Οδηγούμε την 6η γενιά της M5, στις Σέρρες
Εδώ έχουμε να κάνουμε με το απόλυτο οικογενειακό σεντάν, την 6η γενιά της BMW M5 που συναντήσαμε για πρώτη φορά σε ιδανικό περιβάλλον, δηλαδή στην ευρωπαϊκών προδιαγραφών πίστα των Σερρών. Να θυμίσουμε ότι, η πρώτη Μ5 παρουσιάστηκε το 1984 και αμέσως έβαλε νέα δεδομένα στις δυνατότητες των μεγαλομεσαίων οικογενειακών επιβατικών.
Γράφει ο Νίκος Τσάδαρης
Σήμερα στην 6η γενιά της προάγει την κατηγορία αλλά και την BMW M GmbH (το ειδικό τμήμα παραγωγής BMW επιδόσεων) σε ένα άλλο επίπεδο, καθώς αποκτά για πρώτη φορά σύστημα M xDrive AWD. Αυτή η προσθήκη δίνει νέα διάσταση στις δυναμικές δυνατότητες της Μ5, αναβαθμίζοντας τηv σε όλες τις οδηγικές συνθήκες.
Το M xDrive ίσως είναι το πιο «προχώ» σύστημα AWD στην κατηγορία υψηλών επιδόσεων. Χρησιμοποιεί κεντρικό κιβώτιο τετρακίνησης με πολύδισκο συμπλέκτη και κατανέμει την ισχύ μεταβλητά (από 0-100% έως 100-0%) μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα, ανάλογα με τις απαιτήσεις. Επιπλέον συστατικό κορυφαίας πρόσφυσης σε όλες τις συνθήκες είναι το Active M Differential στον πίσω άξονα, που επίσης λειτουργεί μεταβλητά και προσφέρει ποσοστό εμπλοκής από 0 έως 100%.
Η τετρακίνηση της νέας Μ5 ρυθμίζεται σύμφωνα με τις επιθυμίες του οδηγού, που μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε πέντε διαφορετικά set up, ανάλογα με τους συνδυασμούς των DSC modes (DSC on, MDM, DSC off) και των M xDrive modes (4WD, 4WD Sport, 2WD).
Στην βασική ρύθμιση, με ενεργοποιημένο το DSC (Dynamic Stability Control) και 4WD, το σύστημα επιτρέπει ελαφρά ολίσθηση των πίσω τροχών κατά την επιτάχυνση στην έξοδο των στροφών και επομένως παίζει σημαντικό ρόλο στην ευελιξία του σχεδόν 2 τόνων βάρους οχήματος. Στο M Dynamic mode (MDM, 4WD Sport), το M xDrive επιτρέπει ελεγχόμενες υπερστροφές ισχύος (drifts). Επιπλέον, τα τρία M xDrive modes με το DSC απενεργοποιημένο προορίζονται για ενθουσιώδεις οδηγούς και κυρίως για χρήση στην πίστα. Εδώ, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε 3 ρυθμίσεις που περιλαμβάνουν και αμιγή πίσω κίνηση (2WD), ενώ το συγκεκριμένο πρόγραμμα παρέχει ακόμα και δυνατότητα επιλογής της γωνίας ντριφταρίσματος, για …αντρικά παιχνίδια εντός πίστας.
Κινητήρια δύναμη της νέας M5, είναι ένας V8 bi-turbo, τεχνολογίας M TwinPower Turbo, χωρητικότητας 4.4 λίτρων. Οι μηχανικοί του τμήματος M (Motorsport) προχώρησαν σε σημαντικές βελτιώσεις στον κινητήρα του απερχόμενου μοντέλου. Για παράδειγμα, νέοι υπερσυμπιεστές, υπέρ αποδοτική ψύξη αέρα υπερπλήρωσης και αυξημένη πίεση ψεκασμού καυσίμου αυξάνουν την ισχύ και κυρίως, τη ροπή. Ο κινητήρας αποδίδει 600 ίππους στις 5.600 – 6.700 στροφές, ενώ μέγιστη ροπή 750 Nm είναι στη διάθεση του οδηγού από τις μόλις 1.800 στροφές και παραμένει αναλλοίωτη μέχρι τις 5.600 στροφές.
Μία ηλεκτρονικά χαρτογραφημένη, αντλία λαδιού πλήρως μεταβλητής παροχής εξασφαλίζει την απαιτούμενη τροφοδοσία ακόμα και στις αυξημένες ανάγκες της πίστας.
