Του Γιώργου Λαμπίρη
To Pony ήταν έτοιμο. Φόρεσε τα καλά του και ετοιμάστηκε να κυκλοφορήσει και πάλι καμαρωτό και αγέρωχο τους ελληνικούς - και όχι μόνο - δρόμους. Όπως είχαμε αναφέρει και σε παλαιότερο ρεπορτάζ, τα πλάνα έλεγαν ότι παρά τις όποιες καθυστερήσεις όλα θα ήταν έτοιμα μέχρι το φθινόπωρο του 2014, για να δούμε το αυτοκίνητο που άφησε τη δική του ιστορία στην ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία, να κυκλοφορεί και πάλι στους δρόμους.
Παρόλ' αυτά, τα πράγματα εξελίχθηκαν κάπως διαφορετικά. Η γραφειοκρατία, την οποία καταγγέλλει ο επικεφαλής της ελληνικής αυτοκινητοβιομηχανίας NAMCO, οδήγησε στο μη περαιτέρω. Σύμφωνα με τον Πέτρο Κοντογούρη, πρόεδρο της NAMCO, o οποίος μίλησε στο news.gr, "η καθυστέρηση οφείλεται στην γραφειοκρατική διαμάχη των υπουργείων Ανάπτυξης και της κρατικής υπηρεσίας διαπιστεύσεων - πιστοποιήσεων οχημάτων, ΕΒΕΤΑΜ".
"Η ΕΒΕΤΑΜ έχει δημιουργηθεί για να πιστοποιεί όσους ενδιαφερόμενους επιθυμούν να βγάλουν στην αγορά κάποιο αυτοκίνητο. Αυτή τη στιγμή όμως μας σαμποτάρουν, γιατί έχουν ορίσει 'ετσιθελικά' δύο ξένες εταιρείες - με αρμοδιότητα του υπουργείου Μεταφορών -, τη γερμανική TUF και την ιταλική DEKRA, οι οποίες στην πραγματικότητα εμποδίζουν το έργο της κρατικής υπηρεσίας πιστοποίησης".
Τα πλάνα των αδελφών Κοντογούρη στο Κιλκίς ήταν να ξαναδώσουν ζωή στο ιστορικό τετράτροχο, αναθερμαίνοντας της μηχανές παραγωγής. Η εταιρεία, με έδρα το Κιλκίς, προγραμμάτιζε να βγάλει στην αγορά το 1.497 κυβικών Pony «Νο ΙΙ» στις εκδόσεις 513 Standar και τιμή 7.000 και το 513 Deluxe στην τιμή των 7.500 ευρώ. Και τα δύο με προδιαγραφές ασφαλείας Euro 5 και Euro 6. Η μόνη τους διαφορά είναι ότι το Pony 513 Deluxe θα διαθέτει, εκτός από τον βασικό εξοπλισμό - airconditon, αερόσακους -, μεγαλύτερη ιπποδύναμη. Αντί για 85 ίππους που θα έχει κάτω από το καπό το μοντέλο Standard, το Deluxe θα τρέχει με 5 παραπάνω άλογα και θα διαθέτει σύστημα ABS. Και τα δύο βενζινοκίνητα.
(To παλιό Pony της δεκαετίας του '70)
"Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε πλήρη ετοιμότητα παραγωγής. Καλούπια, πρέσσες, μηχανές. Στα συρτάρια μας βρίσκεται και ένα πρόγραμμα απασχόλησης για 2.100 άτομα συνολικά, τα οποία θα αναλάβουν τη διαδικασία παραγωγής, περίπου 5.000 αυτοκινήτων το χρόνο. Παρόλ' αυτά, τα εμπόδια από τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πολλά. Δεν φοβούνται τόσο την παραγωγή του Pony, αλλά τη σύγκριση κόστους. Κι αυτό γιατί το παράδειγμα Pony, είναι αρκετό για να πείσει κάποιους ότι οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες υπερκοστολογούν το προϊόν τους. Ένα αυτοκίνητο με τόσο χαμηλή τιμή θα ήταν ένα μεγάλο πλήγμα για την ήδη υπάρχουσα αγορά".
Όπως επισημαίνει ο κύριος Κοντογούρης, ανάλογα εμπόδια συνάντησαν και άλλες ελληνικές προσπάθειες παραγωγής αυτοκινήτων, όπως το περίφημο συριανό Enfield του Γουλανδρή και η TEOCOM του Θεοχαράκη στο Βόλο.
Τα λόγια του... πατέρα του Pony είναι χαρακτηριστικά: "υπό κανονικές συνθήκες θα το βλέπαμε ήδη στις βιτρίνες. Μία καινοτόμος ελληνική βιομηχανία, η οποία δημιούργησε ένα φιλόδοξο επιχειρηματικό πλάνο, όπως η NAMCO, συναντά εμπόδια από αρκετές πλευρές. Μην ξεχνάτε ότι η καινούργια πλατφόρμα - σασί Uniplatform, είναι δική μας πατέντα και μπορεί να δεχτεί 17 διαφορετικά μοντέλα αυτοκινήτων. Συνεργαζόμαστε με ελληνικά επιστημονικά ιδρύματα, όπως το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Αριστοτέλειο, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, επενδύοντας στην έρευνα και την καινοτομία. Πιστεύουμε στο διανοητικό κεφάλαιο της Ελλάδας και μπορούμε αν θέλουμε να κάνουμε θραύση στις εξαγωγές. Το μοντέλο παραγωγή - εξαγωγή, είναι το μόνο που μπορεί να αποδώσει, κόντρα στις όποιες χρηματοπιστωτικές φούσκες. Εμείς από την πλευρά μας έχουμε εξασφαλίσει χρηματοδότηση από ξένα ιδιωτικά κεφάλαια και ουδέποτε ζητήσαμε χρήματα από το ελληνικό κράτος".
Άλλωστε, το αυτοκίνητο που κάποιος Γερμανός δημοσιογράφος είχε παραδεχτεί ότι "είναι τόσο άσχημο που είναι πάντα ωραίο", ίσως φοβίζει κάποιους περισσότερο από όσο θα έπρεπε. Αυτή τη φορά όχι λόγο της ασχήμιας, αλλά κυρίως λόγω της ομορφιάς που κουβαλάει. Μην ξεχνάτε πως η "υπερβολική ομορφιά", τρομάζει ως κάτι το απρόσιτο και άγνωστο για τους πολλούς...