Αποτελεί την πιο σκληρή και αγωνιστική εκδοχή του δημοφιλούς μικρού φορτηγού Ranger
Όταν πριν λίγους μήνες παρουσιάζαμε από αυτήν εδώ την ενότητα το εξτρίμ φορτηγάκι της Ford, το Ranger Raptor, ούτε καν μας είχε περάσει από το μυαλό ότι, σύντομα θα βρισκόμαστε στην πολύ υψηλή θέση του οδηγού, ανακαλύπτοντας πως η έλλειψη δρόμων δεν μπορεί να σταματήσει αυτό το θηριώδες υπερατλαντικό όχημα, που –θεωρητικά- δεν είχε μέλλον στην βαθειά χειμαζόμενη ελληνική αγορά.
Κι όμως. Μόλις χθες η πραγματικότητα μας διέψευσε, καθώς η ελληνική αντιπροσωπεία της Ford, διοργάνωσε μια εντυπωσιακή παρουσίαση του θηριώδους pick-up, στους Έλληνες δημοσιογράφους, δίνοντάς μας την ευκαιρία να ανακαλύψουμε τις –σχεδόν- απεριόριστες δυνατότητές του, ενώ ταυτόχρονα μας εξέπληξε (θετικά βέβαια) η πληροφορία πως, ήδη έχουν πουληθεί 20 από δαύτα, που θα έρθουν στην χώρα μέχρι τον προσεχή Σεπτέμβριο, ενώ ο στόχος της εταιρίας έχει μπει στις 100 πωλήσεις ανά έτος.
Το Ford Ranger Raptor είναι η πιο σκληρή και αγωνιστική εκδοχή του δημοφιλούς μικρού φορτηγού Ranger, που ήδη συναντάμε συχνά πυκνά στους ελληνικούς δρόμους.
Αυτό πήρε σαν βάση η Ford Performance και το μεταμόρφωσε σε «όπλο» για γρήγορη οδήγηση εκτός δρόμου, με ικανότητες παντός εδάφους.
Αρχής γενομένης από το σασί τύπου σκάλας του Ranger, ενισχυμένο σε 12 σημεία και με απόσταση από το έδαφος 28,3 εκατοστά (βάθος βύθισης 850 mm), οι τεχνικοί της μάρκας «έχτισαν» ένα εντυπωσιακό 4θυρο αμάξωμα, πιο φαρδύ, μακρύ και ψηλό από αυτό του Ranger, και το πάτησαν στο έδαφος με αλουμινένιες ζάντες 17 ιντσών, που φορούν τα ειδικά για την περίσταση ελαστικά Baha Champion της BF Goodrich, σε διάσταση 285/70/17 (κόστος 250 ευρώ/έκαστο).
Το πλαίσιο χρησιμοποιεί υψηλής αντοχής ατσάλια με χαμηλή περιεκτικότητα σε κράματα, για να αντέχει την υψηλή καταπόνηση που επιφέρει η off-road αγωνιστική οδήγηση.
Κινητήρας – Κιβώτιο - Αναρτήσεις
Καρδιά του βάρους 2500 κιλών αμαξώματος είναι ο 2λιτρος πετρελαιοκινητήρας EcoBlue, που στην έκδοση Bi-turbo αποδίδει 213 ίππους/3750 σαλ και μέγιστη –θηριώδη- ροπή 500 Nm/1750-2000 σαλ.
Στην εξίσωση προσέθεσαν και το νέο 10άρι αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων της μάρκας, δημιουργώντας έτσι ένα όχημα παντός εδάφους, που επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ. μέσα σε 10.5’’, ενώ φτάνει στην τελική ταχύτητα των 170 χλμ/ώρα.