Ο V8 κινητήρας μεταφέρει την τεράστια ισχύ του, μέσω ενός ειδικά χαρτογραφημένου 8τάχυτου κιβωτίου M Steptronic με Drivelogic.
Το κιβώτιο αυτό σε D (Drive) mode προσφέρει την άνεση και ευκολία των πλήρως αυτόματων αλλαγών σχέσεων, αλλά μπορεί να αλλάξει σε σειριακή λειτουργία με μηχανικές αλλαγές, μέσω του επιλογέα στην κεντρική κονσόλα ή των χειριστηρίων του τιμονιού (paddles). Με το Drivelogic, τα χαρακτηριστικά του κιβωτίου ρυθμίζονται σύμφωνα με τις προσωπικές προτιμήσεις του οδηγού.
Όσον αφορά την πίστα, εκεί όπου και η όποια οδηγική μας εμπειρία, το M Steptronic αλλάζει ταχύτητες σαν αστραπή, προσφέροντας στο επιβλητικό 5μετρο αμάξωμα ευελιξία με χάρη επιπέδου κορυφαίας …μπαλαρίνας.
Ανάλογες φυσικά είναι και οι επιδόσεις, αφού παρά το μεγάλο βάρος της κατασκευής, η επιτάχυνση 0 - 100 χλμ. επιτυγχάνεται σε σε 3,4 δεύτερα, τα 0 - 200 χλμ. σε 11,1 δεύτερα και η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 250 χλμ/ώρα από τον ηλεκτρονικό κόφτη. Για τους μερακλήδες πάντως το προαιρετικό M Driver’s Package (πακέτο εξοπλισμού) επιτρέπει την επίτευξη της πραγματικής τελικής που είναι τα 305 χλμ/ώρα.
Στο ίδιο μήκος κύματος με τις εξαιρετικές επιδόσεις, είναι και η ανάρτηση που μπορεί να ικανοποιήσει τόσο την καθημερινή χρήση, όσο και τις ανάγκες μιας απαιτητικής πίστας αγώνων.
Η ανάρτηση αυτή, μαζί με το κιβώτιο και το σύστημα τετρακίνησης, βελτιώθηκαν από ειδικούς και οδηγούς αγώνων, μεταξύ άλλων, στην πιο απαιτητική πίστα δοκιμών σε όλο τον κόσμο, στο Nürburgring Nordschleife. Προηγμένα ενισχυτικά στοιχεία μπροστά και πίσω, εξασφαλίζουν μία ιδιαίτερα άκαμπτη δομή αμαξώματος και άμεση πληροφόρηση από το αυτοκίνητο (feedback), κυρίως στην σπορ οδήγηση.
Ο οδηγός έχει δυνατότητα τριών ρυθμίσεων ανάρτησης και τιμονιού, μεταξύ των Comfort, Sport και Sport Plus modes για το σύστημα Variable Damper Control (VDC) (που έχει ρύθμιση ειδική για Μ) και το σύστημα διεύθυνσης M Servotronic. Τα χαρακτηριστικά του κινητήρα διαμορφώνονται σύμφωνα με τις προτιμήσεις του οδηγού μέσω των Efficient, Sport και Sport Plus modes. Πλέον αυτών, δύο κόκκινα μπουτόν (M1 και M2) στο τιμόνι αποθηκεύουν δύο διαφορετικά set up, που συνοψίζουν τις προτιμήσεις του οδηγού για κινητήρα, κιβώτιο και ανάρτηση, αλλά και τα M xDrive mode, το DSC mode και τις ρυθμίσεις του Head-Up-Display. Έτσι ο οδηγός επιλέγει εύκολα δυο διαφορετικές προεπιλεγμένες ρυθμίσεις, πιέζοντας το σχετικό μπουτόν.
Το όμορφο (και όχι ιδιαίτερα ογκώδες –σε αίσθηση-) αμάξωμα, περιλαμβάνει αναβαθμίσεις σε σχέση με το βασικό μοντέλο της σειράς 5, έτσι ώστε να ανταπεξέρχεται στις υψηλότερες απαιτήσεις. Οι μηχανικοί έχουν επανασχεδιάσει τα φαρδύτερα εμπρός πλαϊνά πάνελ και το ένθετο του εμπρός προφυλακτήρα, ώστε να προκύψουν μεγαλύτερα ανοίγματα για τον αέρα που τροφοδοτεί τα συστήματα ψύξης και τα φρένα. Νέος είναι και ο πίσω διαχύτης, ενώ οι τέσσερις «μπούκες» της εξαγωγής, προδίδουν την ισχύ και παράγουν τον «απαιτούμενο» ήχο, μέσω των πεταλούδων ελέγχου, ενώ ο οδηγός μπορεί με ένα μπουτόν να ρυθμίσει τον ήχο του κινητήρα.
