«Τσουχτερή» η τιμή του
Εν μέσω πανδημίας ήρθε στην Ελληνική αγορά, ένα από τα πλέον αναμενόμενα SUV μοντέλα. Πρόκειται για την νέα Mercedes GLA, το βασικό μοντέλο της γκάμας SUV της γερμανικής φίρμας, που απέκτησε αυτό που της έλειπε, δηλαδή ύψος.
Έτσι, τώρα το ύψος της να φτάνει πλέον τα 1611 χιλιοστά (1616 χιλιοστά με τις ράγες οροφής), δηλαδή τουλάχιστον δέκα εκατοστά υψηλότερη από την προκάτοχό της. Αν και μικρότερου μήκους εξωτερικά (τα μετατρόχια με 1605 και 1606 χιλιοστά εμπρός/πίσω είναι πάνω από τέσσερα εκατοστά μεγαλύτερα σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο), η νέα GLA προσφέρει περισσότερη ευρυχωρία εσωτερικά σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο. Ιδιαίτερα αισθητή είναι στο χώρο ποδιών για τους πίσω επιβάτες και στο πορτ-μπαγκάζ.
Η θέση καθίσματος οδηγού και συνοδηγού είναι ψηλότερη και πιο όρθια σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο. Ο οδηγός και ο συνοδηγός κάθονται 97 χλστ ψηλότερα από ότι προηγουμένως. Επίσης αυξημένη είναι και η περιμετρική ορατότητα σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο κυρίως λόγω της βελτιωμένης διατομής των «υποστυλωμάτων» της οροφής που κρύβουν λιγότερο τον περιβάλλοντα χώρο.
Όσον αφορά την χρηστικότητα, η πλάτη των πίσω καθισμάτων (προαιρετικά μετακινούνται εμπρός-πίσω κατά 14 εκατοστά) διαιρείται και αναδιπλώνεται σε αναλογία 40:20:40, ενώ οι πλάτες ρυθμίζονται σε πιο όρθια θέση, δημιουργώντας περισσότερο χώρο για ογκώδη αντικείμενα στο χώρο αποσκευών. Έτσι, παραμένει άφθονος χώρος για ένα ή δύο άτομα καθώς, σε αυτήν την παραλλαγή, οι έδρες των καθισμάτων είναι διαιρούμενες σε αναλογία 40:60.
Σημαντική ευελιξία προσφέρει και το δάπεδο του χώρου φόρτωσης με δυνατότητα ρύθμισης ύψους, το οποίο περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό. Όταν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων είναι διπλωμένες και το δάπεδο βρίσκεται στην υψηλότερη θέση, δημιουργείται μία σχεδόν επίπεδη επιφάνεια φόρτωσης μέχρι τα μπροστινά καθίσματα. Για ιδιαίτερα ογκώδη αντικείμενα, το δάπεδο του χώρου φόρτωσης μπορεί να ρυθμιστεί στη χαμηλότερη θέση, να αφαιρεθεί η εγκάρσια δοκός πίσω από τα πίσω καθίσματα και να μετακινηθούν τα πίσω καθίσματα προς τα εμπρός, εφόσον έχουν την προαιρετική δυνατότητα ρύθμισης εμπρός/πίσω.
Το ταμπλό οργάνων είναι ενιαίο, με οπτικές εσοχές στο χώρο του οδηγού και του συνοδηγού. Η εσοχή στην πλευρά του οδηγού φιλοξενεί την εντελώς ανεξάρτητη μονάδα οθονών, η οποία διατίθεται σε τρεις παραλλαγές: δύο οθόνες 7 ιντσών (17,78 εκ), μία οθόνη 7 και μία 10,25 ιντσών (26 εκ) και στην έκδοση ευρείας οθόνης με δύο οθόνες 10,25 ιντσών. Στην πλευρά του συνοδηγού, η εσοχή καλύπτεται από διακοσμητική επένδυση.
Τα στρογγυλά στόμια αεραγωγών, πέντε συνολικά, διαθέτουν εμφάνιση που θυμίζει τουρμπίνα με όμορφα σχεδιασμένα πτερύγια καθοδήγησης του αέρα. Το υποβραχιόνιο στις πόρτες ενσωματώνεται αρμονικά στο κεντρικό πλαίσιο των θυρών, ενώ η χειρολαβή στήριξης είναι κυλινδρική και οριζόντια τοποθετημένη σαν κουπαστή.