Το αυτόματο 10αρι κιβώτιο ταχυτήτων της Ford είναι ίδιο με του F-150 Raptor και αποτελείται από ατσάλι υψηλής αντοχής, κράματα αλουμινίου και συνθετικά υλικά για βελτιστοποίηση της αντοχής και του βάρους. Η ευρύτερη κλιμάκωση έχει σαν αποτέλεσμα καλύτερη επιτάχυνση και απόκριση, ενώ συμβάλλει σε κατανάλωση (κατά τον κατασκευαστή) 8,9 l/100 km με εκπομπές CO2 233 g/km. Αλγόριθμοι προσαρμογής αλλαγής σχέσης σε πραγματικό χρόνο εξασφαλίζουν την επιλογή της κατάλληλης σχέσης την κατάλληλη στιγμή. Η ρύθμιση του κιβωτίου περιλαμβάνει λειτουργία Live in Drive, με χειριστήρια αλλαγών στο τιμόνι (paddle shifters) για μηχανική επιλογή σχέσης.
Όμως το μεγάλο ατού του Ranger Raptor, είναι οι αγωνιστικές αναρτήσεις, φτιαγμένες για να τα βγάζουν πέρα σε δύσκολα εδάφη (γωνία προσέγγισης 32.5°, διαφυγής 27° & ράμπας 25°) με υψηλές ταχύτητες, διατηρώντας παράλληλα απόλυτο έλεγχο και άνεση, παρά το φαρδύ (1710 χλστ) μετατρόχιο και την αυξημένη απόσταση από το έδαφος.
Τα αμορτισέρ (ομόκεντρα τοποθετημένα με τα ελατήρια) είναι της FOX με Position Sensitive Damping, παράγουν υψηλότερες δυνάμεις απόσβεσης σε ακραίες συνθήκες για απαράμιλλη συμπεριφορά off-road, και χαμηλότερες σε μέτριες συνθήκες για βελτιωμένη ποιότητα κύλισης στο δρόμο. Η διαδρομή των εμπρός αμορτισέρ έχει αυξηθεί κατά 32% και των πίσω κατά 18% αντίστοιχα.
Τα σπορ αμορτισέρ διαμέτρου 2,5” (63,5 mm) υποστηρίζονται από αλουμινένιους βραχίονες ελέγχου, με προεξέχοντες βάσεις θόλων αμορτισέρ μπροστά και ειδική νέα διάταξη πίσω ανάρτησης με γόνατα ελατηρίων, αλλά και ενσωματωμένο σύνδεσμο Watt που επιτρέπει την κίνηση του άξονα πάνω / κάτω με ελάχιστη πλευρική απόκλιση.
Τα εμπρός φρένα χρησιμοποιούν δαγκάνες δύο εμβόλων αυξημένης διαμέτρου πάνω από 20% συγκριτικά με του στάνταρ Ranger pick-up στα 51 mm, και αεριζόμενους δίσκους 332 mm x 32 mm, ενώ τα πίσω φρένα έχουν αναβαθμιστεί με δαγκάνες διαμέτρου 54 mm, και αεριζόμενους δίσκους 332 mm x 24 mm.
Το Ranger Raptor διαθέτει επίσης ποδιές (από ατσάλι υψηλής αντοχής πάχους 2,3 mm – πάνω από 60% μεγαλύτερο πάχος από της στάνταρ ποδιάς) στο κάτω μέρος του αμαξώματος, πλέον των στάνταρ προστατευτικών που υπάρχουν για τον κινητήρα και το κιβώτιο τετρακίνησης του Ranger.
Οι οδηγοί μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε έξι προφίλ (driving modes) του Terrain Management System κατάλληλα για μία μεγάλη ποικιλία εδαφών και οδηγικών σεναρίων, όπως:
- Normal mode – έμφαση στην άνεση, την οικονομική κατανάλωση και την οδηγησιμότητα
- Sport mode – ταχύτερη απόκριση για σπορ οδήγηση στο δρόμο
- Grass/Gravel/Snow mode – σχεδιασμένο για να εμπνέει ασφάλεια και αυτοπεποίθηση σε ολισθηρά off-road και ανώμαλα εδάφη
- Mud/Sand mode – ρυθμίζει την απόκριση του οχήματος για βέλτιστη ελκτική πρόσφυση και κίνηση σε χαλαρά εδάφη όπως η άμμος και η λάσπη
- Rock mode – προορίζεται για οδήγηση με χαμηλή ταχύτητα σε πετρώδη εδάφη, όπου ο ομαλός έλεγχος είναι πρωταρχικής σημασίας
- Baja mode – ρυθμίζει την απόκριση για οδήγηση εκτός δρόμου με υψηλές ταχύτητες, κάτι που χρειάζονται οι οδηγοί στο διάσημο Baja desert rally
Οι τεχνολογίες υποστήριξης και ασφάλειας που βοηθούν τους οδηγούς όταν κινούνται στο άγνωστο σε διαδρομές off-road ή δύσκολους χώρους εργασίας, περιλαμβάνουν μία βελτιωμένη έκδοση του Ford Stability Control με λειτουργία Roll Mitigation και Electronic Stability Control, Trailer Sway Control, Hill Start Assist, Hill Descent Control, και Load Adaptive Control.
