Πως η συμπεριφορά του Enzo Ferrari, δημιούργησε ένα υπεραυτοκίνητο στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού
Το κορυφαίο μοντέλο της Ford, το GT ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα και θα εκτίθεται στο «The Mall Athens», στο Μαρούσι, μέχρι τις 24 Απριλίου.
Οι επισκέπτες του μεγάλου εμπορικού κέντρου της Αθήνας, μπορούν να δουν σε πρώτη εμφάνιση στη χώρα μας, το Ford GT των 655 ίππων, δίπλα στην αγωνιστική του έκδοση Ford Chip Ganassi Racing Ford GT με το οποίο η Ford το 2016 κέρδισε τον αγώνα 24 Ώρες LeMans, 50 ακριβώς χρόνια μετά την νίκη των τότε Ford GT40 στον ίδιο αγώνα.
Τα επίσημα αποκαλυπτήριά που έγιναν την περασμένη εβδομάδα από την Ford Motor Ελλάς, παρακολούθησαν οι δημοσιογράφοι του αυτοκινητικού τύπου, βετεράνοι των αγώνων (κυρίως με Ford) και πλήθος κόσμου.
Πως όμως προέκυψε η κατασκευή του Ford GT;Όλα ξεκίνησαν από μια αντιπαλότητα μεταξύ του Henry Ford II και του Commentatore Enzo Ferrari. Μια αντιπαλότητα που άλλαξε τον τρόπο κατασκευής των αγωνιστικών αυτοκινήτων, απέδειξε για πολλοστή φορά τι μπορεί να καταφέρει ο άνθρωπος όταν βάζει ψηλούς στόχους, αλλά και να γραφτούν Χρυσές σελίδες στην ιστορία των αγώνων αντοχής όπως είναι ο 24ωρος αγώνας του Le Mans. Παράλληλα στάθηκε αφορμή να γεννηθεί ένα μοναδικό αγωνιστικό αυτοκίνητο, η θρυλική Ford GT40 που το άρωμα της και η μοναδική της επιτυχία να κερδίσει την Ferrari μέσα στο ναό του Le Mans, ερέθισε την Ford 50 χρόνια αργότερα να δημιουργήσει αυτό που έχουμε μπροστά στα μάτια μας.
Ας δούμε όμως πως ακριβώς γράφτηκε η ιστορία Ford GT
«Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, η Ford αποφάσισε να βελτιώσει την εικόνα του εμπορικού σήματος της εκτός Αμερικής, μέσα από τους αγώνες και γνώριζε καλά ότι υπήρχε ένας αγώνας και μόνο ένας που θα της έδινε τη φήμη που ήθελε.
Αυτός ο αγώνας ήταν οι 24 ώρες του Le Mans στη Γαλλία και μέσα σ' αυτή την πίστα ήθελε να κερδίσει τους Ευρωπαίους κατασκευαστές, ουσιαστικά όμως την απασχολούσε μόνο η Ferrari.
Υπήρχε όμως ένα πρόβλημα για τον τιτάνα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Δεν ήξερε πώς να κατασκευάσει ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο για αυτή την μορφή του αγώνα. Ευτυχώς για την Ford , στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού Ωκεανού, υπήρχε ένας άνθρωπος στην Ιταλία που θα μπορούσε να βοηθήσει. Ήταν ο Enzo Ferrari που αντιμετώπιζε οικονομικές δυσκολίες κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '60, παρ’ όλα αυτά εκείνη την εποχή ήταν απόλυτος κυρίαρχος στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Μόλις είχε κερδίσει τρία διαδοχικά Le Mans το 1960,61 και 62.
Τον Μάιο του 1963, ο Henry Ford II έφτασε στο Maranello της Ιταλίας με έναν στρατό στελεχών της Ford προκειμένου να συζητήσουν τους όρους και να υπογράψουν τη συμφωνία για να αποκτήσουν τη Ferrari. Προς έκπληξή τους, ο Enzo Ferrari παρουσιάστηκε μόνος του στη συνάντηση και απλά τον συνόδευε ένας τοπικός δικηγόρος από την Mondena.!!!
Οι Αμερικανοί έμειναν έκπληκτοι, με άλλη φιλοσοφία στο επιχειρείν.
Κατά την ανάγνωση της σύμβασης, ο Enzo Ferrari διαπίστωσε ότι έλειπαν 2 όροι που είχε θέσει. Φυσικά και οι 2 όροι αφορούσαν το αγωνιστικό πρόγραμμα της Ferrari οικονομικά και τεχνολογικά. Και δεν δίστασε να τα τινάξει όλα στον αέρα αν και η χρεωκοπία αιωρείται πάνω από την επιχείρηση του επιβεβαιώνοντας το πάθος του για τους αγώνες.
Θρυλείται πως ο Enzo εξερράγη τους έλουσε με ότι Ιταλική βρισιά γνώριζε και που δεν υπάρχει σε λεξικό!!! Πήρε τον δικηγόρο και με πρόσχημα ότι ήθελε να φάει σηκώθηκαν και άφησαν τα στελέχη της Ford στο τραπέζι χωρίς να γυρίσουν ποτέ πίσω!!.