Το καπό κατασκευάζεται από αλουμίνιο και διαθέτει ανάγλυφες γραμμές, που φτάνουν μέχρι την κατασκευασμένη από CFRP, οροφή. Οι προσπάθειες μείωσης βάρους σε όλα τα επίπεδα, έχουν σαν αποτέλεσμα και παρά την προσθήκη τετρακίνησης, η νέα Μ5 να είναι ελαφρύτερη από την προκάτοχό της.
Στην προσπάθεια αυτή εντάσσονται και τα συνθετικά φρένα M, που διαθέτουν μπλε 6πίστονες δαγκάνες μπροστά και μονοπίστοντες πλευστές πίσω, συν διάτρητα, εσωτερικά αεριζόμενα δισκόφρενα στους 4 τροχούς. Σημειώνουμε εδώ ότι, τα προαιρετικά carbon φρένα M (αναγνωρίζονται από τις χρυσαφί δαγκάνες) εξοικονομούν επιπλέον 23 κιλά βάρους και αντέχουν ακόμα σε πιο δύσκολες συνθήκες.
Η νέα M5 εξοπλίζεται στάνταρ με γυαλισμένες 19άρες ζάντες με πέντε διπλές ακτίνες (εμπρός: 9.5 x 19, πίσω: 10.5 x 19) σε Orbit Grey και ειδικά ελαστικά M (εμπρός: 275/40 R 19, πίσω: 285/40 R 19).
Προαιρετικά διατίθενται ζάντες 20 ιντσών, που είχαν όλα τα Μ5 που οδηγήσαμε στις Σέρρες (εμπρός: ελαστικά 275/35 R 20 σε ζάντες 9.5 x 20, πίσω: ελαστικά 285/35 R 20 σε ζάντες 10.5 x 20).
Επίσης στον βασικό εξοπλισμό, περιλαμβάνονται δερμάτινα καθίσματα Merino και M με ηλεκτρική ρύθμιση. Η λίστα προαιρετικών επιλογών περιέχει νέα καθίσματα Μ πολλαπλών λειτουργιών, με δομή τύπου μπάκετ και ακόμα καλύτερη πλευρική στήριξη.
Στην διάρκεια της παρουσίασης και με την ευκαιρία της παρουσίας στην Ελλάδα (στην πίστα των Σερρών) του BMW M drive Tour, μας δόθηκε η ευκαιρία να οδηγήσουμε σε ιδανικές συνθήκες, το «τερατώδες» …οικογενειακό όχημα που δημιούργησαν οι τεχνικοί του τμήματος Μ.
Βέβαια, το οδηγήσαμε είναι –κατά κάποιο τρόπο- σχήμα λόγου, καθώς οι οικοδεσπότες οδηγοί του M drive Tour, μας είχαν υπό στενή επιτήρηση και δεν μας επέτρεψαν ούτε στιγμή να θέσουμε εκτός του έλεγχο πρόσφυσης, ή να δοκιμάσουμε πως γίνεται αυτό που γράφουμε παραπάνω με την γωνία ντρίφτινγκ.
Σε κάθε περίπτωση πάντως αποζημιωθήκαμε, καθώς την νέα Μ5, πλαισίωναν δυο σημαντικά σπορ μοντέλα της φίρμας, η Μ2 και η Μ4 (με το πακέτο Μ competition).
Με «ορεκτικό» λοιπόν αυτά τα δυο πανίσχυρα οχήματα, ξεκίνησε η άκρως ενδιαφέρουσα ημέρα μας στις Σέρρες, όπου οδηγήσαμε το -κατά την άποψή μας- πιο «χειροπιαστό» σπορ μοντέλο της BMW, που είναι το Μ2, ένα 2θυρο όχημα με σχεδόν 1,5 τόνους βάρους, που κάνει «παπάδες» μέσα στην πίστα χωρίς να απαιτεί κορυφαίες οδηγικές γνώσεις. Πρόκειται για ένα ξεχωριστό κουπέ 370 ίππων (κινητήρας 6κύλινδρος εν σειρά), που με λίγες γνώσεις το «κάνεις ότι θες». Στη συγκεκριμένη περίπτωση, με το 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, ένοιωθες να σου λείπει μόνο ο εξοπλισμός ασφαλείας, για να κάνεις αγώνα.