Σε ένα τόσο εξεζητημένο όχημα, όπως περιμένει κανείς, έχει δοθεί ιδιάιτερη έμφαση στο σύστημα επικοινωνίας και ψυχαγωγίας (SYNC 3) με δυνατότητα ελέγχου των λειτουργιών ήχου, πλοήγησης και συνδεδεμένων smartphone με απλές, καθημερινές φωνητικές εντολές. Το σύστημα προσφέρει Apple CarPlay και Android Auto, χωρίς πρόσθετο κόστος, και περιλαμβάνει SYNC AppLink για φωνητική ενεργοποίηση μιας σειράς εφαρμογών smartphone.
Η κεντρική, έγχρωμη οθόνη αφής 8 ιντσών ελέγχεται με χειρονομίες pinch & swipe, και φέρει τεχνολογία sat-nav που αποδεικνύεται χρήσιμη σε διαδρομές off-road σε απομακρυσμένες περιοχές, ενώ παρέχει ακόμα και δυνατότητα καταγραφής σημείων πορείας κατά την εξερεύνηση μη χαρτογραφημένων περιοχών. Η τεχνολογία ενσωματωμένου modem FordPass Connect προσφέρει συνδεσιμότητα εν κινήσει.
Το τέρας αμάν
Η σχεδίαση του Ranger Raptor που διατίθεται σε χρώματα Ford Performance Blue, Colorado Red, Shadow Black, Frozen White και Conquer Grey με αντίθετες πινελιές Dyno Grey, εξελίχθηκε με γνώμονα τις επιδόσεις και τη λειτουργικότητα. Στο αυτοκίνητο δεν υπάρχει απολύτως τίποτα περιττό εκτός από το σήμα στην εντυπωσιακή μάσκα που είναι εμπνευσμένη από τα πρώτο στον κόσμο εργοστασιακό φορτηγό off road υψηλών επιδόσεων
(το Ford F 150 Raptor). Ανθεκτικός σε συνθήκες ερήμου, ο εμπρός προφυλακτήρας περιλαμβάνει νέους προβολείς LED με λειτουργικούς αεραγωγούς air-curtain που βελτιώνουν τη ροή αέρα γύρω από το αμάξωμα.
Προτεταμένα, συνθετικά φτερά είναι σχεδιασμένα για να προστατεύουν από ζημιές εξ αιτίας της off-road χρήσης και επιτρέπουν μακρύτερη διαδρομή της ανάρτησης και τη χρήση ελαστικών μεγάλου μεγέθους. Τα πλαϊνά σκαλοπάτια είναι μελετημένα για να αποτρέπουν φθορές του πίσω τμήματος από χαλίκια, και φέρουν σημεία διαφυγής/αποστράγγισης για άμμο, λάσπη και χιόνι.
Στο πίσω μέρος ο τροποποιημένος προφυλακτήρας έχει ενσωματωμένο κοτσαδόρο με ικανότητα ρυμούλκησης 2.500 kg. Δύο εμπρός κρίκοι επιτρέπουν έλξη έως και 4.635 kg, ενώ οι δύο πίσω 3.863 kg.
