Αποτελούν βιώσιμη λύση, με χαμηλότερα επίπεδα ρύπανσης
Τρεις μήνες μετά την καθιέρωση του πράσινου δακτυλίου (Ultra-Low Emissions Zone) στο Λονδίνο, τα αποτελέσματα μιας δοκιμής που πραγματοποιήθηκε επί ένα χρόνο στη βρετανική πρωτεύουσα δείχνουν, ότι τα plug-in υβριδικά επαγγελματικά οχήματα μπορούν να αποτελέσουν την πιο πρακτική και άμεσα διαθέσιμη επιλογή για επιχειρήσεις που έχουν ως στόχο τη συμμόρφωσή τους με τους ολοένα και πιο αυστηρούς στόχους μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις.
Στη δοκιμή (για την οποία διατέθηκαν 4,7 εκατ. λίρες από το Advanced Propulsion Centre που χρηματοδοτεί η βρετανική κυβέρνηση) συμμετείχαν είκοσι Ford Transit Custom Plug-In Hybrid van, τα οποία κάλυψαν 240.000 km σε διάστημα 12 μηνών. Ζητούμενο ήταν το, κατά πόσον οι επιχειρήσεις μπορούν να διεκπεραιώσουν τις συνήθεις καθημερινές δραστηριότητες των πετρελαιοκίνητων οχημάτων τους, μεγιστοποιώντας παράλληλα τη χρήση της αμιγούς ηλεκτροκίνησης που (ως γνωστόν) παράγει μηδενικούς ρύπους.
Οι συμμετέχουσες εταιρείες (Addison Lee Group, Autoglass, British Gas, Clancy Plant, DPD, Heathrow Airport, Interserve, Mears Group, the Metropolitan Police, Morrison Utility Services, RNLI, Royal Mail, Speedy Hire, Sky, Transport for London και Vodafone) αποτέλεσαν ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα επιχειρήσεων που εδρεύουν στην πόλη εντάσσοντας τα Transit Custom Plug-In Hybrid van στις καθημερινές τους δραστηριότητες.
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, το 75% της χιλιομετρικής κάλυψης του στόλου στο Κεντρικό Λονδίνο και το 49% στην περιοχή του Μείζονος Λονδίνου πραγματοποιήθηκε με τη χρήση αμιγούς ηλεκτροκίνησης. Τα αποτελέσματα της δοκιμής υπογραμμίζουν ότι ακόμα και χωρίς ολοκληρωμένο δίκτυο φόρτισης, τα υβριδικά van μπορούν να μειώσουν δραστικά τις εκπομπές ρύπων στα κέντρα των πόλεων αξιοποιώντας την ευελιξία που προσφέρουν οι range extender βενζινοκινητήρες, οι οποίοι εξασφαλίζουν την απαραίτητη αυτονομία για την ολοκλήρωση μεγαλύτερων αποστάσεων, εφόσον είναι απαραίτητο.
Τα επαγγελματικά οχήματα στο Λονδίνο εκτελούν 280.000 διαδρομές κατά τη διάρκεια μιας τυπικής εργάσιμης ημέρας, διανύοντας συνολικά 13 εκατομμύρια χιλιόμετρα, αριθμός που αυξάνεται διαρκώς. Τα van αντιπροσωπεύουν το 75% της μέγιστης κυκλοφορίας οχημάτων οδικών μεταφορών, με πάνω από 7.000 οχήματα την ώρα να κινούνται σε ώρες αιχμής μόνο στο Κεντρικό Λονδίνο. Παρόμοια εικόνα παρατηρείται και σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, γεγονός που οφείλεται εν μέρει στη ραγδαία άνοδο των online αγορών. Συνεπώς, οι αρχές των πόλεων σε όλη την Ευρώπη θεσπίζουν όλο και αυστηρότερες προδιαγραφές στις εκπομπές ρύπων, κάτι που αυξάνει την πίεση στις επιχειρήσεις προκειμένου να βρουν πιο βιώσιμες και πρακτικές λύσεις για τις μετακινήσεις των οχημάτων τους.
«Η κινητικότητα μηδενικών ρύπων είναι σημαντική για το μέλλον των πόλεων και των πολιτών μας, αλλά γνωρίζουμε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν εμπόδια στο δρόμο για την ηλεκτροκίνηση» δήλωσε ο Mark Harvey, director του προγράμματος Urban Electrified Van.«Γνωρίζουμε επίσης ότι οι επιχειρήσεις έχουν βάσιμες ανησυχίες για την αυτονομία των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και για την αποδοτικότητα κόστους και την αξιοπιστία τους. Οι δοκιμές αυτές βοήθησαν τη Ford και τους πελάτες της να επενδύσουν στο βαθμό στον οποίο τα PHEV μπορούν να συνεισφέρουν στην επίτευξη των στόχων για βελτιωμένη ποιότητα αέρα στις πόλεις, χωρίς να υπονομεύεται η παραγωγικότητα.»
Περαιτέρω δοκιμές σε Κολωνία και Βαλένθια θα προσφέρουν δεδομένα από διαφορετικές αγορές, πόλεις και τύπους πελατών, περιλαμβάνοντας ένα μίγμα οχημάτων που θα αποτελείται από μοντέλα, όπως το Transit Custom Plug-In Hybrid van και το όχημα μεταφοράς προσωπικού, Tourneo Custom Plug-In Hybrid. Τα δύο αυτά μοντέλα είναι τα πρώτα στις κατηγορίες τους που θα προσφέρουν plug-in υβριδική τεχνολογία, καθώς και στάνταρ εγγύηση μπαταρίας διάρκειας οκτώ ετών.
Τα νέα οχήματα στοχεύουν στην επίτευξη αυτονομίας 50 χλμ με κίνηση με μηδενικούς ρύπους. χρησιμοποιώντας ως range extender έναν βενζινοκινητήρα 1.0 EcoBoost. Με τον τρόπο αυτό, η συνολική αυτονομία θα φτάνει τα 500 χλμ περιορίζοντας έτσι το άγχος των οδηγών. Μία συμπαγής μπαταρία που τοποθετείται κάτω από το δάπεδο του οχήματος, είναι σε θέση να φορτίζεται μέσω μιας στάνταρ παροχής 230-volt, με τη σχεδίασή της να μην περιορίζει την ευρυχωρία της καμπίνας ή το χώρο φόρτωσης.
Η Ford πρόσφατα ανακοίνωσε ότι ένα νέο, πλήρως ηλεκτρικό Transit θα πλαισιώσει την γκάμα των ηλεκτροκίνητων επαγγελματικών οχημάτων της στην Ευρώπη το 2021. Σχεδιασμένο για να προσφέρει κίνηση αποκλειστικά με τη βοήθεια ηλεκτροκινητήρα, το νέο αυτό van θα συμβάλλει στην κατεύθυνση δημιουργίας καθαρότερων και πιο αθόρυβων πόλεων εξασφαλίζοντας συγχρόνως μειωμένα λειτουργικά κόστη για τις επιχειρήσεις και τους διαχειριστές στόλων.
Νίκος Τσάδαρης