Η 7η γενιά του γερμανικού σπορ sedan δοκιμάζεται σκληρά στο Nürburgring;
Η επόμενη γενιά της BMW Σειράς 3 περνά τώρα από τα τελευταία, κρίσιμα στάδια πριν τη μαζική παραγωγή. Για έλεγχο δυναμικής συμπεριφοράς και ολοκλήρωση του σεταρίσματος, το Nordschleife του Nürburgring κρίθηκε η πλέον κατάλληλη πίστα δοκιμών. Κατά παράδοση, οι δοκιμές στην «Πράσινη Κόλαση» αποτελούν πραγματική δοκιμασία αντοχής της τεχνολογίας κίνησης και ανάρτησης των νέων μοντέλων. Ένα εκτεταμένο πρόγραμμα δοκιμών δημιουργήθηκε για τα καμουφλαρισμένα πρωτότυπα της νέας Σειράς 3. Άλλωστε, η πλήρης ανανέωση της ανάρτησης των τροχών, του συστήματος διεύθυνσης, των αμορτισέρ και των φρένων, προσέφερε στους μηχανικούς εξέλιξης πολυάριθμες ευκαιρίες για βελτιστοποίηση της οδηγικής άνεσης και των δυναμικών επιδόσεων καθώς και τη δυνατότητα συνεχούς εξέλιξης του απόλυτου σπορ sedan της μεσαίας premium κατηγορίας.
Η φιλοσοφία του 4θυρου μοντέλου δείχνει καθαρά πως η εξέλιξη της νέας Σειράς 3 Sedan στόχευε στην αναβάθμιση της σπορ αίσθησης. Το κέντρο βάρους είναι περίπου 10 χλστ χαμηλότερο από του προηγούμενου μοντέλου, η κατανομή φορτίου ανά άξονα θεωρείται ιδανική στο 50:50, ενώ το συνολικό βάρος έχει μειωθεί κατά 55 κιλά. Η ακαμψία της δομής του αμαξώματος και η έδραση της ανάρτησης (στοιχεία κρίσιμα για το σετάρισμα του συστήματος διεύθυνσης και τα επίπεδα θορύβων κύλισης) έχουν βελτιωθεί σημαντικά. Η ευελιξία του αυτοκινήτου και η ακρίβεια διεύθυνσης ωφελούνται από τα μεγαλύτερα μετατρόχια, ενώ οι αυξημένες γωνίες κάμπερ των τροχών προσφέρουν βελτιωμένες πλευρικές επιταχύνσεις.
Σε επίπεδο κινητήρων, την παράσταση κλέβει ένας σχολαστικά ανανεωμένος 4κύλινδρος βενζινοκινητήρας. Είναι ο ισχυρότερος 4κύλινδρος που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε μοντέλο παραγωγής της μάρκας, χωρίς επιπτώσεις στην κατανάλωση που είναι περίπου 5% μικρότερη από του προκατόχου του. Ιδιαίτερη συμβολή σε αυτό έχει το εξελιγμένο, 8άρι κιβώτιο Steptronic, ενώ ένα φίλτρο σωματιδίων βελτιστοποιεί την διαχείριση καυσαερίων του νέου κινητήρα, ώστε να συμμορφώνεται με τα πρότυπα Euro 6d-TEMP.
Η ελαφρύτερη και πιο άκαμπτη σχεδίαση του αμαξώματος υιοθετείται και για τον εμπρός και πίσω άξονα της νέας Σειράς 3 Sedan. Σαν αποτέλεσμα, η κινηματική και ελαστοκινηματική των αξόνων στοχεύει στην ποιοτική αλλά και σπορ οδική συμπεριφορά. Το πιο εξελιγμένο στοιχείο της ανάρτησης, είναι το καινοτόμο σύστημα απόσβεσης. Τα πρώτα ενεργά αμορτισέρ (lift-related dampers) που έχουν τοποθετηθεί ποτέ σε μοντέλο BMW λειτουργούν συνεχόμενα και προοδευτικά σε σχέση με την αντίστοιχη διαδρομή του ελατηρίου, ώστε όλοι οι κραδασμοί εξαιτίας ανωμαλιών του οδοστρώματος και κατά τη διάρκεια του ομαλού στριψίματος να εξουδετερώνονται ομαλά και με ακρίβεια, κάτι που εξασφαλίζει ισορροπία σπορ αίσθησης και οδηγικής άνεσης.