Καταλαβαίνετε πως αυτό προσέβαλε βαθιά και εξόργισε τον Henry Ford II ο οποίος γυρνώντας στο Detroit συγκέντρωσε όλη του την ομάδα στελεχών της Ford σε επείγουσα συνεδρίαση. Τους περιέγραψε την πιο σημαντική προτεραιότητα της εταιρείας σαν επείγουσα ανάγκη. Να δημιουργήσουν ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο που θα νικούσε και θα ταπείνωνε την Ferrari και προσωπικά τον Enzo. Ξοδεύτηκαν περισσότερα απο 10.000.000 δολάρια, μυθικό ποσό για την εποχή και δημιούργησαν την GT40. Τον Ιούνη του 1964 τρια Ford GT40 στήθηκαν στην εκκίνηση χωρίς δυστυχως κανένα να τερματίσει. Γυρίζοντας στην Αμερική ο Henry Ford II ανέθεσε στον Carroll Shelby την εξέλιξη του αυτοκινήτου. Δυστυχώς ούτε το 1965 κατάφεραν να νικήσουν.
Μάλιστα οι οικονομικοί σύμβουλοι της Ford συνέστησαν στον Henry Ford II να εγκαταλείψει την ιδέα γιατί ξοδεύονταν τεράστια χρηματικά ποσά. Το αφεντικό όχι μόνο δεν έλαβε υπ όψιν του τις παροτρύνσεις τους, αλλά εκτύπωσε business cards τις οποίες μοίρασε στα μέλη της ομάδας που δούλευαν για την εξέλιξη του αγωνιστικού αυτοκινήτου και έγραφαν σε ελεύθερη μετάφραση : Η νίκη είναι μονόδρομος!!!
Η άγρια χαρά της νίκης ήρθε το 1966 έχοντας ξοδέψει πολλά ακόμη εκατομμύρια δολάρια, χιλιάδες ώρες δοκιμών και εξέλιξης αλλά και πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα.
Η Ford έφτασε αποφασισμένη στο Le Mans με 8 GT 40, 20 τόνους λάστιχα και ανταλλακτικά αλλά και μια πλειάδα οδηγών και μηχανικών.
Εκείνο το Σάββατο στις 18 Ιουνίου 1966 στις 4 το απόγευμα ο ίδιος ο Henry Ford II έδωσε το σήμα της εκκίνησης με την Γαλλική σημαία στα χέρια του. Έμεινε άυπνος όλο το 24ωρο παρακολουθώντας με αγωνία την εξέλιξη του αγώνα που τελειώνοντας βρήκε όχι 1 ούτε 2, αλλά 3 Ford GT40 στις 3 πρώτες θέσεις. Μάλιστα για να πονέσουν ακόμη περισσότερο τον Enzo Ferrari έδωσαν οδηγία στους οδηγούς να τερματίσουν δίπλα δίπλα σε σχήμα παρέλασης. Η Ford κέρδισε άλλες 3 συνεχόμενες χρονιές το Le Mans και έγινε ο πρώτος και μοναδικός Αμερικανός κατασκευαστής που το έχει καταφέρει.
Τα χρόνια πέρασαν, ο Henry Ford II αποχώρησε από την ενεργό δράση αλλά και από τον πλανήτη γη, άφησε όμως την μνήμη της προσβολής από τον Enzo Ferrari στους απογόνους του και λίγο πριν συμπληρωθούν 50 χρόνια από εκείνο τον άθλο είπαν να τον επαναλάβουν.
Με σύγχρονη τεχνολογία πλέον, αλλά με το ίδιο πάθος και μεράκι για την επανάληψη του θριάμβου έφτιαξαν αυτή την υπέροχη δημιουργία με τον κωδικό GT σε δυο εκδόσεις αγωνιστική και βόλτας. Η δεύτερη ήταν αναγκαία προκειμένου να πάρει ομολογκασιόν το αγωνιστικό. Ανθρακονήματα, ευγενή υλικά, πολλές ώρες δοκιμών όχι τόσες όπως με τη GT40, και πολύ επιμονή έλυσε τα προβλήματα νεότητας σε αγώνες της Αμερικανικής Ηπείρου προκειμένου να έρθει στο Le Mans και να κερδίσει.
Λένε πως η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγετε κρύο. Πόσο κρύο όμως μπορεί να είναι ένα πιάτο αφού συνηγόρησαν οι πάντες και τα πάντα σε ένα μοναδικό γεγονός. Ψάχνοντας σ το ημερολόγιο βλέπει κανείς ότι, εκείνο το Σαββατοκύριακο του Ιουνίου 1966 έπεφτε 18 και 19 του μήνα. Πενήντα χρόνια αργότερα το 2016, το Σαββατοκύριακο του Ιουνίου που έγινε ο αγώνας του Le Mans, το ημερολόγιο έγραφε πάλι 18 και 19.»
Κάπως έτσι λοιπόν φτάσαμε στο The Mall όπου παρουσιάζεται το Ford GT, ένα super car σε αγωνιστική και πολιτική έκδοση. Για την κατασκευή του επιστρατεύτηκαν έμπειροι τεχνικοί, το πείσμα των ανθρώπων της μάρκας, η μνήμη της οικογένειας Ford απέναντι σε ένα μεγάλο αντίπαλο που ακούει στο όνομα Ferrari και φυσικά ένας Πακτωλός χρημάτων. Και όπως είπε ο κ. Ν. Νοταράς «αρχηγός» της Ford Hellas, «Η Γνώση που αποκτήθηκε τότε, αποδείχθηκε 50 χρόνια μετά, όταν η νίκη επαναλήφθηκε και μάλιστα με την πρώτη».
Νίκος Τσάδαρης