Μια «κούρσα» πολύ σκληρή για να πεθάνει
Με τον χαρακτηρισμό «κούρσα» ο μέσος Έλληνας χαρακτηρίζει τα κλασικά επιβατικά οχήματα των τριών όγκων, αυτά τα οποία εξυπηρέτησαν ως επί το πλέιστον τις ανάγκες της ιδιωτικής μετακίνησης, τις δεκαετίες της ανάπτυξης (΄60, ΄70 & ΄80). Μια «κούρσα» λοιπόν αποφασίσαμε να σας παρουσιάσουμε σε αυτήν την δοκιμή και μάλιστα μια από τις πλέον πετυχημένες, καθώς από το 2013 μέχρι το 2019 πούλησε 750.000 μονάδες.
Πρόκειται για Mercedes CLA, το μικρομεσαίο 4θυρο μοντέλο της γερμανικής μάρκας, που βασίζεται στην τελευταία A-Class, όντας αναβαθμισμένο τεχνολογικά, με μικρή αύξηση των διαστάσεων και μεγαλύτερη αύξηση των διαθέσιμων χώρων.
Σχεδίαση
Η CLA της δοκιμής μας, ανήκει στην 2η γενιά του μοντέλου, με πιο σπορτίβ σχήμα, πολλές τεχνολογίες προερχόμενες από τα ακριβότερα μοντέλα της μάρκας και καλύτερες αναλογίες. Περιορίστηκε το μήκος της οροφής, μεγάλωσε το ρύγχος του αυτοκινήτου, η καμπίνα μετατοπίστηκε πιο πίσω, το αμάξωμα φάρδυνε κατά 5 ολόκληρα εκατοστά και τα πίσω φώτα τοποθετήθηκαν κατά 5 εκ χαμηλότερα. Για να αναβαθμιστούν οι αναλογίες του αμαξώματος η CLA, ξεπερνά πλέον σε μήκος (μόλις +2 χλστ) την C-Class, η οποία ανήκει στην παραπάνω κατηγορία και διαθέτει σαφώς μεγαλύτερους χώρους (από αυτήν της πρώτης γενιάς) για επιβάτες και αποσκευές. Όσον αφορά τις εξωτερικές ομοιότητες με την «αδελφή» A-Class, αυτές περιορίζονται μόνο στην μάσκα εμπρός, ενώ ο πολύ καλός αεροδυναμικός συντελεστής (Cd 0,22), βοηθά σημαντικά στην μείωση κατανάλωσης και ρύπων.
Το εσωτερικό, με τα υλικά και την ποιότητα κατασκευής υπεράνω κριτικής, είναι «κόπι πάστε» αυτό της A-Class. Η σωστή, πολυρυθμιζόμενη θέση οδήγησης, συνεισφέρει στην εργονομία, ενώ η ορατότητα δεν βρίσκει εμπόδια. Το βλέμμα πάντως αμέσως επικεντρώνεται στο ψηφιακό ταμπλό με την ενιαία οθόνη (που στην πραγματικότητα είναι δύο στην σειρά), που δίνει την «hi tech» αίσθηση που έχει επιλέξει η εταιρία για τα σύγχρονα μοντέλα της. Στο ίδιο μοτίβο και τα χειριστήρια των διαφόρων λειτουργιών με επιφάνεια αφής στην κεντρική κονσόλα, αλλά και στο τιμόνι, στοιχείο που μερικές φορές προβληματίζει τον οδηγό, αφού άθελά του πολλές φορές ενεργοποιεί λειτουργίες ή κάνει ανεπιθύμητες αλλαγές. Το σύστημα πολυμέσων MBUX, είναι αναβαθμισμένο εδώ, αναγνωρίζοντας χειρονομίες, επιτρέποντας ακόμα και την προσαρμογή του περιεχομένου της οθόνης.
Οι χώροι για τους επιβάτες είναι υπέρ επαρκείς για τέσσερις ενήλικες (πέμπτος δύσκολα θα χωρέσει) με τους πίσω να έχουν οριακό χώρο για τα κεφάλια τους, ενώ ο χώρος αποσκευών, με χωρητικότητα 460 λίτρα, ταιριάζει ακόμα περισσότερο στην οικογενειακή «φύση» του μοντέλου, όπως επίσης και οι πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα.
Ιδιαίτερα πλούσιος είναι και ο εξοπλισμός, που περιλαμβάνει στάνταρ ESP, σύστημα ενεργής υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, 7 αερόσακoυς, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, cruise control, κάμερα οπισθοπορείας, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, υπολογιστή ταξιδιού, σύστημα πολυμέσων με χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Αυτό όμως που λείπει είναι η ρεζέρβα, έλλειψη σημαντική για τα ελληνικά δεδομένα της κατάστασης των δρόμων (στην χώρα μας συνήθως τα λάστιχα σκίζονται και δεν τρυπούν, με αποτέλεσμα το κιτ επισκευής να μην μπορεί να ανταποκριθεί στην «βλάβη» του ελαστικού).
Κινητήρας - Κιβώτιο
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας φορούσε τον αναβαθμισμένο (ανταποκρίνεται στις πιο σύγχρονες ευρωπαϊκές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων - με AdBlue) κινητήρα πετρελαίου 1,5 λίτρου, με απόδοση 116 ίππων και ροπή 205 Nm από τις 1.750 στροφές. Πρόκειται για τον καλύτερο με διαφορά κινητήρα πετρελαίου στην κατηγορία, που στην περίπτωσή μας συνδυάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων. Διαθέτει, σύστημα start/stop, τέσσερις ρυθμίσεις λειτουργίας (eco, comfort, sport, individual), επαρκή ροπή για ευχάριστη και ξεκούραστη οδήγηση, δεν ακούγεται σχεδόν καθόλου (χάρη και στην ποιοτική μόνωση της καμπίνας) και προσφέρει αξιοπρεπέστατες επιδόσεις, με την ανάλογη ενεργητική ασφάλεια, που αυτές συνεπάγονται.