Το πάτωμα φόρτωσης διαστάσεων 1.560 mm x 1.575 mm (ωφέλιμο φορτίο 620 Kg) έχει σχεδιαστεί με γνώμονα τις ανάγκες όσων αγαπούν τις εξορμήσεις τα Σαββατοκύριακα, ώστε να μπορούν να μεταφέρονται ποδήλατα βουνού, ή jet-skis, πέρα από εργαλεία και προμήθειες. Για εύκολη πρόσβαση, η πίσω πόρτα με σύστημα υποστήριξης ανύψωσης μειώνει κατά 66% την δύναμη που απαιτείται για να κλείσει.
Στην ευρύχωρη καμπίνα, γίνεται αισθητή η ποιότητα κατασκευής, τα ευχάριστα χρώματα και τα ανθεκτικά υλικά. Τα καθίσματα με επένδυση δέρματος υψηλής ποιότητας και σουέντ είναι ειδικά σχεδιασμένα για αυξημένο κράτημα και βελτιωμένη στήριξη σε γρήγορη οδήγηση off-road, με ενισχυμένο μαξιλάρι για βέλτιστη άνεση και σταθερότητα.
Μπλε ραφές και δερμάτινες πινελιές υπάρχουν παντού. Ελαφριά, αγωνιστικού στυλ paddles (χειριστήρια) από μαγνήσιο για γρήγορες αλλαγές σχέσεων είναι εύκολα προσβάσιμα δίπλα στις λαβές του δερμάτινου τιμονιού, που χρησιμοποιεί πάνω κεντρικό ‘marker’ για να βοηθά τους οδηγούς να παρακολουθούν τη θέση του τιμονιού εκτός δρόμου και κοσμείται με το λογότυπο Raptor.
Εντός και εκτός δρόμου
Η φράση «οδήγηση χωρίς όρια», βρίσκει την σχεδόν απόλυτη εφαρμογή της στο αγωνιστικού τύπου τιμόνι του Ranger Raptor.
Πατώντας στο φαρδύ σκαλοπάτι, σκαρφαλώνεις στην ψηλή θέση οδήγησης και έχεις μπροστά σου ένα σύγχρονο πιλοτήριο, που περισσότερο θυμίζει κάτι σε πολυτελές «σεληνιακό όχημα». Ο κινητήρας παίρνει ζωή από ένα μπουτόν και το αυτόματο κιβώτιο έχει θέση και για χειροκίνητη αλλαγή των δέκα σχέσεων, που γίνεται με paddles.
Ο θόρυβος του κινητήρα δεν περνάει μέσα στην καμπίνα και η ποιότητα κύλισης είναι σε απίστευτα επίπεδα ησυχίας, ειδικά αν αναλογιστούμε τον χαρακτήρα της κατασκευής, βλέποντας ταυτόχρονα τα ειδικά τρακτερωτά και με ενισχυμένα πλαϊνά ελαστικά.
Οι ταχύτητες αλλάζουν ομαλά, αλλά ράθυμα και η προσπάθεια να εκμεταλλευτείς τα paddles, δεν δίνει και πολλά στην σβελτάδα, του παντός εδάφους μικρού φορτηγού.
Όμως, ο κινητήρας των 213 ίππων και –κυρίως- των 500 Nm ροπής, σπρώχνει γερά και τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν εύκολα στο ταχύμετρο, χωρίς ο οδηγός να το πολύ αντιλαμβάνεται, καθώς οι θόρυβοι δεν περνούν στην καμπίνα, ενώ οι μικροανωμαλίες του οδοστρώματος εξαφανίζονται από την ανάρτηση και το ψηλό προφίλ των ελαστικών.
Με λίγα λόγια το Ranger Raptor ταξιδεύει άνετα στους αυτοκινητόδρομους, με ταχύτητες άνω των επιτρεπτών ορίων, διατηρώντας οδηγό και επιβάτες ξεκούραστους, αλλά και αποκομμένους από τον ρυθμό μετακίνησης.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στους επαρχιακούς δρόμους, όπου μόνο η προοδευτική υποστροφή, κάνει τα εμπρός ελαστικά να «σφυρίζουν» ειδοποιώντας τον οδηγό ότι, πλησιάζει στα όρια. Την ίδια ώρα το τιμόνι πληροφορεί τον οδηγό πολύ καλύτερα από όποιο άλλο όχημα της κατηγορίας έχουμε οδηγήσει, ενώ σε κάθε περίπτωση τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου και τα φρένα, εξασφαλίζουν κατά το δυνατό, το ό μη γένοιτο.