Συνέχεια με τους 431 ίππους από τον 3λιτρο V8 της Μ4, που είναι σαφώς πιο δυνατή, πατά καλύτερα στην πίστα και φρενάρει άριστα με τα κεραμικά φρένα, αλλά δεν μπορείς να παίξεις μαζί της όπως με το Μ2. Σε κάθε περίπτωση πάντως η Μ4 είναι το σπορ όχημα που δεν θα σου λείπει, ούτε περισσεύει, όντας ικανή να φιλοξενήσει με ανέσεις τέσσερα άτομα και να τα μεταφέρει με ταχύτητα, ασφάλεια, πολυτέλεια και (λιγότερη) άνεση.
Επιδόρπιο της ημέρας, το σημείο αναφοράς του ταξιδιού μας στις Σέρρες, η νέα M5 με τον θηριώδη V8 των 600 ίππων και το 8τάχυτο κιβώτιο.
Η χαμηλή θέση οδήγησης σε φέρνει «αντιμέτωπο» με το επιβλητικό ταμπλό και υποχρεωμένο να υπολογίζεις τις άκρες του επιβλητικού αμαξώματος. Οι 2 τόνοι βάρους, πατούν πάνω στα τεράστια 20 ιντσών ελαστικά και φρενάρουν με μεγέθους …ταψιού, διάτρητους αεριζόμενους δίσκους φρένων.
Στην πίστα πάντως, αυτό που μένει (ακόμα και κάτω από την αυστηρή επίβλεψη των «εκπαιδευτών» του Μ Division) είναι η ανεξάντλητη δύναμη, ή –καλύτερα- τα μεγάλα αποθέματα ροπής, που γίνονται αισθητά ακόμα και με την 8η ταχύτητα. Εδώ καθοριστικό ρόλο παίζει και η τετρακίνηση (στo συγκεκριμένο σύστημα ο εμπρός άξονας εμπλέκεται μόνο αν η μετάδοση αποκλειστικά από τον πίσω έχει φτάσει στα όριά της), που διαχειρίζεται με τον καλύτερο τρόπο την δύναμη του V8, ειδικά στην έξοδο των στροφών, που η Μ5 κινείται σαν τρένο, ακόμα και με το γκάζι στο πάτωμα. Από την πλευρά της, η ανάρτηση διαχειρίζεται σαν «πούπουλο» το βαρύ αμάξωμα, στρίβοντας το με «τα χίλια», χωρίς κλίσεις που τρομάζουν, ή αποκλίσεις από την επιθυμητή τροχιά. Σύμμαχος σε αυτό και το ακριβές/σβέλτο τιμόνι, που έχει όλα τα χειριστήρια πάνω του και μεταχειρίζεται το βαρύ πανίσχυρο σύνολο, σαν μαχητικό αεροσκάφος τελευταίας γενιάς.
Αφήσαμε για το τέλος τα φρένα. Εδώ είναι στιγμές που σκέφτεσαι ότι, καταργούνται οι νόμοι της φυσικής, αφού παρά την τεράστια αδράνεια μάζας που προκύπτει όταν προσπαθείς να φρενάρεις από τριψήφιες ταχύτητες, τα carbon φρένα της Μ5, συμπεριφέρονται σαν να αντιμετωπίζουν αυτοκίνητο πόλης.
Όσο για το αν κουράζονται στην σκληρή εντός πίστας χρήση, αυτό ίσως το απαντήσουμε στο μέλλον, αν βέβαια μπορέσουμε να …ξεμοναχιάσουμε μια από τις νέες Μ5, χωρίς την επιτήρηση των οδηγών/εκπαιδευτών της μάρκας…
Κλείνοντας –και για τους ανυπόμονους- να σημειώσουμε ότι, νέα M5 θα πωλείται στην τιμή των €117.900, ενώ για όσους θέλουν το κάτι περισσότερο υπάρχει μια ειδική έκδοση με περιορισμένη παρτίδα παραγωγής 400 οχημάτων σε όλο τον κόσμο, είναι βαμμένη σε BMW Individual Frozen Dark Red Metallic, φέρει αποκλειστικό εξοπλισμό και κοστίζει €19.500 επιπλέον σε σχέση με το στάνταρ μοντέλο.