Η επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ/ώρα γίνεται εφικτή μέσα 10,6'' με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη) και η τελική ταχύτητα ξεπερνά τα 200 χλμ/ώρα.
Όλα τα παραπάνω συμβαίνουν σε ένα αμάξωμα βάρους σχεδόν 1500 κιλών, με κατανάλωση εντυπωσιακά χαμηλή, καθώς στην διάρκεια της δοκιμής μας δεν ξεπέρασε τα 6 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα μικτής διαδρομής, επίδοση στην οποία συμβάλλει σημαντικά και το άριστο κιβώτιο, οι αλλαγές του οποίου μπορούν να γίνουν και με τα paddles που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι.
Από την θέση του οδηγού
Στο κάθισμα του οδηγού της CLA, αισθάνεσαι σαν πιλότος μαχητικού, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην σχεδίαση του ταμπλό και την διπλή οθόνη πολυμέσων.
Η θέση οδήγησης πλησιάζει το ιδανικό, με υψηλά επίπεδα πλευρικής στήριξης, εργονομίας και περιμετρικής ορατότητας.
Το αεροδυναμικό αμάξωμα, στον ανοιχτό δρόμο ταξιδεύει αθόρυβα, με καλή ποιότητα κύλισης και αμελητέους αεροδυναμικούς ή μηχανικούς θορύβους.
Ο κινητήρας ανταποκρίνεται από πολύ χαμηλά και πρόθυμα στο πάτημα του δεξιού πεντάλ και εμφανίζει γραμμική απόδοση, που σε συνδυασμό με το καλορυθμισμένο αυτόματο κιβώτιο, διευκολύνει την οδήγηση και τις προσπάθειες για προσπέρασμα.
Το χαμήλωμα της ανάρτησης (ίσως περισσότερο από ότι επιβάλλει η πρακτική της καθημερινότητας), εξασφαλίζει εξαιρετική οδική συμπεριφορά, παρά τον «τρίτο όγκο» που θεωρητικά αλλάζει τους συσχετισμούς.
Το ουδέτερο κράτημα και οι απολύτως προοδευτικές αντιδράσεις, διευκολύνουν την διατήρηση υψηλών ταχυτήτων στους αυτοκινητόδρομους, και στους επαρχιακούς δρόμους.
Ένα πρόβλημα αντιμετωπίζει η άνεση (είναι ρυθμισμένη οδηγοκεντρικά, με σκληρότερα από της A-Class ελατήρια), κυρίως εντός του αστικού ιστού, όπου το πέρασμα από εγκάρσιες ατέλειες του δρόμου «τραντάζει» δυσάρεστα την εμπρός ανάρτηση και μεταφέρει στα σώματα των επιβατών το «πρόβλημα».
Κατά τα λοιπά, το ακριβές τιμόνι (επιτέλους με ικανοποιητική επαναφορά), τα αποτελεσματικά και με αίσθηση φρένα, αλλά και τα δυνατά φώτα, συνθέτουν ένα οικογενειακό μοντέλο με σπορτίφ προδιαγραφές, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από-έως για τις περισσότερες μεταφορικές ανάγκες που έχει μια σύγχρονη οικογένεια. Στα θετικά και απαραίτητα στην εποχή μας, συγκαταλέγονται τα πολλά βοηθήματα του οδηγού, μεταξύ των οποίων ξεχωρίσαμε τα: Active Distance Assist Distronic, Active Emergency Stop Assist, Active Lane Change Assist, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist και Pre-Safe Plus.
Δια ταύτα
Σε ένα κόσμο όπου τα SUV/crossover, ανατρέπουν καθημερινά προς όφελός τους τις εμπορικές ποσοστώσεις, η οδήγηση της CLA 180d, αποδεικνύει ότι «κούρσες» σαν κι αυτήν, είναι πολύ σκληρές για να πεθάνουν.
Όμορφη, «πλούσια», σπορτίφ, «hi tech», καλοτάξιδη, σχετικά ευρύχωρη και εντυπωσιακά οικονομική σε καύσιμο, δικαιολογεί σχεδόν τα σχεδόν 33.000 ευρώ της «τσιμπημένης» τιμής της και εγγυάται (όπως ότι έχει σήμα το αστέρι) την όποια αποταμιευτική αξία μπορεί να έχει ένα κινητό.
Υπέρ
Σχεδίαση
Κινητήρας
Τεχνολογίες
Εξοπλισμός
Ποιότητα
Ασφάλεια
Οδική συμπεριφορά
Κατανάλωση
Κατά
Τιμή
Άνεση ανάρτησης
Έλλειψη ρεζέρβας
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 4θυρο, 5θέσιο, μικρομεσαίο, επιβατικό
Διαστάσεις: 4.688 Χ 1.830 Χ 1.439 χλστ
Μεταξόνιο: 2.729 χλστ
Βάρος: 1.490 κιλά
Χώρος αποσκευών: 460 λτ
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 43 λτ
Κινητήρας: Diesel, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.461 κ.εκ.
Ισχύς: 116 ίπποι / 3.200 σαλ
Ροπή (Nm @ σαλ): 205 / 1.750
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο, διπλού συμπλέκτη, 7 σχέσεων με paddles
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
Τροχοί: 225/45/18
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση
Κύκλος στροφής m
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 10,6΄΄
Τελική ταχύτητα: 205 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 6,0 λτ/100 χλμ
Εκπομπές CO2: 115 γρ/χλμ
Νίκος Τσάδαρης: