Το κιβώτιο αναδεικνύει τον κινητήρα
Το Ateca είναι το πρώτο αυθεντικό SUV της Seat. Χτίστηκε πάνω στην πλατφόρμα MQB της VW και ήρθε στην Ελληνική αγορά την ώρα που οι πωλήσεις άρχισαν να παίρνουν τα πάνω τους και ειδικά αυτές των SUV/Crossover.
Δυστυχώς, το καλωσόρισμα με τις θετικές κριτικές όσων το δοκίμασαν, δεν είχε το αποτέλεσμα που ταίριαζε στην αξία του μοντέλου και αυτό διότι συνέπεσε με την αδυναμία του εργοστασίου να δώσει στην ελληνική αντιπροσωπεία, όσα Ateca ζητούσε η αγορά.
Με value for money έκδοση αυτή του κινητήρα των 1000 κ.εκ. βενζίνης, με κίνηση στους εμπρός τροχούς, οι καταναλωτές είχαν και την επιλογή πετρελαιοκινητήρα, αλλά και τετρακίνησης.
Έχοντας στο παρελθόν δοκιμάσει όλες τις εκδόσεις του μοντέλου, δεν είχαμε ενθουσιαστεί από την έκδοση 1.6 TDi που συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων. Ο λόγος ήταν το ότι, ο κινητήρας αυτός για να πάρει τα πάνω του έπρεπε να ξεπεράσει τις 2.000 στροφές, περιοχή όπου οι περισσότεροι πετρελαιοκινητήρες αρχίζουν να μπαίνουν στο peak της απόδοσής τους.
Με δεδομένο το παραπάνω, είμαστε αρκούντως επιφυλακτικοί όταν παραλάβαμε το προσθιοκίνητο Ateca 1.6 TDi, που όμως σε αυτή την περίπτωση χρησιμοποιεί το 7 σχέσεων αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG.
Όμως, από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα η διαφορά του συνδυασμού κινητήρα-κιβωτίου, γίνεται αμέσως αισθητή, τόσο πολύ ώστε χιλιόμετρο το χιλιόμετρο, ημέρα με την ημέρα, η εικόνα του Ateca 1.0TSi με το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, αρχίζει να ξεθωριάζει.
Με τους 116 ίππους στις 3.750 σαλ και τα 25 Nm ροπής από τις 1500 σαλ, να αξιοποιούνται άριστα από το DSG, ο κινητήρας πλέον γίνεται ...ουάου! Σβέλτος, ροπάτος, χωρίς ενοχλητικό θόρυβο, με ελάχιστους κραδασμούς, μετακινεί με άνεση τα 1450 κιλά του μεγάλου αμαξώματος, δίνοντας του και αξιοπρεπέστατες επιδόσεις. Όμως, η επιτάχυνση 0-100 χλμ σε 11.5΄΄ και η τελική των 184 χλμ/ώρα, είναι τιμές που έρχονται σε δεύτερο πλάνο, καθώς το ζητούμενο από τα μοντέλα αυτής της κατηγορίας (ειδικά τα πετρελαιοκίνητα) είναι οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις (ρεπρίζ) που το Ateca της δοκιμής μας διαθέτει με το παραπάνω και η οικονομία καυσίμου, που στην περίπτωσή μας (σχεδόν 1000 χλμ. σε όλων των ειδών τους δρόμους) δεν ξεπέρασε τα 6,1 λτ/100 χλμ, παρά το ότι πολλές φορές δεν το λυπηθήκαμε.
Στον δρόμο και από την πολύ καλή θέση οδήγησης, δεν νιώθεις ότι οδηγείς ψηλό αυτοκίνητο, αλλά ένα καλοστημένο μικρομεσαίο επιβατικό.
Το επιβλητικό αμάξωμα εμπνέει εμπιστοσύνη, χάρη και στην σφιχτή ανάρτηση που περιορίζει τις κλίσεις στις στροφές, αλλά δεν μπορεί να κάνει ...θαύματα, απέναντι στις μεγάλες λακκούβες. Όμως ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις δεν επηρεάζεται το τιμόνι, ενώ συνολικά η ποιότητα κύλισης είναι πάνω από τον μέσο όρο. Σε γενικές γραμμές το Ateca είναι σταθερό, με μεγάλα επίπεδα πρόσφυσης και άμεσες αντιδράσεις στις οδηγίες του οδηγού, ενώ τα υψηλού προφίλ ελαστικά (215/55/17) βοηθούν την ανάρτηση στο φιλτράρισμα των όποιων κακοτεχνιών του δρόμου.
