγαλύτερων προφυλακτήρων του. Το πλάτος του 1,89 μέτρων (εκτός καθρεπτών) και το ύψος 1,66 μέτρων παραμένουν αμετάβλητα. Όμως, το μεταξόνιο των 2,82 μέτρων εξασφαλίζει εσωτερική ευρυχωρία. Προαιρετικά, η δεύτερη σειρά καθισμάτων είναι συρόμενη, με τις πλάτες επίσης να ρυθμίζονται. Ο χώρος αποσκευών κυμαίνεται από 550 έως 1.550 λίτρα. Προαιρετικά, διατίθεται και ηλεκτρική πίσω πόρτα. Επίσης, το Q5 έχει ένα από τα ελαφρύτερα αμαξώματα στην κατηγορία, ενώ και η τιμή αεροδυναμικού συντελεστή (Cd 0,30) είναι από τις κορυφαίες στην κατηγορία.
Χειρισμός, infotainment και Audiconnect
Το νέο Q5 διαθέτει πλατφόρμα Modular Infotainment 3ης γενιάς (MIB 3), η οποία προσφέρει δέκα φορές την υπολογιστική ισχύ της προκατόχου της, MIB 2. Η βάση της είναι ένας συμβατικός πίνακας ταμπλό με κεντρικό σύστημα πληροφοριών οδηγού ενώ στην κορυφή της γκάμας είναι το Audi virtual cockpit plus, μια ψηφιακή οθόνη 12,3 ιντσών υψηλής ανάλυσης με τρεις διαφορετικές διατάξεις γραφικών. Ο οδηγός ελέγχει τις οθόνες μέσω ενός πολυλειτουργικού τιμονιού, ενώ –προαιρετικά- διατίθεται και head-up display.
Η κεντρική οθόνη αφής 10,1 ιντσών MMI είναι στάνταρ στο Q5. Ιδιαίτερα εύχρηστο είναι το μενού με αναζήτηση με ελεύθερο κείμενο ή φωνητικό έλεγχο, με δυνατότητα πρόσβασης στο cloud, για ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία.
Οι υπηρεσίες Audi connect on line services συνδέουν το Q5 με το διαδίκτυο και την υποδομή κυκλοφορίας. Το σύστημα πλοήγησης προσφέρει δορυφορικές εικόνες υψηλής ανάλυσης από το Google Earth, πληροφορίες σχετικά με την ροή της κυκλοφορίας και τις προβλέψεις κυκλοφορίας ενώ προσφέρει τις πλέον σύγχρονες ψηφιακές υπηρεσίες σε οδηγό και επιβάτες (από ψηφιακό ραδιόφωνο DAB + έως την υπηρεσία Amazon Alexa και υπηρεσίες car-to-x, που εκτός άλλων εξασφαλίζουν - σε ορισμένες πόλεις - σύνδεση με τους φωτεινούς σηματοδότες για «οδήγηση στο πράσινο κύμα»).
Μια μεγάλη ποικιλία προσωπικών ρυθμίσεων (από συχνά χρησιμοποιούμενους προορισμούς πλοήγησης και θέση καθίσματος έως προτιμώμενα επίπεδα κλιματισμού) μπορεί να αποθηκευτεί σε έξι προφίλ χρήστη, με τα δεδομένα να αποθηκεύονται στο cloud και να είναι εύκολα προσβάσιμα.
Λειτουργίες κατόπιν παραγγελίας
Ένα σημαντικό νέο χαρακτηριστικό στο νέο Q5 είναι οι «λειτουργίες κατόπιν παραγγελίας», οι οποίες θα επιτρέπουν στους πελάτες να προμηθεύονται λειτουργίες όπως η πλοήγηση MMI plus και η σύνδεση smartphone Audi όποτε και για όσο επιθυμούν (ένα μήνα, ένα έτος ή επ’ αόριστον), κατόπιν της αγοράς. Η υπηρεσία αναμένεται να είναι διαθέσιμη προς το τέλος του έτους.
Κινητήρες - Κιβώτια
Το νέο μοντέλο αρχικά λανσάρεται στην Ευρώπη στην έκδοση Q5 40 TDI. Ο 2λιτρος 4κύλινδρος πετρελαιοκινητήρας παράγει 204 ίππους και ροπή 400 Nm. Ο στροφαλοθάλαμος αλουμινίου ζυγίζει περίπου 20 κιλά λιγότερο από αυτόν του προηγούμενου κινητήρα, ενώ ο στροφαλοφόρος άξονας είναι και αυτός περίπου 2,5 κιλά ελαφρύτερος.
Το ήπιο υβριδικό σύστημα (MHEV) των 48 Volt, συμβάλλει στην χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Ένας εκκινητής/γεννήτρια με ιμάντα τροφοδοτεί το ηλεκτρικό σύστημα του οχήματος, το οποίο ενσωματώνει μια συμπαγή μπαταρία ιόντων λιθίου. Η ενέργεια πέδησης ανακτάται και αποθηκεύεται στη μπαταρία. Το σύστημα MHEV επιτρέπει στο Q5 να ρολάρει με τον κινητήρα εκτός λειτουργίας και τη λειτουργία start/stop να ενεργοποιείται σε ταχύτητες κάτω των 22 χλμ./ώρα. Συνολικά, αυτό οδηγεί σε βελτίωση της κατανάλωσης κατά περίπου 0,3 λίτρα/100 χιλιόμετρα. Η μέση κατανάλωση του Q5 40 TDI είναι 5,3-5,4λ./100 χλμ. ενώ οι εκπομπές CO2 139-143γρμ./χλμ.. Η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα είναι 7,6 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα 222 χλμ./ώρα.
Ο δυνατός πετρελαιοκινητήρας δεν είναι μόνο αποδοτικός, αλλά ικανοποιεί και τις απαιτήσεις των τελευταίων προτύπων εκπομπών Euro 6d-ISC-FCM και EU 6 AP. Οι εκπομπές οξειδίου του αζώτου είναι σημαντικά μειωμένες χάρη σε ένα νέο σύστημα διπλής δόσης, με διπλή έγχυση AdBlue, με τους δύο καταλυτικούς μετατροπείς SCR να είναι διαταγμένοι σε σειρά.
Μετά το λανσάρισμα θα ακολουθήσουν δύο επιπλέον εκδόσεις ισχύος του 4κύλινδρου TDI, ένας V6 TDI και δύο 2λιτροι 4κύλινδροι TFSI. Διαθέσιμος για το ανανεωμένο Q5 στην ελληνική αγορά, θα είναι ακόμα ένας μικρότερος πετρελαιοκινητήρας, με το 35 TDI MHEV να παράγει 163 ίππους. Επίσης διαθέσιμο θα είναι και το 50 TFSI MHEV, με το βενζινοκινητήρα να αποδίδει 265 ίππους, ενώ το Q5 TFSIe, με plug-in hybrid drive αναμένεται στις αρχές του 2021, με τον 2λιτρο κινητήρα βενζίνης να αποδίδει 299 ίππους, συνδυαστικά με τον ηλεκτροκινητήρα.
Στο Q5 40 TDI ένα αυτόματο κιβώτιο Stronic 7 σχέσεων δίνει κίνηση στο σύστημα quattro, ως εξής: Σε κανονική λειτουργία, όλη η ισχύς μεταδίδεται στους μπροστινούς τροχούς, αλλά άν η κίνηση σε όλους τους τροχούς είναι απαραίτητη π.χ. σε ολισθηρές συνθήκες ή κατά τη δυναμική οδήγηση, δύο συμπλέκτες συνδέουν τους πίσω τροχούς με το σύστημα μετάδοσης κίνησης σε κλάσματα του δευτερολέπτου, κάτι που σε πολλές περιπτώσεις, αυτό συμβαίνει προληπτικά.
Ανάρτηση
Η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων εμπρός και πίσω είναι εξαιρετικά ελαφριά, βελτιώνοντας όχι μόνο το χειρισμό, αλλά και την απόδοση. Διαθέσιμο προαιρετικά το δυναμικό σύστημα διεύθυνσης της Audi, το οποίο μεταβάλλει την υποβοήθηση του ανάλογα με την ταχύτητα και τη γωνία διεύθυνσης.
Οι πελάτες του Q5 μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα από τέσσερις επιλογές ανάρτησης. Η στάνταρ ανάρτηση με χαλύβδινα ελατήρια διατίθεται επίσης με έλεγχο απόσβεσης και προσφέρει ιδανικό συνδυασμό άνεσης και δυναμισμού. Διατίθεται και σπορ ανάρτηση καθώς και αερανάρτηση που εκτός από έλεγχο των αποσβεστήρων, μεταβάλλει την απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος σε πέντε στάδια.
Το σύστημα χειρισμού Audi drive select, το οποίο επηρεάζει τα χαρακτηριστικά πολλών παραμέτρων, αποτελεί μέρος του τυπικού πακέτου εξοπλισμού. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει έως και επτά προφίλ, συμπεριλαμβανομένων off-road και all-road (με αερανάρτηση). Ο βοηθός καθόδου παρέχει υποστήριξη σε κάθοδο σε απότομες κλίσεις.
Το νέο Q5 διαθέτει στάνταρ ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, ενώ οι εκδόσεις advanced και Sline διαθέτουν τροχούς 18 ιντσών, ενώ διαθέσιμοι και 19, 20 και 21 ιντσών.
Συστήματα υποστήριξης οδηγού
Το ανανεωμένο Q5 διατίθεται με ένα ολοκληρωμένο σύνολο συστημάτων ασφάλειας και υποστήριξης οδηγού. Ενδεικτικά, το σύστημα Audi presensecity διατίθεται στάνταρ και βοηθά στην αποφυγή εμπρόσθιων συγκρούσεων ή το μετριασμό των συνεπειών τους. Τα προαιρετικά συστήματα υποβοήθησης στροφής, υποβοήθησης αποφυγής σύγκρουσης και προειδοποίησης εξόδου, συμβάλλουν επίσης στη συνολική ασφάλεια. Το Adaptive cruise assist διευκολύνει τον οδηγό σε ενέργειες επιτάχυνσης, φρεναρίσματος και ελιγμών διατήρησης λωρίδων για μεγάλα χρονικά διαστήματα, ενώ η προγνωστική υποβοήθηση απόδοσης συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.
Το νέο Audi Q5 αναμένεται στην Ελλάδα προς το τέλος του έτους.
Νίκος Τσάδαρης