Το el-Born βασίζεται στην πλατφόρμα MEB του VW Group
Το Seat el-Born θα κάνει την πρώτη του εμφάνιση στα μέσα ενημέρωσης παγκοσμίου εμβέλειας κατά τη διάρκεια του Volkswagen Group Night, πριν από το ντεμπούτο του στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης 2019. Πρόκειται για ένα πρωτότυπο που απαντά στις ερωτήσεις που θέτει η ηλεκτρική «επανάσταση».
Ο κόσμος αλλάζει και μαζί του και η κινητικότητα. Ακριβώς όπως ο κινητήρας άλλαξε τον τρόπο που ταξιδεύαμε στις αρχές του 20ου αιώνα, έτσι και η ηλεκτροκίνηση μας μετακινεί προς την επόμενη γενιά της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Στα πλαίσια αυτών των αλλαγών και δεδομένου των δεσμεύσεων για μείωση των εκπομπών CO2 και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η Seat επιταχύνει την μετάβαση προς ένα μέλλον με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, με το el-Born που συνδυάζει τις βασικές πτυχές του μετασχηματισμού της αυτοκινητοβιομηχανίας: ηλεκτροκίνηση, αυτόνομη οδήγηση, κινητικότητα και συνδεσιμότητα.
Το el-Born είναι το πρώτο 100% ηλεκτρικό όχημα της μάρκας που βασίζεται στην πλατφόρμα MEB του VW Group. Πήρε το όνομα του από μία από τις πιο εμβληματικές γειτονιές της Βαρκελώνης και είναι εμπνευσμένο από σχεδιαστές και μηχανικούς της Seat που δημιούργησαν ένα σπόρ όχημα με προηγμένη ηλεκτρική τεχνολογία.
Το όχημα που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε στη Βαρκελώνη, θα κατασκευάζεται -όταν μπει σε παραγωγή- στο εργοστάσιο Zwickau στη Γερμανία και αναμένεται να λανσαριστεί μέσα στο 2020.
Με μπαταρία για εύρος κίνησης 420χλμ κατά τον επίσημο κύκλο δοκιμών WLTP και με ικανότητα να φτάνει τα 100χλμ/ώρα σε μόλις 7,5 δευτερόλεπτα, το ηλεκτρικό πρωτότυπο είναι δυναμικό και πρακτικό, ενώ έχει την δυνατότητα επαναφόρτισης της μπαταρίας σε μόλις 47 λεπτά.
Σχεδίαση
Οι δυναμικές αναλογίες του ενεργοποιούνται από το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, ωθώντας τους τροχούς στις τέσσερις γωνίες του οχήματος και επιτρέποντας μια πιο «ζωντανή» κίνηση σε σύγκριση με τα παραδοσιακά ηλεκτροκίνητα οχήματα. Η αεροδυναμική είναι το κλειδί για τη μεγιστοποίηση της εμβέλειας του οχήματος, στοιχείο που φαίνεται από τη θέση του λογότυπου, της μάσκας και του εξαεριστήρα ψύξης ώστε να εξομαλύνεται η ροή του αέρα στο μπροστινό μέρος και η λειτουργία της μπαταρίας.
Στο αμάξωμα, η θέση του A-pillar έχει μετακινηθεί αισθητά προς τα εμπρός, δημιουργώντας μια πιο κομψή εμφάνιση, και εσωτερικά περισσότερο χώρο στην καμπίνα. Η βελτιωμένη αεροδυναμική «παίζει» μεγάλο ρόλο στα πλευρικά του οχήματος, με ενσωματωμένη σχεδιαστικά κουρτίνα αέρα, μια λύση στο «πρόβλημα» της ισορροπημένης απόδοσης με όμορφη αισθητική.
Αυτό ίσως να υπογραμμίζεται καλύτερα και από τους τροχούς. Με διάμετρο 20΄΄, η ανάγκη μεγιστοποίησης της απόδοσης ήταν σημαντική. Η σχεδίαση του στροβίλου δημιουργεί μια θετική ροή αέρα που όχι μόνο βελτιώνει την αεροδυναμική αλλά και εξαερίζει τα φρένα ώστε να διατηρήσει την απόδοσή τους. Οι τροχοί παρέχουν την τέλεια ισορροπία μεταξύ αεροδυναμικής, εκκένωσης θερμότητας και ελαφρότητας.
Στο πίσω μέρος του οχήματος, ένα spoiler διπλού στρώματος συμβάλλει επίσης στην αεροδυναμική απόδοση του el-Born, εξασφαλίζοντας ομαλή ροή αέρα και ελαχιστοποίηση της αστάθειας.
Εσωτερικό
Στο εσωτερικό, ο χώρος μεγιστοποιείται χάρη στον ηλεκτρικό κινητήρα. Η καμπίνα είναι ένδειξη της τεχνολογικής προόδου, με την ενσωμάτωση του ψηφιακού πιλοτηρίου, μιας οθόνης infotainment και συνδεσιμότητας 10΄΄ στο κέντρο του ταμπλό, που είναι άμεσα εστιασμένο στον οδηγό. Η μεγάλη χωρητικότητα του εσωτερικού, δεν βοηθάει μόνο την άνεση των επιβατών, αλλά συμβάλλει επίσης στην βελτίωση της πρακτικότητας και της λειτουργικότητας.
Με ισχύ μέχρι 150kW (204ίππους), το όχημα μπορεί να φτάσει τα 100χλμ/ώρα σε μόλις 7,5 δευτερόλεπτα, ενώ με πραγματική εμβέλεια έως και 420 χλμ. (βάση κύκλου οδήγησης WLTP) από την μπαταρία των 62kWh, το όχημα είναι έτοιμο για ταξίδι και με συμβατότητα έως 100kW DC υπερ-τροφοδότησης, η μπαταρία μπορεί να φορτίσει από 0 έως 80% μέσα σε 47 μόλις λεπτά.
Το el-Born ενσωματώνει επίσης προηγμένο σύστημα θερμικής διαχείρισης για τη μεγιστοποίηση της εμβέλειας του οχήματος στις πιο ακραίες περιβαλλοντικές συνθήκες. Η αντλία θερμότητας του οχήματος μπορεί να μειώσει την κατανάλωση ηλεκτρικής θέρμανσης, εξοικονομώντας έως και 60χλμ αυτονομία, κάτι χρήσιμο σε χώρες όπου οι θερμοκρασίες μπορούν να πέσουν και οι επιβάτες πρέπει να χρησιμοποιήσουν εντατικά το σύστημα θέρμανσης.
Παράλληλα, το ηλεκτρικό όχημα ενσωματώνει τις τελευταίες εξελίξεις αυτόνομης λειτουργικότητας και συνδεσιμότητας, καθώς επωφελείται από το αυτόνομο επίπεδο 2.0, προσφέροντας μερική αυτοματοποίηση στο όχημα, ώστε να μπορεί να ελέγχει τα συστήματα διεύθυνσης, επιτάχυνσης και επιβράδυνσης. Τέλος, στον εξοπλισμό του διατίθεται -μεταξύ άλλων- και το Intelligent Park Assist, που δίνει στο el-Born στοιχεία από το μέλλον της οδήγησης.
Νίκος Τσάδαρης