Στον βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται το σύστημα infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience) που προσφέρει διαισθητικό χειρισμό καιενεργοποιείται μέσω φωνητικών εντολών, με τη φράση «Hey Mercedes». Το MBUX μπορεί να διαμορφώνεται εξατομικευμένα χάρη σε μια ευρεία γκάμα επιλογών. Ο πανίσχυρος υπολογιστής, οι λαμπερές οθόνες και τα άψογα γραφικά, η προσαρμόσιμη προβολή, η έγχρωμη οθόνη Head-up, η πλοήγηση με επαυξημένη πραγματικότητα και το λογισμικό που μαθαίνει, αποτελούν τα βασικά πλεονεκτήματα του συστήματος.
Αυξημένες δυνατότητες και ασφάλεια
Στα Off road χαρακτηριστικά της νέας GLA συγκαταλέγονται το κάθετο μπροστινό τμήμα, οι κοντοί πρόβολοι μπροστά - πίσω και οι περιμετρικές, προστατευτικές επενδύσεις. Τα μοντέλα 4MATIC περιλαμβάνουν στον βασικό εξοπλισμό το πακέτο μηχανικού εξοπλισμού Off road, το οποίο προσφέρει ένα επιπλέον πρόγραμμα οδήγησης, λειτουργία υποβοήθησης οδήγησης σε κατηφόρα και προβολή off road κινούμενων εικόνων στην οθόνη πολυμέσων, καθώς και μία ειδική λειτουργία φωτισμού για εκτός δρόμου οδήγηση σε συνδυασμό με τους προβολείς Multibeam Led.
Στην νέα GLA, έχει αυξηθεί η ασφάλεια που παρέχουν τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης. Οι διευρυμένες λειτουργίες του πακέτου υποβοήθησης οδήγησης περιλαμβάνουν, ενδεικτικά, την λειτουργία αλλαγής κατεύθυνσης, την λειτουργία λωρίδας έκτακτης ανάγκης, την λειτουργία προειδοποίησης αποβίβασης, που ειδοποιεί τον οδηγό όταν προσεγγίζουν ποδηλάτες ή οχήματα, και ένα σύστημα προειδοποίησης όταν ανιχνεύονται πεζοί κοντά σε διαβάσεις.
Η νέα GLA έχει την δυνατότητα να αντιδρά όταν αδρανεί ο οδηγός. Η ενεργή υποβοήθηση πέδησης αναλαμβάνει σε πολλές περιπτώσεις να πραγματοποιεί αυτόνομο φρενάρισμα, προκειμένου να αποτραπεί μια σύγκρουση ή να μειωθεί η σφοδρότητά της. Με τις ταχύτητες που αναπτύσσονται συνήθως στην πόλη, το σύστημα μπορεί επίσης να επιβραδύνει όταν ανιχνεύει σταματημένα οχήματα ή πεζούς που διασχίζουν τον δρόμο, ώστε να αποτρέπονται συγκρούσεις ανάλογα με την περίσταση.
Κινητήρες – Εκδόσεις
Με δυνατούς και οικονομικούς 4κύλινδρους κινητήρες, σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, το σύστημα infotainment MBUX με διαισθητικό χειρισμό, καθώς και το σύστημα ελέγχου ανέσεων Energizing, η νέα GLA είναι ένα από τα πιο πλήρη μοντέλα της κατηγορίας της, που εκτός των άλλων διαθέτει χαμηλή αεροδυναμική αντίσταση με τιμή Cd από 0,28.
Η βασική έκδοση των βενζινοκίνητων μοντέλων είναι ο κινητήρας M 282 με κυβισμό 1,33 λίτρων στην GLA 200 (μικτή κατανάλωση καυσίμου 6,0-5,7 λτ/100 χλμ, μικτές εκπομπές CO2 137-130 γρ/χλμ) που διαθέτει σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων για οικονομική λειτουργία υπό μερικό φορτίο.