Τα ενεργά αμορτισέρ είναι στάνταρ χαρακτηριστικό της τεχνολογίας ανάρτησης της νέας Σειράς 3 Sedan. Με ειδικό σετάρισμα αποτελούν επίσης τμήμα της σπορ ανάρτησης Μ, που επιπλέον είναι χαμηλωμένη κατά 10 χλστ, και συνδυάζεται με 18άρες ζάντες αλουμινίου και ελαστικά διαφορετικών διαστάσεων εμπρός / πίσω. Οι αυξημένες δυνάμεις απόσβεσης είναι ιδιαίτερα αισθητές στο Nordschleife: με τη σπορ ανάρτηση M, είναι περίπου 20% υψηλότερες σε σχέση με το στάνταρ σύστημα.
Για ακόμα πιο δυναμική συμπεριφορά, η νέα σπορ ανάρτηση Μ συνδυάζεται με το σπορ σύστημα διεύθυνσης Variable Sports Steering. Εκτός από υποβοήθηση διεύθυνσης Servotronic ανάλογη της ταχύτητας, αυτό διαθέτει και μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού. Το Variable Sports Steering έχει επαναρυθμιστεί ειδικά για τη νέα 3 Sedan και αντιδρά με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια και στις παραμικρές κινήσεις του τιμονιού, χωρίς να δείχνει νευρικό στην κεντρική θέση. Το αρμονικό σετάρισμα γίνεται αισθητό σε μεγάλες καμπύλες και σε συνεχόμενες, ταχείες αλλαγές κατεύθυνσης. Μία γραμμική ανάπτυξη των δυνάμεων διεύθυνσης και η βελτιστοποιημένη πληροφόρηση (feedback) αυξάνουν την ακρίβεια στο δυναμικό στρίψιμο.
Το Μ σπορ διαφορικό αναδεικνύει τις δυνατότητές του τόσο στο Nordschleife όσο και στην πίστα του Grand Prix. Ο ηλεκτρονικά ελεγχόμενος μπλοκέ μηχανισμός στο πίσω διαφορικό, συνδέεται με το Dynamic Stability Control DSC, εξασφαλίζοντας περιορισμό της αντιστάθμισης της ταχύτητας περιστροφής ανάλογα με τις ανάγκες μεταξύ των πίσω τροχών στο εσωτερικό και το εξωτερικό της στροφής. Επομένως, σε συνάρτηση με τις οδικές συνθήκες, αυτό μπορεί να ελέγχει προληπτικά την υποστροφή και υπερστροφή χωρίς παρέμβαση των φρένων. Το ενεργό μπλοκέ διαφορικό κατανέμει τη ροπή επιλεκτικά μεταξύ των πίσω τροχών. Έτσι, εμποδίζει την ολίσθηση σε ένα τροχό με μικρότερη πρόσφυση εξασφαλίζοντας παράλληλα την απεριόριστη χρήση της κινητήριας ισχύος με σκοπό τη σπορ οδηγική απόλαυση. Για σπορ οδήγηση, το ενεργό μπλοκέ διαφορετικό προσφέρει υψηλότερα επίπεδα εγκάρσιας επιτάχυνσης και αυξημένη δυναμική επιτάχυνση κατά την έξοδο από τις στροφές. Επίσης υποστηρίζει τη βελτιστοποιημένη ευστάθεια, ακρίβεια και προβλεψιμότητα στο στρίψιμο χωρίς παρέμβαση των φρένων.
Νίκος Τσάδαρης