Η αποκάλυψη όμως έρχεται, όταν πίσω από τον χώρο φόρτωσης, πυκνώνουν τα σύννεφα της σκόνης. Εκεί το Ranger Raptor αποκαλύπτει το αληθινό του πρόσωπο, το οποίο αν εμπιστευτεί ο οδηγός, συντελεί ούτως ώστε να πυκνώσουν και άλλο τα σύννεφα της σκόνης που καλύπτουν το εντυπωσιακό pick-up από …αδιάκριτα μάτια. Η ροπή του κινητήρα σπρώχνει τους 2,5 τόνους μπροστά, η ανάρτηση ισοπεδώνει τις όποιες ανωμαλίες του δρόμου και το αμάξωμα παραμένει σχεδόν σε οριζόντια θέση, προστατεύοντας τους επιβάτες και (σε συνδυασμό με το άριστο σύστημα κλιματισμού) διατηρώντας τους «ατσαλάκωτους», ακόμα και μετά από πολύωρη διαδρομή.
Αν πάλι κάποια στιγμή …τελειώσει ο δρόμος, κανένα πρόβλημα. Σταματάς, βάζεις «νεκρά» στον αυτόματο επιλογέα, επιλέγεις το μπουτόν «4L» (κοντές σχέσεις), ψάχνεις στην ψηφιακή οθόνη του βασικού καντράν τις θέσεις rock, ή sand , και τοποθετώντας τον επιλογέα σε θέση «πρόσω», συνεχίζεις εκεί που δεν υπάρχει δρόμος, σχεδόν σαν να μην συμβαίνει τίποτα.
Αν πάλι φτάσεις ψηλά και η μόνη επιλογή επιστροφής σου είναι μια απότομη κατηφορική πλαγιά και πάλι κανένα πρόβλημα. Πατάς το μπουτόν Hill Descent Control και κρατώντας μόνο το τιμόνι μπορείς να φτάσεις σε πιο φιλόξενες διαδρομές.
Στις επιλογές φυσικά υπάρχει και η Baja mode (ρυθμίζει την απόκριση για οδήγηση εκτός δρόμου με υψηλές ταχύτητες), φόρος τιμής στο Baja 1000, ένα ράλι αντοχής υψηλής καταπόνησης στη Χερσόνησο Μπάχα Καλιφόρνια (Μεξικό) - από τους πιο σημαντικούς αγώνες off-road σε όλο τον κόσμο.
Εκεί ο πρόγονος του Ranger Raptor, το πρώτο Ford F-150 SVT Raptor, τερμάτισε τρίτο το 2008, πριν αρχίσει να πωλείται στην Αμερική το 2010.
Κλείνοντας την μακροσκελή (λόγω ενθουσιασμού) αναφορά μας, σε αυτό το πραγματικά εντυπωσιακό παντός εδάφους pick-up, να σημειώσουμε ότι δεν μας κούρασε ή φόβισε πουθενά, το οδηγήσαμε σχεδόν ημέρα και θέλαμε κι άλλο, ενώ καταναλώσαμε κατά μέσο όρο 15,8 λίτρα καυσίμου, τιμή που κάνει να φαίνεται σχετικά μικρό το 80λιτρο ρεζερβουάρ του, αλλά είναι αλήθεια ότι δεν το λυπηθήκαμε πουθενά.
Αν τώρα με όλα τα παραπάνω, σας βάλαμε σε σκέψεις, καλό είναι να γνωρίζεται ότι, η τιμή του είναι 55.800 ευρώ για γκρι, κόκκινα & λευκά χρώματα), ή 56.100 για μπλε ή μαύρα.
Νίκος Τσάδαρης