Συνοπτικά οι εκδόσεις βενζινοκινητήρων είναι οι εξής:
GLA 200 GLA 250 GLA 250
4MATIC
Κινητήρας 4 εν σειρά 4 εν σειρά 4 εν σειρά
Κιβώτιο ταχυτήτων αυτόματο 7G-DCT 8G-DCT 8G-DCT
Κυβισμός cc 1332 1991 1991
Ισχύς kW/hp 120/163 165/225 165/225
σε σ.α.λ. 5500 5500 5500
Ροπή στρέψης Nm 250 350 350
σε σ.α.λ. 1620-4000 1800-4000 1800-4000
Μικτή κατανάλωση καυσίμου l/100 km 6,0-5,7 6,7-6,5 7,1-6,9
Μικτές εκπομπές CO2 g/km 137-130 153-148 163-158
Επιτάχυνση 0-100 km/h s 8,7 6,9 6,7
Μέγιστη ταχύτητα km/h 210 240 240
Όμως, για τους φίλους των πετρελαιοκινητήρων (ειδικά του δημοφιλέστατου 1,5 λίτρων), τα νέα δεν είναι ευχάριστα, καθώς η βασική diesel έκδοση της νέας GLA, είναι ο 2λιτρος κινητήρας ΟΜ 654.
Συνοπτικά, οι εκδόσεις diesel είναι οι εξής:
GLA 200 d GLA 200 d
4MATIC GLA 220 d GLA 220 d
4MATIC
Κιβώτιο ταχυτήτων αυτόματο 8G-DCT
Κυβισμός cc 1950 1950 1950 1950
Ισχύς kW/hp 110/150 110/150 140/190 140/190
σε σ.α.λ. 3400–4440 3400–4440 3800 3800
Μέγ. ροπή στρέψης Nm 320 320 400 400
σε σ.α.λ. 1400–3200 1400–3200 1600–2600 1600–2600
Μικτή κατανάλωση καυσίμου l/100 km 4,8-4,6 5,2-4,9 4,9-4,7 5,3-5,0
Μικτές εκπομπές CO2 g/km 126–121 138–130 129–123 140–133
Επιτάχυνση 0-100 km/h s 8,6 8,9 7,4 7,3
Μέγιστη ταχύτητα km/h 208 205 217 219
Σύντομα θα διατίθεται ένα μοντέλο EQ Power με υβριδικό σύστημα κίνησης τρίτης γενιάς, ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα ακολουθήσει η EQA, ένα πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο.
Διάθεση – Τιμή
Η νέα GLA παράγεται στο εργοστάσιο της μάρκας στο Rastatt (Γερμανία) και θα κάνει το ντεμπούτο της στην Ευρώπη στα τέλη Απριλίου 2020. Στην Ελληνική αγορά αυτή την στιγμή είναι διαθέσιμη μόνο η έκδοση GLA 200, με τιμή στα €35.850, ενώ οι υπόλοιπες εκδόσεις αναμένονται στο αμέσως προσεχές διάστημα.
O κυριότερος βασικός εξοπλισμός του μοντέλου για την Ελλάδα, είναι ο εξής: Active Brake Assist, Cruise Control – Σύστημα ρύθμισης ταχύτητας, Dynamic Select, MBUX σύστημα πολυμέσων, Speed Limit Assist, Sport δερμάτινο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών, Thermatic - σύστημα κλιματισμού, Αερόσακος γονάτων οδηγού, Αναδιπλούμενα πίσω καθίσματα, Ανάρτηση άνεσης, Εμπρός καθίσματα με μηχανικές ρυθμίσεις, Ενεργή υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, Ζάντες αλουμινίου 17", Κάθισμα συνοδηγού με αισθητήρα βάρους, Κεντρική κονσόλα με αποθηκευτικό χώρο, Προβολείς αλογόνου (συμπεριλαμβάνονται φώτα πορείας ημέρας LED), Προεγκατάσταση για πληροφορίες κυκλοφορίας – Live Traffic Information, Ράγες οροφής σε αλουμίνιο, Σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων, Σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, Σύστημα προστασίας πεζών, Υαλοκαθαριστήρες με αισθητήρα βροχής, Χειριστήρια αλλαγής ταχυτήτων στο τιμόνι, Ψηφιακό ραδιόφωνο.
Στο βασικό πακέτο περιλαμβάνονται επίσης: Προεγκατάσταση για κοινή χρήση αυτοκινήτων, Κάμερα οπισθοπορείας, Θήκη για 2 ποτήρια, Κεραία τηλεφώνου & GPS για retrofit navigation, Touchpad, Πακέτο αποθηκευτικού χώρου Easy Pack, Tirefit με συμπιεστή ελαστικών, Βελούδινα πατάκια, Πακέτο φωτισμού και ορατότητας.
Νίκος Τσάδαρης