Στους αυτοκινητόδρομους, διατηρεί εύκολα υψηλές ταχύτητες και δεν δυσκολεύεται στις προσπεράσεις, που γίνονται ομαλά και σβέλτα χάρη και στο κιβώτιο DSG. Αντίστοιχα, με ύψος από το έδαφος 18,8 εκ., υπάρχει η δυνατότητα κίνησης και σε ομαλούς χωματόδρομους, που μεγαλώνει ακόμα περισσότερο αν τα λάστιχα δεν είναι απολύτως για άσφαλτο. Εδώ στα πλεονεκτήματα, θα προσθέσουμε και την ύπαρξη ρεζέρβας ασφαλείας, μιας αναγκαιότητας για την Ελλάδα, που δυστυχώς όσο περνά ο καιρός σπανίζει, κυρίως για εξοικονόμηση κόστους και δευτερευόντως για εξοικονόμηση χώρου. Επιπλέον το μήκους 4,36μ. αμάξωμα, αποδεικνύεται ευέλικτο στην πυκνή κυκλοφορία και τα σοκάκια της πόλης, γεγονός στο οποίο βοηθά και το «κοφτερό» άμεσο σε απόκριση τιμόνι.
Στα θετικά στοιχεία του Ateca της δοκιμής μας, θα προσθέσουμε την καλή ηχομόνωση, τα δυνατά φώτα και τα αποτελεσματικά φρένα, ενώ σχεδόν ποτέ δεν χρειάστηκε να ενεργοποιηθούν τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης.
Κατά τα λοιπά, το συντηρητικής σχεδίασης, ποιοτικό και καλά εξοπλισμένο εσωτερικό, εντυπωσιάζει με τους χώρους (πίσω ακόμα και οι ψηλοί κάθονται σταυροπόδι) επιβατών, τις πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα, αλλά και τον χώρο αποσκευών (510 λίτρα) που είναι εύκολα αξιοποιήσιμος λόγω της μεγάλης (σχεδόν 2τ.μ.) 5ης πόρτας.
Η έκδοση της δοκιμής μας, διέθετε και οθόνη (πολυμέσων) αφής 8 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό, με αισθητήρα προσέγγισης, ανεβάζοντας στη βάση της τις επιλογές καθώς πλησιάζεις το χέρι σου.
Τέλος, στον πλούσιο εξοπλισμό (από την βασική έκδοση) περιλαμβάνονται ESP, κλιματισμός, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος σε χαμηλές ταχύτητες, 7 αερόσακοι, 4 ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικοί καθρέφτες, προβολείς ομίχλης, αισθητήρες παρκαρίσματος, ηχοσύστημα, κτλ.
Σαν συμπέρασμα της συμβίωσής μας με το πετρελαιοκίνητο Ateca με το DSG κιβώτιο, θα τονίσουμε ότι, είναι το αυτοκίνητο που ταιριάζει σε όποιον κάνει πολλά χιλιόμετρα τον χρόνο, χρειάζεται μεγάλους χώρους επιβατών / αποσκευών, δεν θέλει τον βραχνά της αλλαγής ταχυτήτων, αποζητά την ασφαλή οδική συμπεριφορά και αποφεύγει τις συχνές επισκέψεις σε πρατήρια καυσίμων.
Όλα τα παραπάνω κοστίζουν (με κιβώτιο DSG) από 26.755 ευρώ, τιμή όχι αμελητέα (ειδικά αν την συγκρίνουμε τα από 20.400 ευρώ του 1.0 TSi), αλλά που στην διάρκεια χρήσης θα σας αποζημιώσει με το παραπάνω.
Υπέρ
- Κινητήρας – Κιβώτιο
- Κατανάλωση
- Χώροι επιβατών – αποσκευών
- Ποιότητα κατασκευής
- Εξοπλισμός
- Οδική συμπεριφορά
- Ενδιάμεσες επιταχύνσεις
Κατά
- Περιορισμένη άνεση
- Τιμή (σε σχέση με το 1000άρι)
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV/Crossover, επιβατικό
- Διαστάσεις: 4.363 Χ 1.841 Χ 1.601 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.638 χλστ
- Βάρος: 1.446 κιλά
- Ρεζερβουάρ καυσίμων: 50 λτ
- Χώρος αποσκευών: 510 λτ
- Κινητήρας: Diesel, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.598κ.εκ.
- Ισχύς: 115 ίπποι / 3.250σαλ
- Ροπή: 250 Nm / 1.500 σαλ
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, DSG
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
- Τροχοί: 215/55/17
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 11,5΄΄
- Τελική ταχύτητα: 184 χλμ/ώρα
- Κατανάλωση (δοκιμής): 6,1 λτ/100 χλμ
- Εκπομπές CO2:128 γρ/χλμ
Νίκος Τσάδαρης